شناسه خبر : 60567
شنبه 20 مرداد 1397 , 08:52
اشتراک گذاری در :
عکس روز

هیمنه ای که در آتش می سوزد

خبرگزاری فارس: هیمنه ای که در آتش می سوزد

مشکلات متعدد داخلی آمریکا که در سایه سیاست بین المللی این کشور کمتر مجال دیده شدن پیدا می کنند و شکست های پی در پی در منطقه غرب آسیا، افول ابرقدرتی ایالات متحده آمریکا و سراشیبی تند نزول قدرت این کشور را به تصویر کشیده است.

یکی از مهمترین اقدامات هوشمند غرب و بویژه امریکا، تصویری است که از خود در ذهن مردم جهان ساخته اند.
در این تصویر، آمریکا ابرقدرتی شکست ناپذیر، فاقد مشکلات اساسی، توانمند برای حل همه بحران ها و مردم آمریکا خوشبخت ترین مردم دنیا معرفی شده اند.
به عبارت دیگر، این باور در داخل و خارج آمریکا ایجاد و تقویت شده است که آمریکاثروتمندترین،قدرتمندترین،سخاوتمندترین و اصیل ترین کشور جهان است!
علاوه بر نقش انکار ناپذیر رسانه ها و بخصوص هالیوود در این تصویر سازی،روشنفکران غرب زده نیز در این ماجرا بسیار موثر بوده اند؛هم در تقویت احساس خود کم بینی ملت های خودشان و هم در بزرگ‌نمایی غرب.
معنی این مطالب نادیده انگاشتن پیشرفت های مادی و فناورانه و همینطور اصلاح قابل توجه در فرآیندهای اداره جامعه غربی نیست بلکه در صدد بیان این مساله هستم که غرب و بویژه آمریکا آنچه می نماید نیست و حتی در توانمندی و قدرت حل مشکلات داخلی جامعه خود با ضعف ها و کاستی های فراوانی روبروست.
به احتمال زیاد بخشی از خوانندگان این یادداشت، با نویسنده موافق نیستند و این مطالب را ناشی از کم اطلاعی یا تعصب نویسنده قلمداد خواهند کرد لذا تلاش میکنم این ادعا را با استناد به مطالب یک نویسنده، روزنامه‌نگار و تحلیلگر سیاسی آمریکایی و سردبیر نشریه هافینگتن پست که نامزد تصدی مقام فرماندارکالیفرنیا نیز بوده است بیان کنم.
فردی از حامیان حزب دموکرات و سردبیر نشریه هافینگتون پست که برخی او را جزو تاثیرگذارترین زنان رسانه ای در جهان می دانند!
خانم آریانا هافینگتون در کتاب "آمریکای جهان سومی" اطلاعاتی مستند از وضعیت اقتصادی آمریکا ارائه می دهد که هرچند با تصویر موجود از آمریکا نسبتی ندارد ولی استناد وی به منابع رسمی آمریکا جای تردید در صحت مطالب باقی نمی گذارد.
وی که کارشناس ارشد اقتصاد از دانشگاه کمبریج است، در قسمتی از کتاب خود می نویسد:《می توان گفت که تمام موضوعات تاسف بار مورد بحث ما، به صورت موجز توسط الیزابت وارن رئیس هیئت نظارت کنگره بر برنامه حمایتی TAR خلاصه شده است:"یک پنجم آمریکایی ها بیکار یا جویای کارند یا به تازگی از کار برکنار شده اند.یک خانواده از هر ۹ خانواده توان پرداخت بدهی حداقلی کارت اعتباری خود را ندارند.یک هشتم اجاره نشین ها بدهکارند یا در آستانه اخراج از منازل خود هستند.یک هشتم آمریکایی ها محتاج کوپن غذا هستند. بیش از ۱۲۰ هزار خانواده به صورت ماهانه اعلام ورشکستگی می کنند.بحران اقتصادی بیش از ۵ هزار میلیارد دلار از حقوق بازنشستگی و پس اندازها کاسته است"》
وی در جای دیگری از کتاب "آمریکای جهان سومی" که همزمان با دور دوم ریاست جمهوری اوباما تالیف شده است چنین می نویسد:"آژیر خطر برای ملت ما به صدا در آمده است؛ پایه های صنعتمان نابود شده و همراه خود انواع مشاغلی را که بیش از یک قرن ستون فقرات اقتصاد کشورمان را شکل داده اند از بین می برد...زیر ساخت های ما، جاده ها، پل ها، آب و فاضلاب، حمل و نقل و سیستم های الکتریکی در حال نابودی هستند.
طبقه متوسط آمریکا که عامل اصلی بسیاری از موفقیت ها و نو آوری های اقتصادی و سنگ بنای دموکراسی ماست، به سرعت در حال اضمحلال بوده و همراه خود،بخش اساسی از رویای آمریکایی را نیز به ورطه نابودی می کشد."
وقایعی مثل آتش سوزی جنگل های کالیفرنیا که حدود بیست روز است آغاز شده و به رغم استمداد از برخی کشورها و بکارگیری ۲۰۰۰ زندانی هنوز مهار نشده است، صحت ادعای خانم هافینگتون را بیشتر آشکار می کند.
آتش جنگل های کالیفرنیا که تصویرش توسط دوفضانورد ایستگاه فضایی بین المللی نیز رویت شده و به ثبت رسیده است،گوشه ای دیگر از ابهت و هیمنه آمریکاست که در آتش می سوزد و به جهانیان کمک می کند تا تصویر خود از آمریکا را واقعی تر کنند و تحت تاثیر القائات این کشور و پادوهای داخلی اش قرار نگیرند!
مشکلات متعدد داخلی آمریکا که در سایه سیاست بین المللی این کشور کمتر مجال دیده شدن پیدا می کنند و شکست های پی در پی در منطقه غرب آسیا، افول ابرقدرتی ایالات متحده آمریکا و سراشیبی تند نزول قدرت این کشور را به تصویر کشیده است.
امروز بیش از هر زمان دیگر ثابت شده است که آمریکا دیگر ابرقدرتی نیست که هر اراده ای کرد محقق شود!
 

مهدی فضایلی

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi