شناسه خبر : 61691
سه شنبه 24 مهر 1397 , 10:06
اشتراک گذاری در :
عکس روز

نمایش «نقطه رهایی» بیعت مجدد با انقلاب و شهدا

گزارش ایکنا از افتتاح نمایشی متفاوت؛

گروه هنر ــ رئیس سازمان فرهنگی، هنری شهرداری تهران با اشاره به برگزاری نمایش «نقطه رهایی» گفت: می‌خواهیم در چهلمین سالگرد انقلاب مجددا با انقلاب، شهدا و عزیزانی بیعت کنیم که جانشان را در طبق اخلاص گذاشتند تا امروز شاهد عزت، سربلندی، افتخار و امنیت کشور باشیم.

نمایش «نقطه رهایی»؛ بیعتی با انقلاب و جنگ استبه گزارش خبرنگار ایکنا، بزرگ‌ترین نمایش محیطی با عنوان «نقطه رهایی»؛ روایتی متفاوت از دفاع مقدس، شامگاه دوشنبه، ۲۳ مهرماه با حضور سردار محمد یزدی، فرمانده سپاه محمد رسول الله(ص) تهران بزرگ، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدحسن ابوترابی، امام جمعه موقت تهران، سعید اوحدی، رئیس سازمان فرهنگی، هنری شهرداری تهران و حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌رضا ارزانی، دبیر ستاد عالی کانون‌های مساجد افتتاح شد.

سعید اوحدی، رئیس سازمان فرهنگی، هنری شهرداری تهران در جمع اصحاب رسانه اظهار کرد: امسال به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب، تصمیم گرفتیم در سازمان فرهنگی، هنری شهرداری تهران با هماهنگی ستاد عالی کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد کشور و با پیشتیبانی سپاه حضرت رسول(ص) در تهران، مصلی تهران و مجموعه‌ای از افراد علاقه‌مند، شاهد بزرگترین نمایش میدانی و محیطی با  موضوع دفاع مقدس باشیم.

نمایش «نقطه رهایی»؛ بیعتی با انقلاب و جنگ است

وی افزود: زمانی که از چهل سال عظمت و اقتدار انقلاب گفته می‌شود، قطعا بزرگترین و پرافتخارترین بخش آن دوران دفاع مقدس است.

رئیس سازمان فرهنگی، هنری شهرداری تهران تصریح کرد: این نمایش بزرگترین نمایش محیطی در مساحتی به وسعت ۱۰ هکتار با حضور ۶۰ هنرمند در هفت مرحله است. ویژگی نمایش این است که مردم همراه با بازیگران نمایش، وارد فضاهایی همچون بخش میدان مین، سنگرها، کانال‌های شناسایی، عملیات خاکی خیبر، پل خیبر، نخلستان و در پایان بخش تفحص می‌شوند.

وی افزود: نگاه‌مان این است که در چهلمین سالگرد انقلاب با برگزاری این نمایش، بیعتی دوباره با انقلاب، شهدا و عزیزانی داشته باشیم که جانشان را در طبق اخلاص گذاشتند تا امروز عزت، سربلندی، افتخار و امنیت را شاهد باشیم. ما قدردان خون شهدا و خانواده‌های شهدا، ایثارگران و آزادگان هستیم.

اوحدی اظهار کرد: نگاه‌مان این است که نسل دوم و سوم انقلاب که توفیقی نداشتند تا جنگ را از نزدیک ببینند، بخشی از عملیات را شاهد باشند.

نمایش «نقطه رهایی»؛ بیعتی با انقلاب و جنگ است

وی بیان کرد: از مردم درخواست می‌کنیم پیش از بازدید از نمایش، با فرهنگسرای منطقه خودشان هماهنگ باشند یا از طریق شماره ۱۸۳۷ نمایش را رزرو کنند، چراکه ظرفیت محدود است و تنها می‌توانیم میزبان ۱۵۰ نفر در نمایش باشیم.

رئیس سازمان فرهنگی، هنری شهرداری تهران تصریح کرد: نمایش در چهار سانس انجام می‌شود و برای افراد فضای انتظاری را فراهم کرده‌ایم که شامل غرفه‌های مختلفی همچون بخش‌های نقاشی، آزادگان، کتب ارزشی و تصویرسازی شهدا است.

وی بیان کرد: به دلیل جلوه‌های ویژه، انفجار میدان مین و منور، از پذیرفتن کودکان در نمایش معذوریم. البته ایستگاه کودک را در این فضا فراهم کرده‌ایم و می‌توانیم در این بخش پذیرای کودکان باشیم.

اوحدی اظهار کرد: هزینه این نمایش کمتر از چیزی است که ممکن است تصور شود. با حضور ۶۰ هنرمند و ۱۰ شب اجرا، هزینه این نمایش کمتر از ۳۰۰ میلیون تومان بوده که البته این هزینه با همکاری نهادهای مختلف فراهم شده است.

وی با اشاره به انتخاب فضای ضلع شمالی مصلی گفت: به دلیل اینکه در تهران فضایی مناسب نداشتیم، این فضا انتخاب شد. کار وسیعی در این بخش انجام شده که می‌توان به ایجاد کانال‌های شناسایی، ساخت میدان مین، ایجاد پل خیبر و قرار دادن نخلستان اشاره کرد که در هیج بخش تهران نمی‌توانستیم این بخش‌ها را در محل اجرا قرار دهیم.

اوحدی اظهار کرد: پیش‌بینی‌مان این است که استقبال بسیاری از نمایش شود، چراکه شب گذشته پیش‌نمایشی را داشتیم که هر چهارسانس مملو از جمعیت بود. البته بخشی از سانس‌ها در روزهای آینده رزرو شده است و اگر با استقبال مردم روبرو شویم، هر شب یک سانس اضافه خواهیم داشت. همچنین با گستردگی جمعیت و استقبال بیش از اندازه مردم، قطعا ۱۰ شب اجرا را تمدید خواهیم کرد.

در ادامه، سردار یزدی در جمع اصحاب رسانه اظهار کرد: این اتفاق نمایش یک رزمایش است که از نقطه رهایی شروع شده و در میدان مین و کانال‌های فرضی ادامه پیدا می‌کند و در نهایت با تفحص شهدا به پایان می‌رسد.

وی افزود: در این مجموعه قرار است نسل جوان را با اندوخته‌های چهل‌ساله گذشته آشنا کنیم و مقاومت، ایثار، گذشت و همدلی مردم همگی دستاوردهای دوران دفاع مقدس بود که از جمله افتخارات ما در این چهل ساله است  و در این راه، مردم با تقدیم شهدا، ایثارگران و جانبازان آن را به دست آورده‌اند.

نمایش «نقطه رهایی»؛ بیعتی با انقلاب و جنگ است

فرمانده سپاه محمد رسول الله(ص) تصریح کرد: جوانان باید با مفاهیم و فرهنگ دفاع مقدس آشنا شوند تا راه‌های رسیدن به قلل رفیع توسعه را بشناسند. امیدواریم در این محفل بتوانیم آنچه هدف‌گذاری شده را نمایش دهیم.

حجت‌الاسلام ابوترابی در جمع اصحاب رسانه ضمن تشکر از سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، وزارت ارشاد و سپاه تهران اظهار کرد: موضوع دفاع مقدس یکی از سرمایه‌های استثنایی ملت ایران و اسلام است که باید شناخته و گرامی داشته شود.

وی افزود: یکی از راه‌های حراست از این سرمایه، شناخت و گرامیداشت مقام و منزلت شهدا و جامعه ایثارگران و جانبازان پر افتخار است که این حماسه بزرگ را خلق کرده‌اند.

امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: برگزاری چنین نمایشگاه‌های محیطی می‌تواند بعضی از ابعاد دفاع مقدس را به نمایش بگذارد. چون نسل جوان ابعاد آن را نمی‌داند و با این اتفاق خواهد دید چه گام‌های بلندی برداشته شده که با چالش‌های اقتصادی امروز قابل مقایسه نیست.

وی بیان کرد: در این‌گونه عرصه‌ها ما می‌توانیم برخی از ابعاد و زوایای دفاع مقدس را به نمایش بگذاریم تا نسل جوان با ابعاد فنی، نظامی، فرهنگی و ظرفیت‌های مختلف این حادثه بزرگ آشنا شوند و بدانند از چه موانعی عبور شده که در مقایسه با موانع امروز ناچیز است.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی اظهار کرد: امیدواریم دوستان و کسانی که از ظرفیت و فرصت‌هایی برخوردارند، با ارائه آنچه در دوران دفاع مقدس گذشت، نسل امروز را با این کار بیش از گذشته آشنا کنند.

وی درپایان خاطرنشان کرد: هنرهای نمایشی از ظرفیت و جاذبه بالاتری برخوردار است. نقش تئاتر، آثار هنری و فیلم‌ها در فهم رویدادها و آموزه‌های وحیانی و واقعیت‌ها بسیار مهم است که امیدواریم از این هنر برای انتقال ارزش‌های والای انقلاب، اسلام و ارزش‌های دفاع مقدس به خوبی استفاده شود.

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌رضا ارزانی، دبیر ستاد عالی کانون‌های مساجد در جمع اصحاب رسانه با اشاره به این موضوع که توصیف هشت سال دفاع مقدس بیشتر در فیلم‌ها انجام شده است، گفت: نمایش «نقطه رهایی» یک فضای پرفورمنس است که افراد در آن فضا حضور می‌یابند. جلوه‌های ویژه، صدا و فضای خاص، بیان کننده رشادت‌های افرادی است که در هشت سال دفاع مقدس ایثارگری کردند. تاکنون جوانان این‌ وقایع را در فیلم دیده‌اند، اما امروز می‌توانند همه اینها را در یک فضای شبیه‌سازی شده مشاهده کنند.

وی افزود: شبیه‌سازی فضای جنگ کمک می‌کند تا تماشاگران متوجه شوند که شهدا و ایثارگران چگونه با تمام قوا مقابل دشمن ایستادند. قطعا همه این فضا کمک می‌کند تا نوع عکس‌العمل و رفتار افراد پیش از نمایش با پس از نمایش متفاوت باشد. همه اینها لحظه‌ای نیست و می‌تواند به صورت ماندگار در ذهن تماشاگران ثبت شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین ارزانی تصریح کرد: ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد تلاش می‌کند تا جوانان و نوجوانان را برای بازدید از این نمایش تشویق کند. به هرحال ظرفیت محدود است، اما به خانواده‌ها توصیه می‌کنیم که حتما تماشای این نمایش را از دست ندهند؛ چراکه این نمایش می‌تواند در احیای ارزش‌های دینی تأثیرگذار باشد.

گفتنی است، نمایش محیطی «نقطه رهایی» از امشب ۲۳ مهرماه به مدت ۱۰ شب، از ساعت ۲۰، روایتی متفاوت و زنده از هشت سال دفاع مقدس را در ضلع شمالی مصلی تهران برای عموم مخاطبین تهرانی به نمایش می‌گذارد.

همچنین در محل این نمایش محیطی، غرفه‌های فرهنگی دشمن‌شناسی، تصویرسازی فرماندهان، ایستگاه دفاع مقدس، ایستگاه موضوعی کتاب دفاع مقدس، غرفه کودک، ایستکاه نقاشی خط و ایستگاه هم‌عهدی با شهدا برپا است.

 انتهای پیام

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi