شناسه خبر : 61718
چهارشنبه 25 مهر 1397 , 14:42
اشتراک گذاری در :
عکس روز

جای خالی موکب‌های یمنی

سفرنامه اربعین؛

گزارش | جای خالی موکب‌های یمنی

 در موکب شباب المقاومه، جایگاهی برای یمنی ها تدارک دیده شده بود و دو جوان یمنی با لباس مخصوص یمن و خنجرهای معروف خود در آنجا ایستاده بودند.
 

 به گزارش خبرگزاری تقریب، از هر چه بگذریم از خاطرات اربعین نمی توان گذشت، نوشتار زیر برش و روایتی است از حضور در اربعین سال گذشته که تقدیم همه مشتاقان حضور در اربعین و دوست داران فرهنگ حسینی می شود.

  الله اکبر، الموت لامریکا، الموت لاسرائیل، النصر للاسلام؛ این شعار انصارالله یمن است؛ اما فریاد این شعار در مسیر پیاده روی اربعین در حجم انبوه جمعیت، توجهات را به خود جلب می کند. حدود ۶ جوان یمنی در کنار هم با مشت‌های گره کرده این شعار را سه بار فریاد می زنند و در پایان هم با بانگ «هیهات من الذله» آن را خاتمه می دهند. در دست آنها دو پرچم بزرگ یمن با رنگ‌های سیاه و سفید و قرمز قرار دارد.

همین سبب می شود مردم و زوار در صدد ارتباط با آنها بر برآیند.

 در جمع کسانی که پیاده به سمت کربلا می روند علاوه بر مردم ایران و عراق، از کشورهایی همچون آذربایجان، هند، افغانستان، پاکستان، کویت، عمان، بلژیک، کانادا و نیجریه وجود دارند و این را از پرچم‌هایی که بر دوش دارند می شود، فهمید. پرچم برخی کشورها مانند آذربایجان و پاکستان و هند زیاد دیده می شود ولی بقیه پرچم‌ها به ندرت به چشم می آیند. پرچم یمن هم از همین پرچم‌ها است.

جوانان یمن همگی از مجاهدان انصارالله هستند که سه نفرشان در جنگ جانباز هم شده‌اند.

 یکی از آنها به نام «محمد» خوب حرف می زند. او در دوران دانشجویی مقطع کارشناسی خود را در یکی از شهرهای شمالی ایران، مهندسی شهرسازی خوانده به همین خاطر فارسی را خوب بلد است.

از او می خواهم در مورد اوضاع یمن کمی توضیح دهد تحلیلش برایم جالب است.

روزهای پیروزی پیش روست

  او انقلاب یمن را با انقلاب ایران مقایسه می کند و می گوید، همان طور که شما در ایران انقلاب کردید و شاه را بیرون کردید و در هشت سال صدام و دنیا با شما جنگ کردند، ما هم بعد از بیرون کردن دیکتاتور یمن، با آل سعود و امارات و اربابانشان در جنگ هستیم و همان گونه که ایران پیروز شد ما هم با سپری کردن این دوران و مجاهدت‌های مردم یمن قطعا" پیروز خواهیم شد و همانگونه که امروز اثری از صدام و رژیم بعث نیست به زودی روزی می آید که اثری از آل سعود در منطقه نخواهد بود

 این گونه الگوبرداری این جوان یمنی از ایران برآیم خیلی جالب بود. جالب تر اینکه با آنکه الحوثی را فردی مجاهد و زاهد و مورد قبول مردم یمن می دانستند که به جد یاور او هستند، اما به امام خامنه ای و آیت الله سیستانی و سید حسن نصر الله هم احترام ویژه ای می گذاشتند.

 یک اتفاق مهم مسیر راهپیمایی حضور متعدد نمایشگاه هایی با موضوع مقاومت و شهدا بود. که از نجف تا کربلا توسط حشد الشعبی و سایر گروه های مقاومت عراقی و یا طلاب و دانشجویان ایرانی برپا شده بود. در این بین دو سه موکب نمایشگاه اختصاصی حوادث یمن بود که با عنوان «کربلای یمن» عکس هایی از فجایع و جنایات آل سعود در یمن در معرض زوار گذاشته بود. چشم نیمه باز و کبود «بثینه» همان دختربچه یمنی، کانون توجه مردم در این نمایشگاه ها بود.

 حضور جوانان یمنی در این نمایشگاه ها شور و حال خاصی ایجاد می کرد. مردم عراق و به خصوص مجاهدان و نظامیان عراقی ابراز ارادت عجیبی به جوانان یمن داشتند.

نقطه مشترک

 نجم الدین و بوعلی از دیگر اعضای کاروان یمن از موکبی می گفتند که مهمان عراقی ها بودند و با گرمی مورد استقبال قرار گرفته بودند. وقتی صاحب موکب متوجه پرچم یمن می شود با اصرار آنها را به موکب می برد و با جمعی از طلاب و دانشجویان ایرانی شب ویژه ای را طی می کنند.

نقطه مشترک جوانان مجاهد ایران و یمن و عراق، مبارزه با استکبار و تنفر از رژیم صهیونیستی، آمریکا و آل سعود است.

  عراقی ها به یمنی ها می گویند ان شاء لله بعد از داعش، نوبت آل سعود است. به اعتقاد هر دو گروه آل سعود نه ریشه دینی دارد و نه حتی ریشه عربی! ابوعلی با فریاد می گوید همان گونه که داعش در عراق و سوریه زنان و کودکان بی گناه را می کشت آل سعود هم در یمن هر روز زندگی زنان و کودکان را به خطر می اندازد، اینها اگر مسلمان هم نبودند غیرت عربی شان نباید اجازه چنین کاری به آنها می داد.

یمنی ها از دیدار با عراقی ها با شوق و ذوق سخن می گفتند و از استقبال و مهمان‌نوازی کامل آنها به شگفت آمده بودند.

دیدار عالم ایرانی با یمنی‌ها

  در موکب شباب المقاومه، جایگاهی برای یمنی ها تدارک دیده شده بود و دو جوان یمنی با لباس مخصوص یمن و خنجرهای معروف خود در آنجا ایستاده بودند، تلاقی کاروان پیاده روی یمن با این موکب بسیار دیدنی شد. به خصوص وقتی آیت الله کعبی نیز برای بازدید به آنجا آمد و با زبان عربی به جوانان یمن توصیه هایی کرد و برایشان آرزوی نصرت کرد.

پیام یک پیرمرد ایرانی

یک پیرمرد ایرانی از روحانی حاضر در محل اقامت یمنی‌ها می پرسد: عربی بلدی حرف بزنی؟

به اینها بگو برگشتم ایران برایشان نیرو جمع می کنم و می‌فرستم یمن. روحانی به او گفت که یمن پر است از نیروهای شجاع مجاهد و امروز برای کمک نیاز به حمایت معنوی و کمک مالی برای درمان و غیره دارند.

مقاومت جهانی می شود

 نکته مهم اربعین امسال علاوه بر نمایشگاه‌های مقاومت در سرتاسر مسیر، نمود مردمی حشد الشعبی بود چنانچه در دست بسیاری از عراقی‌ها و یا متصل به کوله‌های نماد و پرچم حشدالشعبی و شهدای آن وجود داشت و پیام مقاومت و مبارزه و یاد شهدا موج میزد.

  در نزدیکی حرم امام حسین(ع) از باب القبله شب جمعه دسته‌های عزادرای مخصوص کشورهای مختلف وارد حرم می‌شدند. پاکستان و آذربایجان و عمان و کویت همه و همه رو به حرم منتظر ورود به بین الحرمین بودند، ازدحام جمعیت سبب شده بود صف بلندی از دسته‌های عزاداری امت اسلام از کشورهای مختلف شکل بگیرد.

  به گفته یک روحانی ایرانی، شیعیان کشورهای دیگر به خصوص کشورهایی مثل عربستان وقتی در سیل جمعیت پیاده روی اربعین قرار می‌گیرند، اعتماد به نفس عجیبی پیدا می کنند و می بینند چه بسیارند افرادی که مثل آنها فکر می کنند و در مواقع حساس حامی آنها هستند. برای همین وقتی به کشور خود باز می گردند حس غربت کمتری دارند. 

 این اعتماد به نفس را در چشمان جوانان یمنی هم می توان یافت. یکی از آنها پس از سه روز پیاده روی و حضور در کربلا با شور و شوق می گفت: سال آینده موکب اختصاصی یمن را خواهیم زد و صبحانه و ناهار و شام با غذای یمنی برپا خواهیم کرد. جدیت در کلام و اراده اش موج می زد.

  در اربعین همه راه‌ها به کربلا ختم می‌شود و اگر پیام کربلا درک شود پس از کربلا همه طریق‌ها باید به عزت و مبارزه با ظلم منتهی شود و شاید امروز همه نگاه‌ها و توجهات باید به کربلای یمن دوخته شود، برای نجات کودکانی که به خاطر ظلم حاکمان بی کفایت و جنگ طلب سعودی، زیر آتش جنگ، گرسنه و بیمار و وحشت زده اند و به جای مدرسه و تحصیل در بیمارستان و پناهگاه به سر می برند.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi