شناسه خبر : 61334
دوشنبه 02 مهر 1397 , 15:42
اشتراک گذاری در :
عکس روز

مخالفت مجلس با یک استفساریه

معافیت‌های استخدامی خانواده شهدا، جانبازان، آزادگان در قالب طرح به مجلس می‌آید

مجلس با شمولیت بند «و» ماده ۴۴ قانون استخدامی به جانبازان، آزادگان و همسران شهدا و جانبازان و آزادگان در قالب طرح استفساریه برنامه پنجم توسعه مخالفت کردند.
به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) تعیین تکلیف طرح استفساریه تبصره ۲ ماده واحده قانون اصلاح بند (و) ماده ۴۴ قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه را بار دیگر به کمیسیون اجتماعی ارجاع دادند.
مجلس با ۱۵۳ رای موافق، ۲۱ رای مخالف و ۲ رای ممتنع از مجموع ۲۲۸ نماینده حاضر در جلسه استفساریه مذکور را با موضوع معافیت‌های قانونی جانبازان، آزادگان و خانواده هایشان و خانواده شهدا برای تبدیل به طرح شدن به کمیسیون اجتماعی ارجاع دادند. قبل از این رای گیری، مجلس با ۱۱۰ رأی موافق، ۶۵ رأی مخالف و ۹ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۷ نماینده حاضر در جلسه با این طرح مخالفت کرد.
نظر شورای نگهبان درباره طرح مذکور به این شرح است: با توجه به انقضای مهلت اجرای قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران و پیش بینی احکام مشابه آن در ماده ۲۱ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران و بند (ج) ماده ۸۷ قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، تصویب استفساریه مذکور ضرورتی ندارد، لذا موضوع استفساریه و پاسخ حذف می شود.
علی لاریجانی با اشاره به گذشت زمان اجرای قانون برنامه پنجم توسعه، گفت: این استفساریه به دلیل پایان وقت قانونی برنامه پنجم توسعه قابل استناد نیست؛ بنابراین باید به کمیسیون مربوطه ارجاع شود تا در قالب طرحی معافیت های قانونی جانبازان، آزادگان و خانواده هایشان و خانواده شهدا تعریف شود.
براساس بند «و» ماده ۴۴ قانون برنامه پنجم توسعه دستگاه‌های اجرایی موظفند حداقل ۲۵ درصد نیاز استخدامی خود را از میان فرزندان شهدا و فرزندان جانبازان ۵۰ درصد و بالاتر و فرزندان زادگانی که حداقل ۵ سال سابقه اسارت دارند بدون الزام به رعایت شرط سنی، تحصیلی و آزمونی تامین و از ابتدا آنان را به صورت رسمی قطعی استخدام کنند. ۵ درصد سهمیه استخدامی به سایر جانبازان، آزادگان، رزمندگان و همسر و فرزندان آنان اختصاص می‌یابد. در مواردی  که نیاز به تخصص دارد شرایط عملی لازم‌الرعایه است.
 

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi