شناسه خبر : 60579
شنبه 20 مرداد 1397 , 10:02
اشتراک گذاری در :
عکس روز

تازه ترین جنایت وحشیانه فرزندان ابولهب در یمن

متجاوزان سعودی در جنایت جدید خود، اتوبوس حامل کودکان و دانش‌آموزان یمنی را در بازاری واقع در شمال یمن هدف قرار دادند که در نتیجه آن 51 نفر کشته و 79 تن دیگر زخمی شدند.


هنوز یک هفته از جنایت وحشیانه ائتلاف سعودی در حمله به بیمارستان الحدیده که منجر به شهادت بیش از 50 بیمار، پزشک و همراه بیمار شد، نگذشته که خبر رسیده این بار اتوبوس حامل کودکان یمنی در شمال یمن در استان صعده هدف قرار گرفت. فرزندان ابولهب پس از شکست در صحنه جنگ، کودکان یمنی را برای جبران و تلافی انتخاب کرده‌اند. منابع پزشکی یمن روز پنج‌شنبه اعلام کردند، در حمله جنگنده‌های متجاوزان سعودی به اتوبوس حامل کودکان یمنی در بازار  شهر «ضحیان» دستکم  51 تن شهید و 79 نفر زخمی شدند. 29 تن از شهدا کودک و دانش‌آموز زیر 15 سال هستند. بیمارستان الجمهوری صعده خواستار کمک سازمان‌های بین‌المللی و بهداشتی و همچنین اهدای خون از سوی شهروندان یمنی برای مجروحان جنایت جدید سعودی‌ها شده است. طبق اعلام یونیسف، حمله هوایی ائتلاف سعودی اتوبوسی را در بازار ضحیان هدف قرار داده که حامل کودکانی بود که سن آنها کمتر از 15 سال بود. ریاض مسئولیت حمله هفته گذشته به بیمارستان را از ترس تبعات آن بر عهده نگرفت اما این بار گفته، مسئولیت حمله به دانش‌آموزان را بر عهده می‌گیرد چون این حمله«مشروع» بوده است!
دفاع ریاض از حمله به کودکان
با وجود محکومیت گسترده جهانی این جنایت، ترکی المالکی، سخنگوی ائتلاف سعودی تاکید کرد حمله به یمن یک عملیات نظامی «قانونی» است و «طبق قوانین بین‌المللی انسانی صورت گرفته است!» به نوشته روزنامه سعودی «عکاظ»، المالکی همچنین گفته حمله ائتلاف سعودی به غیر نظامیان و دانش‌آموزان یمنی براساس قوانین بین‌المللی حقوق بشر صورت گرفته است! او  حتی مدعی شده که این حمله در واکنش به یک حمله موشکی به شهر «جیزان» واقع در عربستان بوده است. این در حالی است که بر اساس قوانین جنگی حمله به مناطق غیرنظامی تحت هر عنوان غیرقانونی است.
اوج سقوط اخلاق
در همین ارتباط، محمد عبدالسلام سخنگوی جنبش انصارالله با محکوم کردن جنایت هولناک سعودی‌ها در صعده، اعلام کرده «اوج سقوط اخلاق و رذالت این است که ائتلاف  متجاوزان، جنایت خود را با این عبارت که پرتاب‌کنندگان موشک را هدف قرار دادند، توجیه کند... اقدام سخنگوی ائتلاف متجاوز سعودی آمریکایی در توجیه این جنایت، بی‌اعتنایی آشکار به جان غیرنظامیان و بی‌ارزش دانستن آن است.» همچنین احزاب «لقاء مشترک» در بیانیه‌ای با محکوم کردن این جنایت از شرافتمندان جهان خواستند این جنایت را محکوم کنند. این احزاب تصریح کردند ادامه هدف قرار دادن غیرنظامیان و کشتن اسیران از سوی متجاوزان به سبب سکوت و ناتوانی و همدستی جامعه بین‌المللی است. کمیته ملی امور اسیران هم اقدام مزدوران عربستان در کشتن سه اسیر به ضرب گلوله در ساحل غربی را محکوم کرد. حزب‌الله لبنان و سوریه نیز این جنایت را به شدت محکوم کردند.
جنایت آل سعود عمدی است
روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم هم اعلام کرده، حمله به کودکان یمنی در صعده درست چند روز بعد از حمله به غیرنظامیان یمنی در الحدیده بدان معنا است که هدف قرار دادن غیرنظامیان به یک سیاست عمدی برای ائتلاف سعودی تبدیل شده است و نتیجه اشتباه‌های غیرعمدی نیست. این روزنامه در رد ادعای سخنگوی ائتلاف متجاوز درخصوص جنایت علیه کودکان یمنی در صعده نوشت: «ما این سوال را از المالکی می پرسیم که آیا این کودکان یمنی، موشک بالستیک به شهر جیزان سعودی شلیک کردند که با آن مقابله شد؟ آیا این کودکان آن را از اتوبوسی که آنها را به یک اردوی تابستانی می برد، شلیک کردند؟ اگر اینطوری است، امیدواریم که المالکی آن را برای ما توضیح دهد و ویدئویی از عملیات شلیک نشان دهد؛ به ویژه که هواپیماهایش دارای دستگاه‌هایی هستند که می‌تواند مورچه را روی زمین ببیند و از آن فیلمبرداری کند!»
در ادامه گزارش رای الیوم آمده: «این کشتارها، جنایات جنگی است که هواپیماهای ساخت آمریکا مرتکب می‌شود...برای هزاران هزار بار می‌گوییم که حملات هوایی و موشکی علیه غیرنظامیان بی‌پناه یمنی نخواهد توانست سرنوشت این جنگ را رقم بزند. تنها گزینه، عقب‌نشینی از یمن برای کاستن از تلفات و خسارت‌ها و در سریعترین زمان ممکن است.»
سازمان ملل محکوم کرد
دبیر کل سازمان ملل متحد اما روز جمعه حمله ائتلاف تحت رهبری عربستان به اتوبوس حامل کودکان در یمن را محکوم کرد و خواستار «تحقیقات مستقل» درباره آن شد. «فرحان حق»، معاون سخنگوی سازمان ملل در  بیانیه‌ای اعلام کرد: «دبیر کل، حمله هوایی در صعده توسط نیروهای ائتلاف را که یک بازار شلوغ را هدف قرار داد، محکوم می‌کند. ایشان خواستار تحقیقات سریع و فوری درباره این حادثه است.»
موضع حمایتی آمریکا
اما سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با خودداری از محکوم کردن حمله ائتلاف سعودی به اتوبوس حامل دانش‌آموزان یمنی، عربستان را «شریکی راهبردی» برای آمریکا خواند و تنها از ریاض خواست درباره حمله اخیر تحقیق کند. «هیثر نوئرت» در کنفرانس خبری در وزارت خارجه آمریکا درباره کشتار جدید ائتلاف عربستان در یمن، گفت: «ما هنوز جزئیات کامل درباره آنچه که اتفاق افتاده را نداریم. قطعا گزارش‌های خبری در این باره را دیده‌ایم اما من نمی‌توانم همه جزئیات مخابره شده را تایید کنم چرا که ما در این کشور حضور نداریم.» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در حالی درخواست تحقیق کرده که او حتی زحمت محکوم کردن زبانی کشتار غیرنظامیان و کودکان یمنی را به خود نداد. او حتی پا را از این هم فراتر گذاشت و در پاسخ به سوالات مکرر خبرنگاران که از خانم سخنگو درباره جنایت تازه عربستان سوال می‌کردند، انصارالله را مقصر جنگ در یمن خواند!
واکنش برنی سندرز
اما در مقابل برنی سندرز، سناتور دموکرات آمریکایی روز پنج‌شنبه در واکنش به حمله مرگبار ائتلاف سعودی به یک اتوبوس حامل دانش‌آموزان یمنی، بار دیگر از دولت آمریکا خواست حمایت از حملات به یمن را پایان دهد. سندرز با به اشتراک‌گذاری مطلبی درباره کشته و زخمی شدن ده‌ها دانش‌آموز یمنی در حمله ائتلاف سعودی در شهر «ضحیان» استان «صعده»، در صفحه فیسبوک خود نوشت: «آمریکا با پشتیبانی از جنگ ائتلاف سعودی در یمن از طریق ارائه تسلیحات، سوخت‌رسانی هوایی و کمک به هدف‌یابی، در این قساوت شریک است.»
 سندرز در پایان نوشت: «وقت آن است که به حمایت از این جنگ پایان داده و تلاش‌هایمان را بر یک آتش‌بس با وساطت سازمان ملل متحده و راهکاری دیپلماتیک، متمرکز کنیم.»

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi