شناسه خبر : 61641
شنبه 21 مهر 1397 , 10:13
اشتراک گذاری در :
عکس روز

‌FATF ابزار آمریکا برای سخت‌تر کردن تحریم‌هاست

برخلاف ادعای توجیه‌کنندگان همکاری‌های اطلاعاتی با ‌FATF مبنی بر کاهش تحریم‌ها، این همکاری‌ها منجر به تنگ‌تر شدن حلقه تحریم‌ها می‌شود.
به گزارش رجانیوز، تعهد دادن دولت به ‌FATF برخلاف قانون اساسی و بدون تائید در مراجع ذی‌صلاح (مجلس شورای عالی و امنیت ملی)، پشت درهای بسته توسط وزارت خارجه پخت و پز شد.
ماحصل آن نیز تبدیل به یک برنامه اقدام (Action plan) و تعهدات 41 گانه گشت که تاکنون توسط دولت در خروجی رسانه‌ها قرار نگرفته است! این  اتفاق در حالی رخ داده که مدعیان شفافیت در تعهدات داده شده به گروه اقدام مالی حاضر به خروج اطلاعات کشور و رسیدن آن به دست این گروه آمریکایی شده است.
تاسف‌بار آنکه برنامه اجرایی که این سازمان بین دولتی برای ایران تعریف نموده، زیرساخت‌های انتقال اطلاعات تراکنش‌های مالی در ایران را برای دیگر اعضای این سازمان که شامل کشورهای متخاصمی چون آمریکا می‌شود را فراهم می‌آورد و ایران می‌بایست در برابر تراکنش‌های مالی خود پاسخگو باشد و مبتنی بر تحریم‌های ظالمانه غرب، به خود تحریمی نهادها و افراد تحریم شده ایرانی بزند.
دولت در مذاکرات ‌FATF تعهد داده انتقال آزاد اطلاعات به این نهاد استعماری را انجام دهد. فصل همکاری‌های بین‌المللی یکی از اسناد موجود (سند بازنگری ‌ICRG) بخش زیادی از حقایق موجود را افشا می‌کند.
در بند 85 این سند، تعهدات ایران در خصوص همکاری بین‌المللی را فاش می‌کند و در آن اعلام می‌کند که مقامات ایرانی اعلام کردند که براساس تفاهم‌نامه‌های FIU ایرانی‌ها قادر هستند هرگونه اطلاعات در خصوص تراکنش‌های مالی‌ای که از طرف همتای خارجی به عنوان تراکنش مشکوک به پولشویی و تامین مالی تروریسم تشخیص داده شود را حتی به صورت داوطلبانه ارائه نمایند.
متعاقبا، ایران اطلاعات بیشتری را در قابلیت FIU خود برای ورود به قراردادها و تبادلات اطلاعات آماده کرد. پیرو بخش 16 آیین‌نامه روش آماده‌سازی و عقد قراردادهای بین‌المللی سازمان دولت مربوطه به آماده‌سازی و امضا تفاهم‌نامه، بیانیه، اعلامیه، توصیه‌نامه، صورت‌جلسه مذاکره، صورت جلسه نشست و دیگر موارد مشابه از پیمان‌های تعارف است. بنابراین ‌FIU ممکن است مستقیما تفاهم‌نامه یا طرح همکاری با همتای خارجی خود امضاء کند. بر این اساس در حال حاضر تفاهم‌نامه‌هایی با چندین کشور امضاء شده است. به گفته مقامات ایرانی، تفاهم‌نامه‌ها حاکی از آن هستند که FIU توانایی ارائه هرگونه اطلاعات در دسترس به صورت خودجوش و داوطلبانه یا بنا به درخواست مربوط به تحقیقات به معاملات مالی مشکوک به پولشویی یا تامین مالی تروریسم و اشخاص یا شرکت‌های درگیر مشکوک توسط ‌FIUها را دارند. حد این تفاهم‌نامه‌ها با تبادلات اطلاعات در حوزه‌های پولشویی، جرائم منشأ مربوطه و تامین مالی تروریسم است.
مقامات آمریکایی نیز بارها مقاصد اصلی ‌‌FATF و شفافیت اطلاعات ایران و نقش آن در تحریم‌ها را فاش کرده‌اند. دیوید کوهن معمار تحریم‌های ایران در رابطه با نقش شفافیت در موفقیت تحریم‌ها می‌گوید: «موفقیت تحریم‌های آمریکا بستگی عمیق به شفافیت بانکی دارد. از طریق جمع‌آوری اطلاعات کلیدی، افرادی که در نهایت از تراکنش‌های بانکی بهره می‌برند، شناسایی می‌شوند. به این دلیل، شفافیت بانکی هسته اصلی ماموریت وزارت خزانه‌داری است.»
خوان زاراته، معاون مدیریت مبارزه با تروریسم و جرائم مالی در وزارت خزانه‌داری برای تبیین بهتر جایگاه ‌FATF در فشار بر ایران، می‌گوید: «برای قرار دادن ایران در تنگنا و سخت تر کردن شرایط برای این کشور، به حضور کامل ‌FATF نیاز است.»
زاراته می‌گوید:‌ «برای این که ایران از نظام مالی منزوی شود، لازم است FATF برای تایید قضاوت‌هایی پیرامون نظام مالی ضد پولشویی و مبارزه با تروریسم مداخله کند.» یعنی از نظر زاراته، همکاری ما با ‌FATF باعث انزوای بیشتر ایران خواهد شد.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi