شناسه خبر : 61226
دوشنبه 02 مهر 1397 , 14:22
اشتراک گذاری در :
عکس روز

گفت و گو با جانبازان بصیر (۲)

بینندگان عزیز با چشم دل!

بینایی نعمت بزرگی است که خداوند به اشرف مخلوقات خود اهدا کرده است تا شکرگزار او باشند. در این میان مردان و زنان بزرگی وجود دارند که با ایثار و ازجان گذشتگی، این نعمت بزر گ الهی را در راه اهداف والای میهن اسلامی تقدیم کرده اند.

فاش نیوز - «بینایی نعمت بزرگی است که خداوند به اشرف مخلوقات خود اهدا کرده است تا شکرگزار او باشند. در این میان مردان و زنان بزرگی وجود دارند که با ایثار و ازجان گذشتگی، این نعمت بزر گ الهی را در راه اهداف والای میهن اسلامی تقدیم کرده اند.

جانبازان بصیر همچنان که در دوران رزم، با دشمن بعثی جنگیدند و او  را از خاک کشورمان بیرون راندند، امروز در عرصه های مختلف حرف های بسیاری برای گفتن دارند.

جانبازان بصیر مردان با اراده ای هستند که با روحیه ای بالا و نشاطی وصف ناشدنی، نه تنها برای معلولان، بلکه الگوی افراد سالم جامعه نیز هستند.

جانبازان بصیر که تعدادی از آنان حتی یک یا دو عضو دیگر از بدن خود را نیز تقدیم آرمان و میهن خود کرده اند، با روحیه بالا و عملکرد و وصف ناشدنی خود مایه عزت و افتخار برای هر ایرانی هستند.

با هدف معرفی بیشتر این قشر از ایثارگران به جامعه، سلسله گفت و گوهایی با این عزیزان انجام داده ایم که به کاربران و خوانندگان عزیز تقدیم می شود.»

فاش نیوز: خودتان را معرفی کنید.

- «ابوطالب باقری» هستم، متولد سال 1347. توفیق حضور در عملیات والفجر 8 را داشتم و در همان جا هم مجروح شدم که منجر به نابینایی بنده شد و خدارا شاکرم که این توفیق را به من داد تا در جمع جانبازان باشم؛ انشالله بتوانم ثابت قدم باشم در عهد پرچم ولایت.

 

فاش نیوز: حاج آقا چند سال داشتید که در این عملیات حضور پیدا کردید، بسیجی بودید یا نظامی و ارتشی؟

- بسیجی بودم و حدوداً 17-18 سال سن داشتم.

 

فاش نیوز: چرا به این عملیات رفتید؟

- لطف خدا توفیق شامل حال ما شد و آن مقلب القلوب و تحولی که در آن زمان، در اثر قیام و انقلاب حضرت امام در کشور ما ایجاد شد و دشمنان هجوم آوردند به مملکت ما، اگر ما حتی دین هم نداشتیم عقل و فهم یک انسان آزاده در مقابل هجوم دشمن این را می رساند که باید برای دفاع از مملکت خودش بجنگد، خصوصا" ما که امامی مثل امام حسین (ع) را داریم که در مقابل ظلم و جور ایستاد.

 

فاش نیوز: اگر الان هم لازم باشد باز هم به جنگ  می روید؟

- فرقی نمی کند. انسان مؤمن و مسلمان باید همیشه آماده باشد. [وَ اَعِدُوا لَهُم مَستَطَعتُم مِن قوه] این دستور خداست، باید آماده باشیم. چون دشمن شیطان است و شیطان دست بردار از ما نیست. چه شیطان انسی مثل آمریکا باشد و چه شیطان جنی.

فاش نیوز: لطفاً در مورد مجروحیت خود توضیح دهید.

- در عملیات والفجر 8 بودم که بر اثر اصابت ترکش بسیار ریز به سر و صورت از ناحیه ی چشم نابینا شدم.

 

فاش نیوز: به خاطر دارید که چگونه اتفاق افتاد؟

- بله. نیمه شب بود و در درگیری مستقیمی که با دشمن داشتیم، در اثر آرپیچی و نارنجک زمانی  که در هوا منفجرمی شد، ترکش ها به سر و صورت بنده پاشیده شد و منجر به نابینایی بنده شد.

 

فاش نیوز: آیا می توانید آن لحظه را برای ما توصیف کنید؟

- آن لحظه که ترکش خوردم من تقریباً روی خاکریز بودم. وقتی افتادم فقط توانستم خودم را کشان کشان به سطح زمین برسانم تا خمپاره هایی که می آمد و ترکش هایی که پخش می شد به من نخورد، و حدود 20 دقیقه بعد دیگر بیهوش شدم و نفهمیدم چه اتفاقی افتاد.

فاش نیوز: بعد از این که به عنوان یک بسیجی به درجه جانبازی نائل شدید، چه احساسی داشتید و چگونه با این وضعیت جدید کنار آمدید؟

- خدا را از این بابت شاکرم، خدا به من توفیق داد. صاحب قلب ها خداست و اختیار ما هم در دستان او است. الحمدالله نه تنها در من ذره ای نگرانی و سختی ایجاد نشد بلکه نمی توانم و توان این را ندارم که از شکر این توفیق الهی برآیم.

 

فاش نیوز: وضعیت شما در حال حاضر به چه شکل است؟ رفتار مردم و خانواده با شما چگونه است؟ 

- برخورد مردم با ما خوب است اما آن چیزی که ما انتظار داریم از مردم و آن چیزی که دل ما را شاد و آرام می کند، تبعیت از ولایت فقیه است و این که ببینند آقا چه می خواهد.

من یک مثال می زنم؛ آقا می فرمایند اجناس داخلی و تولیدات داخلی کشورخودمان را بخرید. وقتی من به عنوان یک جانباز می بینم و می شنوم از وابستگان و دیگران که جنس خارجی می خرند، باور کنید آن ترکشی که به سر و صورتم خورد ذره ای دلم را درد نیاورد بلکه باعث خوشحالی ام هم شد ولی این چیزها را که می شنوم دلم را به درد می آورد. چرا که ما خودمان باعث گرفتاری خودمان هستیم، این بیکاری ها به این دلیل است که  ما پول می دهیم جیب خارجی ها را پر کنیم، جیب آمریکایی و چینی ها را پر کنیم؛ کارخانه هایمان تعطیل می شوند و اقتصاد کشور فلج می شود.

فاش نیوز: الان چه دغدغه ای دارید؟ برخی معتقدند که وضعیت  جانبازان خوب است و خیلی به آنها رسیدگی می شود.

- از لحاظ رسیدگی به ما جانباران 70 %،  ما راضی هستیم، خدا را شکر. من خیلی با بچه های نابینای معلول سر و کار دارم و می بینم که از لحاظ معیشتی، بیکاری و ... چه سختی هایی دارند. ما الحمدالله مشکلی نداریم، به ما خیلی رسیدگی می کنند و من از همه ی عزیزان تشکر می کنم.

 

فاش نیوز: حرفی برای مسئولین مخصوصاً مسئولان بنیاد شهید دارید؟

- بیشترین درخواست من یا بهتر است بگویم انتقادی که دارم این است که از لحاظ فرهنگی ضعیف هستند. چرا ضعیف هستند؟ من خودم را مثال می زنم، من الان جانباز شدم ولی نباید در خانه بنشینم، من باید بروم در جامعه وظیفه ی خودم را انجام دهم. چگونه؟ مثلاً بروم در دانشگاه ها، در اداره ها، در استانداری و جاهای دیگر صحبت کنم. من که خودم نمی توانم به دانشگاه ها و ادارات بروم و بگویم می خواهم برای شما صحبت کنم، بخش فرهنگی بنیاد شهید باید این زمینه را آماده کند تا جانبازان بتوانند در جلسات استانداری یا دانشگاه ها یا مدارس حضور پیدا کنند، صحبت کنند و از خاطراتشان بگویند.

باید از جانبازان استفاده شود، نباید در خانه بنشینند. این درخواستی است که من از بخش فرهنگی جانبازان دارم.

 

فاش نیوز: یعنی یکی از راه های انتقال فرهنگی ایثار و شهادت، حضور جانبازان در صحنه است؟

- بله. جوانان امروزی وقتی حضور فیزیکی جانبازان را ببینند، صحبت های آنها را هم گوش می کنند و این خیلی مؤثر است.

 

فاش نیوز: در حال حاضر به چه کاری مشغول هستید؟

- عرض شود که بنده مسئول ورزش نابینایان و کم  بینایان استان مازندران هستم ولی شغل اصلی بنده در آموزش و پرورش است. چندین سال در قسمت دبیری مشغول به انجام وظیفه بودم و الان هم مسئول هیئت ورزشی نابینایان استان هستم.

 فاش نیوز: چطور وارد تیم گلبال شدید؟

- من از قبل از جانبازی در ورزش بودم؛ مدتی در کشتی و مدتی هم در جودو بودم. گلبال چون یک ورزش تیمی پرانگیزه و پرهیجان  است و در این بازی گل رد و بدل می شود و جانبازان و نابینایان در کنار هم می ایستند، یک لذت خاصی برای من دارد و من برای همین این ورزش را انتخاب کردم.

 

فاش نیوز: برای جانبازانی که در خانه بستری هستند و کمتر از خانه بیرون می آیند چه پیامی دارید؟

- بهترین تجویز برای کسب سلامتی ورزش است. از جانبازانی که در خانه هستند و ورزش نمی کنند خواهش می کنم وارد این عرصه شوند. ورزش اصلاً سن و سال نمی شناسد. ورزش کنند در رشته های مختلف مثل گلبال، شنا و یا ورزش های دیگری که دوست دارند. وارد جامعه شوند و بدانند که ورزش واقعاً نشاط انگیز است، سلامتی می آورد، هیجان می آورد و من توصیه می کنم که ورزش را فراموش نکنند.

در پایان از شما تشکر می کنم، موفق باشید.

کد خبرنگار: 20
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi