شناسه خبر : 61072
شنبه 17 شهريور 1397 , 15:07
اشتراک گذاری در :
عکس روز

ایثارگران بدانند:

دیوان عدالت اداری، کمیسیون ماده ۱۶ و ایثارگران (۲)

در حالی که صلاحیت ابتدایی در رسیدگی به شکایات ایثارگران از دستگاه‌های اجرایی در خصوص عدم اجرای صحیح قوانین و مقررات با کمیسیون ماده ۱۶ رسیدگی به شکایات ایثارگران است این کمیسیون خودخواسته محدودیت‌هایی را برای رسیدگی خود قائل شده و به همه قوانین و مقررات وضع شده برای ایثارگران رسیدگی نمی‌کند.

 یوسف مجتهد -  در حالی که صلاحیت ابتدایی در رسیدگی به شکایات ایثارگران از دستگاه‌های اجرایی در خصوص عدم اجرای صحیح قوانین و مقررات با کمیسیون ماده 16 رسیدگی به شکایات ایثارگران است این کمیسیون خودخواسته محدودیت‌هایی را برای رسیدگی خود قائل شده و به همه قوانین و مقررات وضع شده برای ایثارگران رسیدگی نمی‌کند.

تنها فرد متضرر از این نوع رسیدگی، ایثارگر است که برای شکایتی که قرار بوده با سرعت به آن رسیدگی و حقوق قانونی او ادا شود باید سرگردان در مسیر طولانی دیوان عدالت اداری و کمیسیون ماده 16 باشد که گاهی سال‌ها طول می‌کشد. این در حالیست که با یک استفساریه از مجلس می‌توان این مشکلی که سال‌ها فشار آن بر دوش ایثارگران است را رفع کرد. از مشکلات دیگری که ایثارگران را سرگردان دستگاه‌های اجرایی کرده است عدم اجرای قوانین و مقررات در دستگاه‌های اجرایی و حواله کردن ایثارگر به کمیسیون ماده 16 جهت طرح شکایت است.

بسیاری از قوانین در حوزه ایثارگران دارای شفافیت بوده و فاقد ابهامات قانونی است لکن در همین بخش هم دستگاه‌های اجرایی آنان را به کمیسیون ماده 16 و طرح شکایت حواله می‌کنند تا پس از صدور رای کمیسیون به خواسته ایثارگر رسیدگی کنند. این اقدام علاوه برآنکه حجم شکایات را در کمیسیون زیاد می‌کند و طبیعی است که زمان رسیدگی را طولانی خواهد کرد به‌نوعی موجبات اذیت و آزار ایثارگران را فراهم می‌کند. این موضوع از دو حال خارج نیست؛ یا متولیانی که عهده‌دار این مسئولیت‌ها هستند فاقد صلاحیت‌های لازم و درک صحیح از قوانین هستند و یا اینکه قصدی جز اذیت و آزار ندارند که در این زمینه بنیاد، مسئولیت پیگیری و برخورد با این دستگاه‌ها را برعهده خواهد داشت.

اگر قرار باشد برای حقی که در قانون تصویب شده است ایثارگر سال‌ها در دستگاه‌های اجرایی، بنیاد، کمیسیون ماده 16 و دیوان عدالت اداری سرگردان باشد پس اهدافی که در قوانین توسط قانونگذار برای اجرای این قوانین پیش‌بینی شده است چه می‌شود؟ دبیر کمیسیون ماده 16 می‌گوید: مستند به رای وحدت رویه دیوان عدالت اداری، نخستین مرجع رسیدگی به شکایات جانبازان و جامعه هدف، کمیسیون ماده 16 است و در صورتی که رای به رد شکایت توسط کمیسیون ماده 16 صادر شود فرد ایثارگر می‌تواند از رای صادره در دیوان عدالت اداری شکایت کند.

دیوان عدالت اداری نیز به استناد آیین دادرسی و در صورت محق دانستن ایثارگر با اشاره به مستندات قانونی، پرونده را به کمیسیون ارجاع می‌دهد تا مجددا مورد بررسی قرار گیرد. پس از بررسی مجدد در صورتی که براساس مستندات قانونی رای دیوان عدالت اداری قابل استناد در جلسه کمیسیون باشد رای به‌نفع ایثارگر صادر می‌شود و در غیر این‌صورت پرونده مجددا رد می‌شود که در این صورت ایثارگر می‌تواند بار دیگر به دیوان مراجعه و برای بار دوم شکایت تنظیم کرده و در این حالت دیوان راسا نسبت به صدور رای اقدام می‌کند. به این ترتیب می‌توان گفت تنها دیوان عدالت اداری است که می‌تواند آرای کمیسیون ماده 16 را کان‌لم‌یکن کند.

فارغ از آنکه اظهارات دبیر کمیسیون ماده 16 منطبق با قانون باشد که به آن در ادامه مطالب اشاره و صحت و سقم آن را بررسی خواهیم کرد، می‌توان به وضوح شاهد سرگردانی ایثارگران در مسیر دیوان و کمیسیون ماده 16 بود. اگر از مقدمات طولانی این رسیدگی‌ها بگذریم و فرض را برآن بگیریم که شکایت ایثارگر از همان ابتدا به طور صحیح از مسیر کمیسیون ماده 16 پیگیری شده است، همین چند مرحله چیزی بیش از 3سال طول می‌کشد تا شاید ایثارگر اگر همچنان توان داشته باشد و زمان تقاضا و مطالبه حق قانونی پابرجا باشد و موضوعا منتفی نشده باشد، به‌حق خود برسد.

این اطاله دادرسی و رسیدگی با اهدافی که مجلس شورای اسلامی به عنوان نهاد قانونگذاری وضع کرده است همخوانی ندارد. علاوه برآن با ادعای مسئولان کمیسیون ماده 16 و بنیاد که وظیفه خود را دفاع از حقوق قانونی ایثارگران می‌دانند هماهنگی ندارد. در بند11 سیاست‌های کلی نظام در امور ترویج و تحکیم فرهنگ ایثار و جهاد و ساماندهی امور ایثارگران که در تاریخ 29/11/89 پس از تایید رهبر معظم انقلاب اسلامی ابلاغ شده آمده است: حمایت قضایی از ایثارگران و خانواده آنها و صیانت و حفاظت از حریم ایثارگری، با ایجاد سازوکارهای مناسب توسط قوه قضاییه. حال باید پرسید این روند رسیدگی به شکایات ایثارگران با این سیاست ابلاغی مقام معظم رهبری همخوانی دارد؟

کد خبرنگار: 17
اینستاگرام
سلام بنده بعنوان جانباز۵۵%ضایع نخایی واعصاب وروان به مسولین اجرایی کشورهشدارمیدهم ماهاازاینکه دست از همه چیزشستیم درجنگ هشت دفاع مقدس شرکت کردیم بخاطرشما مسولین رانتخوار نبوده بخاطردین ودیانت وطن خودرفتیم اماهرروز بدترازدیروزملت رابه تمسخرگرفتید گرانی بیدادمیکنه درکشورگوشت کیلویی ۶۵هزارتومن مرغ پاک نشده چهارده هزارتومن میوه جات هیچکدام زیردوازده هزارتومان نداریم چون شما آقایان نه خریدمیکنیدونه ازبازارخبرداریدچون ازصدقه سرماجانبازان وشهدا همه مفت خورهستیدبه شما هشدارمیدهم اگرچاره ایی برای وضعیت معیشتی مابخصوص بنده ننماییدخدارا قسم یادمیکنم بااین وضعیت جسمی می نشینم سرچهارراها دادمیزنم ای مردم به من جانبازضایع نخاعی واعصاب روان کمک کنیدعلیلم وذلیلم کمکم کنید؛برای اینکه حقوق دریافتی من کفاف زندگی من نمیکند وبیشترشو برای اقساط بانکها میرودآنقد ندارم ماهانه بیست کیلوبرنج برای خانواده م بخرم چون شمامسولین تابحال نداری را لمس نکردیدتادردماها رااحساس کنید بایدبگم بنده چیزی برای از دست دادن ندارم تا ازکسی ترس ویا واهمه داشته باشم وآقای اژه ی معاون محترم قوه قضایه هرشب در تلوزیون میفرمایندفلان ریس فلان معاون فلان شخص رادست گیر کردیم بعضی ها شون درزندانند وپرونده بعضی ها درحال بررسی است باید بخدمت آقای اژه ی عرض کنم زندان بازداشت مسولین رانتخوارحق مسلم آنهاست امابرای من جانبازآب نان میشه حق حقوق مادست پادادگان چه شدآنها خوردندبردندآقازاد هاشون دارن بابیت المال عیش نوش میکنندامامن حقیر هستم که دراین وضعیت بحرانی کشور شرمنده عایله هستم مگرغیرازاینست خداوندبیامرزه حضرت امام راحل را فرمودندنگذاریداین پیش کسوتان جهاد شهادت خون درپیچ خم زندگی روزمره خودبفراموشی سپرده شوندآیااین است اجراع بی کم وکاست وصایای آن حضرت، چرانبایدمسولین از وضع زندگی روزمره ماباخبرباشند جوانان جنگیدندتا انقلاب اسلامی زنده بماندنه اینکه یک عده مسول هرکاردلشان خواست انجام دهند ودر ثانی هزینه دارو ودرمان ما جانبازانی که۲۴ ساعت تحت نظرپزشک هستیم کسی جویای حال مانیست مابه چه جرمی مرتکب هستیم که داریم اینجوری زجرکش مان میکنندچرا اینقدر نسبت بما بی اعتنا هستندچرا مسولین ماگوش شنوا ندارند بنده بناچاربه این نتیجه رسیدم که باید سرخیابانها بشینم گدایی کنم چاره جزاینکارندارم والاچقدر بایدزیردین زن بچه هام باشم این یک واقعیتی است برای اینکه آقایان مسولین اجرای کشور که درآن بالانشتتد اصلادر فکری ماها نیستندفقط شعارمیدهندولا غیر؛وسلام
فاش نیوز و آقای مجتهد فقط شما از پس این قانون شکنها بر می آیید.دست تان درد نکند.
دراوائل انقلاب حدودأهفده۱۸سال سن داشتم ودرتظاهرات هاوراهپیماییهاشرکت داشتم،درتهران وکرمانشاه!ودرآن لحظات بسیارحساس که همه احزاب ها،گروهک ها،جناح ها،دسته بندی هاو...خودراصاحب انقلاب میدانستند!!!که درساختمان استانداری کرمانشاه پلاکاردهای عریض وطویلی نصب کرده بودند:چریک های فدایی خلق!سازمان مجاهدین خلق!حزب توده!حزب رستگاری!دمکرات،کومله و..........!!!ودردیگرساختمانهای حکومتی،نظیرفرمانداری،بخشداری،آموزش وپرورش،شهربانی،ژاندارمری ودیگرادارات!!!من وامثال من،ازهمان ابتدابااینان جنگیدیم!هم جنگ ایدولوژی داشتیم،هم جنگ نظامی،،،وحتی دریعضی مواردجنگ تن به تن!!!ومن یکی ازبنیانگذاران سپاه درکرمانشاه بودم،،،ازحفاظت محله ها،بادست خالی وبعضأباچماقهای شبگردی تابرسدبه اسلحه و...!البته درکنارشهیدشاخص وبزرگوارکرمانشاه جناب سیدمحمدسعیدجعفری اولین فرمانده سپاه کرمانشاه ودیگرعزیزانی که به درجه رفیع شهادت ویابه درجه جانبازی رسیده اند!گفتنی هازیادوبسیارزیاد...!!!اماعرض من دراینجااین است که ماباهمه ی احزاب وسازمانهای منحله جنگیدیم که انقلاب اسلامی زنده بماندوبازهم آماده جانفشانی هستیم،،،حال نمیدانم که کی وچطوری انقلاب دیگری شده؟!وچه کسی برخی آقازاده های حرامزاده را بهاداده که ضمن نابودی انقلاب،مردم رازیرپا،له کرده اند!!!!!من نمیدانم سپاه چکارمیکند؟!آیاسپاه راسحروجادوکرده اند؟!آیاسپاه ازاوضاع مملکت بی خبراست؟!حضرت امام هروقت به کارهای سخت وحتی غیرممکن میرسیدند،آن سختی هاوکارهای غیرممکن رابه سپاه می سپردند!انقلاب مال مستضعفین است،،،امامصادره شده!!!!!!!برادران بپاخیزیدکه فردادیراست!مملکت درحال نابودی ست!حال ماچسبیدیم به دیوان وقانون و...که هیچکدام آن رعایت واجرانمیشود!بعدازآرامش مملکت من هم گفته های شخصی واعتراضات قانونی یی دارم که عنوان میکنم،،،مثل ماده۳۸وحقی که ازمن ضایع شده!و...
باسلام
امروز رفتم دفتر کمیسیون ماده 16 در بنیاد استان خودمان .در آنجا خانمی نشسته بود گفتم من جانباز هستم آمدم برای تبدیل وضعیت استخدامی فرزندم که در یکی از ادارات دولتی سالهاست بصورت قراردادی کار می کند . اشاره به ماده 21 و تبصره یک بند ذ برنامه ششم توسعه کردم گفت می دانم قانون است ولی ما برای فرزندان جانباز رسیدگی نمی کنیم باید بروید دیوان عدالت اداری و انجا پیگیر باشید.
بنام خدا محضر مبارک شما سلام علیکم الهی ک همیشه سلامت و تندرست باشید.. ببخشید ک مزاحم وقت شریفتان شدم.. مشکلی برایم پیش اومده ک به محضر مبارکتان میرسانم.. جانباز قطع نخاع کمری 70 درصد بنیاد و 100 درصد ناجا،عبدالعزیز کریمی فرزند آمان ب شماره جانبازی 3340611351 با توجه به اینکه جانبازان قطع نخاعی کمری از مزایایی حق پرستاری 2.5k تا مرداد ماه 97 و از مرداد97 ببعد 3k بهره بردند.. ولی اینجانب با توجه قطع نخاعی کمرم و صدمات وارده به ریه هایم (برداشتن قسمتی از ریه سمت چپ) و ده درصد روان و اعصاب و آسیب شدید به ستون فقراتم در مهره های T6 T7 T8 ک باعث شده از قفسه سینه به پایین بی حس و بی حرکت و باعث بی اختیاری ادرار و مدفوع (پاراپلژی کامل ) و همچنین طبق رای کمیسیون پزشکی نهایی و صورتجلسه ماده 140 صدمات وارده صددرصد بوده..ک مدارک پزشکی ونظریه دکترها و عکسهای ام آر آی همه موجوده..و لازم باشه ارائه می نمایم.. ولی از تاریخ 87/6/12 ک شروع جانبازیم بوده تاکنون از حق پرستاری 2k بهره بردم.. و الان تقریبا ده ساله حقم ضایعه شده.. از شما سرور بزرگوارم خواهشمندم برای رضای خدا و باتوجه بمشکلات عدیده ای فراوان قطع نخاعی ک تاکنون باهاش دست و پنجه نرم میکنم.. راهنمایی بفرماید ک حقم بگیرم..حتی هر دکتر متخصصیبگویند میرم منو ویزیت که پی به صدمات فراوانی ک دارم ببرنند و ان شالله حق پرستاریم را از 2k به 3kتغییر ک بتوانم از مزایایش برای رفع مشکلات نخاعی ام بهره ببرم.. ان شالله خداوند به شما و دیگر همکارانتان اجر عظیم عطا کند.. با تشکر.. الله حافظتان ان شالله..
باسلام خدمت دوستان زحمت کش فاش نیوزدوستان این روزهامشکلات قشرجانبازانی که نیازبه افرادپرستاردارنندخیلی حادشده است حداقل باافزایش نرخ دلاروتورم وگران شدن هزینه هاحداقل فکری بحال حق پرستاری جانبازان بکنندممنون
سلام.
دوستان اگر جانبازی به جای ماده 16 مستقیم از سپاه یا بنیاد به به مدعی العموم شاکی بشود کار پیش میرود.
خیر. ابتدا باید به کمیسیون ماده 16 که نهاد شبه قضایی است شکایت کنید اگر مثلا به دیوان عدالت اداری شکایت کردی پرونده تان عدم صلاحیت می خورد و می گویند باید بروید کمیسیون ماده 16 و اگر ناراضی بودید برای تجدید نظر به دیوان می رود ولی باید رای کمیسیون را بگیرید .
می گویند ساتا متولی امور رزمندگان است ولی هیچ خبری در مورد رزمندگان معسر ، سند راهبردی خدمات رسانی به رزمندگان و... در سایت شان دیده نمی شود انگار اصلا مسئولیتی ندارند. چرا اینگونه است.
سلام
از سال 70 تاکنون بنده نتوانسته ام حق و حقوق خود را از ارتش ج اا بگيرم ماده 16 چند بار پرونده مرا گم کرده اند نميدانم تا زنده هستم ماده 16 جواب ها يا نه را بمن ميدهد ؟
بخدا دستي در کار است که فقط ميخواهند جانباز را از حقش دور کند و يک کار برنامه ريزي شده هست ....
در کمسيون درصد بحق جانبازان داده نميشود قوانين اصلا نصفه و نيمه اجرا نميشه و هزار اما و اگرهاي ديگر .....
هيچ کس به هيچ کس نيست ...
با عرض سلام ماموریت آموزشی فرزندان جانبازان درست در فصل نقل و انتقالات ادارات و دانشگاهها در 97/5/2 به وسیله دیوان عدالت اداری و باسکوت و موافقت ضمنی بنیاد ابطال شد.و تاکنون دولت و نمایندگان مجلس برای بر طرف کردن مشکل هیچ اقدامی نکردند و جمع کثیری از ایثارگران را بلاتکلیف گذاشتند . لطفا نمایندگان مجلس به خصوص فراکسیون ایثارگران مجلس هر چه سریعتر با ارائه طرح نسبت به برطرف کردن مشکل اقدام کنند تا ایثارگران که با انواع مشکلات دست و پنجه نرم می کنند لااقل از این ناحیه خیالشان راحت شود. با تشکر
سلام خسته نباشید جانباز 50درصد هستم سال 86 جانباز شدم ولی برای من هدیه ایثار ندادن میخاستم بدونم که از کجا باید بگیرم
سلام کارت ایثار دارم ۲۲ماه جبهه دارم و هیچ چیز به من نگرفته بیماری اعصاب وامبول خون دارم لطفا کمکم کنید متشکرم
سلام بنده پدر شهید می باشم و فرزندم در بانک رفاه اشتغال دارد باتوجه به اینکه تنها کمک و پشتیبان ما در امورات زندگی خودم و همسرم می باشد ولی با حکمی محل خدمتش را به شهر دیگر زدند و مراتب اعتراضم را بهمسولین بانک طی نامه بنیاد شهید اعلام نمودم ولی متاسفانه ترتیب اثر ندادند خواهشمندم راهنماییم کنید
سلام.پدر من 20ماه جبهه داره 5درصدم جانبازی داره متولد 75 هستم الان هم دانشجو هستم کسری بم تعلق میگیره یا معافیت؟؟
با سلام
با توجه به استفساریه دولت از مجلس در ارتباط با جزء 6 بند ت ماده 88 که سئوال های (اسفساریه ) گنگ کرده بود و کمسیون بطور کلی آن را رد کرده رزمندگان چکار کنند اسفساریه خیلی ساده بود به این ترتیب که آیا منظور از حقوق و مزایای اجتماعی شامل مزایای حقوق و مزایای استخدامی هم میشود والسلام. تعمدی یک سئوای کرده بودند که جوابش معلوم بود
دخترم فوق لیسناس است شوهرش مهندس است آنان بینوا هستند در شهر غریب بیکار خودم وهمسرم دچار بیماری خاص شده ایم دبیر باز نشسته
با عالیترین. رتبه با گروه 18 حقوقم برای زندگی کفایت نمیکند هر خدمتی که کردم بیمزد بود ومنت یا رب مباد کس رامخدوم بیعنایت جانباز اعصاب وروان 67 ساله
خدا میداند که اون دنیا باید مسولین بنیاد جواب جانبازان عزیز را باید بدهند شاید بخندند و تمسخر کنند اما چوب خدا صدا ندارد !!!!!
کمیسیون ماده ۱۶ بیتفاوت به اموراستوسلیقهای عمل میکندوقانونی عمل نمکند وازجانباز دعوت نمکند تاازحق خود دفاع کند
جانباز ۱۰ درصدم ۲۳ سال درسازمان اب وبرق کار مکنم ولی هنوز تبدیل وضغیت نشد هام وسر گردانم فهلا پرونده در دیوان عدالت است شاید خبری از انجا بیاید اهواز
بنام خدا
جانباز۵درصدوبازنشسته آیاحقوق بازنشستگی ام طبق آخرین حقوق است یاخیر.
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi