شناسه خبر : 61416
شنبه 07 مهر 1397 , 14:19
اشتراک گذاری در :
عکس روز

دیوان عدالت اداری، کمیسیون ماده ۱۶ و ایثارگران(۵)

با بررسی‌ جزئیات رأی کمیسیون ماده ۱۶ رسیدگی به شکایات ایثارگران به این نتیجه می‌رسیم که اعضای کمیسیون، یا نمی‌خواهند در دفاع از حقوق ایثارگران تلاش کنند یا نمی‌توانند این مهم را به سرانجام برسانند که در هر دو صورت لزوم بازنگری در ترکیب این کمیسیون که بارها در مجلس مورد بحث قرار گرفته است، ضروری به‌نظر می‌رسد.

فاش نیوز - با بررسی‌ جزئیات رأی کمیسیون ماده 16 رسیدگی به شکایات ایثارگران به این نتیجه می‌رسیم که اعضای کمیسیون، یا نمی‌خواهند در دفاع از حقوق ایثارگران تلاش کنند یا  نمی‌توانند این مهم را به سرانجام برسانند که در هر دو صورت لزوم بازنگری در ترکیب این کمیسیون که بارها در مجلس مورد بحث قرار گرفته است، ضروری به‌نظر می‌رسد.

هر چند نقش ریاست بنیاد که نمایندگی ولی‌فقیه در بنیاد را نیز برعهده دارد و کمیسیون ماده 16 از حوزه اختیارات اختصاصی ایشان است، می‌تواند در این زمینه و دفاع از حقوق ایثارگران بسیار مؤثر باشد.

البته بررسی این رأی از آن جهت حائز اهمیت است که تبدیل به یک شیوه کلی برای رسیدگی به سایر شکایات شده و از موضوع یک رأی فردی خارج شده و جنبه عمومی پیدا کرده است. نکاتی که در رأی صادره به آن اشاره می‌شود به قرار  زیر است:

1- در رأی صادره اعلام شده است که شاکی محترم براساس قانون بازنشستگی پیش از موعد و با درخواست شخصی بازنشسته شده است. آنچه که از ماده 4 قانون تسهیلات استخدامی و اجتماعی جانبازان و ماده 60 قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران استنباط می‌شود این است که استفاده از قانون بازنشستگی پیش از موعد و درخواست شخصی هیچ تأثیری در تقاضای اعاده به خدمت جانباز ندارد و قید این عبارت در رأی صادره به هیچ‌وجه با قانون حمایتی جانبازان تناسب نداشته و نوعی اعمال نظر شخصی و برداشت‌های سلیقه‌ای اعضای کمیسیون است که به حکم صادره جانباز تحمیل شده است. براساس  ماده 4 قانون تسهیلات استخدامی جانبازان و ماده 60 قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران، فقط مشمولین تبصره ذیل این دو ماده قانونی نمی‌توانند اعاده به خدمت شوند و سایر قیود و شروطی که در احکام صادره درج می‌شود فاقد وجاهت قانونی است.

مدیرکل دفتر حقوقی  سازمان امور اداری و استخدامی  کشور در اظهارنظر مورخ 75/7/4 بر این مسئله تأکید داشته و اعلام می‌کند: «با توجه به تبصره8 ذیل ماده 4 قانون تسهیلات استخدامی جانبازان، صرفا جانبازانی که به دلایل مذکور در تبصره مورد اشاره از کار برکنار شده‌اند از شمول ماده 4 قانون مورد بحث مسثنا هستند و سایر جانبازانی که قبلا در خدمت دستگاه بوده‌اند اعم از اینکه بازخرید خدمت شده یا استعفا کرده باشند با رعایت مقررات مربوط مشمول حکم ماده مزبور خواهند بود.»

استنباطی که اعضای کمیسیون ماده 16 از قوانین دارند و در آرای صادره آنها متجلی می‌شود، صلاحیت آنها برای رسیدگی به شکایات ایثارگران را زیر سؤال می‌برد و شائبه مدیریت این کمیسیون را در جهت خلاف منافع قانونی ایثارگران در اذهان به وجود می‌آورد تا ایثارگران نتوانند به حقوق قانونی خود دست یابند. و الا استناد به قانون بازنشستگی پیش از موعد که سال‌ها قبل از قانون تسهیلات استخدامی جانبازان و قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران به تصویب رسیده و به هیچ وجه ارتباط موضوعی با اعاده به خدمت جانبازان ندارد، فاقد توجیه منطقی و قانونی است.

مضافا در آرای هیأت عمومی دیوان هم بارها بر این نکته تأکید شده است که قید و شرطی مازاد بر تبصره وجاهت قانونی ندارد. برای نمونه در دادنامه شماره 941 مورخ 86/9/6 هیأت عمومی  دیوان عدالت اداری آمده است: «نظر به اینکه حکم مقنن که در مقام حمایت از جانبازان در زمینه‌های استخدامی و اجتماعی انشا شده، مبین الزام دستگاه‌های اجرایی مشمول قانون مذکور به اعاده به خدمت جانبازان فقط برای یک‌بار به درخواست آنان منحصرا به شرط اشتغال افراد مذکور به خدمت تا تاریخ تصویب قانون است و متضمن تحقق شرایط و قید دیگری جز در موارد مطرح در تبصره ماده فوق‌الذکر نیست، بنابر این رأی صادره از 2 شعبه 21 و 23 دیوان مبتنی بر نقض رأی کمیسیون ماده 16 تأیید و استحقاق شاکیان به اعاده به خدمت صحیح و موافق قانون تشخیص داده می‌شود».

حال جای این سؤال باقی است با این ادله فراوان (که به تشریح موارد بعدی نیز خواهیم پرداخت)، هدف کمیسیون ماده 16 در عدم بهره‌گیری از این ادله قانونی در جهت منافع ایثارگران چیست؟

تأکیداتی که مراجع قضایی و قانونی بر انحصار عدم اعمال اعاده به خدمت فقط بر مشمولین تبصره ذیل این مواد دارند، چرا مورد توجه کمیسیون 16 قرار نمی‌گیرد؟

یوسف مجتهد

اینستاگرام
باسلام
بعد از اینکه کمیسیون ماده 16 به من گفت موضوع تبدیل وضعیت استخدامی فرزندان جانباز را باید از طریق دیوان عدالت اداری دنبال کنید پسرم دادخواستی به دیوان دادو برای تیرماه سال 98 وقت نظارت دادند. پس این کمیسیون ماده 16 به چه دردی می خورد.
این همه تضادچه معنایی دارد؟!که حدود۳۰۰نفردرمجلس قانونی تصویب میکنند!شورای نگهبان آن راتأییدمیکند!امامجری قانون ارزه ی اجراندارد!ویابلدنیست که قانون رابخواندویا.....!!!یااشکال ازقانون است،،،یامجری ویا...!که کاربه محاکم قضایی ودیوان کشیده میشود!ودرنهایت فاش نیوزهم به حق قانون راتفسیرمیکند،،،امابازهم هیچکس توجیه نیست!!!!!!!!!!آخه این یعنی چه؟!این همه سیاستمدار،این همه دفتردستک،این همه میرزا...واین همه...!چرا؟!چرا؟!چرا؟!...
همه اين مشكلات به ناتواني بنياد و مديران آن در پيگيري حقوق ايثارگران بر مي گردد.
شکایت از کمیسیون ماده 16 را باید به کجا کرد ؟
فاش نیوز سلام
این سئوال را بنده از قسمت پرسش و پاسخ ایثارگران دیوان عدالت اداری پرسیدم کارشناس مربوطه این گونه پاسخ داد گفتم شاید مفید باشد در سایت شما زدم .سئوال
باعرض سلام و دعای خیر
لطفا این سئوال را هر چند قسمتی از آن تکراری است دقیقا توضیح بفرمائید.
براساس قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران ،فرزندان جانبازان زیر 25 درصد و رزمندگان که سالها بصورت عادی با قرارداد کار معین (مشخص) مشغول در ادارات دولتی بکار هستند.می بایست به رسمی تبدیل وضعیت شوند .مستحضرید بر اساس بند (ذ) ماده 87 قانون برنامه ششم توسعه ، ماده 21 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران اصلاح و 2 تبصره به آن اضافه شد. در تبصره یک این اصلاحیه امده است : وضعیت استخدامی مشمولان این ماده حداکثرپس از 3 ماه رسمی قطعی می شود. با توجه به این قانون فرزندان ما باید بدون آزمون استخدامی یا هر مانع دیگری به رسمی قطعی تبدیل وضعیت شوند. در آرای صادره که در همین سایت شما وجود دارد(دو مورد) دادخواست شاکیان درمرحله دادگاه نخستین(بدوی) رد شدند و لی در آرائ تجدید نظر ،شکایتشان وارد تشخیص داده شد.و رای به نفع فرزندان ایثارگران صادر شد.اگر نیاز است شماره رای صادر ه را خدمت شما می دهم.سئوال این است چرا حضرتعالی از شرکت در آزمون استخدامی صحبت می کنید؟ با تشکر
پاسخ:
باسلام . موضوع جذب خارج از آزمون ایثارگران و فرزندان آنها مربوط به بند و ماده 44 قانون برنامه پنجم بوده . بعد از اتمام قانون برنامه پنجم قانون جامع حاکم است . ودر ماده 21 قانون جامع جمله طبق قوانین مربوطه حاکی از شرکت در آزمون است .همانطور که در گردش کار پرونده مشاهده میکنید. وضعیت شکات پرونده های مذکور مشمول بند و ماده 44 قانون برنامه پنجم میشده و سازمان در تبدیل وضع استخدامی آنها کوتاهی نموده بود.
1397/07/11
سلام سال ۹۵ پرونده و دادخواستن البته بعد دو سال به ک م ۱۶ اریتل شد تا کنون حتی به تمایهای تلفنی بنده هم جواب ندادند
سلام وقتی جانباز توسط دکتر کمسیون ۲۵٪ تایین میشود دیگه این حالت اشتقال چه معنی دارد که دوباره دکتر باید تشخیص بده که به جانباز حقوق تعلق میگیرد یا نه مگر ۲۵٪ با ۲۵٪ دیگر فرق دارد یه نفر یه قانون از خودش دراورده ۳۰ ساله دیگر مسعولین این راه اشتباه را ادامه میدن چطوره به من حقوق کمک معیشت میدن ولی حقوق حالت اشتقال را نمیدن قبلن گفته بودن جانبازان ۲۵٪ به سن ۵۰ سال که برسن حقوق حالت اشتقال انها درست میشود ۵ سال پیش گفتن نه به سن ۵۵ یا ۶۰ سال برسن حقوق برقرار میشود الان ۵۱ سالمه اگر به ۶۰ سال برسیم که نمی رسیم میگن باید ۷۰ ساله شدید میدن شما را بخدا یه فکر درست بکنید چقدر عذاب بکشیم یعنی توی این تشکیلات مجلس وبنیاد یه نفر پیدا نمیشه این قانون غلط رو درست کنه بد نیست به قانون جانبازهای کشورهای دنیا رو یه نگاه کنید ببینید برای جانباز اینقدر قانون وتبصره گذاشتن بابا بسه دیگه جونمون به لب رسید
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi