شناسه خبر : 60583
شنبه 20 مرداد 1397 , 10:40
اشتراک گذاری در :
عکس روز

برای حل مشکل ایران باید به جمهوری اسلامی بازگردیم

ایران از جنبه تهدید خارجی و تهدید اجتماعی، فرهنگی و امنیتی مشکل ندارد چه رسد به اینکه بحران داشته باشد، مشکل ایران، مشکل مدیریتی است.

ایران از جنبه تهدید خارجی و تهدید اجتماعی، فرهنگی و امنیتی مشکل ندارد چه رسد به اینکه بحران داشته باشد، مشکل ایران، مشکل مدیریتی است.

«ایران از جنبه تهدید خارجی و تهدید اجتماعی، فرهنگی و امنیتی مشکل ندارد چه رسد به اینکه بحران داشته باشد، مشکل ایران، مشکل مدیریتی است» این یک جمع‌بندی است که می‌توان با آن موافق یا مخالف بود اما نمی‌توان آن را نادیده گرفت به خصوص در این روزها که - البته مثل بعضی مقاطع دیگر- وجود مشکل را همه درک کرده‌اند. در این خصوص گفتنی‌هایی وجود دارد:


۱- وضع امنیتی ایران در دو محیط خارجی و داخلی لااقل ۱۰ سال است که تثبیت شده است. تهدید خارجی علیه ایران عملا وجود ندارد و پرقدرت‌ترین دشمن ایران- یعنی آمریکا- به این جمعبندی قطعی رسیده است که حمله نظامی به ایران سبب ویرانی کامل قدرت نظامی آمریکا در منطقه می‌شود و به هیچ‌وجه به مصلحت ایالات متحده نیست.

در بُعد امنیت داخلی نیز عوامل تهدیدکننده امنیتی ایران در مقایسه با نیروهای مدافع امنیت کشور اساسا به حساب نمی‌آیند، از بعضی رخدادهای امنیتی- که در هر جای دیگری هم امکان وقوع دارند- که بگذریم، تردیدی نداریم که در ۳۰ سال گذشته وضع امنیتی مطلوبی داشته‌ایم این در حالی است که در دو دهه گذشته، ایران به کمک ملت‌ها و بعضی از دولت‌های منطقه، طرح‌های امنیتی آمریکا،  رژیم صهیونیستی و عوامل دولتی و شبه دولتی  و غیردولتی آنها را در منطقه، خنثی کرده و دایره امنیت منطقه را به طور مرتب توسعه داده است. خب بحث امنیتی چیزی نیست که منکری داشته باشد تا برای اثبات آن به بحث زیادی نیاز باشد.

از قضا دشمن الان در پی راه‌هایی است که وجود مطلق امنیت درون و برون مرزی ایران را در «ذهنیت و روان ایرانی» مخدوش کند و بگوید دوران ثبات امنیتی ایران به پایان رسیده است و حال آنکه واقعا اینطور نیست و می‌توان با قاطعیت گفت: طی دهه‌های آینده نیز ایران نه در درون مرز و نه در بیرون مرزهایش «تهدید موثر امنیتی»  نخواهد داشت. البته حتما خواننده فرهیخته این سطور توجه دارد که وقتی  سخن از تهدید موثر می‌کنیم، مراد آن حمله و تخریب امنیتی است که بتواند وضع و روند فعلی را معکوس گرداند وگرنه تهدیدات لفظی  دشمنان و یا اقدامات محدودی که اثر واقعی بر «روند امنیتی» ندارند، حتما خواهیم داشت و البته این‌ها چیزهایی نیستند که «تصویر ایران مقتدر» را در ذهنیت دشمنانمان بشکند و آنان را امیدوار گرداند.

سعدالله زارعی


۲- از بعد مخالفان شناخته شده داخلی، هیچ تهدیدی متوجه کشور نیست و قضایای دی‌ماه گذشته و مردادماه جاری این را اثبات کرد. در این دو ماه- دی و مرداد- با همه تبلیغات گسترده‌ای که صورت گرفت و با همه تاکیدی که از سوی رسانه‌هایی مانند بی‌بی‌سی مبنی بر اینکه نیروی انتظامی و نیروهای امنیتی ایران به هیچ‌وجه قصد درگیر شدن با مخالفان را ندارند، صورت گرفت، تعداد کسانی که در استان‌های مختلف کشور به میدان آمدند از ۴۰۰۰ نفر تجاوز نکرد که البته همه هم یک‌تیپ بودند و تنها چیزی که از وجنات آنان برنمی‌آمد داشتن مشکل اقتصادی بود!

این در حالی است که همه به یاد داریم که در حوادث خرداد سال ۱۳۶۰ و بطور کلی در سالهای ۶۰ و ۶۱  چند ده هزار نفر از عوامل منافقین به شکلی کاملا عملیاتی به صحنه آمدند و آن همه جنایت کردند که در آن ماجرا تعداد شهدا به چندین هزار نفر رسید الان از آن سازمان رسوا و سایر گروهک‌ها و در شرایطی که به آنان اطمینان داده شده که نظام قصد برخورد ندارد، به عدد نمی‌رسد که بتوان آن را در حد تهدید یک کلانتری هم به حساب آورد. بنابراین دشمنان شناخته شده خارجی به خصوص آمریکا که از تهدید خارجی به یأس کامل رسیده‌اند، در مرحله تهدید از داخل نیز به یأس کامل نزدیک‌ شده‌اند. در این بین آنچه دشمن را وسوسه می‌کند و به نظر می‌آید دوره زیادی هم نپاید، انجام عملیات روانی با استفاده از ظرفیت فضای مجازی است.

فضای مجازی البته جاذبه‌های خود را  دارد ولی آنچه در دی و مرداد در شهرهای مختلف ایران روی داد، نشان می‌دهد رویت دروغ‌پراکنی‌ها و خبرسازی‌ها از سوی مخاطب ایرانی الزاما به معنای «پذیرش» آنها نیست چرا که خیلی‌ها از روی کنجکاوی مایلند از همه‌چیز سر دربیاورند و طبعا در این موضوع حریم و حدودی قایل نیستند اما پذیرش این رؤیت‌ها وقتی توسط مخاطب هوشمند ایرانی با فضای واقعی کشور محک می‌خورد، پذیرش آن را به حداقل می‌رساند. بله فضای مجازی مهم است و حضور نیروهای مومن در این فضاها - البته به شکلی موثر- لازم است اما فضای مجازی به خصوص در ایران اسلامی فقط «حدی از تاثیر» را دارد.


۳- این کشور شرایط به شدت پیچیده‌ای را در حالی که قدرت امروز هم نداشت، پشت سرگذاشته است. در سال ۱۳۵۹ یعنی کمتر از ۲۰ ماه پس از پیروزی انقلاب که به هر حال برای تثبیت نظم و نظام جدید به زمانی بیش از این نیاز بود، ما توامان با سه جنگ مواجه بودیم اولین جنگ، جنگ داخلی نظام میان دو طیف لیبرال‌ها با حزب‌اللهی‌ها بود که درست از روز ۲۳ بهمن ۵۷ شروع شده بود و در ادامه به درگیری خیابانی سال‌های ۵۹ و ۶۰ منجر شد؛ دومین جنگ، جنگ نظامی با گروهک‌های مسلح و مسلط در بخش‌های زیادی از استانهای مازندران، گیلان، کردستان، آذربایجان غربی و... بود بعضی از شهرهای این مناطق در مقاطعی کاملا در سیطره گروهک‌های آمریکایی قرار گرفت که دستور کارشان فروپاشی  زودهنگام جمهوری اسلامی از طریق ایجاد تنش‌های شدید قومی و مذهبی بود؛ سومین جنگ، جنگ سنگین‌ زمینی، هوایی و دریایی رژیم بعث عراق به نمایندگی از آمریکا، اسرائیل، انگلیس، عربستان و... بود که با استراتژی فتح سه روزه تهران شروع شد.

به سال‌های ۵۹ و ۶۰ نگاهی بیاندازیم. در آن مقطع تعداد نیروهای پاسدار حدود ۳۰ هزار نفر بود که به جز تعداد محدودی فاقد هرگونه تجربه نظامی و امنیتی بودند، به همین میزان و بسیار مشکل‌تر، وضع نیروهای امنیتی بود که آن هم عملا وجود خارجی نداشت و سپاه همزمان به طور محدود متکفل آن بود، در آن شرایط ارتش و قوای انتظامی در شرایط بسیار بدی قرار داشتند به گونه‌ای که برای حفاظت از پادگان‌های نظامی نیز به کمک نیاز بود و عده‌ای هم با شعار انحلال‌ ارتش، امید به بقا  را از این نیروها که فقط به چند ده هزار نفر می‌رسیدند، گرفته بودند. در آن شرایط ملت ایران توانست با اتکای به خداوند متعال و تحت رهبری مدبرانه حضرت امام خمینی(س) و با کمک «نیروهای انقلابی» و «روحیه انقلابی» با وجود انواعی‌ از ضعف‌ها به پیروزی برسد و در زمان کوتاهی همه این توطئه‌ها را خنثی کند.

یادمان باشد ملت ایران در سال ۱۳۶۷  بر صدام پیروز نشد، این پیروزی در سوم خرداد ۱۳۶۱ و پس از عملیات خرمشهر یعنی درست ۲۰ ماه پس از شروع جنگ روی داد. به تعبیری  مردم ایران در کمتر از ۴۰ ماه، در سه جنگ بسیار سنگین که هر کدام برای فروپاشی کشوری کفایت می‌کرد، به «پیروزی مطلق» رسید؛ پیروزی در جنگ داخلی با خط نفاق و غرب‌گرایی، پیروزی در جنگ امنیتی با گروهک‌های مسلح و پیروزی در جنگ نظامی با مجموعه‌ای از دشمنان خارجی. امروز همان ملت وجود دارد با انواعی از قدرت‌های خیره‌کننده! امروز وقتی از ارتش صحبت می‌کنیم از ارتشی بسیار قدرتمند حرف می‌زنیم وقتی از قوای انتظامی کشور صحبت می‌کنیم از قوایی بسیار توانمند سخن می‌گوئیم وقتی از نیروهای اطلاعاتی سخن می‌گوئیم از یک شبکه اطلاعاتی بسیار قوی سخن می‌گوئیم و... وقتی از سپاه‌ پاسداران و بسیج سخن می‌گوئیم  از چند میلیون انسان با تجربه و بسیار توانمند یاد می‌کنیم و این همه در حالی است که امروز نه آن دشمن داخلی- نفاق و غرب‌گرایی- در موقعیت قدرتمند سالهای۵۹ و ۶۰ است، نه گروهک‌های تجزیه‌طلب و برانداز در آن اندازه از توانایی هستند و نه هیچ دشمنی در خارج از مرزهای ایران، به تکرار تجربه شهریور ۱۳۵۹ وسوسه می‌شود.


۴- از جنبه اقتصادی هم کشور به هیچ‌وجه ضعیف نیست و به طور واقعی، دشمن نمی‌تواند از طریق اقتصاد- هرچند برای آن در وزارت خزانه‌داری آمریکا، ستاد جنگ اقتصادی درست شده است- به ایران لطمه بزند.

نیاز ایران به ارز در بالاترین رقم ۱۰۰ میلیارد دلار و در اندازه «نیاز واقعی» کمتر از ۴۰ میلیارد دلار است و این در حالی است که چند برابر این رقم‌ها را می‌توان در بازه زمانی، دو تا پنج ساله مدیریت کرد. الان وضع جهان طوری نیست که آمریکا بتواند درهای آن را روی ایران ببندد و اقتصاد ایران را قفل کند. بله ما در حوزه اقتصادی و بقیه حوزه‌ها یک مشکل دیگر داریم که اساس مشکلات جمهوری اسلامی است و در عین حال عاملان این مشکل کلیدی آدرس غلط داده و اسلامیت نظام یا جمهوریت نظام یا استقلال کشور و یا تعارض آن با سیاست‌های استعماری را اساس مشکل کشور معرفی می‌نمایند!


۵- ما در یک کلمه مشکل مدیریتی داریم. اما مشکل مدیریتی ما ربطی به توانمندی مدیریتی ما ندارد. ایران به اندازه‌ای که برای اداره مناسب توامان امورات چندین کشور به فکر و نیروی مدیریتی نیاز باشد، نیروی کارآمد دارد کما اینکه در بعد امنیتی و سیاسی شاهد بودیم که ایران همزمان نقش اول در حل مشکلات بزرگ امنیتی چندین کشور همسایه ایفا کرد، نقشی که نه از عهده آمریکا، نه از عهده ناتو و نه از عهده هیچ قدرت یا مجموعه قدرتی در دنیا برنمی‌آمد. پس ما مشکل‌مان توانمندی مدیریتی و یا کارآمدی فکر مدیریتی نیست. مشکل ما حاکم شدن مدیرانی است که روحیه «حل مسئله» ندارند و نیز باور ندارند که امروز جمهوری اسلامی ایران یک «فکر کارآمد»، یک «قدرت تعیین‌کننده» و یک «کشور توانمند» است.


مشکل این است که حداقل ۳۰ سال است که کشور را در اکثر پست‌های مدیریتی بدست نیروهایی سپرده‌ایم که به توانمندی داخلی در حل مسائل باور ندارد و مسائل ایران را بدون مشارکت غرب، قابل حل نمی‌داند.

مشکل این است که برخی از مسئولان ارشد و میانی جمهوری اسلامی به «فکر جمهوری اسلامی» باور نداشته و در نتیجه به فکر آن نیستند. شما این یک فقره را ببینید که معاون بانک مرکزی کشور در رابطه با اتلاف میلیاردها دلار در مسائل اخیر ارزی بازداشت شده است و مسلما اگر پای محاکمه وسط بیاید، بالاترین مدیران قوه مجریه از او حمایت خواهند کرد! چرا؟ برای اینکه از نظر آنان او به توصیه‌ای عمل کرده است که نهادهایی شبیه بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول آن را شرط گشایش روابط مالی با ایران قرار داده‌اند.

برای حل مشکل ایران باید به جمهوری اسلامی بازگردیم، مدیرانی مسئولیت بگیرند که خود جمهوری اسلامی را «مشکل» ندانند. اگر مدیران انقلابی بودند، مردم برای کمک کم و کسری نمی‌گذارند.

اگر روحیه انقلابی در مدیران پیدا شود، مشکل نقدینگی کنونی که گره اول است به دست همین مردم باز می‌شود، مردم می‌توانند اندوخته‌های کوچک را به انباشتی بزرگ تبدیل کرده و نیز خودشان انبارهای احتکار باندهای فاسد را بگشایند و امکان احتکار  و یا هر خیانت دیگری را مسدود نمایند. بله مردم هستند، مسئولان باید باشند.

سعدالله زارعی

اینستاگرام
سلام ، اگر تمام مطالب اظهار شده در گزارش تحلیلی ارائه شده بطور کامل صحت و صحیح باشند و مشکل کشور را به مدیران نظام نسبت بدهیم و مطابق نظرات مراجع و عالمان و امامان جمعه و جماعات مشکل مدیریتی کشور مورد تایید واقع شود و بلافاصله کلیه نیروهای انقلابی برای اصلاح وضعیت مدیریتی کشور وارد عرصه شوند و مدیران اصلح و ممتاز بجای مدیران بی کفایت و تدبیر جایگزین شوند فقط نصف مشکلات حل شده و میبایست نیمی دیگر از مشکلات کشور را ارائه و برنامه ریزی کنیم.
نصف مشکلاتی که هیچیک از کارشناسان و صاحبنظران در تحلیلها و گزارشات بیان نکردند نحوه برخورد با مدیرانی میباشد که در اثر مدیریت غلط و فاقد کفایت باعث ضررهای هنگفت به بیت المال و بودجه های سالیانه کشور شدند لذا هیچگونه ساز و کار یا سابقه برخورد با مدیرانی که عملکردشان باعث وارد آمدن ضررهای هنگفت به کشور شده برای جبران ضررها وجود نداشته است بنابراین برای حل مشکلات مدیریتی کشور ابتدا میبایست ساز و کار جبران ضررهای هنگفتی که توسط مدیران بی کفایت به بیت المال وارد شده بوسیله دادگاهی مجزا از دادگاههای کارکنان دولت دارای قدرت بسیار بیش از قدرت سه قوه ایجاد شود تا میزان صدمات و ضررهای وارده به بیت المال محاسبه شود آنگاه در وحله دوم نسبت به تعیین مجازات مدیران بی کفایت اقدام گردد.
در حال حاضر پس از اثبات بی کفایتی مدیران فقط جابجا میشوند یا در شرکتهای دولیتی و خصوصی در انتظار فرصت برای تصدی پست دیگری بعنوان ذخیره نظام در آب نمک خیسانده میشوند در صورتیکه ضررهای وارده به بیت المال در اثر بی کفایتی مدیران تا این تاریخ بطور کلی نادیده انگاشته شده است انگار تمام مدیران دارای مصونیت سیاسی و قضایی میباشند فلذا این شرایط باعث راحتی خیال مدیران فاسد و بی کفایت از هرگونه مجازات و جبران ضررهای وارده به بیت المال شده است. تعهد مدیران برای جبران ضرر و زیانهای احتمالی میبایست اولین شرط برای صدور حکم مدیران قرار گیرد.
...توجه نمائید:
چرا روحانی و لاریجانی باید بروند؟
بسم الله القاصم الجبارین
سلام

خداوند قادر می فرماید اگر در برابر ظلم سکوت کنید
به همان اندازه گنهکار ومسؤلید.

این آپارتمانها قراربوده با بیست میلیون نقد و بیست وپنج میلیون وام سه ساله تحویل داده شود ، آیا ایهاالناس شما راضی هستید که جریمه تاخیررا به شما پرداخت نکردند!!! صدوده میلیون هم بیشتر دارند میگیرند؟!!!
می گویند خیلی ها فروختند ،علت یابی شود چرا ؟!این افزایش غیر عادی وتعهد گرفتن بسیارمشکوک از علتها نبوده ؟!! چرا غیر قانونی به غیر از ایثارگران ونخبگان واگذار شده، فکر می کنید در انتقال سند مشکل پیدا نخواهند کرد.....
شما میدانید زمین رایگان و۶۰٪ تخفیف مسکن مهر و۴۰٪ باقیمانده هم ۵۰٪ تخفیف ایثارگران نظام مهندسی تعلق گرفته وگاز هم به تعهدش عمل کرده واین حجم پروژه حداقل ۵۰٪ تخفیف درهمه موارد داشته وحتی در خصوص شهرداری و... هم اگر بجای ۱۴ نفر انتصابی هیئت مدیره نزدیک به ۱۰۰۰ نفر را نادیده نمیگرفتند چه تخفیفی داشتند والبته سودشان دراین ضرری بود که از جیب ماها پرداخت شد وقس علی هذا.....
واینکه با شکایت همین ده درصد توانستیم مجبورشان کنیم با ناظر و سرعت عمل بیشتر ساخت وساز را بهتر از فازهای قبلی تمام کنند ودستپاچه شرکت را منحل وهیئت تصفیه تشکیل دهند،موفقیتی است که تمام مسؤلین را متوجه این ظلم آشکار و تخلفات گسترده شرکت تعاونی کنیم، کسیکه بدون شرایط لازم وسابقه مثبت فقط پیمانکار و حقوق بگیر ما بوده وبا تخلف مدیر عامل هم شده همه ی سودها،پورسانت و تخفیفات و چین گردی و.....مال اوست!!! ولی فقط پرداخت حقوق ومزایاوضررو زیان و تخلفات و جریمه ها باما!!!!که بی خیال، متاسفانه با اعتماد نابجابه بنیاد شهید وامور ایثارگران یزدو به نیرو های ارزشی فعلا درنام وبدون آورده و سرمایه گذاری مانند شرکت هرمی عمل کردند.....ومتعجبیم از اداره تعاون که حق و حقوق هزاران نفر سرمایه گذار واقعی و عضو اصلی شرکت را نادیده گرفته است وارگانها و نهادهایی که در قبال آن فعلا نظاره گر ومتفکرند،راستی چرا؟!
سلام ، میثاق عزیز آزاد گذاشتن مسئولان باعث گسترش فساد در تمام امور شده که در طرح مسکن مهر نیز فساد بیداد میکند که برحسب وظیفه تمام محورهای تخلفات قانونی به سازمان بازرسی تحویل دادیم و برای همکاری در انجام بازرسی از شرکت های تعاونی اعلام آمادگی کردیم اما تا اکنون هیچ خبری نشده است.
تمام عملکرد طرح مسکن مهر از صفر تا صد برخلاف قوانین مصوب مجلس است اما هیچگونه مرجعی برای طرح شکایت اعضای مالباخته و مظلوم به جز همان مسئولان فاسد وجود ندارد لذا خوردند و بردند و سوختند و .... خلاصه در تاریخ ملاحظه میشود هر جایی گناه فراگیر و عمومی شد خداوند بلایی نازل کرد و تمام مفسدان را نابود کرده است. فقط پناه میبریم به خداوند متعال و از او استعانت می جوییم.
وقتی نه میلیارد دلار گم میشود..
واقعا خودشان را به نفهمی زده اند..
فقط با ثروت بادآورده عباس آخوندی و نعمت زاده می توان برای بیشتر از پنجاه هزار خانواده مسکن ساخت.
دوباره میگویم: نه میلیارد دلار گم میشود؟؟
ثروت مدیران کشور چقدر است؟؟
توان مدیریتی آنان چقدر است!!!!

سلام بر شهیدان مظلوم
......
عدالت اولین هدف و آرمان انقلاب بود....
واقعا تحليلي درست بجا وواقعي بود اما اين مديران بيلياقت وترسو و،،،،،،، از كجا وارد مديريت كشور شدند واكر انها به توانايي هاي جمهوري اسلامي ومردم ومنابع مالي اقتصادي فرهنكي وامنيتي ايمان ندارند براي جه قبول مسىوليت كردند ودر اين وسط وظيفه دستكاه هاي نظارتي كجا رفت
امروز بر همه مردم ايران رومشن است كه كساني سكاندار مملكت هستند كه ضمن مديريت ضعيف نظري هم به ان طرف اب دارند وهنوز به يقين نرسيدند كه ايران كشوري با منابع غني مردمي وطن دوست وانقلابي هستش لذا به نظرم اولين مقصر دستكاه هاي نظارتي ودوم دقت در راي ما مردم وفريب شعاير كانديداها كه خورديم
خيلي وقت است كه از جمهوري اسلامي درگير مديران ناكارامد است ونتيجه ان هم همين نابساماني هاي اقتصادي وجو رواني دروغين است كه در فضاي مجازي ايجاد كرده اند
انجه براي ما مردم مسلم است اينكه ما بايد جوب ندانمكاري ووابستكي عده اي از مديراني را بكشيم كه بناحق بر مسند قدرت تكيه زده اند ودر غالب باند باندبازي در صدد حغظ منافع خود ودوستانشان وكشور هاي تابعيت دومشان هستيم وقتي مديري به دو برجم سوكند ياد كرده باشد نميتواند حافظ منافع مردم ايران باشد جرا كه تعهدي ديكر هم دارد
امروز ما بايد در انتخاب بعدي اين مشكلات را حلش كنيم ومجلس بهترين مكان براي اصلاح نقايص است
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi