شناسه خبر : 61078
یکشنبه 18 شهريور 1397 , 09:04
اشتراک گذاری در :
عکس روز

دلایل کشف اجساد عراقی در تفحص شهدا

فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح درباره علت کشف اجساد عراقی طی عملیات تفحص شهدا توضیحاتی را ارائه کرد.

دلایل کشف اجساد عراقی در تفحص شهدا

سردار سید محمد باقرزاده، فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح در منطقه عملیاتی رمضان واقع در شرق بصره با اشاره به دلایل کشف اجساد عراقی طی عملیات تفحص گفت: برخی با اعتراض و ناراحتی و اکراه می‌پرسند چرا دنبال اجساد عراقی هستید؟ چهار دلیل برای این کار داریم؛ اول اینکه یک مسئله انسانی است. عراق همین الان 55 هزار مفقودالاثر از زمان جنگ دارد. خانواده‌‌های آنان هم این موضوع را پیگیری می‌کنند.

او ادامه داد: دولت صدام در این‌باره تعهد اخلاقی نداشت. در زمان صدام بالغ بر 15 هزار جسد عراقی را در خاک خود و خاک عراق پیدا کردیم و تحویل مقامات عراق دادیم. اما عوامل صدام آن‌ها را تحویل خانواده‌ها نداده و در العماره در قبرستان حطین دفن کرده بودند. ما در کاوش دیگری آنان را مجدداً پیدا کردیم که با کارت‌های صادر شده خود ما دفن شده بودند.

سردارباقرزاده با اشاره به دومین دلیل کشف اجساد عراق افزود: بر اساس پروتکلی که در ژنو و عراق امضا شد، قرار بر این شد که طرفین جنازه‌ها را پیدا کرده و تحویل دهند. ما هم در این زمینه تلاش خود را کردیم. البته ما در وهله اول دنبال پیکر شهدا هستیم ولی اگر در کنار آن‌ها اجساد عراقی هم پیدا شد، آن را پنهان نمی‌کنیم. سومین دلیل این بود که کاوش جنازه‌ها در خاک خودمان اعتماد مقام مقابل را جلب کرد که ما همه اجساد تفحص شده را تحویل خواهیم داد.

او ادامه داد: دلیل چهارم هم این است که اگر 20 سال دیگر افرادی جنازه عراقی پیدا کنند و از نظر تخصص توجیه نباشند که این جنازه عراقی است یا ایرانی، ممکن است بخواهند آن را به عنوان شهید به مردم معرفی کنند، ما باید مناطق را پاکسازی و تکلیف آن‌ها را روشن کنیم. نباید می‌گذاشتیم جنازه عراقی‌ها زیر دست و پا بماند تا دیگران آن را پیدا کنند.

توضیحات مهم سردار باقرزاده در خصوص دلایل کشف اجساد عراقی در خلال عملیات تفحص پیکرهای مطهر شهدا در خاک ایران و عراق در ادامه قابل مشاهده است:

download

منبع: تسنیم
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi