شناسه خبر : 61821
دوشنبه 07 آبان 1397 , 09:51
اشتراک گذاری در :
عکس روز

گفت و گو با برگزیدگان شاهد آزمون سراسری

فرزند جانباز بودن رسالت بزرگی است چرا که پدران ما به وظیفه خود به خوبی عمل کردند و حال این وظیفه بردوش ماست که سعی کنیم کارمان را به بهترین نحو احسن انجام دهیم. به شخصه من تمام سعی ام را به کار می برم تا بتوانم فرد مفیدی برای جامعه و مردم باشم.

فاش نیوز - آیین تجلیل از 17 برگزیده و نفرات برتر زیر100 آزمون سراسری سال 97 دانشگاه های سراسری، اول آبان ماه در سالن شهید رسول زاده بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار شد.

در اثنای برگزاری این برنامه، فرصتی دست داد تا با تنی چند از این برگزیدگان گفت و گویی داشته باشیم که حاوی نکات قابل توجهی برای فرزندان ایثارگران و جانبازان معزز می باشد که توجه کاربران و خوانندگان عزیز این پایگاه خبری را به آن جلب می کنیم.

علیرضا جعفری آزاد نفر اول کنکور سراسری است که همزمان در دو رشته تجربی و زبان شرکت کرده و همزمان حایز رتبه شده و درحال حاضر دانشجوی پزشکی دانشگاه  علوم پزشکی تهران است. او فرزند جانباز 35درصد است و این موضوع را افتخاری برای خود می داند و می گوید: فرزند جانباز بودن افتخاربزرگی است چرا که فرزند کسی هستی که زمانی که می توانسته از آب و خاک و میهن خود دفاع کند به خوبی این وظیفه را انجام داده است.

از او می پرسم: آیا پدر خاطراتی از جبهه برای شما تعریف می کند؟ که می گوید: همیشه نه، اما هر زمانی که در کنار دوستانش است از آن روزها می گویند.

زمانی که از راهکار و چگونگی مطالعه اش می پرسم پاسخ می دهد: من در تمام مدت دبیرستان درسم را با جدیت می خواندم و فقط سال آخر پیش دانشگاهی از یک کلاس زیست شناسی استفاده کردم.

او با ذکر این مورد که سهمیه سی درصدی زیاد است افزود:  این باعث می شود کسانی که زیاد هم تلاش نکرده اند رشته های خوبی قبول شوند و حق افرادی که سهمیه ایثارگری را هم دارا بودند و به واقع بسیار تلاش کرده اند را هم به نوعی ضایع نمایند. برای مثال خود من که تلاش بسیاری کرده ام  به چشم کسی که فقط به زور سهمیه قبول شده، می بینند.

فاش نیوز: پیشنهاد شما دراین خصوص چیست؟ یکی اینکه سهمیه ها کاهش پیدا کند و به نوعی عادلانه تر باشد و دیگر اینکه رسانه ها سعی کنند این ذهنیت را پاک کنند که هرکسی که سهمیه ایثارگران دارد با سهمیه وارد دانشگاه شده است.

فاش نیوز: با توجه به اینکه کلاس های درسی شما یکی دوماهی است آغاز شده برخورد دیگر دانشجویان عادی با دانشجویان سهمیه ای چگونه است؟ البته چون بسیاری از دوستانم مرا می شناختند و انتظار رتبه تک رقمی برایشان دور از ذهن نبود بنابراین رفتار خاصی با من نداشتند اما متاسفانه می بینم که با دیگران چگونه برخورد می کنند.

فاطمه عباسی رتبه 62 کشوری و فرزند جانباز 25 است که در دو رشته زبان خارجی و علوم تجربی شرکت کرده و اکنون دانشجوی رشته پزشکی است وی حس خود را از اینکه فرزند یک جانباز است اینگونه بیان می کند: پدرم برای من الگوی خوبی است و خوشحالم ازاینکه زمانی که کشورم نیاز داشت پدران ما درجبهه ها حضور پیدا کردند و از اعتقاداتشان، از اسلام و کشور دفاع کردند تا مبادا کشورمان به دست بیگانگان بیفتد.

از او درخصوص رسالتی که هم اینک بر دوش او گذاشته شده می پرسم که می گوید: فرزند جانباز بودن رسالت بزرگی است چرا که پدران ما به وظیفه خود به خوبی عمل کردند و حال این وظیفه بردوش ماست که سعی کنیم کارمان را به بهترین نحو احسن انجام دهیم. به شخصه من تمام سعی ام را به کار می برم تا بتوانم فرد مفیدی برای جامعه و مردم باشم.

وی درخصوص سهمیه فرزندان ایثارگران که این روزها بسیار مطرح است می گوید: معتقدم اگرهرکس تلاش خود را بکند یقینا به آن جایگاهی که لیاقتش است می رسد و اینکه عنوان بعضی افراد موضوع سهمیه را عنوان می کنند اصلا حرف درستی نیست چون اگر سهمیه هم مطرح باشد باز هم تلاش فرد را می طلبد.

طناز باقری رتبه 52کشوری رشته تجربی و اکنون دانشجوی پزشکی دانشگاه تهران یکی دیگر از برگزیدگان آزمون سراسری است که مخاطب گفت وگوی مان قرار می گیرد. او که فرزند جانباز 20 درصد است می گوید: آرامشی که اکنون درجامعه ما حکم فرماست مدیون پدران ماست.

او می گوید: پدر از روزهای جنگ و دفاع مقدس برای من بسیار سخن می گوید و من هم خیلی دوست دارم که بتوانم آن صحنه ها را تجربه نمایم.

او درباره رسالتش در این برهه از زمان می گوید: مسلماً باید تلاش کنیم که وضعیت جامعه را ارتقا دهیم و سعی کنیم مشکلات جامعه را حل کنیم، به خصوص رشته ما که در این مورد بسیار تاثیرگذار است و امیدوارم رسالت خود را که همان یک پزشک خوب، دلسوز و متعهد بودن است به درستی به سرانجام برسانیم.

گفت و گو از صنوبر محمدی

کد خبرنگار: 23
اینستاگرام
چند تا از امکاناتی که در اختیار افرادی که در مدارس برتر دولتی تحصیل می کنند را توجه کنید :
1- بهترین دبیر های شهر یا شهرستان : دبیر های مطرح کنکور بیشترشون در این مدارس تدریس می کنند به طور رایگان و در کلاس های موسسات با هزینه های گزاف تدریس می کنند.
2- مدرسه کتابخانه بزرگ در اختیار بچه های سال سومی و چهارمی قرار می دهد و بیشترشون از ان استفاده می کنند و حتی برای ساعت مطالعه از این جهت با هم رقابت هم می کنند. ( کتابخانه ی مناسب و خوب به غیر از تهران در سایر شهر ها بسیار کم هست برای همین این کار را می کنند. )
3- اصلا نمی خواهم تعریف کلاس های کنکور را بکنم ولی اگر در درسی متوسط بودید ( امتحان نهایی تون خوبه ) مثل فیزیک و ریاضی در این کلاس ها حتما شرکت کنید تاثیر بسیاری دارد اتفاقی توی اون کلاس ها می افتد چیه : 1- حجمی که بهتون درس می دهند یک چهارم حجم یک کتاب جامع هست. 2- اکثر تست هایی که در کنکور میاد توی این کتاب ها هست و فقط داده ها را تغییر می دهند 3- افراد متوسط زیادی را دیدم که از این امکانات استفاده کردند و رشد خیلی زیادی داشتند. ( البته نه همه استفاده کنند ولی بیشتر کسانی که قبول شدند استفاده می کنند برای همه ی درس ها هم استفاده می کنند. )
این موارد را حذف کنید بعد ببینید اوضاء کنکوری ها چطوره : 1- مدارس برتر دولتی با امکانات فراوان 2- موسسات کنکور 3- کتابخانه های مدارس برتر دولتی 4- ازمون های سنجشی 5- کلاس های خصوصی
اگر موارد بالا ر حذف کردید یا یک موردش ( کتابخانه ) را گسترش دادید بعد می توانید ادعا کنید که کنکور عادلانه هست و یا ازمون سالمی هست و بعد می تونید دست روی سهمیه ی ایثارگران بذارید.
شما الان اگر در نظر بگیرید 40 هزار نفر دارند ابرومندانه توی کنکور تجربی رقابت می کنند موارد بالا را حذف کنید می شود 10 هزار نفر
کسی که با تنهایی درس خوندن نمی تونه به یک حد قابل قبولی برسد ( پتانسیلش را ندارد ) وقتی میاد سر کلاس یک ادمی که دارد فلان قدر پول می گیرد و سابقه ی تدریس 20 سال کنکور را دارد به ان حد قابل قبول می رسد. ( این ظالمانه هست چون همه از این امکانات بهره مند نیستند )
حالا دبیر مدرسه عادی چه کار می کند کتاب را درس می دهد و از سطح کتابش هم بالاتر نمی رود میگه کنکوری می خوای بعد از ظهر بیا کلاس کنکور
این واقعیته پشت کنکور هست
حالا فرزند شهید و جانباز چه امکاناتی دارد ؟
1- کتابخانه ندارد و باید در خانه ای کوچک در کنار پدری اعصاب و روان که به خاطر حفاظت از این کشور مریض شده درس بخواند این بیشتر نیاز به کتابخانه دارد یا دانش اموز بهترین مدرسه ی دولتی شما
2- اینها مدرسه ی شاهد دارند درسته ؟ اما امکانات مدارس شاهد مال از ما بهترون است شما در نظر بگیرید سالی دو بار ازمون پیشرفت تحصیلی برگزار می کنند بعد تعداد زیادی از برگزیدگان ان ها را می برند به یک اردوی بسیار مهیج و کلی خرج حالا چقدر توش فرزند جانباز هست را خودشان می دانند
3- فرزند جانباز نمی تونه مثل بیشتر پذیرفته شده های شما ها از کلاس هایی که مرغ پخته را هم استاد می کنند استفاده کند حال بماند که دبیر های خاص شما از همان مدارس خاص هم در اومدند و نسبت به ان ها احساس دین می کنند و به ان ها مجانی هم می روند درس می دهند
جرات دارید دست به سهمیه ی هیئت علمی بزنید مثل این می ماند که دست به اموال باد اورده وزیر بهداشت بزنید ببنید چه کارتان می کنند.
می بینید مردم امکانات ارزشمندی دارند و اصلا بهشون توجه نمی کنند در مقابل امکانات دولتی و شخصی اونها را فرزندان ایثارگران مظلوم ندارند و شرایط سخت تر از اونها هم دارند و مثل بعضی ها ثروتمند هم نیستند و هیچ پیگیری تحصیلی هم از ابتدا در خصوص ان ها صورت نگرفته حاکمیت اومده یک احساس دینی به اونها کرده و یک بخشی از ظرفیت دانشگاه را به اون ها داده تا بروند دانشگاه درس بخونند و تلاش کنند و هیچ جای این مشکل ندارد و حتی استفاده ای هم از اون سهمیه نداشتند 3 درصد کلا یا در دوره ی روزانه 5 درصد و این سهمیه حتی به نام ایثارگران هست و به کام داوطلب های ازاد هست.
مردم امکانات دولتی بسیاری که بهشون تعلق می گیرد را حتما در نظر داشته باشند مثلا تحصیل رایگان در دوره های روزانه که اقای رئیس جمهور هم در دانشگاه تهران اشاره ای به ان کردند و حتی گفتند ما باید از شما پول بگیریم اما این کار را تا حالا نکردیم چون می دانید که در کشور های دیگر تحصیل برای تمام مردم پولی هست.
محمد بزرگوار، کلیات این مطالبی که در مورد سهمیه کنکور ایثارگران اینجا نوشتید، بصورت جامع و تحت مقاله ای به رشته تحریر در بیارورد و به آدرس ایمیل ما بفرستید تا مورد استفاده قرار گیرد.
من همین چند وقت پش دیدم که اقای رائفی پور اومدند برای دفاع از پلیس ایران ( حول دادن خانم بی حجاب روی سکو ) , پلیس ایران را با پلیس امریکا مقایسه کردند با این مضمون که نگاه کن اونها چقدر خشن و بی رحم هستند اما پلیس ما چقدر بهتر از اونه
توی همین مورد سهیمه کنکور هم نگاه کنید توی خارج چه کار می کنند. کلی از زیر بنا های کشور را با مطالعه ی کاری که اونها می کنند اومدیم عین اون را در کشور خودمون پیاده کردیم.
توی اروپا شما بخواهی پزشکی بخونی چطوره ؟ به معدلت نگاه می کنند از یک حدی بالاتر باشد بعد میری توی دانشگاه پزشکی یک سال تحصیل می کنی اگر پایان یک سال مشروط نشدی ادامه می دهی. ( همین رو توی کشور ما معیار قرار دادند و اونهایی که دو ترم خوندن خارج اینجا با محدودیت بیشتر که میگن معدلت بالای 15 باشد ولی اونجا میگن مشروط نشوی می اورندشون داخل ادامه تحصیل بدهند )
توی بعضی کشور ها یک مصاحبه ی علمی دارند نه مثل کشور ما که سوال های تستی و ... یک مصاحبه ی علمی و ساده بقیش هم مثل اروپا و روسیه که بالاتر گفتم بعضی کشور ها یک ازمونی هم دارند در کنارش مصاحبه هم هست
توی اون کشور ها ( که بازماندگان جنگشون هم خیلی بیشتر از کشور ما هست در حد یک و نیم میلیون نفر فقط کشته داشتند مثلا در جنگ جهانی یا چند میلیون مجروح ) توی اون کشور ها فرزندان کشته شدگان و مجروحان جنگ ( رزمندگان فکر کنم نه ) بدون ازمون بدون مصاحبه و ... می روند در هر دانشگاهی هر رشته ای که خواستند تحصیل می کنند + کمک هزینه تحصیل و ... و این کاملا عادی هست توی دانشگاه هاشون و حتی ما فرزند ایثارگر از ایران هم بفرستیم اونجا ادامه تحصیل بده کاملا با هاش محترمانه رفتار می کنند
کشور ما کجا ان ها کجا ؟ تازه ما درگیر یک جنگ ظالمانه بودیم پس مسئولان خارج درس خوانده ما که قشنگ از اوضای خارج با خبرند و خیلی هم قبولش دارند ( این همه پیشرفته هستند همین کشور ها ) این ها را در نظر بگیرید.
حالا توی کشور ما چه اتفاقی می افتد ؟
ما اومدیم فرزند شهید و جانباز را با محدودیت وارد دانشگاه می کنیم و میگیم باید 70 درصد نمره ی گزینش ازاد را بیاوری این خودش دو تا محدودیت سنگین دارد : 1- 70 درصد 2- ازاد
مثلا اگر یک دانشگاهی 100 تا ظرفیت دارد 25 تایش را می دهند به ایثارگران و 75 تا سهمیه ازاد و مناطق ( 20 درصد از این 75 تا مال ازاد هست ) و شما باید 70 درصد نمره ی نفر 15 ام را بیاوری که بدون هیچ سهمیه ای ( یعنی مناطق ) دارد قبول میشود و نمره اش خیلی بیشتر از اون نفر 75 است که دارد با سهمیه ی منطقه ی سه قبول میشود.
گزینش ازاد هم می دونید دیگه که میان اول این 20 سهیمه ی ازاد را بدون در نظر گرفتن سهمیه ی منطقه و بومی گزینی از بین بالاترین نمره ها جذب می کنند.
فردی که 70 درصد نمره ی ازاد را می اورد کاملا سطح علمیش بالاست و رتبه اش هم خیلی خوبه و حتی خیلی از سهمیه داران بدون سهمیه هم قبول می شدند و یک عده ی محدودی فقط از یک سهمیه ی محدود استفاده کردند.
من یادمه اقای خدایی می گفت باید 70 درصد نمره ی نفر 75 را بیاورند توی مجلس ببینید عوام فریبی تا چه حد توی اینترنت هم بگردید یافت می شود که اقای توکلی گفتند 70 درصد اون ازاده نه نفر اخر!
فرزند جانباز از یک فیلتر بسیار قوی رد می شود تا وارد دانشگاه شود و حواشی مطرح دور و بر اون هم عوام فریبی هست که به خاطر نبودن شمع سیاسی در این کشور شاهدش هستیم که صلاح کشور را در نظر نمی گیرند و این را امام خمینی بار ها گفتند و الان هم اگر بودند ادم هایی که این کار ها را می کردند با هاشون برخورد می کردند.
در عوض دارند اون کسی را که رفته بی کیفیت ترین دانشگاه خارج دو ترم درس خونده را با یک محدودیت خیلی پایین تر می اورند داخل کشور ادامه بده
بعضی ها واقعا داخل این کشور مریض هستند.
یک دبیر داشتیم می گفت درس بخونید برید از امکانات دولتی که مفت در اختیارتون قرار می دهد استفاده کنید خب این دولت و حاکمیتی که دارد مفت امکانات در اختیار مردم قرار می دهد در حالیکه در تمام دنیا از دانشجو برای تحصیل پول می گیرند نباید بیاد به فرزندان جانبازانش امکانات تحصیلی بدهد ؟ اگر این شهدا و جانبازان نبودند دانشگاهی نبود اصلا دولتی نبود مجلسی نبود امام ان ها دستور داده به همه ی شما صد برابر امکانات بدهند یک مقداری هم به ان ها بدهند کجای این مشکل دارد ( 3 درصد در کل و 5 درصد در روزانه به چشم هم نمیاد از لحاظ مقداری )
منفعت طلبی ها را بریزید دور
همین چند وقت پیش اقای روحانی توی دانشگاه تهران گفتند در تمام دنیا برای تحصیل پول می گیرند و ما باید از شما پول بگیریم ( دوره ی روزانه را می گویند ) ولی نگرفتیم.
اگر از فردا بهتون بگند باید پول بدین چی کار می کنید ؟ اعتراض و اعتصاب و ... راه نمی اندازین ؟ مجانی تحصیل کردن و بعد رفتن به خارج و پریدن از کشور را حق خودتون می دونید و سهمیه ی کنکور ایثارگران را حقشان نمی دانید ان که یک دهم مثل کشور های خارجی هم بهشون رسیدگی نمی کنند ولی شما چی کدوم کشور خارجی را شما دیدید که برای تحصیل پول نگریند ؟ همه ی دانشگاه های خارج پولیه
آقایان مجلسی ها و دولتی ها، کاری با جانبازان کردند که فرزندان جانبازان دوست ندارن کسی بفهمه اونا فرزند جانباز هستند. اف بر شما. برین از کشورهای غربی یاد بگیرین که با معلولان جنگهای قرنها پیش چه رفتاری میکنن. تازه اونا مسلمان هم نیستن. شما مثلاً مسلمانین، البته فقط به ظاهر.
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi