شناسه خبر : 61184
شنبه 24 شهريور 1397 , 11:12
اشتراک گذاری در :
عکس روز

حضور حماسی مردم تهران در تشییع ۱۳۵ شهید گمنام

مراسم تشییع پیکرهای مطهر ۱۳۵ شهید دوران دفاع‌مقدس همزمان با سومین روز از ماه محرم با حضور گسترده اقشار مختلف مردم و مسئولان کشوری و لشکری از مقابل درب اصلی دانشگاه تهران برگزار شد.


باز هم فضای شهر بوی عطر ایثار و شهادت گرفت. کاروانی از قافله کربلاییان در سومین روز از ماه حسین(ع)، به شهر ما آمده بودند تا غبار غفلت و فراموشی را از این شهر پاک کنند.
مردم که پیراهن مشکی عزای سید شهیدان را به تن داشتند، از اولین ساعات صبح پنجشنبه از جای جای شهر، خود را به مکانی رسانده بودند که سال‌ها بهترین فرزندانشان را از آنجا تا بهشت بدرقه کرده بودند.
اما چه سری است که هرچه بیشتر می‌گذرد، حضور مردم در مراسم استقبال از شهیدان با شکوهتر می‌شود؟ شاید گذشت زمان بیشتر به ما می‌آموزد که چقدر مدیون ایثار شهیدان و چقدر محتاج عطر پیکرهای پاکشان هستیم.
وقتی مردم دخیل بسته به دور تابوت شهیدان را می‌بینی، گویی طبیبان به مداوای دل‌ها و تن‌های خسته آمده‌اند. چه زیباست نجواهای سر در‌گریبان و خصوصی مردم مشایعت‌کننده با این شهیدان.
طبق معمول جوانان اصلی‌ترین حاضران در مراسم‌های شهیدان هستند که در کنار مادران و پدران چشم انتظار پرستوهای سفر کرده و همرزمان حسرت کشیده آنها با شهیدان عهد می‌بندند که راهشان را ادامه دهند و دست از حمایت حسین زمان بر ندارند.
بدرقه شهیدان تا بهشت
مردم قدرشناس تهران با در دست داشتن بیرق‌های عزاداری ضمن برپایی مراسم سینه‌زنی، پیکرهای پاک این ۱۳۵ شهید دوران دفاع مقدس را پس از عبور از خیابان‌های انقلاب و حافظ، تا معراج‌الشهدای تهران تشییع کردند.
پیکرهای این شهدا که با عنوان «شهدای عزت ایران اسلامی» تشییع شدند، از مناطق عملیاتی شلمچه، مجنون، ‌کربلای ۵، والفجر ۸، والفجر ۱، منطقه عمومی فکه، شرهانی، جزیره بوارین، نفت شهر و سومار تفحص شده‌اند.
ابوترابی: پیام شهیدان
حرکت پشت سر رهبری است
به گزارش ایسنا، در مراسم تشییع این شهیدان، حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد، امام جمعه موقت تهران گفت: شهدا راه مبارزه با ظالم، ایستادگی در کنار حق و تحکیم پیوند میان ملت را برای ما نشان دادند و مدرسه‌ای به عظمت مدرسه عاشورا برای تربیت نسل امروز و فردا ایجاد کردند. شهدا آمده‌اند تا با ملت بزرگ ایران تجدید عهد کنند و بگویند راه ما همان راه استوار ملت با امام خویش و آرمان‌های حیات‌بخش عاشورا است. ما به خاک افتادیم تا ملت بزرگ ایران و تمام ملت‌های مظلوم در مقابل جهان‌خواران استوار باشند. پیام شهدا به ما این است که پشت سر مقام معظم رهبری و با وحدت کلمه و در اوج امنیت و اقتدار سیاسی و اقتدار نظامی بازدارنده در کنار کاروان پرشتاب علمی قدم برداریم.
گفتنی است، 17شهید از این کاروان آسمانی شناسایی شده‌اند که پیکرهای آنها برای برگزاری مراسم تدفین به خانواده‌هایشان تحویل داده می‌شود. از ۱۷ شهید شناسایی شده،‌ هفت شهید اهل تهران هستند. پیکر ۴۵ شهید دیگر نیز احتمال شناسایی هویت دارند.
پیکر این شهیدان در روزهای آینده در استان‌های آذربایجان‌شرقی، اصفهان، خراسان رضوی، خوزستان، فارس،‌کرمان،کرمانشاه و مازندران تشییع می‌شوند.
همچنین چهارشنبه شب همزمان با دومین روز از ماه محرم، مراسم وداع با پیکرهای ۱۳۵ شهید دوران دفاع‌مقدس با حضور مردم تهران در باغ موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.
سرلشکر جعفری: ایران در اوج اقتدار است
فرمانده کل سپاه در حاشیه مراسم تشییع شهدای دفاع مقدس گفت: ملت و نظام جمهوری اسلامی در اوج اقتدار قرار دارند و این اقتدار را مدیون شهیدان و حماسه و ایثار آنها هستیم.
سردار سرلشکر پاسدار محمدعلی جعفری ادامه داد: توانمندی دفاعی، تجهیزات و فناوری‌های گوناگون و بهره‌مندی از توان موشکی با دقت بسیار بالا که مردم ما آن را در دو مرحله مشاهده کردند، به برکت خون شهدا حاصل شده است.
وی افزود: دشمنان باید بدانند تا راه شهدا و عشق به شهدا وجود دارد، هیچ غلطی نمی‌توانند بکنند و قادر نخواهند بود به ملت ایران کوچکترین آسیبی بزنند، کشورهای منطقه نیز با تاثیر از شهدای انقلاب اسلامی در برابر استکبار جهانی و نظام سلطه ایستاده‌اند.
تشییع پیکر مطهر شهید ابوالفضل کلهر
پیکر مطهر شهید «ابوالفضل کلهر» که به همراه 134 شهید دیگر در تفحص‌های اخیر شناسایی و به خانواده‌اش بازگردانده شده بود، صبح دیروز پس از 36 سال دوری از وطن با حضور پرشور مردم شهیدپرور تهران در محله فرجام تشییع و سپس در قطعه 24 شهدا به خاک سپرده شد.
​ شهید کلهر که متولد سال 1345 در تهران بود، در سال 61 به صورت داوطلبانه در عملیات رمضان شرکت کرد و در 17 سالگی در منطقه شرق بصره به شهادت رسید.
تشییع پیکر مطهر شهید علی طنوریان
همچنین پیکر مطهر شهید تازه تفحص شده، «علی طنوریان» بر دوش یاران و همرزمانش تشییع شد و بعد از 35 سال فراق، دیروز پس از تشییع در بزرگراه‌اشرفی اصفهانی در جوار امامزاده حمیده خاتون باغ فیض تهران به خاک سپرده شد.
شهید طنوریان، متولد ۱۳۴۲، اعزامی از تهران در سال ۱۳۶۲ به جبهه‌های نبرد حق علیه باطل اعزام شد و در عملیات والفجر یک در سال ۶۲ و در منطقه عملیاتی فکه به شهادت رسید.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi