شناسه خبر : 61871
چهارشنبه 09 آبان 1397 , 13:00
اشتراک گذاری در :
عکس روز

رمزگشایی از جعبه سیاه انجمن تنیس‌‌روی‌‌میز جانبازان‌‌ و معلولان

در سال های اخیر کمبود منابع مالی باعث ایجاد محدودیت هایی برای اعزام ورزشکاران از سوی فدراسیون ها شده است.

فاش نیوز - در سال های اخیر کمبود منابع مالی باعث ایجاد محدودیت هایی برای اعزام ورزشکاران از سوی فدراسیون های ورزشی شده است که این موضع در مورد فدراسیون تنیس روی میز جانبازان و معلولین صدق می کند و باعث ایجاد نارضایتی در میان آن ها شده است. در این راستا با "سعید امیدی" یکی از ورزشکاران معلول به گفت و گو نشستیم.

 

فاش نیوز: لطفاً خلاصه ای از خودتان و فعالیتتان بگویید؟

 - سعید امیدی ورزشکار عضو تیم تنیس روی میز استان اصفهان هستم. تقریباً از سال 77 وارد فعالیت های ورزشی شدم و در استان اصفهان همیشه مقام اول و دوم مسابقات تنیس روی میز را داشتم. در آخرین مسابقه کشوری که دو سال پیش در تهران برگزار شد، صاحب مقام دوم شدم. در مسابقات اوپن و لیگ هم همیشه حضور داشتم و به طور کلی در مسابقات کشوری به طور فعال شرکت داشتم.

 

فاش نیوز: آیا در مسابقات خارج از کشور هم مقام آوردید؟

- نه، نرفتم تا مقام بیاورم و اصلاً به مسابقات اعزام نشدم تا مقام بیاورم.

 

فاش نیوز: یعنی در واقع به نوعی شما در این رشته پیشکسوت هستید؟

- تقریباً بله.

 

فاش نیوز: از نحوه مدیریت فعلی در فدراسیون تنیس روی میز راضی هستید؟

- والله به نظر من هیئت عمومی فدراسیون تنیس روی میز مظلوم است اما به هر حال با آقای ... صحبت کردم و گفتم که باید امکانات و اعزام ها بیشتر شود و نگویند در اعزام باید پول باشد.

به طور مثال در رشته والیبال که یک تیم اعزام می شود، کلی بازیکن و همراه وجود دارد اما در پینگ پنگ که تعداد نفرات کم است برعکس ارج و قربی قائل نیستند، البته این نظر فدراسیون است. در این راستا البته آقای ... تلاش وافری می کند ولی مسئولان فدراسیون نظر خوبی به این موضوع ندارند. در صورتی که تنیس روی میز 10 تا کلاس دارد که 5 تا ایستاده و بقیه نشسته است و تعداد مدال هایش بیشتر است.

 

فاش نیوز: علت این که شما به اردو دعوت نشدید، چیست؟

- در ابتدا به ما گفته شد که  بخشنامه ای از سوی مسئولان برگزار کننده بازی های آسیایی ارسال شده است مبنی بر این که آن‌هایی که رنکینگ جهانی ندارند، نمی توانند در مسابقات شرکت کنند. اما ما اعتراض کردیم و با اندونزی مکاتبه کردیم و این محدودیت برداشته شد و گفتند بدون "رنک" برای شرکت در مسابقات مشکلی وجود ندارد. بعد از آن از سوی فدراسیون اعلام  شد کسانی که کلاس بندی پزشکی جهانی ندارند، نمی توانند در اردو شرکت کنند! در صورتی که من وقتی دستورالعمل بازی ها را مطالعه کردم، دیدم این گونه نیست. اما دو روز بعد، کلاس بندی بود بنابراین با آقای ... در انجمن تنیس صحبت کردم. ایشان پیشنهاد کرد که در یک مسابقه اوپن یک هفته مانده به بازی های پاراالمپیک اندونزی به آنجا بروم و یک کلاس بندی بگیرم. اما من به خاطر اینکه شرایط مالی مناسبی نداشم(چرا که هم کارمند و هم بدهکاربودم) نمی توانستم به جاکارتا بروم. بنابراین چون کلاس بندی جهانی نداشتم، گفتند که نمی توانید شرکت کنید. به این خاطر به مسابقات دعوت نشدم و نتوانستم در بازی های آسیایی شرکت کنم.

 

فاش نیوز: در واقع علت دعوت نشدن به خاطر مسائل مالی بود یا اینکه مسائل دیگری هم وجود داشت؟

- نه، به خاطر این بود که فدراسیون گفته بود کسانی که کلاس بندی جهانی ندارند، نمی توانند در مسابقات انتخابی شرکت کنند.

 

فاش نیوز: آیا مسئولان فدراسیون قادر به برطرف کردن این مشکل نبودند؟

- چرا آن ها راه حلی در مقابل پای ما گذاشتند و گفتند: 11 میلیون تومان بدهید و بروید خارج از کشور و کلاس بندی بگیرید.

 

فاش نیوز: با توجه به اینکه مسئولان فدراسیون می دانستند که شما وسع مالی ندارید، آیا این راه حل منطقی بود؟

 - نه منظقی نیست و ما هم اعتراض داریم. ببینید الان اعزام به تمام مسابقات غیر از پاراالمپیک و پاراآسیایی، همه با هزینه شخصی شده است و شما هر جا که می خواهید بروید، باید از جیب خودتان هزینه کنید. بنابراین تعداد کمی می توانند از پس هزینه های آن برآیند.

 

فاش نیوز: آیا فدراسیون نمی گوید که یک جانباز و معلول با شرایط مادی محدود، چگونه می تواند از پس هزینه سفر به خارج از کشور برآید؟

- چرا، اما یک عده می توانند هزینه را تامین کنند و به مسابقات بروند اما برای کسی که پول ندارد، این موضوع مشکل ساز است. بنابراین نمی تواند کلاس بندی و رنکینگ بگیرد. خود من الان 20 سال است که در کشورم ورزش می کنم و در آخرین مسابقاتی که دو سال پیش برگزار شد، دوم شدم اما توانایی مالی تامین هزینه های اعزام را ندارم.

 

فاش نیوز: ظاهراً نتایج بدست آمده در مسابقات درخشان نبوده است.

- بله، فقط یک مدال برنز بوده است. وقتی که فدراسیون فعال نباشد و در مسابقات لیک اعزامی وجود نداشته باشد، وضعیت همین می شود. من خودم در اصفهان یادم است که فقط یک بار لیگ برگزار و تیم فرستاده شد، آن هم اسپانسرش یک شرکت متعلق به شرکت نفت بود. بعد هم مسابقات لیگ را به طور فشرده در دو روز برگزار می کنند تا فقط تقویم پر شود؛ در صورتی که نباید این گونه باشد و لیگ باید حالت رفت و برگشت داشته باشد و سالی سه تا چهار مرتبه مسابقات برگزار شود. من برای تیم خودم یک اسپانسر شخصی پیدا کردم که حتی می گوید: اسمی از من نبرید اما به خاطر قدردانی از ایشان اسم بچه اش(اشکان) را روی تیممان گذاشتیم.

 

فاش نیوز: آیا اشکال از کمبود منابع مالی است؟

- ببینید منابع مالی مهم است و اسپانسر باید شخصی باشد، اما وقتی این رشته فعال نباشد، طبیعتاً اسپانسر هم جذب نمی شود. ما هم اسپانسری را که در مدت این سه سال برای تیممان پیدا کردیم، یک آدم خریری است و به دلیل روابط دوستانه ای که با ما دارد، آن را قبول کرده است. متاسفانه طی این 20 سال، اصفهان فقط یک بار اسپانسر داشته است. من خودم طی این سال ها در تیم های تهران، مشهد و کرمان بازی کردم و بازی در لیگ این طوری بوده است.

 

فاش نیوز: پیشنهاد شما برای تغییر و تحول و بهبود وضعیت فعلی تنیس روی میز چیست؟

- یکی این که فدراسیون به این رشته اهمیت بیشتری بدهد و برای آن بودجه بگذارد. از جیب خرج کند و اعزام ها هم بیشتر شود.

دوم  اینکه اعزام ها با هزینه شخصی نباشد. ممکن است بگویند که یک انتخابی برای اعزام می گذاریم و 5 نفر انتخاب می شوند، حالا یکی ممکن است بگوید که با می خواهم باهزینه شخصی خودم بروم، خب آن، قضیه اش فرق می کند. ممکن است به آنها گفته شود،  باشد شما دو نفر که انتخاب نشدید با هزینه شخصی بروید ولی آن 10 نفر وضعیت شان فرق می کند و این روش اشکالی ندارد. ولی نه اینکه مسابقه باشد بعدش بگویند آقا نفری ده بیست میلیون بدهید تا به مسابقات اوین یا جای دیگر اعزام شوید این درست نیست.

 

فاش نیوز: آیا مگر بودجه ای برای اعزام وجود ندارد؟

- نه بودجه ای برای این کار نمی گذارند.

 

فاش نیوز: آیا افرادی که برای اعزام در نظر گرفته می شوند، واقعاً انتخابی هستند یا اینکه انتصابی؟

- والله عمدتاً اعزام ها انتخابی برگزار می شود و منتخبین افراد شایسته ای هستند ولی دخالت شخص هم در آن وجود دارد. من یادم هست در مسابقات انتخابی که دو سال پیش برای اعزام به چین برگزار شده بود و من هم انتخاب شده بودم، در کلاس 2 گفته شد که دو نفر را می خواهند. با این که در اصفهان بودم  و برای تمرین آمادگی نداشتم و در این مدت حتی یک بار دستم به راکت نخورده بود اما وقتی یک روز قبل از موضوع مطلع شدم، شرکت کردم و نفر سوم شدم؛ اما روز آخر متوجه شدم آقایی از کلاس 3 آمده است و بدون اینکه در مسابقات انتخابی شرکت کند، به مسابقات اعزام شده! پرسیدم: چرا این طور شده؟ گفتند: کمیته فنی تشخیص داده است که ایشان اعزام شود.

 

فاش نیوز: در واقع چون پول داده بود، اعزام شد؟

- نه، در واقع مسابقات دوستانه آسیایی بود اما من به خاطر مشغله زیادی که داشتم، گفتم: «ول کن بابا! چه کسی می خواهد دنبال این موضوع برود؟» ما حتی ورزش که می رویم، به خاطر سلامتی خودمان است که آن را دنبال می کنیم. به هرحال این قضیه را ول کردم اما فقط گفتم در جریان باشید.

 

فاش نیوز: در آخر اگر فکر می کنید سخنی از قلم افتاده است، بیان کنید.

- به نظر من دید فدراسیون باید نسبت به این رشته عوض شود و آن را به عنوان یک رشته ای که مدال نمی آورد، در نظر نگیرند. در صورتی که برخی از تیم ها که پر تعداد هم  هستند، وقتی اعزام می شوند، مدال نمی آورند اما در مورد تنیس روی میز موضوع فرق می کند و اشکال ندارد که مدال نیاورد؛ چرا که یک بازیکن نمی تواند صددرصد تضمین بدهد که وقتی من را اعزام کنید، مدال می آورم. در واقع در هیچ رشته ای این تضمین وجود ندارد. مثلاً در مسابقات اخیر که آقایان فولادی، معصومی، جانفشان، عرب و یک خانم اعزام شده بودند، فقط یک برنز حاصل شده است.

با اینکه این ورزشکاران افرادی حرفه ای و قوی هستند، آیا کسی می تواند برای کسب مدال تضمین بدهد؟ به هر جهت اعزام به مسابقات این گونه نیست که هر کسی مدال نیاورد، باید او را توبیخ کنند. اما متاسفانه دیدگاه فدراسیون به این شکل است اما باید عوض شود. در

آخر پیشنهاد من برای بهتر شدن مسابقات این است که لیگ فعال‌تر و در طول سال چند بار برگزار شود. فدراسیون هم باید هیئت های انتخابی در استان ها را فعال‌تر کند و یک مقدار امکانات به آن ها بدهند. این ها کارهایی است که می شود انجام داد تا وضعیت تنیس روی میز جانبازان و معلولین بهتر شود.

پایان/

کد خبرنگار: 18
اینستاگرام
جانباز ۵۰ ساله چقدر توان دارد که با معلولین جوانان جهان بارزه کند.فدراسیون باید جوانگرایی ند و برای جانبازان فقط مسابقه داخلی داشته باشه
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi