شناسه خبر : 60965
دوشنبه 12 شهريور 1397 , 11:01
اشتراک گذاری در :
عکس روز

نقدی بر فیلم هزارپا

در فیلم هزارپا جانبازان بستری در آسایشگاه به اندازه منافقینِ نشان داده شده در این فیلم یا شاید هم بیشتر مایه تمسخر و خنده هستند که به نوعی یکسان سازی چهره جلّاد و جانباز را تداعی می کند.

رضا محبی مجد -  فیلم هزارپا ساخته «ابوالحسن داودی» با ۲۵ میلیارد تومان درآمد گیشه تبدیل به پرفروش ترین فیلم تاریخ سینمای ایران شده است.

شخصیت های اصلی فیلم، رضا عطاران در نقش رضا و جواد عزتی در نقش منصور و سارا بهرامی در نقش دکتر الهام عباسی می باشند. هزارپا در نظر دارد تا فضای سال های دهه شصت را به نمایش گذارد.

نکات مورد توجه در فیلم هزارپا:

1 - رضا که یک پایش را از زیر زانو در تصادف از دست داده به همراه منصور یک خلافکار همه فن حریف است. از طرفی یک جیببر، کیف قاپ و سارق ویلچرهای بهزیستی بوده و از سوی دیگر ضمن کمک به سازنده مشروبات الکلی، ساقی و مصرف کننده نیز هست.

2 - رضا بارها و بارها به بهانه قطع پا با ایجاد تصادف های ساختگی از بیمه خسارت و دیه دریافت کرده و به همین دلیل به هزارپا مشهور شده است.

3 - دکتر الهام عباسی که خواهر شهید بوده و مسئول آسایشگاه جانبازان بصیر، قطع عضو و شیمیایی است، نذر کرده با یک جانباز ازدواج کند. او در این فیلم بدحجاب بوده و وضعیت ظاهری او اصلاً با فرهنگ خانواده شهداء و حال و هوای زمان دفاع مقدس و محیط آسایشگاهها تناسبی ندارد و غیرواقعی و تصنعی است.

4 – رضا که متوجه نذر الهام شده در دو سوم فیلم سعی دارد با ظاهر سازی و سوءاستفاده از معلولیتش، خود را اهل جبهه و جنگ و به عنوان جانباز معرفی کرده تا از طریق ازدواج با وی، اموال پدر ثروتمند او را صاحب شود.

5 - وابستگی آسایشگاه به بنیاد شهید در فیلم کاملاً واضح است. ویلچرهای مورد استفاده جانبازان آسایشگاه نیز متعلق به معلولین یک مرکز دیگر بوده که توسط رضا دزدیده شده و به عنوان امور خیریه تقدیم جانبازان این آسایشگاه گردیده است.

6 - تصویری که از جانبازان آسایشگاه در این فیلم ارائه شده آن است که این برادران عمدتاً در حال دود کردن سیگار و ایجاد مزاحمت برای کارکنان آن مرکز و جاسازی سیگارها در محیط آسایشگاه و آواز خواندن و رقصیدن بوده و هنگام حضور مدیر آسایشگاه نیز به دروغ خود را در حال دعا و راز و نیاز با خدا نشان می دهند.

7 - جانبازان بستری در آسایشگاه به اندازه منافقینِ نشان داده شده در این فیلم یا شاید هم بیشتر مایه تمسخر و خنده هستند که به نوعی یکسان سازی چهره جلّاد و جانباز را تداعی می کند.

8 - حرف های رکیک و شوخی های جنسی و ضربه به شرمگاه و... در این فیلم به وفور وجود دارد و موجبات خجالت افرادی را که به همراه خانواده و مخصوصاً کودکان به تماشای فیلم آمده اند، بوجود می آورد.    

9 - قصور ناظران وزارت ارشاد و آنها که مجوز اکران فیلم هزارپا را صادر کردهاند مشهود بوده و گناه آنان کمتر از کارگردان فیلم نیست.

10 - از حوزه هنری هم بعید بود که اقدام به اکران این فیلم در بعضی سینماهای متعلق به خود (مانند سینما بهمن تهران، سینماهای ایران و سعدی شیراز، سینماهای قدس و فلسطین همدان و سینماهای سپاهان و فلسطین و پردیس سینمائی چهارباغ اصفهان) نماید که شایسته است موضوع توسط رئیس جوان سازمان تبلیغات اسلامی مورد رسیدگی قرار گیرد.

11 – با تأسف فراوان، مسؤولان ارشد بنیاد شهید و امور ایثارگران در قبال چنین اهانت آشکاری در فیلم هزارپا به جانبازان و خانواده ایثارگران مانند موارد قبلی سکوت اختیار کرده و دم برنمی آورند. لازم الذکر است حراست از فرهنگ ایثار و شهادت و جایگاه ارزشی جانبازان دفاع مقدس از وظایف بنیاد بوده که مورد غفلت و کوتاهی قرار گرفته است.

کد خبرنگار: 19
اینستاگرام
سلام علیکم ، این روزها بالاترین ارزشها پول و پل بسوی پول و هرکاری برای پول و هرچه هست برای پول و خواستن برای پول و خلاصه پول و پول و پول است که فرهنگ و تمدن سه هزار ساله و هزار و چهارصد سال جهاد فی سبیل الله توسط مجاهدین و علما و هزاران شهید و جانباز را عده ای طاغوتی سوژه خنده کرده است.
این پیام نشان دهتده رذالت و انحرافات پول است که پول را همچون شمشیر در دست زنگی مست قرار داده است. دنیا داری و ثروت اندوزی در تمام ادیان توحیدی و سیره پیامبران و معصومین (ع) بسیار مذمت شده اما تفاوت در نوع قرائت دینی جدید اینطور وانمود میکند که ارزش پول از تمام مقدسات بالاتر است البته اگر بتواند خانواده ای را از فروپاشی نجات دهد بالاترین ارزش را دارد در حالیکه مدعیان دینداری میگویند ثروت و کاخ و سرمایه هزار میلیاردی اشکالی ندارد لذا چنانچه اشکالی ندارد چرا هیچیک از معصومین (ع) با وجود امکانات برای ثروتمند شدن هرگز به مال دنیا آلوده نشدند و در حد رفع نیازهای اولیه بلکه کمتر از آن قناعت کردند در صورتیکه مفسدان و شاهان متکبر و خود شیفته همچون شداد و قارون و فرعون و غیره در اثر ثروت اندوزی تبدیل به بدترین و شقی ترین انسانهای تاریخ شدند.
در دوران آخر زمان خاک شور و شیرین جدا میشوند که عامل تشخیص آنها از یکدیگر همین ثروت و قدرت مادی در دنیا است.
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi