شناسه خبر : 60586
جمعه 26 مرداد 1397 , 11:35
اشتراک گذاری در :
عکس روز

روستایی با ۴۵ خانوار که ۲۷ شهید دارد

سی و دومین یادواره ۲۷ شهید روستای «اویل» در منطقه کجور مازندران با حضور گسترده مردم و مسئولان برگزار شد.

فاش نیوز سی و دومین یادواره 27 شهید روستای «اویل» در منطقه کجور مازندران با حضور گسترده مردم و مسئولان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ما، سی و دومین یادواره 27 شهید روستای «اویل» در منطقه کجور مازندران روز پنجشنبه با حضور گسترده مردم و مسئولان کشوری و لشکری، در مسجد این روستا برگزار شد.

این مراسم که همه ساله به همت مردم و خانواده شهدای روستا اویل برگزار می شود، با نواختن سرود پرافتخار جمهوری اسلامی و قرائت آیاتی از کلام الله مجید آغاز شد و در ادامه کلیپی تأثیرگذار از زمان دفاع مقدس، نبرد رزمندگان اسلام و شهدای این روستا پخش شد.

سپس یکی از مداحان اهل بیت، حال و هوای معنوی خاصی را با عطر یاد شهدا، خصوصا" شهید مدافع حرم، «محسن حججی» که این مراسم در آستانه سالگرد شهادتش برگزار می شد منتشر کرد.

مجری مراسم در اقدامی ابتکاری متنی احساسی را قرائت کرد که در آن نام 27 شهید روستا با محل شهادتشان گنجانده شده بود.

پس از قرائت این متن، یکی از نوجوانان سرود زیبا مشحون از مفاهیم انقلابی و حماسی اجرا کرد که ترجیع بند آن را نیز حاضران تکرار می کردند. برنامه پایانی این مراسم نیز سخنرانی «رضازاده» مسئول روابط عمومی شورای نگهبان بود که به مسایل روز و تهدیدها و فرصت های انقلاب و نظام پرداخت و توطئه دشمن را با استفاده از سوء مدیریت برخی مسئولان و تحریم ها و بروز مشکلات اقتصادی وگرانی برای مردم تشریح کرد.

استقبال از یادواره شهدای روستای حدود صد خانواری اویل به قدری گسترده و باشکوه بود که برگزار کنندگان مراسم بارها از حاضران خواهش کردند که صف هایشان را فشرده تر کنند تا جا برای حضور دیگران در صحن مسجد باز شود.

طبق گفته «حسن قمی»، فرزند شهیدی با همین نام از این روستا که چند ماه پس از شهادت پدرش متولد شده و از دست اندرکاران برگزاری یادواره شهدای روستای «اویل» است این روستای واقع در 15 کیلومتری شهر کجور از حوالی نوشهر مازندران، حدود صد خانوار سکنه دارد که در زمان دفاع مقدس حدود 45 خانوار سکنه داشته است. مردم مومن و معتقد این روستا که در زمان رضا خان پهلوی از منطقه قم به مکان فعلی تبعید و کوچانده شده اند و فامیلی اغلب آنان نیز «قمی» می باشد، 27 شهید را تقدیم انقلاب و نظام اسلامی کرده اند. این درحالیست که مردم این روستای صعب العبور که بر مرتفع ترین کوه های این منطقه واقع شده است  در آن زمان از هرگونه امکانات رفاهی و ارتباطی بی بهره بوده اند و تنها با چند رادیوی کوچک اخبار و پیام های حضرت امام را به گوش جان می شنیده اند و با فراخوان امام دسته جمعی و راهی جبهه ها می شده اند.

اهالی مومن و شهید پرور این روستا که اکنون نیز از مشکلات جاری کشور بی نصیب نیستند، هنوز هم دل در گرو امام، انقلاب، شهیدان و رهبری دارند. 

کد خبرنگار: 17
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi