شناسه خبر : 60899
شنبه 10 شهريور 1397 , 14:32
اشتراک گذاری در :
عکس روز

همایش تشکل های شاهد و ایثارگر برگزار شد

دومین همایش تشکل های شاهد و ایثارگر با رویکرد "دیپلماسی ایثار" و با حضور شخصیت های کشوری و لشکری و اقشار مختلف ایثارگران در باغ موزه دفاع مقدس برگزارشد.

فاش نیوز -  دومین همایش تشکل های شاهد و ایثارگر با رویکرد "دیپلماسی ایثار" و با حضور شخصیت های کشوری و لشکری و اقشار مختلف ایثارگران در باغ موزه دفاع مقدس برگزارشد.

به گزارش خبرنگار فاش نیوز، نشست یک روزه دومین همایش تشکل های شاهد و ایثارگر سراسرکشور با رویکرد "دیپلماسی ایثار"  و با حضور حجت الاسلام اختری ریاست مجمع جهانی اهل بیت(ع)، حجت الاسلام سیدمحمدحسن ابوترابی فرد امام جمعه موقت تهران و تنی چند از معاونین و مسئولان بنیاد، صبح و بعدازظهر دیروز ششم شهریورماه در سالن خلیج فارس موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.

بر پایه این گزارش، اگرچه این همایش در خصوص هم‌ اندیشی چهار کمیسیون فرهنگی و اجتماعی،  حقوقی و بین‌الملل، اقتصاد مقاومتی و بهداشت و درمان برگزار شد، اما موضوع تسریع در رفع نیازهای درمانی و دارویی جانبازان و معیشت ایثارگران در این همایش بیشترمطرح بود.

شعار این همایش نیز "ایثارگری ضامن تحقق امنیت و صلح جهانی"، فرصت مناسبی برای شناساندن  کشورمان به عنوان کشوری صلح طلب به جهانیان بود.

دومین همایش تشکل های شاهد و ایثارگر سراسرکشور از ساعت 9 صبح آغاز و با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید و سرود ملی جمهوری اسلامی رسمیت یافت.

اسلام کریمی مدیرکل دفتر دانش‌ پژوهان و تشکل‌ های شاهد و ایثارگر ضمن خیرمقدم به حاضرین اظهار داشت: این تشکل ها به ‌عنوان نخبگان جامعه مدنی، امین جامعه ایثارگری و بازوان فکری بنیاد شهید و امور ایثارگران مطرح هستند  که امروز برای برون‌ رفت از مشکلات بیش از هر زمان دیگری نیاز به همبستگی داریم.

وی گفت: تشکل‌های ایثارگر همچون دوران دفاع مقدس که با فداکاری، جانفشانی و شهادت در متن فرهنگ ایثار بودند امروز نیز می توانند با عملکرد موثر  در حل مسائل جامعه و همگرایی و وحدت مثمرثمر باشند.

مدیرکل دفتر دانش پژوهان شاهد و ایثارگر با اشاره به کارکردهای این تشکل ها در ادامه گفت: پیگیری مطالبات جامعه ایثارگری، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و نهادینه کردن این فرهنگ مقدس در جامعه از مهمترین وظایف تشکل‌ های شاهد و ایثارگر است.

مدیرکل تشکل های شاهد و ایثارگرهمچنین سازمان‌های مردم‌ نهاد و نهاد‌های غیر دولتی را رکن مهم جامعه معرفی کرد و افزود: این سازمان‌ها بیان‌ کننده خواسته‌ها و عقاید مردم هستند و بین حکومت، دولت و شهروندان قرار می‌گیرند.

سپس ترکاشوند دبیر برگزاری همایش با سلام و درود به روان پاک شهیدان گفت: درحالی این همایش سراسری مدیران تشکل های شاهد و ایثارگر را برگزار می کنیم که جامعه ایثارگری قریب به سی سال که از جنگ تحمیلی و دفاع مقدس می گذرد متاسفانه هنوز در پیچ و خم ابتدایی ترین حقوق حقه خویش در دالان های تاریک وغبارگرفته بروکراسی اداری و دیوانی سردرگریبان است  و جای بسی تاسف است که در آستانه 40سالگی انقلاب اسلامی سربازان جان برکف و مدافعان واقعی نظام و کشور همچنان در پیچ و خم مشکلات احراز کمیسیون پزشکی، معیشت و درمان وملزومات اولیه زندگی گرفتارند.

سپس میثاق نامه این تشکل ها که عهد و پیمانی دوباره با ولایت فقیه و آرمان های شهدا بود توسط دخترشهید "آدینه" قرائت و با شعرخوانی جانباز بصیر «سجاد شاکری» و روایت واقعه کربلا و مولودی خوانی عید غدیر، بر بار معنوی فضای ایثار و شهادت افزود.

روایتگری آزاده سرافراز "محسن فلاح" یکی از بخش های شنیدنی این برنامه بود چرا که او با بیان خاطرات چگونگی اسارت خود و اینکه چندین بار تا یک قدمی شهادت پیش رفته و  حتی تیرخلاص دشمن، شهادت را نصیب او نساخته و سال ها اسارت را برات او رقم زده بود، بسیار مورد توجه حاضرین قرار گرفت که در خاتمه جانباز "عباس طایفه" از انجمن خادمان شهدای حرم با گردن آویز افتخاری "خادم الشهدایی" که منقش به جمله "لبیک یا شهید" بود از این جانباز آزده تقدیر و تجلیل کرد.

سپس نوبت به گزارش روسای کارگروهها رسید که "امیرهوشنگ غفران" دبیر کمیسیون بهداشت و درمان تشکل های شاهد و ایثارگر با اشاره به جانبازان شیمیایی و جانبازان اعصاب و روان گفت: بعد از گذشت 40سال از انقلاب، این عزیزان جز یک درمانگاه در سردشت و یک بیمارستان مسیح دانشوری در تهران برای آنان موجود نیست و این معضل بزرگی است و این خواسته به حقی است که باید به آن توجه شود.

پس از آن رجایی دبیرکمیسیون حقوقی و بین المللی و اقتصاد مقاومتی هرکدام جداگانه به بیان مشکلات حوزه خود پرداختند و فقدان قوانین، آییننامه ها و دستورالعمل را از عمده مشکلات پیش رو دانستند.

این برنامه تا پیش از اذان ظهر ادامه یافت و پس از اقامه نماز و صرف ناهار از سرگرفته شد.

حجت الاسلام اخگری ریاست مجمع جهانی اهل بیت(ع) به عنوان سخنران ویژه بعدازظهر این همایش ضمن تبریک عید غدیرخم به حاضرین، خواستار برگزاری بیشتر این همایش ها بود.

وی در ادامه گفت: با برگزاری بیشتر این همایش ها، مسیله ایثار و ایثارگری و دستاوردهای آن و نقش ایثارگری را بیشتر می توان تبیین کرد و از این سرمایه بزرگ بهتر می توان استفاده کرد.

ریاست مجمع جهانی اهل بیت(ع) ضمن تشکر از برگزارکنندگان این همایش خاطرنشان کرد: من کم و بیش از مشکلات، نگرانی ها، دلگیری ها و گلایه های ایثارگران مطلع هستم و تمام خدماتی هم که تاکنون انجام شده به عنوان یک طلبه، این رسیدگی ها را کم می دانم زیرا مسایل ایثار و ایثارگری یک فرهنگ عام ملتهاست و در میان تمام اقوام با عناوین مختلف وجود داشته که در دین مقدس اسلام به طور آشکار وصریح توجه ویژه شده است.

وی خاطرنشان کرد: در همین گزارش کوتاهی که در برنامه شنیدم یکی از مسایل مهم "روحی و روانی" است و ایثار در امر خدمات رسانی به معنای برآوردن نیازها و کمک به نیازمندان است که این خود هم ایثارگری است و نقش دیگر خود ایثارگران است که من به عنوان یک خدمتگذار در مجمع جهانی اهل بیت(ع) با 141کشور در ارتباط هستیم و با مسلمانان و غیرمسلمانان هم ارتباط داریم. نقش ایثارگری یعنی بهره وری از ایثارگران. گاها در مراسم حج و یا خیابان افرادی که جانبازان ما را با ویلچر به حرکت درمی آورند بزرگترین تاثیر را در فرهنگ اصیل اسلامی به همراه دارند.

رونمایی از تمبر ایثار" کانادین" و همچنین رونمایی از "فوتبال جانبازان کانادین" از دیگر بخش های پیش از ظهر این همایش بود.

در ادامه همسر شهید "تاک" نیز پشت تریبون قرارگرفت و با اشاره به مشکلات مسکن همسران شهدا و اینکه در آینده نزدیک جایی جز خانه سالمندان در انتظارشان نیست، خواستار رسیدگی به وضعیت معیشت و مسکن این قشر شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین "سید محمدحسن ابوترابی فرد" امام جمعه موقت تهران نیز  به عنوان دومین سخنران همایش تشکل های شاهد و ایثارگر گفت: پس از گذشت 40 سال دستاوردهای بسیار زیادی در عرصه‌های مختلف نصیب جمهوری اسلامی ایران شده است، به ‌نحوی‌که دشمنان کشور ما نیز به آن اذعان دارند. ایران به نسبت 4 دهه گذشته از اقتدار سیاسی و جایگاه فاخری برخوردار شده که توانسته در معادلات سیاسی بین‌الملل نقش مهمی را ایفا کند.

وی متذکر شد: ایران بدون شهدا، جانبازان و آزادگان در 40 سال قبل با ایران فعلی قابل مقایسه نیست. مقاومت ایران سبب شده که این کشور در معادلات منطقه ‌ای، فرا منطقه‌ ای و دنیای اسلام نقش تعیین ‌کننده‌ای داشته باشد که پیروزی‌های بزرگ ملت‌های عراق، سوریه، فلسطین، یمن و دنیای اسلام نشانه نفوذ فرهنگ مقاومت در عرصه بین‌المللی و منطقه است.

امام جمعه موقت تهران در ادامه گفت: قدرت سیاسی جمهوری اسلامی ایران به ‌گونه است که بر سر میز مذاکره، ایران یک سو و قدرت‌های سیاسی مطرح جهان در آن‌سوی میز می‌نشینند. در کنار این قدرت‌ها جمهوری اسلامی ایران با بالاترین ثبات سیاسی و مردم‌ سالاری حضور دارد که ریشه آن در مشارکت مردمی در تمامی عرصه‌ هاست.

حجت الاسلام ابوترابی همچنین تاکید کرد: در عرصه‌های علمی نیز خانواده شاهد و ایثارگر بالاترین مراتب  را در عرصه منطقه ‌ای و بین‌ المللی کسب کرده‌ اند.

امام جمعه موقت تهران درخاتمه اضافه کرد: زیرساخت‌های اقتصادی ایران محصول انقلاب اسلامی است و اگر ایثار جانبازان، آزادگان و خانواده شهدا نبودند این دستاوردهای عظیم برای کشور حاصل نمی‌شد. در برهه کنونی ملت و مسئولان باید با عزم و اراده مشکلات را از سر راه بردارند که در این راستا باید دولت کوچک شده و امور تا حد امکان به مردم در جهت کاهش هزینه‌ها واگذار شود. همچنین مبارزه ریشه‌ای با فساد صورت گیرد تا شاهد تحول و دگرگونی بسیار زیادی باشیم.

بانوی جانباز "بردبار" از استان فارس با 30درصد جانبازی با گلایه از کم لطفی مسوولان نسبت به  بانوان جانباز گفت:  ما در جامعه مظلوم واقع شده ایم.

وی از بانوان جانباز به لفظ "شهدای گمنام زنده" یاد می کند و می گوید: کمتر کسی مطلع هست که ما جانباز زن هم در جامعه داریم و اشتغال فرزندان زیر25درصد است که با دارابودن تحصیلات دانشگاهی درگوشه خانه مانده اند و در معرض افسردگی قرار دارند.

سپس جلسه پرسش و پاسخ با معاونین بنیادشهید و امورایثارگران مطرح و به سوالات حاضرین پاسخ داده شد که بیشتر سوالات مشابه هم بود.

حجت الاسلام کاویانی معاونت فرهنگی بنیاد نیز درخصوص برگزاری مسابقات ورزشی جانبازان گفت: حوزه فرهنگی حوزه نشاط و سلامتی است و ورزش در حوزه سلامت درحال پیگیری است. مسابقات ورزشی تعطیل نشده اما با اندک محدویت اعتبارات، باعث شده توسعه آن مانند گذشته نباشد. جشنواره هایی هم پیش بینی شده که هم درسال گذشته  و هم امسال برگزار خواهدشد منتها به علت محدودیت اعتبارات، سه مرحله شهرستانی، استانی و کشوری در رشته های مختلف فعلا مقدور نیست ولی تمرینات عمومی را حمایت می کنیم برای گروه های خاص هم مانند جانبازان نخاعی و بصیر جشنواره هایشان برقرار است اما با تامین منابع مالی، ورزش به عنوان یک رکن رکین درحوزه سلامت و هم فرهنگی مورد توجه است.

 معاونت فرهنگی بنیاد همچنین درباره سوال یکی از حاضرین از هماهنگی بنیاد برای دیدار تشکل ها با مقام معظم رهبری نیز توضیح داد:  ملاقات با مقام معظم رهبری پیرو سیستمی است که با مداخله آقای شهیدی به این امر، این اتفاق انجام  می شود اما باید خاطرنشان کنم متقاضیان ملاقات با معظم له، فقط تشکل ها نیستند و تمامی گروه های ایثارگری به شدت پیگیر این مسیله هستند.

اشتغال، خدمات، بلیط نیم بها و کسر هزینه سازمان تامین اجتماعی از دیگر سوالات مطرح شده حاضرین بود که معاونین بنیاد به آن پاسخ دادند.

سعید عندلیبی در این خصوص توضیح داد: در ماده 51 کلیه دستگاه های اجرایی موظف به پرداخت 25 درصدی  از حداقل حقوق به ایثارگران هستند که  شهرداری ها هم موظف به پرداخت آن هستند و  شرکت مخابرات هم با استناد به اصل 44  موظف به اجرای قوانین ایثارگری  است.

پرداخت نیم بهای بلیط هواپیما و قطار برای جانبازان در مسافرت های داخلی و خارجی در  ماده 41قانون تصریح شده که تاکنون قوانین اجرایی آن به تصویب دولت نرسیده و به صورت کج دار و مریز اجرایی می شود. بعضی از شرکتهای هواپیمایی دولتی مانند هما و ماهان آن را اجرای و برخی از شرکت های خصوصی آن را اجرا نمی کنند و خواستار هزینه آن از سوی بنیاد هستند. در خصوص قطار هم به همین شکل است و ما درصدد هستیم که قوانین اجرایی آن را به دولت بدهیم که تصویب کند وچهارچوبی را برای استفاده ایثارگران داشته باشد. که چالش پیش روی ما در ماده 41 استفاده از دو واژه "تخفیف" و"معافیت" است که در مسافرت های داخلی از"تخفیف"  و در مسافرتهای خارجی از "معافیت" استفاده شده است و درتبصره 3هم عنوان شده که هزینه تخفیف برعهده بنیاد هست و ما با مراجعه به مراجع دولتی و قانونگذار عنوان کردیم آن شرکت خدماتی از ابتدا آن 50درصد را از ایثارگر نگیرد و معاف از پرداخت باشد اما جایی که تخفیف را بیان کرده شرکت باید تخفیف را به ایثارگر بدهد و هزینه را از بنیاد بگیرد که متاسفانه این استدلال مورد تایید مراجع قرار نگرفته و نه معاونت حقوقی و نه کمیسیون اقتصادی هییت دولت هم آن را نپذیرفته اند که امیدواریم تدابیری اندیشیده شود که آیین نامه اجرایی این ماده به دولت برود و تکلیف آن مشخص شود.

عندلیبی معاونت حقوقی بنیادشهید نیز درخصوص سوال یکی از حاضرین درباره پیگیری بنیاد درخصوص 2درصد کسری  سازمان تامین اجتماعی از جانبازان نیز گفت: بنیاد دستگاه انتطامی نیست که حکم اجرایی داشته باشد که بتواند متخلف را به دادگاه قضایی معرفی نماید اما براساس قانون ایثارگران از پرداخت حق بیمه دربخش درمان، در حدود خدماتی که دولت تامین می کند، از پرداخت هزینه ها معاف هستند. درماده 37قانون جامع هم از پرداخت کسورات بازنشستگی معاف هستند که متاسفانه صندوق تامین اجتماعی در این مورد تخلف می کند و این دو درصد را کم می کند. پرونده های زیادی در کمسیون ماده 16داریم که برعلیه تامین اجتماعی رای صادر می کنیم اما متاسفانه بخش عظیمی از این آرا در سازمان تامین اجتماعی اجرایی نمی شود که امیدواریم ضمانت اجرایی بیشتری برای ارای کمیسیون ماده 16 داشته باشیم.

درپایان این برنامه نیز بیانیه دومین همایش تشکل های شاهد و ایثارگر سراسر کشور قرایت و با ذکرصلوات به آن خاتمه داده شد.

درحاشیه

* عدم حضور رئیس بنیادشهید و امورایثارگران از جمله گلایه های اعضای تشکل های شاهد و ایثارگری بود که ازسوی مدیران تشکلهای ایثارگری بیان می شد، به حدی که برخی مواقع برنامه را دچار اخلال می کرد!

* در طول برنامه از ایثار شهدا و جانبازان و همسران شهدا با ذکر صلوات های مکرر قدردانی می شد.

* در لابی سالن همایش خلیج فاس، غرفه هایی برای عرضه فعالیت ها و محصولات و لوازم مورد نیاز جانبازان پیش بینی شده بود که برخی از جانبازان متصدی غرفه ها بودند و به سئوالات مراجعین پاسخ می دادند.

* " اسرافیلی"رئیس هییت مدیره، "اسدزاده" مدیرعامل، "عسکری" مسئول روابط عمومی انجمن جانبازان نخاعی مرکز،"بنایی زاده" رییس انجمن جانبازان نخاعی اصفهان، "چاووشی" دبیر انجمن جانبازان نخاعی قم، "جعفری" رییس انجمن جانبازان نخاعی فارس و"رفیعی" دبیر گروه پیگیری جانبازان نخاعی استان مرکزی به همراه تعداد دیگری ازجانبازان ویلچری حضور پر رنگی در همایش داشتند.

* برگزاری نمایشگاهی از خادمین شهدای حرم و دستاوردهای جانبازان بصیر و... از بخش های قابل توجه این همایش بود. دستاوردهای جانبازان نخاعی که هم از نظر مکانی فضای بسیار مناسب و قابل توجهی را به خود اختصاص داده بود و هم از نظر طراحی، زیبا و قابل توجه که هر بازدیدکننده در آن، به خوبی با دستاوردهای جانبازان آشنا می شد، قابل ستایش بود.

* فضای یکدست جامعه ایثارگری، اعم از خانواده شهدا، جانبازان و آزادگان که همه اعضای آن از دردها و مشکلات هم به خوبی آگاه بودند از اهم این همایش بود.

* با تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری مبنی بر اقتصاد مقاومتی و استفاده از کالای ایرانی، از چای کیسه ای غیرایرانی برای پذیرایی استفاده شده بود که این امر از دید و اعتراض جانبازان دور نماند.

گزارش: صنوبر محمدی

کد خبرنگار: 17
اینستاگرام
باسلام
فاش نیوز شما هم جاده صاف کن بنیاد وشهیدی شده اید ورسالت حمایت از جامعه ایثارگری را فراموش کرده ای حتما حق حسابتان رااتز بنیاد دریافت کردید !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
سلام ، این نظری که ارائه شده قابل توجه است بنظر میرسد اگر اطلاع رسانی یا انعکاس خبر انجام شود یعنی مدیر مسئول خبر رسان در موضع اخبار شریک است برای مثال اگر رسانه خبر قتل را منتشر کند از نظر ایشان مدیر رسانه در قتل شریک است!!!
همایش با حضور مسئولان لشکری و کشوری و تعدادی از ایثارگران معزز برگزار شده که موضوع همایش نیز دیپلماسی ایثار بوده لذا توصیه میشود جرات بخرج دهید به برگزاری کنسرت و میتینگ و سایر موضوعات غیر اسلامی و هنجار شکن اعتراض کنید سپس کمی فکر کنید و همینطور از روی شکم حرف نزنید.
متاسفانه عده ای از آزادی بیان و امانت داری مدیر مسئول محترم سایت سوء استفاده میکنند و نظرات مزخرف نمایش داده میشود که در کمال بی انصافی و در تضاد با شخصیت ایثارگران و فرهنگ ایثار و شهادت و دور از منزلت سایر کاربران محترم است.
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi