شناسه خبر : 62089
چهارشنبه 23 آبان 1397 , 10:18
اشتراک گذاری در :
عکس روز

اجرای قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان در میان مدیران بنیاد شهید چگونه است؟

مدتی بحث بر سر مدیرانی به میان آمده بود که اصرار دارند با توسل به کمیسیون پزشکی بنیاد، درصد جانبازی خود را افزایش دهند. اما موضوع بازنشستگی در بدنه مدیران بنیاد شهید نیز طبق قانون نیز به گونه دیگری مطرح است.

اجرای قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان در میان مدیران بنیاد شهید چگونه است؟

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دوم مرداد با اکثریت آراء، طرح اصلاح قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان را تصویب کردند و شورای نگهبان نیز کلیات این مصوبه مجلس را در جلسه روز 17 مرداد این شورا، تأیید کرد، اما در بخش‌هایی ایراداتی به آن وارد کرده بود. در نهایت شورای نگهبان در جلسه 21 شهریور طرح اصلاح قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان را تأیید کرد و سپس طبق روال قانونی، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز 24 شهریور این قانون را برای اجرا، به دستگاه‌ها ابلاغ کرد.

متن کامل قانون اصلاح قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان به‌شرح زیر است:

ماده واحده ــ از تاریخ ابلاغ این قانون، به‌کارگیری افرادی که در اجرای قوانین و مقررات مربوطه بازنشسته یا بازخرید شده یا بشوند، در دستگاه‌‌های اجرایی موضوع ماده (5) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 1386/7/8 و کلیه دستگاه‌هایی که به‌نحوی از انحاء از بودجه عمومی کل کشور استفاده می‌کنند، ممنوع می‌باشد.

تبصره 1 ــ (مصوب 1397/6/6 مجلس شورای اسلامی) ــ به‌کارگیری بازنشستگان، در سمت‌های مذکور در بندهای (الف)، (ب) و (ج) ماده (71) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 1386/7/8 مجاز است، همچنین به‌کارگیری بازنشستگان در نیروهای مسلح با مجوز فرمانده معظم کل قوا مجاز است.

به‌کارگیری بازنشستگان وزارت اطلاعات تا سقف یک درصد از مجموع نیروهای شاغل رسمی این وزارتخانه در هر دوره مدیریتی صرفاً در وزارتخانه مذکور مجاز می‌باشد.

جانبازان بالای 50 درصد، آزادگان بالای سه سال اسارت و فرزندان شهدا از شمول این قانون مستثنی می‌باشند.

تبصره 2 ــ دستگاه‌های موضوع این قانون در صورت لزوم می‌توانند از خدمات بازنشستگان متخصص با مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر به‌صورت پاره‌وقت و ساعتی استفاده کنند. حداکثر ساعت مجاز برای استفاده از بازنشستگان، یک‌سوم ساعات اداری کارمندان رسمی است و حق‌الزحمه این افراد متناسب با ساعت کاری آنها حداکثر معادل یک‌سوم کارمندان رسمی همان شغل تعیین و پرداخت می‌شود.

تبصره 3 ــ دستگاه‌های مشمول مکلفند ظرف مدت شصت روز از تاریخ ابلاغ این قانون، آن دسته از افرادی را که برخلاف مفاد این قانون به‌کار گرفته شده‌اند، از خدمت منتزع (جدا شده) و با آنان تسویه‌حساب کنند. افراد مذکور نیز باید ظرف مهلت قانونی مقرر، سِمَت و پُست خود را ترک کنند. پرداخت هرگونه وجهی پس از این مهلت از هر محل و تحت هر عنوان در حکم تصرف غیرقانونی در اموال دولتی است.

تبصره 4 ــ کارکنان و اعضای هیئت‌مدیره مناطق آزاد تجاری ــ صنعتی نیز مشمول این قانون می‌باشند.

تبصره 5 ــ از تاریخ ابلاغ این قانون، ماده (41) قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب 1384/8/15، ماده (91) قانون استخدام کشوری مصوب 1345/3/31، ماده (95) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 1386/7/8 و بند (ب) ماده (65) قانون برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران مصوب 1389/10/15 نسخ می‌شود.

27 شهریور، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی نیز بر اساس اصل یکصد و بیست و سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، رئیس جمهور «قانون اصلاح قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان» را جهت اجرا به «سازمان اداری و استخدامی کشور» ابلاغ کرد. بعد از تصویب این قانون سخن از آن به میان آمد که کدام یک از مدیران طبق قانون جدید باید پست مدیریتی خود را تحویل دهند.

از آنجایی که طبق تبصره سوم این قانون، دستگاه‌های مشمول 60 روز وقت دارند تا افراد بازنشسته را از دستگاه جدا کنند، روند بازنشسته شدن مدیران مشمول قانون نهایتا تا چهار روز دیگر می‌بایست به اتمام برسد. هر چند مدتی بحث بر سر مدیرانی به میان آمده بود که اصرار دارند با توسل به کمیسیون پزشکی بنیاد، درصد جانبازی خود را افزایش دهند. اما موضوع بازنشستگی در بدنه مدیران بنیاد شهید نیز طبق قانون نیز به گونه دیگری مطرح است.

 
از آنجایی که طبق تبصره سوم این قانون، دستگاه‌های مشمول 60 روز وقت دارند تا افراد بازنشسته را از دستگاه جدا کنند، روند بازنشسته شدن مدیران مشمول قانون نهایتا تا چهار روز دیگر می‌بایست به اتمام برسد.
 

اوایل مهرماه سال 97 در نشستی با حضور مدیران بنیاد، چندین تغییر در معاونت‌های مختلف اعلام رسانه‌ای شد. و عنوان شد با توجه به ابلاغ قانون منع بکارگیری بازنشستگان سه تن از مدیران بنیاد بازنشسته می‌شوند. حسین تقی‌پور، مدیرکل حوزه ریاست بنیاد شهید و امور ایثارگران ، عبدالله کریمی حارث آبادی مشاور رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در امور آزادگان و سید سهراب تاجگردون مدیر کل امور بین‌الملل بنیاد شهید و امور ایثارگران سه مدیر مشمول این قانون بودند.

روز گذشته نیز محمدرضا پورحاج‌رضایی، مدیرعامل موسسه فرهنگی، ورزشی و توان‌بخشی ایثار با اشاره به قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان از بازنشسته شدن مدیران این مجموعه خبر داد. هرچند مدیر عامل موسسه ایثار اشاره‌ای به نام مدیران مشمول این قانون نکرده است و از تعداد آن ها نیز سخن نگفته است، اما گفت: در راستای اجرای این قانون و خروج بازنشستگان از پست‌های دولتی و وابسته به دولت، با تعدادی از همکاران خود در ستاد مرکزی موسسه فرهنگی، ورزشی و توان‌بخشی ایثار و شعب استانی این موسسه خداحافظی می‌کنیم.

اجرایی شدن این قانون بازار برخی زمزمه‌ها و شایعات را نیز گرم کرد. چند روز گذشته خبری در برخی رسانه‌ها مبنی بر تغییر ریاست بنیاد شهید منتشر شد و گفته شد: با اجرایی‌شدن قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان در سراسر کشور، علیرضا رشیدیان نیز براین‌اساس باید استانداری خراسان‌رضوی را ترک کند. از سویی "معاونت ریاست‌جمهوری" از این قانون مستثنی است، از همین حیث رشیدیان به‌تازگی به‌عنوان جدی‌ترین گزینه معاونت ریاست‌جمهوری و ریاست بنیاد شهید و امور ایثارگران مطرح شده است.

 
اجرایی شدن این قانون بازار برخی زمزمه‌ها و شایعات را نیز گرم کرد. چند روز گذشته خبری در برخی رسانه‌ها مبنی بر تغییر ریاست بنیاد شهید منتشر شد
 

اما روابط عمومی بنیاد شهید با انتشار تکذیبیه‌ای در این راستا اعلام کرد: «مطالب طرح شده در برخی رسانه‌ها مبنی بر تغییر معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران صحت ندارد و حجت الاسلام والمسلمین شهیدی به عنوان نماینده ولی فقیه، معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران همچون گذشته با قوت در حال تلاش در جهت اجرای برنامه‌های بنیاد در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و خدمات رسانی به جامعه ایثارگری است.»

تغییرات مدیران دولتی در دستگاه‌هایی همچون بنیاد شهید کماکان ادامه دارد و انتظار می‌رود، تغییر و تحولات مدیران بر مبنای قانون از طریق رسانه‌ها اطلاع‌رسانی شده و افکار عمومی را مطلع کند.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
اینستاگرام
سلام مدیر روابط عمومی چنان گفته اقای شهیدی با قوت به کارش ادامه میده که انگار داره درباره یه جوون. چهل پنجاه ساله صحبت میکنه بابا بزار این پیرمرد بره یه مقداری استراحت کنه ایثارگران هم یه نفس راحت بکشند
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi