شناسه خبر : 61884
چهارشنبه 09 آبان 1397 , 09:56
اشتراک گذاری در :
عکس روز

راه سیزده ساله‌ها همچنان ادامه دارد

هشتم آبان یادآور خاطره رزمنده کوچکی است که قلم از بیان ایثار و ازخودگذشتی وی قاصر می‌شود. به راستی که امام خمینی (ره) بهترین توصیف را در خصوص این بزرگمرد کوچک فرموده‌اند: «رهبر ما نوجوان 13 ساله‌ای است که نارنجک به خودش می‌بندد و زیر تانک می رود و به عنوان الگو و نمونه می‌تواند برای همه مسیر زندگی و سرمشق باشد.»

این نوجوان 13 ساله با آن سن و سال کمش درس بزرگی به جهان اسلام داد. محمدحسین فهمیده به همه فهماند که در دفاع از اسلام و میهن هیچ محدودتی وجود ندارد. او در نوجوانی به یکباره قله‌های شرف و غیرت را پیمود و نامش در تاریخ دفاع مقدس به عنوان یک قهرمان ثبت شد.

محمدحسین تنها نوجوانی نبود که با سن و سال کم به جبهه رفته بود. مناطق عملیاتی کشورمان شهادت می‌دهند که چه نوجوانانی از پشت میز مدرسه و با کتاب‌های درسی پا به آنجا گذاشتند و دلیرانه مقاومت کردند. برخی از آن‌ها نیز فارغ التحصیل مکتب عاشورا شدند. همسالان محمدحسین در طول سال‌های 59 تا پایان جنگ، نزدیک به 370 هزار تن به جبهه رفتند. بیش از 17 هزار نفر از آن‌ها به شهادت رسیدند و برخی دیگر حدود 2 هزار نفر نامش در لیست مفقودالاثرها جا گرفت.

محمدحسین فهمیده دوران تحصیلش را در دبستان روحانی قم گذراند. اوایل سال 57 با تفکرات انقلابی و امام خمینی (ره) آشنا و منجر به ورود وی به صف انقلابیان شد.

زمانی که مردان و زنان ما ناخواسته وارد یک جنگ نابرابر شدند، شکست را نپذیرفتند و به مرزها شتافتند. محمدحسین و برادرش هم از این امر مستثنی نبود.

خواهر شهیدان فهمیده در خصوص ویژگی‌های اخلاقی محمدحسین روایت کرده است که محمدحسین به حجاب اهمیت می‌داد تا آن‌جایی که روزی به مدرسه ما آمد و با ناظم مدرسه صحبت کرد تا اجازه دهد من در مدرسه روسری سر کنم. مادرم ما را در روضه امام حسین (ع) بزرگ کرده است. ما در حماسه عاشورا را اینگونه آموختیم. لقمه حلال پدرم نیز در بزرگی روح محمدحسین و داود بی‌تاثیر نبود. زمانی که ما به تهران آمدیم، منزلمان لوله‌کشی آب نداشت. محمدحسین با فرغون دبه‌های همسایه‌ها را هم جمع می‌کرد و ساعاتی بعد با چند دبه آب به محل بازمی‌گشت.

راه «13 ساله‌»‌ها ادامه دارد

همرزمان محمدحسین شهادت وی را اینگونه روایت کرده‌اند: «محمدحسین و همرزمش محمدرضا شمس، در یک سنگر بودند که توسط تانک‌های عراقی محاصره می‌شوند. محمدرضا در این صحنه جنگ مجروح و توسط محمدحسین به عقب منتقل می‌شود.

فهمیده که شاهد نزدیک شدن تانک ها به سمت رزمندگان بود، چند نارنجک را به کمر بسته و به سمت تانک‌ها حرکت می‌کند. در طول مسیر تیری به پایش اصابت می‌کند اما همچنان راهش را ادامه می‌دهد تا سرانجام خود را به زیر یک تانک می‌رساند و آن را منفجر می‌کند. باقی تانک‌ها با دیدن این صحنه، عقب نشینی می‌کنند.»

صدای جمهوری اسلامی ایران پس از این واقعه، برنامه تلویزیونی را قطع کرده و اعلام می‌کند که یک نوجوان 13 ساله با فداکاری زیر تانک عراقی رفته و آن را منهدم کرده و در این عملیات وی به شهادت رسیده است.

محمدحسین در آن سن و سال کم درس ایثار و ازخودگذشتی را به رزمندگان آموخت و به همه فهماند که بسیجی در تمام میدان‌ها همیشه آماده است. شاید در آن لحظه فهمیده نمی‌دانست که با این ازخودگذشتی چه موجی در دل‌ها و جهان اسلام به راه خواهد انداخت تا آنجایی که مجاهدان حزب الله در لبنان نیز با پیروی از وی در مقابل اسرائیل و آمریکا ایستادگی کردند.

نسل جوان امروز هوشیار هستند و به خوبی می‌دانند که نوجوانان و آن 13 ساله‌های دوران دفاع مقدس چه حماسه‌هایی آفریدند. اگر راه کربلا امروز باز است و هزاران نفر با پای پیاده به زیارت حرم امام حسین (ع) می‌روند و امنیت در کشور برقرار است به برکت خون این‌ شهدا است.

مجید فهمیده برادر این شهید بزرگوار با اشاره به روز بسیج دانش آموزی نیز روایت کرده است که ملاک بسیجی بودن تنها داشتن کارت نیست بلکه آن‌ها باید بیشتر در خصوص سیره شهدا بدانند. دانش آموزان امروز تشنه دانستن از جنگ هستند، باید برایشان بگوییم تا وقایع جنگ برایشان مبهم نشده است. دانش آموزان امروز حتی شهیدی که در آن مدرسه درس می‌خوانند را هم نمی‌شناسند.

مدافعان حرم امروز با الگوگیری از شهدای جنگ تحمیلی، دفاع از مرزهای کشور و اسلام ناب محمدی را فراتر از مرزها برده‌اند تا آنجایی که به سوریه و عراق رفته و جان‌شان را نثار کردند. رهبر معظم انقلاب در این باره پس از شهادت شهید حججی فرمودند: «هنوز جوانان و نوجوانان ما رهروی راه فهمیده‌ها هستند؛ امروز شهید محسن حججی سر داد که ما پیش هر نانجیبی سر تعظیم خم نکنیم و این شهید بزرگوار باید بعنوان یک الگو و اسوه برای تمام نسل ها و تمام جوانان و نوجوانان قرار گیرد.»

انتهای پیام/

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi