شناسه خبر : 60962
یکشنبه 11 شهريور 1397 , 10:21
اشتراک گذاری در :
عکس روز

انجام ۲عملیات موفقیت‌ آمیز به فاصله ۲۴ ساعت

عملیات کربلای ۲ در دهم شهریور ماه سال ۶۵ در محور چومان مصطفی - حاج عمران و عملیات کربلای ۳ نیز در یازدهم شهریور ماه همان سال در شمال غربی خلیج فارس توسط رزمندگان اسلام انجام گرفت که به مناسبت سالروز این دو عملیات اهداف و دستاورد‌های آن‌ها مورد بررسی قرار گرفته است که در ادامه می‌خوانید:

عملیات کربلای ۲ در تاریخ دهم شهریور ماه ۱۳۶۵ و در منطقه عمومی حاج عمران با رمز مقدس «یا اباعبدالله الحسین (ع)» انجام شد. هدف این عملیات انهدام نیروی دشمن و آزادسازی ارتفاعات مهم منطقه حاج عمران، داکان و افزایش تحرکات و مبارزات مسلمان کرد عراقی علیه رژیم بعثی عراق بود که با موفقیت کامل انجام شد. در این عملیات بیش از سه هزار تن از قوای بعثی کشته، زخمی و تعداد ۲۷۰ تن از جمله یک سرهنگ و ۱۲ افسر به اسارت درآمدند.

انجام ۲ عملیات موفقیت‌‎آمیز به فاصله ۲۴ ساعت

همچنین انهدام کامل تیپ ۸۰۷ پیاده و سه گردان تابعه آن، انهدام تیپ‌های ۹۸ پیاده به میزان ۶۰ درصد، تیپ ۶۰۴ به میزان ۵۰ درصد، تیپ ۴۳۸ پیاده به میزان ۳۰، تیپ ۹۱ پیاده به میزان ۳۰ درصد، گردان کماندویی ابوعبیده به میزان ۸۰ درصد و یک گردان کماندویی تحت امر لشکر ۲۳ عراق به میزان صددرصد، سقوط یک فروند هواپیما و یک فروند هلی­کوپتر و به آتش کشیده شدن مقادیر زیادی از تجهیزات و ادوات دشمن و به غنیمت گرفتن شش دستگاه تانک، ده­ها دستگاه خودرو و مقادیر قابل توجهی سلاح سبک و نیمه سنگین از جمله نتایج عملیات بود.

در این عملیات رزمندگان ارتفاعات مهم از جمله ۲۴۳۵، ۲۲۰۰، ۱۶۰۰، ۱۷۰، ۱۸۰۰، ۲۰۰۰ و ارتفاع گردکو را به کنترل کامل خود درآورد، و بخشی از جاده حاج عمران که در افزایش تحرکات و مبارزات کرد‌های مسلمان عراق نقش عمده­ای داشت، آزاد کردند. همچنین شهر در بند عراق، جاده دربند، چونان مصطفی در تیررس رزمندگان قرار گرفت و مقر تیپ ۸۰۷ با سه گردان تابعه به تصرف کامل رزمندگان درآمد.

انجام ۲ عملیات موفقیت‌‎آمیز به فاصله ۲۴ ساعت

عملیات کربلای ۳

پس از انجام عملیات کربلای ۲ به فاصله ۲۴ ساعت، در شرایطی که هنوز سران ارتش عراق با تشکیل جلسات متمادی ریشه‌‌ها و علت این عقب‌نشینی سربازان خود را بررسی می‌کردند و در حالی که ارتش عراق هنوز در گیجی حاصله از شکست مفتضحانه در کربلای ۲ بسر می‌­برد، رزمندگان بار دیگر با حرکتی جدید پیروزی دیگری را در تاریخ جنگ‌های دوران دفاع مقدس رقم زدند. این­ بار عملیات در قلب آب­های خلیج فارس بود، جایی که دشمن از او به عنوان تنها پایگاه جاسوسی و نیز دفاعی خود استفاده می‌­کرد.

عملیات کربلای ۳ در نیمه شب ۱۱ شهریور ماه ۶۵ به منظور انهدام اسکله الامیه و از بین بردن پایگاه جاسوسی عراق در خلیج فارس با اسم رمز «حسبنا الله و نعم الوکیل» در جنوب غربی خلیج فارس (اسکله الامیه) انجام شد.

طی این عملیات، اسکله الامیه عراق با استفاده از پیشرفته­‌ترین تاکتیک‌­های نظامی به تصرف کامل رزمندگان درآمد و پس از تخلیه تجهیزات بطور کامل منهدم شد. همچنین تاسیسات اسکله  «البکر» عراق نیز به آتش کشیده شد و با انهدام اسکله الامیه امنیت شمال خلیج فارس که مورد شرارت عراق قرار می­گرفت، تامین شد.

در عملیات کربلای ۳ که با رعایت کامل اصل غافلگیری انجام شد، رزمندگان تحت فرماندهی نیروی دریایی سپاه و نیز گردان یونس از لشکر امام حسین (ع) تیپ ۴۴۰ از بقایای نیروی دریایی عراق بطور کامل منهدم کردند و در جریان آن ۱۱۰ تن از مزدوران عراق اسیر و بقیه کشته شدند و نیز سه فروند هواپیمای جنگنده، یک فروند ناوچه موشک انداز «اوزا» و مقادیر قابل توجهی سلاح­‌های سبک و سنگین منهدم شد.

انجام ۲ عملیات موفقیت‌‎آمیز به فاصله ۲۴ ساعت

در این عملیات ۱۲ قبضه توپ ضدهوایی، ۲ قبضه موشک سهند، ۲ دستگاه رادار هوایی، یک دستگاه رادار رازیت، یک دستگاه رادار دریایی، چهار قبضه شعله افکن، ۲ فروند قایق غواصی، انواع مین­های دریایی، خمپاره انداز، آرپی­جی، دوربین­‌های مختلف، موتور‌های دیزلی و سایر تجهیزات موجود در اسکله الامیه به طور سالم به غنیمت رزمندگان درآمد. با انجام این عملیات حضور و ارتباط نیروی دریایی عراق در آب­های خلیج فارس قطع شد.

رژیم بعث به فاصله یک روز پس از انجام عملیات و فتح اسکله الامیه به شکست خود اعتراف کرد.

انتهای پیام/

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi