شناسه خبر : 61519
شنبه 14 مهر 1397 , 10:19
اشتراک گذاری در :
عکس روز

معیار ما برای کمک‌رسانی درصد رسمی جانبازی نیست

مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره بنیاد غیردولتی انصار الانصار می‌گوید: بنیاد شهید قالب‌بندی و ضوابطی دارد که مثلاً به فلان درصد جانبازی فلان حقوق تعلق می‌گیرد. ساز و کاری برای پیگیری بعضی امور اجتماعی و اداری ندارد.

پورقناد: معیار ما برای کمک‌رسانی درصد رسمی جانبازی نیست/درخواست جانباز ارمنی برای زیارت امام رضا(ع)

چند سال پیش بود که طی یک حرکت خودجوش فرهنگی یک مؤسسه غیردولتی و مردم‌نهاد یا همان NGO تأسیس کردند تا به ایثارگران کمک کنند، دستشان را بگیرند و چنانچه غبار فراموشی بر پیکره کسی از پیشکسوتان جنگ نشسته است، آن را بزدایند. نه موازی بنیاد شهید کار می‌کنند و نه اهل طعنه و کنایه زدن به بنیاد شهید و سازمان‌ها و ارگان‌هایی هستند که باید به ایثارگران خدمات‌رسانی‌ کنند اما به هر دلیلی یا نمی‌توانند و یا نمی‌خواهند که کاری انجام دهند. «بنیاد انصار الانصار» یاور کسانی است که یار و یاور اسلام، انقلاب، ولایت و کشور بوده و هستند. این بنیاد خیریه در حل مشکل مالی یک نفر مشارکت می‌کند، به معضل حقوقی یکی دیگر رسیدگی می‌کند، سعی در ایجاد اشتغال برای خانواده یکی دیگر را در دستور کار قرار می‌دهد و برای دیگری فقط دیدار و تجلیل از سوابق جهادگری را کافی می‌داند.

به‌دور از حاشیه‌سازی‌های صنفی و سیاسی و هیاهوی رسانه‌ای با امکانات محدود، فعالیت‌های اثرگذاری را به اتمام رسانده و معتقد است برخی مشکلات ایثارگران آسان‌تر از آنچه فکر می‌کنید با توجه مردم و دستگاه‌های مسئول قابل حل شدن است. علی‌اکبر پورقناد، مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره بنیاد غیردولتی انصار الانصار حرف‌های زیادی دارد از آنچه تاکنون در این بنیاد انجام گرفته و گره‌هایی که از مشکلات ایثارگران باز کرده‌اند. او می‌گوید: «ما کمیته امداد نیستیم، رصدخانه‌ای هستیم برای یافتن پیشکسوتان فراموش‌شده جهاد و شهادت».

بخش اول گفت‌وگوی تفصیلی تسنیم با او در اینجا قابل مشاهده است و بخش دوم در ادامه منتشر می‌شود:

درخواست جانباز ارمنی برای زیارت امام رضا(ع)

*تسنیم: آقای پورقناد! از سوژه‌های خاص خود در بنیاد انصار الانصار و ایثارگرانی که با آن‌ها مواجهه‌های خاص داشته‌اید، بگویید.

سوژه‌های ما بسیار متنوع است. مثلاً یک نفر را پیدا کردیم که تنها جانباز 70 درصد اعصاب روان ارمنی بود. آن‌ها درخواست داشتند که به زیارت امام رضا(ع) بروند. ما این‌ کار را برایشان انجام دادیم. می‌گویند تفریح و گشت و گذار برای این افراد خیلی مفید است اما ماشین ندارند و هزینه‌ای هم برای تهیه‌اش ندارند. بنیاد هزینه‌ای می‌دهد اما آن را خرج موارد واجب‌تر از ماشین می‌کنند و دیگر پولی برای ماشین باقی نمی‌ماند. ما به بنیاد در این زمینه کمک می‌کنیم. یک نفر را پیدا کرده بودیم که جانباز هندی بود. او به ایران آمده، مسلمان شده، در جبهه جنگیده و جانباز هم شده است. ما کمک می‌کنیم تا این افراد با عزت زندگی کنند. وجود سازمان‌های متفاوت مانع از این نمی‌شود که خیریه‌ها کاری را انجام ندهند بلکه لازم است تأسیس شوند و به کمک آن‌ها بروند.

گاهی بی توجهی و سوء مدیریت مشکلات جانبازان را مضاعف می‌کند

* تسنیم: بالاخره آنچه در باور مردم است، این است که بودجه مصوب کشور برای کمک به این قشر از ایثارگران به دست دولت و بنیاد شهید می‌رسد. پس وظیفه بنیاد شهید است که این دستگیری و توجه را انجام دهد.

بعضی چیزها به دولت‌ها برمی‌گردد. گاهی دولتی می‌خواهد یارانه بدهد و دولتی برنامه دیگری دارد. دولتی می‌خواهد حقوق جانبازها را بالا ببرد و دولت دیگری نمی‌خواهد. در جایی دولت نمی‌خواهد و مواقعی هم نمی‌تواند. آنجایی که می‌گویم سوء مدیریت و بی‌توجهی برایش یک مثال دارم. جانبازی 19 سال کار کرده است. همسرش در اثر سرطان فوت می‌شود و این جانباز بخاطر مشکلاتی که بعدش پیش می‌آید یک سال نمی‌تواند برود سرکار و او را اخراج می‌کنند، اگر او یک سال دیگر کار می‌کرد بازنشسته می‌شد. اینجا ارگان مربوطه نخواسته این مشکل را حل کند. قانون می‌گوید هر جانبازی بالای 25 درصد اگر به دلایلی از کارش منفصل شد ولی دوباره تصمیم گرفت برگردد برای یکبار می‌تواند اعاده شود. ولی ما هر چه تلاش می‌کنیم نمی‌توانیم او را برگردانیم چون نمی‌خواهند.

مثلاً یک نفری است که با 35 درصد جانبازی و خدمات آنچنانی در جنگ(قهرمان شکار تانک در شکست حصر آبادان) نامه به ریاست جمهوری نوشته است در خواست30 میلیون تومان برای رهن خانه کرده است. نهایتاً به بانک ارجاع می‌شود اما فقط با دو میلیون وام او موافقت می‌شود. فرزند او به علت مشکلات مالی خانواده در سال 93 دست به خودکشی می‌زند اما در دقیقه نود نجاتش داده‌اند. ما برای حل مشکل او 40 میلیون تومان وام دادیم و او و همسرش  را به یک سفر کربلا فرستادیم. بنیاد شهید حقوق او را داده اما بارش بلند نشده است. آیا مسئولین امر نمی‌خواهند یا نمی‌توانند مشکل او را حل کنند؟

ضوابط بنیاد شهید براساس درصد جانبازی است/ساز و کاری برای پیگیری بعضی امور اجتماعی و اداری ندارند

* تسنیم: به نظر شما اشکال کار کجاست که به این موضوع ختم می‌شود و می‌گوییم مسئولان مختلف دولتی نمی‌خواهند یا نمی‌توانند؟

رصد و توجه آن‌ها مثل توجه ما نیست. آن‌ها قالب‌بندی و ضوابطی دارند که مثلاً به فلان درصد جانبازی فلان حقوق تعلق می‌گیرد. ساز و کاری برای پیگیری بعضی امور اجتماعی و اداری ندارند. نهایت کاری که می‌کنند مشاوره است که باز هم شاید کار خاصی انجام نمی‌گیرد. اما ما با ارتباطاتمان با مراجع مختلف ذی‌ربط که کم هم نیست به‌طور مستمر پیگیری می‌کنیم. ما نسبت به سازمان‌ها تلاش بیشتری می‌کنیم. مثلاً جامعه هدف بنیاد شهید آمار بسیار کلان و روز افزونی است. آنها کوتاهی نمی‌کنند اما فعالیتشان برای حل مشکلات این خانواده‌ها کافی نیست. کسی ما را برای کمک‌رسانی به آن‌ها ملامت نمی‌کند. درست است گاهی کسی که پشت میز نشسته احساس مسئولیت و انگیزه لازم برای خدمت‌رسانی به این عزیزان را ندارد.

* تسنیم: آن‌ها چطور؟ همین دستگاه‌هایی که در راستای ایثارگران فعالیت می‌کنند مثل بنیاد شهید و ... نسبت به شما احساس رقابت ندارند؟

اصلاً حس رقابتی در کار نیست، ما خود را مزاحم آن‌ها نمی‌دانیم و خود را بازوی آن‌ها می‌دانیم. یکی از سیاست‌های مهم ما این است که تعامل سازنده ومؤثر با سازمان‌ها داریم. چون به این نکته اعتقاد داریم که بایستی به کمک آن‌ها بشتابیم و به تعبیری بار آن‌ها را سبک کنیم؛ لذا نه تنها رقابتی نیست بلکه در سایه این تعامل همکاری‌های خوبی صورت گرفته است.  حتی ارگان‌ها یا سازمان‌ها خودشان به ما سوژه معرفی می‌کنند.

معیار ما برای کمک رسانی درصد رسمی جانبازی نیست/بیشتر مشکلات جامعه هدف ما مالی است

* تسنیم: برای جانبازانی که نتوانستند به هر دلیلی از بنیاد شهید درصد جانبازی‌شان را به صورت کامل بگیرند هم تسهیلاتی دارید؟

ما تحت این عنوان کمک نمی‌کنیم. ما نمی‌توانیم برای حل مشکل‌شان در بنیاد کاری کنیم چرا که کمیسیون پزشکی فقط نظر خود را اعمال می‌کند. اینکه ما بگوییم چون ایشان جانباز بوده اما نتوانسته جانبازی‌اش را ثابت کند و بنیاد شهید هم درصدی به او نداده پس ما دنبال کارش بیفتیم، اینطور نیست. ممکن است مورد خاصی باشد اما اصل نیست. شاید تعدادی از رزمندگان جانبازی‌اش را تأیید کرده‌اند اما صورت وضعیتی برای اثبات به بنیادشهید ارائه نداده است. ما خودمان با تحقیقات اگر واقعا به جانبازی‌اش برسیم، سعی می‌کنیم کمکش کنیم. معیار ما برای کمک‌رسانی درصد رسمی جانبازی نیست.

* تسنیم: شما که بیشتر در جریان این مشکلات جانبازان قرار گرفته‌اید، بگویید بیشتر مشکلات از چه جنسی است؟ عموماً با چه مشکلاتی مواجه می‌شوید؟

اگرچه هدف نهایی عملکرد و فعالیت ما فرهنگی و ارزشی است ولی متاسفانه بیشتر مشکلاتی که ما رسیدگی کردیم، مسائل مالی است. با این وجود شاید یک سوم جامعه آماری ما نیاز مالی ندارند و حتی خودشان به ما کمک مالی می‌کنند تا به بقیه امدادرسانی شود.

سه سال است که مجلس در قالب جدول 17به ما بودجه می‌دهد

* تسنیم: بودجه‌ها را چطور تأمین می‌کنید؟

از یک خیریه با توان ما چه توقعی است؟ ولی چون قرار است ما تکلیف‌مدار حرکت کنیم عدد و رقم برایمان مهم نیست. اگر روزی وضعیت به گونه‌ای باشد که بتوانیم 10 هزار نفر را پوشش دهیم خیلی هم خوب است، اما اگر نتوانیم دیگر در وسع ما نبوده است.

اگر بحث افشای اسرار خانواده‌ها نبود و می‌شد اسم برد متوجه می‌شدید که ما با همین بنیاد کوچک چه خدماتی ارائه کرده‌ایم و کارهایمان چه اثرات مثبتی داشته است. این هشدار امام مثل شلاقی به وجدان‌ها نهیب می‌زند. مسئولان و مردم برای همکاری با ما ابراز علاقه می‌کنند. امسال سال سومی است که مجلس به ما بودجه می‌دهد که برخی می‌گویند شما پارتی داشتید؟ می‌گویم بله خدا، امام(ره)، شهدا. عدد بودجه مهم نیست، اعتبار آن مهم است. دولت به بعضی مؤسسات حقوقی غیر دولتی در قالب جدول 17 کمک مالی می‌کند که اسم این بنیاد هم در آن موجود است.

آیت‌الله سیستانی اجازه مصرف 50 درصد از سهم امام(ره) را داده‌اند

درسال 95 و 96 نصف کمتر بودجه مصوب را دادند. این تخصیص بودجه بیانگر اصالت و اعتبار بنیاد انصار الانصار است. مبلغ آن مهم نیست اصلاً. چون در میان هزینه‌های ما عددی به حساب نمی‌آید. خدمات بنیاد چه مالی و رفاهی چه معنوی قابل توجه و تعجب است. اگر ما بتوانیم در جلسه‌ای، جایی خدمات خود را بگوییم باورنکردنی‌ست که چنین خدماتی از چنین بنیاد کوچکی در سطح کشور برآمده است.

حضرت آیت‌الله سیستانی اجازه مصرف 50 درصد از سهم امام(ره) را داده‌اند. مردم نذورات و خیرات خود را با هر نیتی در اختیار این خیریه قرار دهند در موضوع همان نیت مصرف خواهد شد. برخی به این خیریه پول قرض می‌دهند تا کار مردم راه بیفتد. حسابداری‌مان بسیار شفاف است. اسناد حسابداری ما توسط حسابرسان رسمی و قانونی حسابرسی می‌شود.

* تسنیم: به عنوان آخرین سؤال بگویید بنیاد‌های دیگری شبیه بنیاد انصار الانصار هم در سطح کشور فعالیت دارد؟

هیچ مجموعه‌ای فراگیر به صورت متمرکز و قانونی با این نگاه و سیاست‌ها که ما داریم در کشور سراغ نداریم که به این موضوع مهم بپردازد. چند نوبت زمینه تبلیغ و معرفی بنیاد انصار الانصار توسط رسانه‌های عمومی مطرح شده لکن چون همه زیر ساخت‌ها کامل نبوده، فعلاً اقدامی نکرده‌ایم.

اینستاگرام
سلام ، طبق مصوبات مجلس شورای اسلامی تسهیلات و امتیازاتی که بار مالی دارند برای جانبازان بالای 25 درصد در نظر گرفته و بودجه لازم را هر سال به بنیاد پرداخت کرده است که رییس محترم بنیاد تحقق صددرصدی بودجه کل سالیانه بنیاد را تایید نموده است اما در عمل مسئولان بنیاد اختصاص تسهیلات و امتیازاتی که دارای بار مالی هستند را به جانبازان بالای 50 درصد افزایش داده است درحالیکه میبایست از 25 درصد به بالا تعلق بگیرد.
واضح و بدیهی است جانبازان بالای 50 درصد طی سالهای گذشته از تسهیلات و امتیازاتی که دارای بار مالی هستند حتی چند نوبت استفاده کرده اند اما تعداد زیادی از جانبازان 25 تا 50 تا اکنون از هیچگونه تسهیلات و امتیازی استفاده نکردند.
این تناقضات آشکار باعث شده تا مسئولان بنیاد با توجه به فقدان متقاضی یا افراد واجد شرایط نسبت به اختصاص چند نوبت تسهیلات و امتیازاتی که بار مالی دارند به جانبازان بالای 50 درصد و فرزند معزز شهیدان اقدام نمایند در حالیکه اینگونه تسهیلات و امتیازاتی که دارای بار مالی هستند فقط یک بار در طول عمر ایثارگران مذکور قابل تخصیص است اما مسئولان محترم بنیاد لطف کردند و جند نوبت اختصاص دادند.
تقاضا داریم ضمن رعایت انصاف و با توجه به معطل ماندن تسهیلات و امتیازاتی که دارای بار مالی هستند و تخصیص چند نوبت به عزیزان جانباز بالای 50 درصد و فرزندان معزز شهدا نسبت به اعمال قانون برای جانبازان 25 تا 50 درصد که تا اکنون از هیچگونه تسهیلات و امتیازاتی که دارای بار مالی هستند محروم بودند مساعدت لازم مبذول فرمایند. منظور از تسهیلات و امتیازاتی که دارای بار مالی هستند طبق قانون اختصاص یکصد مترمربع زمین به قیمت منطقه ای به جانبازان مستاجر فاقد نقدینگی و آورده مورد نیاز برای دریافت وام خرید مسکن و تخفیف 50 درصدی قیمت خودرو و مابقی 50 درصد قیمت خودرو بصورت وام به جانبازان 25 تا 50 درصد فاقد خودرو میباشد.
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi