شناسه خبر : 61260
سه شنبه 27 شهريور 1397 , 10:07
اشتراک گذاری در :
عکس روز

کودکان مقاومت در لبنان چگونه عزاداری می‌کنند؟

حزب‌الله برای محرم سال ۱۴۴۰ هجری قمری شعار «ما ترکتُکَ یا حُسین» به معنای «تو را ترک نمی‌کنیم یا حسین(ع)» را انتخاب کرده است. این شعار محوریت تمام ویژه برنامه‌های حزب الله در فعالیت‌های مذهبی و رسانه‌ای پیرامون محرم امسال است.

با تأسیس حزب‌الله، عزاداری‌های پر شور حسینی هم در لبنان پا گرفت و تشکیل شد.  حالا هر سال در جای جای ضاحیه و دهکده‌های مختلف شیعه در شمال و جنوب لبنان مجالس روضه برگزار می‌شود. برخی از آن‌ها توسط مؤسساتی مثل حزب‌الله و حرکت امل یا مجلس اعلای شیعیان لبنان یا نمایندگان مراجع دینی برگزار می‌شود و برخی هم توسط اشخاص عادی. از اولین روز دهه اول محرم، شیعیان سیاه می‌پوشند و مجالس روضه و هیات و تکیه‌ها به راه می‌افتد. هر کسی با پرچم یا پارچه سیاه، مغازه و منزل خود را متبرک می‌کند.

حزب‌الله برای محرم سال 1440 هجری قمری شعار «ما ترکتُکَ یا حُسین» به معنای «تو را ترک نمی‌کنیم یا حسین(ع)» را انتخاب کرده است. این شعار محوریت تمام ویژه برنامه‌های حزب الله در فعالیت‌های مذهبی و رسانه‌ای پیرامون محرم امسال است.

سازمان پیشاهنگان امام مهدی(عج) نیز در لبنان برای مراسم‌های عزاداری برنامه‌های مختلفی اجرا می‌کنند و یاد مقاومت یاران سید الشهدا(ع) را زنده نگه می‌دارند تا کودکان از ابتدا با معارف قیام امام حسین(ع) آشنا شوند و انس بگیرند. به عنوان مثال «مسیره» یا همان دسته عزاداری در روز عاشورا در ضاحیه توسط حزب الله برگزار می‌شود. مردم و در میان آنان گروه‌های منظم پیشاهنگی امام مهدی عجل الله تعالی فرجه و جوانان کفن پوش از مساجد مختلف در لباس‌های یک شکل و در دسته‌های منظم مسیر اتوبان سید هادی نصرالله را پیاده طی می‌کنند و به سمت ملعب الرایه محل تجمع ظهر عاشورا، حرکت می‌کنند.

سازمان پیشاهنگان امام مهدی(عج) (جمعیّة کشّافة الإمام المهدی عجل الله فرجه) در نیمه شعبان سال 1405 ه.ق سال 1985 میلادی شروع به فعالیت کرد. مراکز این سازمان در بیروت، جبل عامل، نبطیة، بقاع و ... است. این سازمان، کودکان و نوجوانان  بین 8 تا 16 سال را تحت پوشش دارد و گفته می‌شود اعضا آن شامل پیشاهنگان و مربیان پیشاهنگی بیش از 60 هزار نفر، یعنی حداقل شش برابر بزرگتر از تمام سازمان‌های پیش آهنگی در لبنان است.اعضای این گروه پیشاهنگی را عمدتا دانش‌آموزان مدارس المهدی(عج) تشکیل می‌دهند که در ایام تعطیل هفته با حضور در مراکز مربوطه آموزش‌های خاصی را دریافت کرده، همچنین در برنامه‌های فرهنگی، مذهبی، اجتماعی و خدمات‌رسانی شرکت می‌کنند. ازجمله آموزش‌های ویژه این گروه آموزش‌های نظامی است که مقدمه ورود آنها به بخش نظامی حزب‌الله را فراهم می‌کند. در حال حاضر کشافه المهدی نماینده کشافه‌های لبنانی در اتحادیه جهانی پیشاهنگی است.

گروه پیشاهنگان امام مهدی(عج) همواره یکی از جدی‌ترین، موثرترین و قدیمی‌ترین اقدامات فرهنگی حزب‌الله لبنان به شمار می‌رود. و حالا چند سالیست که این جمعیت به همت جمعی از شیعیان در منطقه زینبیه در کشور سوریه هم شکل گرفته است. تشکیل این گروه در سوریه با توجه به پیشینه عمیقی که در لبنان داشته است، بازتاب بسیاری در رسانه‌ها داشت.

تصاویر زیر بخشی از فعالیت‌های فرهنگی امسال پیشاهنگان امام مهدی(عج) لبنان در مناطق مختلفی همچون جویا، عیتیت، صور، وادی الحجیر و جبل عامل در دهه محرم 1440 هجری قمری و سمپتامبر 2018 میلادی است که در ادامه می‌آید:

انتهای پیام/

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi