شناسه خبر : 60780
سه شنبه 30 مرداد 1397 , 11:11
اشتراک گذاری در :
عکس روز

ظریف: متاسفانه درباره آمریکا‌ اشتباه کردم

وزیر امور خارجه در مصاحبه با شبکه خبری «سی‌ان‌ان» در پاسخ به سؤالی درباره اینکه چرا توافق را با وجود لغو نشدن تحریم‌ها پیش بردید گفت که این «شاید یکی از‌اشتباهات» بود.

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه با شبکه خبری «سی‌ان‌ان»درباره برجام و بازگشت تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه ایران مصاحبه کرد.
 ظریف در این مصاحبه که به نوشته سی‌ان‌ان در تهران انجام شده گفت: من معتقدم بیماری‌ای در ایالات متحده وجود دارد که اسمش اعتیاد به تحریم است.
او یادآوری کرده که این بیماری تنها مختص دولت فعلی آمریکا نیست و دولت «باراک اوباما»، رئیس ‌جمهور سابق آمریکا هم تمرکزش را بیش از آنکه روی اجرای تعهداتش در زمینه تحریم‌های برداشته‌شده قرار دهد بر ضرورت حفظ تحریم‌های رفع‌نشده تأکید داشته است.
آقای ظریف تاکید کرده است که آمریکا به استفاده از تحریم‌های ضدایرانی اعتیاد پیدا کرده است. در این خصوص باید گفت متاسفانه دولت آقای روحانی آمریکا را به تحریم‌های جدید و بی‌سابقه علیه ایران معتاد کرد زیرا با مدل برجام به آمریکا ثابت کرد که در برابر فشار و تهدید عقب‌نشینی می‌کند، امتیاز می‌دهد و حتی اگر آنها برجام را پاره پاره هم کنند، اینجا رفتار آمریکایی‌ها توجیه می‌شود!
خبرنگار سی.ان.ان پرسید اگر شما احساس می‌کردید که آمریکا به تحریم‌ها اعتیاد دارد، چرا توافق را ادامه دادید؟
ظریف در پاسخ گفت: این شاید یکی از‌اشتباهات بوده است اما مشکل اینجا بود که احساس ما این بود ایالات متحده یاد گرفته که دست‌کم در مورد ایران، تحریم‌ها علی‌رغم ایجاد مشقت‌های اقتصادی، نتایج سیاسی مد نظر آنها را به بار نمی‌آورند و من فکر می‌کردم که آمریکایی‌ها این درس را یاد گرفته‌اند. متأسفانه،‌ اشتباه می‌کردم.
گفتنی است- آذرماه 95 - ظریف در جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفته بود: «من اعتراف می‌کنم که ‌اشتباه کردم و به حرف جان کری اعتماد کردم، اگر استراتژی خودم را دنبال می‌کردم، اکنون با مشکل مواجه نمی‌شدم، می‌پذیرم که ‌اشتباه کردم و مسئولیت آن را قبول می‌کنم، ما با صحبت و قول آقای کری اظهارنظر کردیم، به جان کری بعد از نقض عهد اخیر که درخواست مذاکره در ایتالیا را داشت، گفتم که شما کاری کردید که حضور من با شما در یک شهر غیرممکن است».
به نوشته سی‌ان‌ان، وزیر خارجه ایران، در عین حال، در این مصاحبه تأکید کرده که توافق هسته‌ای برجام را می‌توان صرف‌نظر از اقدامات دولت ترامپ حفظ کرد.
ظریف در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا دیدار رو‌در‌رو با ترامپ می‌تواند منفعتی برای «حسن روحانی»، رئیس‌ جمهور ایران داشته باشد گفت: وقتی که پیشرفت‌های عظیمی که قبلاً کرده‌‌ایم دور ریخته شوند، خیر.
وی در ادامه تاکید کرد: [توافق قبلی] برای ما سنگ محکی بود که ببینیم می‌توانیم به ایالات متحده اعتماد کنیم یا خیر.
وزیر خارجه در جواب این سؤال که آیا اصلاً احتمال رسیدن به توافقی دوام‌پذیر با نویسنده کتاب «هنر معامله» (ترامپ) وجود دارد گفت: به رئیس‌جمهور ترامپ بستگی دارد اینکه آیا می‌خواهد کاری کند که ما باور کنیم شریکی قابل اتکا است یا خیر.
به گزارش فارس، ظریف تأکید کرد: اگر الان ما با او وقت بگذاریم و توافق دیگری را امضا کنیم، چقدر دیگر دوام دارد؟ تا پایان دولت خودش؟ یا تا زمان خروج از جایی که پای توافق را امضا می‌کند؟.
ظریف در روزهای گذشته گفته بود که «اروپا به جای اقدام عملی، بیشتر اعلام موضع می‌کند». مقامات ارشد دولت تاکنون بارها به بی‌عملی اروپا در موضوع برجام اذعان کرده و تاکید کرده‌اند که برای هر شرایطی برنامه خواهند داشت و منتظر نتیجه مذاکره با اروپا نخواهند ماند، اما متاسفانه عملکرد دولت نشان‌دهنده چیدن تمامی تخم‌مرغ‌ها در سبد برجام اروپایی و بی‌برنامگی در بهره‌مندی از ظرفیت‌های عظیم
داخلی است.

اینستاگرام
خدایا نابودکن کسیکه به قران وخون شهدا وپیامبرومملکت ضربه می زندوخدایا نابودکن دزدان مملکت ایران را وخدایا پدرومادراین دزدان را بایزید وابوسفیان لعنتی محشورگردان ای مسئولین کمی هم بفکر مردم فقیرباشید
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi