شناسه خبر : 61251
دوشنبه 26 شهريور 1397 , 15:39
اشتراک گذاری در :
عکس روز

افتتاح کتابخانه دیجیتال موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس

«علی‌اصغر جعفری» مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس طی نشستی به تشریح برنامه‌های این موزه در هفته دفاع مقدس پرداخت و اظهار داشت: در آستانه هفته دفاع مقدس ۲ برنامه «تقدیر از پیشکسوتان دوران دفاع مقدس» و «مراسم وداع با پیکر شهدای گمنام دوران دفاع مقدس» در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.

وی با اشاره به اینکه اولین دوره بین‌المللی ایکوم جهانی در سطح منطقه تحت عنوان آموزش مدیران موزه در دوران بحران نیز در این موزه برگزار شد، خاطرنشان کرد: شعار ما در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برنامه‌ریزی برای علاقمندان به موزه در ایام تعطیل است؛ به همین جهت تعطیلات موزه را از ۱۷ روز به هفت روز کاهش دادیم و شیفت شب نیز در این موزه را راه‌اندازی کردیم.

مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با بیان اینکه بلیط تالار‌های موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در هفته دفاع مقدس نیم‌بها است، گفت: برنامه‌های موزه در هفته دفاع مقدس با عطرافشانی مزار شهدای گمنام در این موزه آغاز می‌شود.

جعفری تصریح کرد: افتتاح کتابخانه دیجیتال موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با هزار عنوان کتاب و رونمایی از ۱۰ عنوان از دیگر برنامه‌های موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در هفته دفاع مقدس است.

وی افزود: سردیس مرحوم مرضیه حدیدچی دباغ که با همکاری بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ساخته شده است، در هفته دفاع مقدس در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نیز رونمایی می‌شود.

جعفری با بیان این‌که چهار مهرماه برنامه مشترکی با موزه صلح برگزار خواهیم کرد، یادآور شد: مراسم شعر افلاکیان با حضور شاعران جوان و پیشکسوت، راه‌اندازی انجمن شعر شاعران دفاع مقدس با حضور جمعی از انجمن نویسندگان دفاع مقدس و انقلاب اسلامی و افتتاحیه گروه تلویزیونی سرو از دیگر برنامه‌های موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در هفته دفاع مقدس است.

وی همچنین از راه‌اندازی تحریریه پورتال جامع موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس خبر داد و گفت: با توجه به اینکه موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس میزبان مقامات عالی سیاسی و نظامی کشورهای خارجی است و این مقامات هنگام ورود به مزار شهدای گمنام ادای احترام می‌کنند؛ لذا میدانی تحت عنوان «سلام» در مقابل مزار شهدای گمنام ساخته شده است که این هفته افتتاح خواهد شد.

مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با اشاره به افتتاح مجموعه «زیپلاین» موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در هفته دفاع مقدس، اظهار کرد: شش برنامه ویژه با حضور فرماندهان دوران دفاع مقدس در پردیس سوسنگرد نیز در طول هفته دفاع مقدس برگزار خواهد شد.

جعفری خاطرنشان کرد: با توجه به ایام ماه محرم، به مدت 10 شب بزرگ‌ترین تعزیه خوانی تهران در پردیس سوسنگرد اجرا می‌شود. این برنامه سرآغاز شکل‌گیری برگزاری مراسم‌های آیینی است.

وی از چاپ اولین شماره نشریه فرهنگی هنری «سرو» مربوط به موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با رویکرد تخصصی به حوزه فرهنگی، هنری و موزه‌داری خبر داد و گفت: از این پس هر ماه یک شماره از این نشریه منتشر می‌شود.

جعفری در تشریح سایر برنامه‌های موزه انقلاب اسلامی در هفته دفاع مقدس گفت: سه نمایشگاه تحت عنوان «عکس‌های دوران جنگ تحمیلی» با همکاری مشارکت خبرگزاری ایرنا، نمایشگاه «عکس‌های عاشورایی» با همکاری عکاسان حوزه دفاع مقدس و نمایشگاه «آثار خوشنویسان معاصر» با همکاری انجمن خوش‌نویسان ایران در گالری فکه برگزار خواهد شد.

مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس همچنین از برگزاری کرسی‌های روایت‌گری با حضور فرماندهان نیروهای مسلح در هفته دفاع مقدس خبر داد و خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه هر هفته یک فیلم با موضوع انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در این موزه اکران و نقد می‌شود؛ اما این برنامه در هفته دفاع مقدس به‌طور ویژه اجرا خواهد شد.

جعفری با بیان اینکه اول مهرماه این موزه میزبان دوره دوم نمایندگان ایکوفوم جهانی است، گفت: یک برنامه مشترک با سپاه سیدالشهدا (ع) و عقیدتی سیاسی ستادکل نیروهای مسلح در هفته دفاع مقدس جهت تجلیل از پیشکسوتان و خانواده معزز شهدای دوران دفاع مقدس برگزار می‌شود.

وی در خصوص بازدیدکنندگان موزه گفت: زمینه حضور گردشگران خارجی را فراهم کردیم. از این رو در پنج ماهه نخست سال جاری حدود سه هزار و 191 گردشگر خارجی از موزه بازدید کردند. امسال نسبت به سال گذشته ۸۵ درصد افزایش در بازدیدکنندگان خارجی موزه داشتیم.

جعفری با اشاره به راه‌اندازی شورای راهبردی گردشگری انقلاب اسلامی گفت: ۶ موزه دفاع مقدس را تا دهه فجر در۶ استان افتتاح می‌کنیم. ما در تهران ۱۸موزه، خانه موزه و باغ موزه داریم و تلاش می‌کنیم که با کمک شورای همکاری موزه‌های دفاع مقدس یک حرکت جمعی داشته باشیم. مقدمات افتتاح اتحادیه بین‌المللی موزه‌های مقاومت نیز در حال آماده شدن است.

مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس درباره پشتیبانی از پایان‌نامه‌های دانشجویان، عنوان کرد: سال جاری نامه‌ای به وزارت علوم و تحقیقات مبنی بر پشتیبانی از پایان‌نامه‌های دانشجویان در حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ارسال کردیم که بالغ بر 50 درخواست به موزه ارسال شد. بیش از 20 پایان‌نامه به نگارش در آمده و در انتظار چاپ هستند.

وی در ادامه برنامه‌های سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس در هفته دفاع مقدس نیز تشریح کرد و گفت: در نظر داریم برای هر یک از کارگردانان شاخص حوزه دفاع مقدس یک کتاب تحت عنوان «شناخت کارگردان دوران دفاع مقدس» منتشر کنیم؛ لذا هفته دفاع مقدس اولین جلد این کتاب با محوریت فعالیت‌های حاتمی‌کیا منتشر شود.

رئیس سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس همچنین از رونمایی کتاب «فرهنگ جامع سینمای دفاع مقدس» و مجموعه فاخر «فرهنگ‌نامه فیلم‌های سینمایی» و جلد پنجم «فرهنگ تئاتر دفاع مقدس» در دامنه سال‌های 88 تا 95 خبر داد.

جعفری در ادامه بیان کرد: مجموعه فاخری از فرهنگ‌نامه فیلم‌های سینمایی در طول چهار دهه انقلاب اسلامی پخش شده، تهیه کردیم که در هفته دفاع مقدس رونمایی می‌شود. همچنین یک مجموعه کتاب تحت عنوان «چشم و چراغ» مربوط به تصاویر والدین شهدا است که رونمایی خواهد شد.

وی تصریح کرد: مستندهای «هنر عاشقانه»، «دفاع عاشورایی» و «شهید گمنام» و کلیپ «چهل فجر شکوه» در این هفته رونمایی نیز می‌شود.

رئیس سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس افزود: فراخوان جشنواره‌های «فیلم کوتاه رسام»، «فانوس» و «رزمواره مدافعان حرم» در هفته دفاع مقدس نیز منتشر خواهد شد.

جعفری در خصوص تهیه سریال‌ با محوریت شهدا، گفت: سریال شهید صیاد شیرازی را با همکاری ارتش جمهوری اسلامی و صدا و سیما در حال تهیه هستیم. توحیدی نویسنده و محمدرضا شفیعی تهیه کننده این سریال هستند. این سریال در مرحله فیلم‌نامه نویسی است و هنوز کارگردان برای آن انتخاب نشده است.

وی عنوان کرد: سال جاری فیلم‌نامه فیلم سینمایی «شهید باقری» تمام می‌شود و پیش تولید آن را آغاز می‌کنیم. همچنین فیلم دیگری تحت عنوان «شگرا» با محوریت جنگ در حال ساخت است که بزودی منتشر می‌شود.

رئیس سازمان هنری و امور سینمایی در پایان از پخش انیمیشن «خاکریزهای نمکی» به‌طور رایگان در مترو و مراکز فرهنگی خبر داد و گفت: این انیمیشن با همکاری موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و سپاه محمد رسول الله (ص) تهیه شده است.

انتهای پیام/ 131

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi