27 مهر 1397/ ۰۹ صفر ۱۴۴۰
شناسه خبر : 61228
1397,دوشنبه 26 شهريور09:30
اشتراک گذاری در:
عکس روز

بکارگیری منافقین در فضای مجازی برای ایجاد آشوب


اعضای جدا شده فرقه رجوی فاش کردند: جزئیات بکارگیری منافقین در فضای مجازی با دستورالعمل روزانه برای ایجاد آشوب در ایران

خبرگزاری فارس: جزئیات بکارگیری منافقین در فضای مجازی  با دستورالعمل روزانه برای ایجاد آشوب در ایران

تحلیل‌گران فضای مجازی و اعضای جداشده گروهک منافقین می‌گویند این گروهک تیمی بزرگ از کاربران فضای مجازی ایجاد کرده است که با ربات‌های توئیتری و دریافت دستورالعمل‌های روزانه، موج‌های هشتگی علیه ایران به راه می‌اندازند.

شبکه خبری الجزیره در گزارشی، ضمن مصاحبه با تحلیل‌گران سیاسی و عناصر جدا شده از گروهک تروریستی منافقین، به پشت پرده راه افتادن طوفان‌های توئیتری و ترند شدن هشتگ‌های معاندان نظام جمهوری اسلامی ایران پرداخته است.

در این گزارش ابتدا به تعلیق شدن حساب‌های طرفداران نظام جمهوری اسلامی ایران در فیسبوک و توئیتر به اتهام انتشار مطالب نادرست اشاره شده و آمده: «ایران به جرگه کشورهای استفاده‌کننده از بستر اینترنت برای بی‌ثبات کردن کشورهای متخاصم پیوسته است.»

الجزیره نوشته: «در همین حال، مخالفان دولت تهران، با دستکاری اطلاعات در شبکه‌های اجتماعی، کمپینی گسترده در این فضا به راه انداختند و بسیاری از تحلیل‌گران با واکاوی دشمنان ایران، در پی سرنخی برای یافتن افراد پشت پرده این کمپین بودند.»

یک خبرنگار نشریه «نیو امریکا» گفته: «نقطه عطف واقعی، انتخاب (دونالد) ترامپ بود. وقتی مشخص شد که خصومت با ایران (در دولت جدید آمریکا) بالا می‌گیرد، به ناگاه حساب‌های کاربری زیادی در شبکه‌های اجتماعی ایجاد شد؛ حساب‌هایی متعلق به افراد بی‌نام که همگی فضای ذهنی مشابهی داشتند و با اختلافی بسیار جزئی، همگی یک خط را در نوشته‌های خود دنبال می‌کردند.»

توئیتر هیچ‌گاه مبنای خود برای «دروغ‌پراکن» بودن حساب‌های حامی جمهوری اسلامی ایران را علنی نکرد ولی «مارک آونز» استاد دانشگاه «اِگزتر» انگلیس، با بررسی نحوه عملکرد حساب‌های دارای عملکرد و رویه خبری یکسان، به نتیجه‌ای متفاوت با توئیتر و فیسبوک رسیده است.

آونز می‌گوید گاهی برای تأثیرگذار بودن در فضای مجاری، برخی به ایجاد تعداد زیادی حساب کاربری در یک بازه زمانی کوتاه و استفاه از ربات‌ روی می‌آورند. وی گفته: «اکثر حساب‌هایی که هشتگ‌های #ایران_را_آزاد_کنید و #تغییر_رژیم_ایران را از اواخر دسامبر (اوایل دی 96) تا مِِی توئیت می‌کردند، در یک بازه زمانی چهار ماهه ایجاد شدند. این بدان معناست که استفاده زیاد از این هشتگ‌ها، نشان‌دهنده این است که آنها توسط ربات‌ها توئیت می‌شوند.»

الجزیره نوشته که اکثر حساب‌های توئیتری مخالف نظام ایران «به گروه مجاهدین خلق (منافقین) علاقه نشان می‌دادند.» شبکه خبری الجزیره برای راستی‌آزمایی این مسئله تلاش می‌کند با کادر رهبری منافقین تماس بگیرد ولی آنها از مصاحبه سرباز می‌زنند.

«حسن حیرانی» عضو سابق این گروهک تروریستی در مصاحبه با «لیسنینگ پست» گفته: «مجموعاً چندین هزار حساب کاربری توسط هزار تا هزار و پانصد نفر از اعضای سازمان اداره می‌شود. این حساب‌ها به خوبی سازمان‌دهی شده‌اند و مدیرانشان، دستورالعمل‌های مشخصی برای آنچه باید انجام دهند دریافت می‌کنند.»

«حسن شهبازی» از دیگر اعضای جداشده از منافقین، با شفافیت بیشتری از فعالیت‌های این حساب‌های توئیتری و فیسبوکی برای دامن زدن به آشوب‌های دی ماه 96 پرده برداشته و گفته: «برای فعال شدن هشتگ‌ها، به ما گفته می‌شد که دقیقا روی چه هشتگی کار کنیم. کار ما این بود که با جستجوی ویدئوهای اعتراضات و نشر و بازنشر آنها، کامنت‌های خودمان را در ذیل همان ویدئوها پخش کنیم.»

وی در ادامه گفته: «ما به صورت روزانه، دستورالعمل‌هایی برای تمرکز بر روی مسائل جاری ایران دریافت می‌کردیم، مسائلی مانند بالا رفتن قیمت‌ها، بیکاری و فقر. ما باید با استفاده از توئیتر، توجه جهانیان را به این مسائل جلب می‌کردیم و به هر طریقی، جمهوری اسلامی را مقصر نشان می‌دادیم. این وظیفه روزانه ما در فضای مجازی بود.»

گفتنی است، این گزارش الجزیره در توئیتی که توسط محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران منتشر شده نیز مورد استناد قرار گرفته است.




سازمان منافقین     مارک آونز     نیو امریکا                                




نظری بگذارید
chapta

بدون ویرایش از شما
بیشتر...
آخرین اخبار
بیشتر...
معرفی کتاب

نقل مطالب سایت، فقط با ذکر منبع بلامانع است.

@ 2014 تمام حقوق مادی و معنوی برای پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ ایثار و شهادت(فاش نیوز)،محفوظ می باشد.