شناسه خبر : 61542
یکشنبه 15 مهر 1397 , 10:17
اشتراک گذاری در :
عکس روز

تا پای جان به جهان‌آرا وفادار ماندند

علی سالمی یکی از جانبازان و رزمندگان دفاع مقدس خرمشهری است که خاطرات روزهای ابتدایی جنگ و مظلومیت رزمندگان را به خوبی به یاد دارد. در شرایط سخت آن روز کشور که با حمله همه جانبه دشمنی روبه رو شدیم که همه ایادی کفر و به ویژه استکبار جهانیآن را تا بن دندان مسلح کرده بودند و همه امکانات لازم را در اختیار عراق گذاشته و حتی نیروهای نظامی خود را نیز برای کمک و پشتیبانی ارتش عراق به میدان آورده بودند.

در چنین شرایطی جوانان پرشور و انقلابی، مردان و زنان ایران اسلامی نیروهای نظامی و ارتشی که دل در گرو انقلاب و ایران و اسلام داشتند پا به عرصه دفاع از کیان اسلامی گذاشتند و با تمام توان و وجود حماسه ها آفریدند. حماسه و مقاومتی که ریشه در نهضت عاشورا دارد. کمبودها را به حساب نیاوردند، تمام هوش و استعداد و ذکاوت خود را برای همدلی و مقاومت به کار گرفتند. در این خصوص با علی سالمی رزمنده دفاع مقدس گفت‌وگویی انجام داده ایم که در ادامه می‌خوانید:

یاران امام حسین (ع)  وفاداری  خود را به جهان آرا اعلام کردند

شهید محمد جهان آرا در همان روزهای بحبوحه ابتدای جنگ بچه های سپاه را جمع کرد و گفت: نگهداری شهر سخت شده  و شهر در حال سقوط است. هرکس در چنین شرایطی نمی‌تواند بماند از ما جدا شود و برود. دوستان برایم نقل کردند که یاران جهان آرا و بچه های خرمشهر همانند یاران امام حسین (ع) سخنانی پیرامون مقاومت و ایستادگی برای حفظ شهر و کشور از شر دشمنان بیان کردند که یک تراژدی و داستان مفصلی دارد.

حجت الاسلام شریف قنوتی مدیریت مسجد جامع خرمشهر را در روزهای ابتدایی جنگ به عهده داشت. وی همه کارها و مدیریت مسجد و ساماندهی نیروها را به عهده گرفت؛ مسجد جامع خرمشهر را به عنوان پایگاه مردمی برای همه فعالیت ها قرار داد. جمع آوری کمک‌های مردمی، آشپزی، جمع آوری آذوقه و لباس و مداوای مجروحان را در مسجد برنامه‌ریزی کرده و خواهران و برادران با همکاری هم فعالیت و کار انجام می‌دادند. حتی شیفت‌بندی نگهبانی در مسجد انجام می‌شد. توزیع مهمات و آب و غذا و تخلیه شهدا و مجروحین به مسجد جامع بر عهده وی بود.

قسمت دوم ///رزمندگان همانند یاران امام حسین (ع) وفاداری خود را به جهان آرا اعلام و تا آخر با فرمانده خود ماندند//////در حال ویرایش

24 مهر روز سخت مقاومت در خرمشهر و شهادت شیخ شریف قنوتی

بیست و چهارم مهر یکی از روزهای سخت مقاومت بود، البته باید بگویم شهید جهان آرا بعد از این جریان‌ها از تمامی بانوان خواست شهر را ترک کنند، تا خیال رزمندگان راحت باشد. بانوان بعد از این تاریخ بیشتر به کارهای پشتیبانی و مداوای زخمی‌ها می‌پرداختند.

خیابان 40 متری خرمشهر مکان شهادت حجت الاسلام شریف قنوتی

حجت الاسلام شریف قنوتی را بعثی‌ها با فجیع ترین وضع ممکن به شهادت رساندند، بعثی‌های جنایتکار در اطراف بدن حجت الاسلام شریف قنوتی  به شادی پرداخته  و فریاد می زدند. «قتلنا الخمینی، قتلنا الخمینی»، ما خمینی را کشتیم به دلیل که قنوتی لباس روحانیت به تن داشت و یکی از نمایندگان امام خمینی (ره) در روزهای ابتدایی جنگ، پایه گذار جنگ‌های چریکی در خرمشهر و آموزش نیروهای مردمی بود. دشمن هم از وی کینه بسیاری به دل داشت و با قساوت تمام وی را به شهادت رساند.

بچه های انقلاب پاسداران خرمشهر در دفاع بودند

پاسداران سپاه خرمشهر بچه‌های انقلابی‌ شهر بودند. به جرات می‌گویم در حقیقت همین جوانان انقلابی امثال «بهروز مرادی»، «محمدجهان آرا»، «امیر رفیعی»، «قاسم داخل زاده » و «سید صالح موسوی» بودند.

قسمت دوم ///رزمندگان همانند یاران امام حسین (ع) وفاداری خود را به جهان آرا اعلام و تا آخر با فرمانده خود ماندند///آماده انتشار

شهادت لذت بخش ترین حرف رزمندها در روزهای ابتدایی جنگ

شهادت برایشان شیرین تر از هر مسئله‌ای‌ بود. این رزمندگان مادر، خواهر و همسرانی نمونه نیز داشتند؛ مادر و خواهر و همسران رزمندگان در برابر پاسخ کودکان خود که پدر ما کجاست؟ با صداقت تمام پاسخ می‌دادند که به جبهه رفته تا بجنگد و ذره ای طفره نمی‌رفتند عین واقعیت را بیان می‌کردند و کودکان مستقیم آماده می‌شدند تا در جریان واقعیت های زندگی در دفاع مقدس قرار بگیرند.

خرمشهر در دوران جنگ آسیب‌های بی‌شماری به لحاظ از دست دادن رزمندگان و بسیاری مسائل دیگر متحمل شد.

خانواده‌های زیادی با سه، چهار و پنج شهید در خرمشهر داریم.

تعداد شهدای خرمشهر بیش از اسراست

تعداد شهدای شهر خرمشهر چهار هزار نفر است که از این تعداد فقط بنیاد شهید اسامی و پرونده 2 هزار شهید را دارد. برعکس، تعداد اسرای خرمشهر خیلی کم است، زیرا هر خرمشهری که دشمن اسیر کرده بلافاصله تا متوجه می‌شد پاسدار خرمشهری است وی را به شهادت رسانده؛ مگر این که اسیر خرمشهری لباس شخصی روحانی به تن داشته یا زخمی بوده است که جان سالم به در برده ولی خرمشهر جانبازان بسیاری در عرصه دفاع مقدس تقدیم کرده است.

افرادی که نامی در بنیاد شهید ندارند ولی شهید می‌شوند

افراد بسیاری از جانبازان خرمشهر، نامی در بنیاد شهید ندارند و بی‌نام و نشان به خیل شهدا می‌پیوندند. هر ساله تعداد بی‌شماری از جانبازان دفاع مقدس به خیل شهدا می‌پیوندند، ولی اسمی در بنیاد شهید ندارند و بی‌نام و نشان شهید می‌‎شوند البته نزد خدا شهید هستند اما این امر توجه بیشتر مسئولان را به زندگی و بعد از آن شهادت آنان برای بازماندگان و حق و حقوق آنان می طلبد.

رزمنده ها و بچه های خرمشهر و مردان و زنان در دوران دفاع مقدس با همه سختی‌ها شهر و کشور را حفظ کردند. مسئولان امروز فراموش نکنند، یادشان نرود که آزادی امروز جامعه اسلامی خون بهای ایستادگی مردان و زنانی است که همه سختی‌ها را به جان خریدند تا ایران اسلامی آزاد و در زیر سایه اسلام زنده و پایدار به راه خود ادامه دهد.

انتهای پیام/

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
خرمشهرچه اسم زیبایی اولین نیروهایی بودیم که بعدازازادی خرمشهروارداین دیار بی کس اماتمام چه خانمهاوچه اقایان خودشان رابچه خرمشهرمیدانستند وقتی وارد منازل خرمشهرمیشدی آه ازنهادت برمیامدخدایااین مزدوران بعثی چه برسراین شهرومنازل نازنینش. آورده اندجواب این همه پستی راکه خواهد داددروجودت دچارنفرتی میشدی که فقط خداوند میداندوبس
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi