شناسه خبر : 62154
شنبه 07 ارديبهشت 1398 , 16:37
اشتراک گذاری در :
عکس روز

پرونده خون های آلوده که بدون محکومیت مجرم واقعی مختومه شد!

جنایت عمدی فرانسه علیه ملت ایران و ایثارگران را پیگیری کنید

موضوع ورود خون های آلوده از فرانسه و ابتلای ببسیاری از هموطنان و جانبازان دوران جنگ تحمیلی به بیماری های خونی (هپاتیت و ایدز در دهه ۶۰) هنوز پس از سه دهه به فراموشی سپرده نشده است و این زخم کهنه هر از چند گاهی در گوشه و کنار کشور سر باز می زند.

فاش نیوز - موضوع ورود خون های آلوده از فرانسه و ابتلای بسیاری از هموطنان، رزمندگان و جانبازان دوران دفاع مقدس به بیماری های خونی (هپاتیت و ایدز در دهه ۶۰) هنوز پس از سه دهه به فراموشی سپرده نشده است و این زخم کهنه هر از چند گاهی در گوشه و کنار کشور دوباره سر باز می کند.

رسوایی فرانسه در خون ‌های آلوده

با ورود خون های آلوده به کشورمان و نبود کنترل و نظارت کافی بر این امر، بسیاری از هموطنان ما و از جمله رزمندگان دفاع مقدس به بیماری های خونی سختی مبتلا شدند و در این میان رزمندگان و جانبازان عزیز که در جبهه های دفاع مقدس با سلاح های اهدایی غربی ها، خصوصا" فرانسه، دچار انواع مجروحیت ها و مصدومیت های شیمیایی شده بودند، در فرآیند درمان خویش نیز از دست این دشمنان واقعی بشریت در امان و آسایش نبودند و پس از سال ها تحمل درد و رنج، تعدادی از آنان با خون های آلوده به بیماری های صعب العلاج ارسالی از سوی این دلالان مرگ به شهادت رسیدند.

کشور فرانسه در سال های 1362 و 1363 فرآورده های خونی به ایران صادر کرد که در نهایت مشخص شد آلوده به ویروس هپاتیت و ایدز است. متاسفانه این فرآورده ‌ها در اختیار 976 نفر از بیماران مبتلا به هموفیلی قرار گرفت و آن‌ ها را به ایدز و هپاتیت مبتلا کرد و پس از آن، ایدز در ایران ریشه دواند و ده ها هزار نفر را مبتلا کرد.

در این میان جانبازان عزیز کشورمان نیز از این سوغات غربی ها بی نصیب نبودند و گروهی از آنان در سال های اخیر بر اثر عوارض ناشی از این خون های آلوده پرپر شدند.

فرانسه حامی تسلیحاتی صدام بود

حسن بیگی نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی ارسال خون های آلوده به کشورمان در دهه شضت را از جمله نقاط سیاه تاریخ روابط ایران و فرانسه دانست و اظهار داشت: در واقع دولت وقت فرانسه در آن مقطع زمانی در صدد جبران شکست های سیاسی خود در دوران جنگ تحمیلی بود.

نماینده ایثارگر مجلس دهم ادامه افزود: دولت فرانسه در طول دوران هشت سال دفاع مقدس، اصلی ترین کشور اروپایی بود که اقدام به تجهیز و تامین نیازهای تسلیحاتی رژیم بعث کرد و در این راه از هیچ اقدامی فروگذاری نکرد.

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی یادآورشد: مردم کشورمان هنوز مسلح کردن رژیم بعث به هواپیماهای پیشرفته سوپراتاندار و موشک های اگزوست در دوران جنگ تحمیلی را از یاد نبرده اند و متاسفانه رژیم بعث با استفاده از این جنگ افزارها بسیاری از مردم عزیز کشورمان را به خاک و خون کشید و در امر صادرات نفت ایجاد اختلال کرد.

نماینده چند دوره مجلس شورای اسلامی تصربح کرد: بر مبنای محاسبات غربی ها و از جمله فرانسه، جنگ تحمیلی می بایست به نفع رژیم بعث به پایان می رسید و به این خاطر، مبالغ بسیاری از تسلیحات ارسالی به عراق در آن دوران تا سال ها بعد هنوز دریافت نشده بود و البته ایستادگی و ایثار ملت ایران تمامی محاسبات آنها را بر هم زد.

حسن بیگی با انتقاد از مسئولان وقت سازمان انتقال خون متذکر شد: بر اساس استانداردهای داخلی کشورهای اروپایی، هر کالایی که وارد آن کشور ها می شود باید به دقت بررسی، آنالیز و تائید شود تا بتواند مجوز ورود را بدست آورد. این موضوع در مورد صادرات کالا به خصوص اگر فرآورده خونی باشد، سخت تر است. بنابراین سهوی دانستن این اقدام فرانسوی ها به شدت مردود است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: متاسفانه این اقدام عمدی دولت فرانسه در آن مقطع نزدیک به دوران پایانی جنگ تحمیلی، جز سرپوش گذاشتن بر شکست های ارتش بعث و اقدامی ناشی از بغض و کینه توزی آنها برای گرفتن انتقام شکست صدام نمی تواند چیز دیگری باشد.

نماینده مجلس دهم با یادآوری مشکلات ناشی از تزریق خون های آلوده به برخی از هموطنان از جمله رزمندگان و جانبازان دوران هشت سال دفاع مقدس اظهار داشت: متاسفانه با ورود خون های آلوده به کشورمان و نبود کنترل و نظارت کافی بر این امر، بسیاری از هموطنان ما و از جمله رزمندگان به بیماری های خونی سختی مبتلا شدند و در این میان رزمندگان و جانبازان عزیز پس از سال ها تحمل درد و رنج به شهادت رسیدند.

وی در پایان، آمادگی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی را برای بررسی و پیگیری مجدد این موضوع اعلام کرد.

نقوی حسینی: دست هایی در کار بود

نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره موضوع خون های آلوده گفت: موضوع خون های آلوده که در دهه 60 از فرانسه به کشورمان وارد شد و مشکلات زیادی برای مردم کشورمان از جمله ایثارگران و جانبازان به وجود آورد، هم از طریق وزارت خارجه و هم از طرف کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی به طور جدی پیگیری شد. حتی برای دریافت غرامت خسارات وارده اقدام شد اما متاسفانه تاکنون نتیجه ای حاصل نشده است.

نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: دستگاه دیپلماسی و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی باید موضوع را مجددا پیگیری کنند. چرا که هنوز تعداد زیادی از خانواده قربانیان خون های آلوده درگیر آن هستند و به ما مراجعه دارند ولی مشکلات آنها هنوز هم حل نشده است و هزینه های سنگینی برای مقابله با این عوارض پرداخت می کنند و کسی هم پاسخگوی آنها نیست.

وی در پاسخ به این سوال که برخی معتقدند این اقدام دولت فرانسه به دلیل حمایت از صدام عمدی بوده و به نوعی انتقام گیری از ملت ایران و رزمندگان و جانبازان سرافراز است اظهار داشت: به هرحال این رفتار از طرف دولت فرانسه نمی تواند سهوی انجام شده باشد چرا که خون های در اختیارشان حتما چک و آزمایش می شود. اگر واقعا موضوع سهوی بوده باشد که در این صورت باید به کل نظام پزشکی فرانسه شک کرد؛ بنابراین قطعا عمدی بوده است.

 


جانباز “محسن صابر”

هنگامی که سال ها پیش خون های آلوده به کشور وارد شد جمع کثیری از هموطنان نیازمند به خون بر اثر تزریق آن به بیماری هپاتیت مبتلا شدند و در این میان جانبازان و رزمندگان دوران دفاع مقدس نیز بی نصیب نماندند که جانباز شهید محسن صابر نیز از جمله جانبازان مبتلا به این بیماری بود.

شهید محسن(فرهاد) صابر متولد سال 1342 پس از تحمل 30 سال مجروحیت ناشی از جنگ، از جمله جانبازانی بود که در هفدهم فروردین سال 93 به علت عوارض ناشی از تزریق خون های آلوده به شهادت رسید. او که در سال 1362 بر اثر انفجار تله‌های انفجاری نیروهای ضدانقلاب و جریان کومله پای راست خود را از دست داده بود؛ یکی از کسانی بود که در جریان عمل در یک بیمارستان صحرایی، در معرض تزریق خون‌های آلوده واردشده به کشور در سال‌های جنگ تحمیلی قرار گرفت.

بر اساس این گزارش این شهید والامقام پس از مجروحیت، برای مدتی در بیمارستان "سینا" در حسن‌ آباد تهران مورد مداوا قرار گرفت. بعد از آن در جریان حضور در جبهه‌ های جنگ در خرداد سال 1367 در منطقه شلمچه در عملیات بیت‌المقدس7 از ناحیه نخاع مجروح شد. درسال 1362 برادر بزرگترش به ‌نام "رضا صابر" در منطقه پنجوین عراق به شهادت رسید. حسین صابر برادر دیگر او نیز جانباز 45 درصد است.


به ‌گفته فرزاد صابر، برادر این جانباز قطع نخاعی، سال 1388 وی در جریان این امر قرار می‌گیرد که مبتلا به بیماری هپاتیتB شده است. اما از سال 1390 حال جسمانی او روز به روز بدتر می‌شود. پس از آن، خانواده جانباز صابر در جریان پیگیری مداوای او مطلع می‌شوند که کبد او از کار افتاده است و آنزیم‌های سرطانی را در بدن دارد.
این مجاهد فی سبیل الله سرانجام پس از سال‌ها درد و رنج در فروردین سال 93 به شهادت رسید.

چرا شکایت نشد
دولت وقت پس از پایان جنگ تحمیلی، هیچ شکایت رسمی برای ورود فراورده‌ های خونی آلوده به کشور در مجامع بین المللی نکرد و حتی بعد از جنگ وقتی که ورود این فراورده‌ های آلوده به کشور ثابت شد هیچ شکایت رسمی و مشخصی که نتیجه روشنی داشته باشد، ارائه نشد.
دولت در آن زمان باید موضوع را به صورت جدی بررسی می ‌کرد تا نتیجه روشنی حاصل کند تا بررسی‌هایش جواب بدهد نه اینکه قضیه به قدری رها شود که به فراموشی بیانجامد.

ویروس هپاتیتB بیماری خاموش و نهفته‌ای است که عامل بیماری در کبد است و درخون لانه گزینی می‌کند تا ویروس دیگری وارد بدن شود تا با هم ترکیب شوند و شروع به رشد کنند.

فراورده‌های خونی آلوده

فرزاد صابر برادر شهید بر این باور است که اگر قرار است مرهمی بر دل خانواده‌ هایی که داغ دیده اند و عزیزان خود را از دست داده اند گذاشته شود باید موضوع طوری بررسی شود که همه بدانند هر چقدر هم که از این فاجعه بگذرد چیزی عوض نمی ‌شود و این جنایت داغش همیشه تازه است و  می ‌سوزاند.


 

همانطور که در دوران جنگ تحمیلی دیدیم چگونه کشورهای غربی و عربی مرتجع بمب و موشک و اسلحه و پول آن را به رژیم بعث می ‌دادند تا در مقابل ما بایستند. آنها پس از جنگ حتی طاقت نداشتند مجروحان ما در بیمارستان بهبود پیدا کنند و بر این مبنا دادن فرآورده‌ های خونی آلوده در واقع تیر خلاصی بود که به مجروحان جنگی ما شلیک شد. بر این اساس، این مظلومیت باید زنده بماند و نباید فراموش شود.

ثبت فاجعه خون های آلوده در تقویم کشور

برای ثبت فاجعه ورود فراورده ‌های خونی آلوده به کشور و ابتلای جمع کثیری از هموطنان و ایثارگران عزیز باید این روز را در تقویم کشور ثبت کنیم. بنا بر این یکی از اقداماتی که می‌ تواند برای زنده نگاه داشتن این فاجعه دردناک مؤثر واقع شود، این است که روزی بنام ورود خون های آلوده در تاریخ کشور ثبت و ضبط شود تا هموطنان عزیز بدانند در این روز سیاه چه فاجعه ای رخ داده است و یاد قربانیان همیشه در تاریخ زنده بماند و این جنایت غربی ها به بوته فراموشی سپرده نشود. اگر چه در سال 1370 هم باز خون‌ های آلوده وارد شد و شکایتی هم در مجامع بین‌ المللی طرح شد.


جانباز 70 درصد شهید غلامرضا ابرکار

غلامرضا ابرکار از جانبازان هشت سال دفاع مقدس یکی دیگر از گل های این سرزمین بود که بر اثر تزریق خون های آلوده، پس از تحمل سال ها درد و رنج ناشی از مجروحیت در 14 فروردین سال 95  به همرزمان شهیدش پیوست.



شهید »غلامرضا ابرکار» ۷۰ درصد مجروحیت و جانبازی داشت و در عملیات های کربلای ۴، والفجر و بدر از ناحیه سر مجروح و مورد اصابت ۱۷ ترکش خمپاره دشمن بعثی قرار گرفته بود و این جانباز نیز در دوران جنگ تحمیلی به دلیل تزریق خون آلوده دچار ناراحتی از ناحیه کبد شد و پس از سال ها تحمل بیماری، به جمع شهدا پیوست.


جانباز نخاعی، علی پاشایی، یکی دیگر از قربانیان سودجویی دولت فرانسه در ماجرای خون های آلوده

فرآورده خونی آلوده وارداتی از کشور فرانسه همچنان قربانی می‌گیرد و در این میان علی پاشایی جانباز ۷۰درصد انقلاب یکی از جانبازان گرانقدری بود که اخیرا به یاران شهیدش پیوست.
بر این اساس علی پاشایی جانباز ۷۰درصد قطع نخاع که در درگیری های انقلاب جانباز شده بود پس از گذشت ۳۸ سال تحمل درد و رنج ناشی از وضعیت جانبازی‌اش، براثر آلودگی به خون های آلوده فرانسوی، در بیمارستان ساسان به شهادت رسید.




این جانباز انقلاب اسلامی پس از گذشت 38 سال و تحمل درد و رنج ناشی از جراحات جانبازی بامداد 24 فروردین ماه سال 95در بیمارستان ساسان به شهادت رسید.
شهید علی پاشایی جانباز قطع نخاع که 30 مهرماه سال 57 در جریان رخدادهای انقلاب به درجه جانبازی نائل شده بود طی 38 سال جانبازی دچار مشکلات و درد و رنج‌های بسیاری شد که از جمله می‌توان به افت فشار همیشگی، از کار افتادن کلیه، دیالیز شدن، عفونت استخوانی و هپاتیت c (بر اثر تزریق فرآورده خونی آلوده) اشاره کرد. این جانباز شهید پس از درد و رنج بسیار بر اثر ایست قلبی به یاران شهید خود پیوست.

ماجرای ورود خون های آلوده

رسوایی فرانسه در خون‌ های آلوده  به دنبال انتشار مقاله‌ ای از سوی یک روزنامه نگار و پزشکی به نام «آن ماری کسترت» در آوریل ۱۹۹۱ کلید خورد. نویسنده در این مقاله که در مجله L'Événement du jeudi منتشر شد از فروش و صادرات فرآورده ‌های خونی آلوده به ایدز به بیماران هموفیلی پرده برداشت. دکتر کسترت با انتشار کتاب رسوایی خونی در سال ۱۹۹۲ به بررسی جوانب مختلف این رسوایی پرداخت. این رسوایی در دوران نخست ‌وزیری لوران فابیوس رخ داد. انستیتو مریو فرانسه فراورده فاکتورهای انعقاد خونی آلوده به ویروس HIV و هپاتیت را به برخی از کشورها مانند آلمان غربی، ایتالیا، آرژانتین، عربستان، عراق، ایران و ... صادر کرد. این فاکتور در کمک به انعقاد خون بیماران مبتلا به هموفیلی مصرف می ‌شود و در نتیجه بی مبالاتی انستیتوی فرانسوی تعدادی از بیماران هموفیلی کشورهای دریافت کننده به ویروسHIV و بیماری ایدز و هپاتیت مبتلا شدند.

پرونده قضایی خون های آلوده

پرونده خون‌ های آلوده اشاره به یک پرونده قضایی در ایران دارد که رسیدگی به آن از ۲۷ خرداد ۱۳۷۳ توسط کمیسیون اصل ۹۰ مجلس و از سال ۱۳۷۶ توسط مراجع قضایی ایران آغاز و سال ها  به درازا کشید و در نهایت با رسیدگی به ۶۰۰ پرونده مربوط به پرونده متوقف شد. در سال ۱۳۸۳، دادگاه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان انتقال خون ایران را در خصوص این پرونده محکوم اعلام کرد. در سال ‌های ۱۳۶۲ و ۱۳۶۳، فرآورده ‌های خونی آلوده به ویروس "اچ‌ آی ‌وی" توسط انستیتو "مریو" فرانسه به ایران وارد شد. این فراورده‌ ها در ایران در اختیار ۹۷۶ نفر از بیماران مبتلا به هموفیلی قرار گرفت و آن‌ ها را به ایدز مبتلا کرد. در سال ۱۳۶۶ و پس از کشف اولین بیمار مبتلا به ایدز، رسماً وجود ایدز در ایران علنی گردید. با شکایت مبتلایان و خانواده ‌های شان، پرونده ‌ای در سال ۱۳۷۶ در این خصوص در محاکم قضایی ایران مفتوح شد. و این در حالی بود که تا اردیبهشت ۱۳۹۰، حدود ۲۰۰ نفر از بیماران دریافت‌ کننده این خون‌ ها جان باختند. متاسفانه به مرور تعداد قابل توجهی از ایشان فوت کردند اما همچنان گروهی از قربانیان زنده هستند. مشخص نیست نهادهای مسئول داخلی که به پرداخت خسارت محکوم شده بودند، بالاخره خسارت این قربانیان را پرداخت کرده اند اما در مقابل، انستیتو مریو فرانسه هیچ گاه حاضر به پرداخت غرامت نیز نشد. ایدز از همان زمان در ایران ریشه گرفت و اکنون ده ها هزار نفر در ایران به ایدز مبتلا هستند.

شرکت مریو

مریو (به فرانسوی: Mérieux) شرکتی فرانسوی است که که در خلال سال های جنگ تحمیلی (۱۳۶۱ تا ۱۳۶۴) با صادر کردن خون های آلوده به ایران منجر به انتقال ویروس بیماری ایدز (HIV) و ابتلای عده‌ ای از بیماران هموفیلی به بیماری ایدز شد. این شرکت پس از چندی توسط شرکت سانوفی آونتی خریداری شد  در سال ۱۳۶۴ فراورده ‌های خونی شرکت فرانسوی مریو که آلوده به ویروس اچ‌آی‌وی بود، به بیماران هموفیلی، که نیاز دائم به دریافت انواع فاکتورهای انعقادی خون دارند داده شد. هنگامی که این موضوع در میان بیماران هموفیلی افشا شد، وزارت بهداشت آلودگی فراورده‌ های خونی وارداتی به ایران را تکذیب کرد در حالی که نمایندهٔ این شرکت پس از بازگشت به کشورش فرانسه، در نامه‌ ای به وزیر بهداشتِ آن زمان، آلوده بودن فراورده‌ های شرکت مریو را تایید کرد.

ایدز در ایران

 در سال ۱۳۶۶ اولین مورد از بیماران هموفیلی که از طریق فراورده‌ های خونی آلوده، به بیماری ایدز مبتلا شدند شناسایی شد. پس از افشای این موضوع در دهه هفتاد، پرونده‌ ای در این مورد تشکیل شد و در خرداد ۱۳۸۳، دادگاه حکم به پرداخت خسارت از طرف سازمان انتقال خون ایران به ۹۷۴ شاکی پرونده، درمان بیماران مبتلا و عذرخواهی وزارت بهداشت داد. ولی تنها خسارت پرداخت شد و درمان بیماران و عذر خواهی وزارت بهداشت مسکوت ماند. همچنین آمار واقعی بیماران هموفیلی و نزدیکان آنان اعلام نشد.

متاسفانه در این راستا پرداخت خسارت به قربانیان (که بالغ بر چند ده میلیارد تومان بود) به دلیل کسر بودجه وزارت بهداشت سال ها به تعویق افتاد. دو سال پیش و در آستانه سفر فابیوس (در 14 اسفند سال 1396) وزیر خارجه وقت فرانسه به ایران حسن قاضی ‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت با بیان اینکه اگر بیست و چند سال پیش در مورد پرونده خون ‌های آلوده ضعیف عمل کردیم گفته بود: «بعد از سال ‌ها زنده شدن این پرونده حتماً سیاسی اس! نه در آن سفر و نه پس از آن، مقام‌ های کشور میلی برای پیگیری این ماجرا از سوی مقام‌ های فرانسوی نداشتند. پس از آن نوبت به «ژان ایو لودریان» دیگر وزیر خارجه فرانسه رسید اما اراده ‌ای برای دریافت خسارت وجود نداشت.

 

باز تعریف پرونده خون‌ های آلوده

علی صابری، وکیل بیماران هموفیلی در پرونده خون‌ های آلوده در باز تعریف این پرونده گفت: این پرونده سال 1366 و پس از شکایت پدر و مادر مسعود، کودک 6 ساله ‌ای که به دلیل بیماری هموفیلی و پس از مصرف فرآورده‌ های خونی دچار ایدز شده بود به دفتر مقام معظم رهبری کلید خورد.

وی اضافه کرد: این پرونده دو بخش عمده دارد؛ بخشی به فرآورده‌ های خونی وارداتی دهه 60 شمسی می ‌پردازد. زمانی که تمام دنیا درگیر ویروس ایدزی بودند که توسط فرآورده‌ های خونی شرکت فرانسوی پخش شده بود. در مورد این اتفاق فیلم‌ ها ساخته شده و پرونده ‌های متعددی به جریان افتاد. تمامی کشورهای دنیا که این مشکل را داشتند، حتی کشور عراق از فرانسه خسارت گرفتند، اما ما به دلایل مختلف اراده ‌ای برای دریافت آن نداشتیم. پرونده ‌ای که تا کنون بیشتر از 200 نفر شاکیانش به دلیل ابتلا به ایدز فوت کرده ‌اند.

این حقوقدان با اشاره به شعار دهه 70 یعنی استقلال و عدم وابستگی بیان می ‌کند: آن سال ها داخل کشور پالایشگاه خون راه‌ اندازی شد که به دلیل نبود دستگاه‌ های بروز، بیشتر مصرف‌ کننده‌ های این فرآورده‌ ها به هپاتیت مبتلا شدند. شاکیان پرونده فرآورده‌ های خونی آلوده 3500 نفر بودند. پرونده کیفری با فراز و نشیب‌ های بسیار طی شد اما هیچ وقت به نتیجه نرسید وهیچ فردی مجازات و مسئول شناخته نشد.

وکیل بیماران پرونده خون ‌های آلوده در ادامه تاکید کرد: وزارت بهداشت در مورد این پرونده خوب عمل نکرد و وزیر بهداشت در این موضوع تحت تاثیر پیش فرض ‌ها و پیش داوری‌ هایی که از بدنه کارشناسی شده به او اعلام شده قرار گرفت و حتی حاضر نشد جلسه‌ ای کوتاه با مسئولان انجمن هموفیلی، حتی وکیل این پرونده داشته باشد.

صابری می ‌گوید: بخش عمده ‌ای از موکلین خسارت‌ های خوبی گرفتند. اما این پول از بودجه عمومی و بیت ‌المال خارج شده است. به همین دلیل ما می ‌توانیم مدعی باشیم. شاید اگر می ‌خواستیم می‌ توانستیم از شرکت مریو که اکنون با شرکتی دیگر ادغام شده و وزارت بهداشت با آن برای تهیه دارو مراوده دارد، خسارت و غرامت بگیریم. هر چند پس از گذشت حدود سی سال، از نظر قوانین مدنی فرانسه معلوم نیست که اگر بخواهیم، می ‌توانیم خسارت بگیریم یا نه؛ اما با اطمینان می‌ گویم اگر می‌ خواستیم می‌ توانستیم این کار را انجام دهیم. اما برای آن هیچ اراده‌ ای در دولت‌ ها وجود نداشته است.

پرونده خون‌ های آلوده مختومه شد

«علی‌ اکبر پور فتح‌الله» مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور اخیرا در گفت و گو با خبرگزاری فارس، در مورد پرونده خون‌ های آلوده گفت: این پرونده مدت زمان زیادی است که در تمام دنیا مختومه شده و باید توجه داشت که ما به بدترین شکل ممکن در حالی که سیستم عامل پرونده واردات دارو بود، قوه قضائیه و قوه مجریه سازمان انتقال خون را محکوم کرد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون یادآور شد: برای یک جرم ۱۰ بار شکایت نمی ‌شود؛ مگر اینکه پول زیادی را به وکلا بدهند که البته وکیل هم با یک بررسی ساده برایش مشخص می ‌شود که در خود ایران خودمان را محکوم کرده ‌ایم، حالا در دادگاه ‌های بین ‌المللی چه می ‌خواهیم؟!

وی اضافه کرد: این پرونده در دنیا مختومه شد و این در حالی بود که در فرانسه برای کسی محکومیت صادر نکردند و در واقع در آن زمان ویروس جدیدی آمده بود که به خاطر سطح پایین دانش متأسفانه تعدادی مبتلا شدند.

شیوع آلودگی به ویروس هپاتیت B و C در جانبازان

هپاتیت ویرال یکی از معضلات بهداشتی جوامع کنونی و صنعتی است و هپاتیت نوع B شایع ترین علت سیروز کبدی و مهمترین علت مرگ و میر بیماری های کبدی در ایران به شمار می رود. ویروس هپاتیت b یک علت مهم موربیدیتی در نیروهای نظامی است زیرا شغل نظامی با خطر مجروحیت و تماس با خون همراه است.



بر این اساس هپاتیت C شایع ترین علت هپاتیت ویروسی به دنبال تزریق خون محسوب می‌شود چرا که راه عمده انتقال آن از طریق خون است. در یک بررسی علمی بر روی جانبازان نیروی زمینی سپاه پاسداران (لشکر 27 محمد رسول‌«ص» و ستاد نیروی زمینی) ابتلا به هپاتیت ویروسی نوع B و C و میزان آنزیم های کبدی مورد ارزیابی قرار گرفت و ریسک فاکتورهای مربوط به بیماری های هپاتیت B و C نیز بررسی گردید.

بر پایه اطلاعات ارائه شده 370 نفر در این مطالعه شرکت حضور یافته که 8 نفر از آنان (2/2 درصد ) از لحاظ HBS Ag و 3 نفر (8/0 درصد) از نظر HCV Ab مثبت بودند. افراد HBSAg مثبت غالباً علامت بالینی نداشته‌اند و 15 درصد از کل جمعیت مورد مطالعه آنزیم های کبدی بالا دارا بودند.

اگر چه شناسایی بیماران در این مرحله و انجام اقدامات درمانی با استفاده از داروهای ضد ویروسی توانست در کنترل این بیماری در مراحل اولیه کمک جدی کند اما نتایج بدست آمده نشان داد با توجه به شیوع 12/0 درصد عفونت HVC در اهداء ‌کنندگان خون در شهر تهران، میزان 8/0 درصد افزایش 6 تا 7 برابر شیوع این بیماری در جانبازان تهرانی وجود دارد.

*معرفی

منابع:

ویکی ‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

خبرگزاری فارس

خبرگزاری تسنیم

خبرگزاری مشرق

روزنامه فدس

کد خبرنگار: 18
اینستاگرام
مدتی پیش برای انجام چکاب دوره ای به بیمارستان خاتم الانبیا(ص) مراجعه کردم.
پزشک محترم معالجم دستور بستری را صادر کرد و هنگامی که به پذیرش مراجعه کردیم به ما اعلام کردند که تخت خالی موجود نیست و هنگامی که به اطرافم توجه کردم متوجه شدم که بنده تنها نیستم و افرد زیای از جمله جانبازان و خانواده محترم شهدا نیز مشکل مرا دارند.
به شماره یکی از آشنایان زنگ زدم و از او راهنمایی خواستم ، او از من خواست همانجا بمانم تا او سر برسد.
بعد از ساعتی آشنای ما سر رسید و مدارک ما را گرفت و رفت پذیرش ، شاید باورتان نشود ولی در عرض نیم ساعت بنده را بستری کردند .
حدود یکهفته بستری بودم و از حق نگذریم چه از خدمات کمی و کیفی بیمارستان سنگ تمام گذاشت ، اشتباه نکنید ، نه برای من نوعی ، بلکه برای تمام بیماران .
حالا حرف من این است بیمارستانی با این درجات کیفیت و خدمات رسانی که همه بیماران انتخاب اولشان بیمارستان خاتم است ، چرا در واحد پذیرش سلیقه ای عمل می کنند؟
دو شب آخری که بستری بودم در اتاق دو تخته ما یک تخت تا صبح خالی بود و فردایش یک پدر و مادر شهید بزرگوار را آوردند و پدر شهید بیمارو بستری شد و مادر شهید همراه بیمار بود
آن دو عزیز می فرمودند که از شب گذشته در محوطه بیمارستان به صبح رساندند که برای آن عزیزان با توجه به کهولت سن و بیماری پدر شهید در سرمای زمستان بسیار مشقت بار بود با ذکر این مسئله که آنان از کاشان به تهران آمده بودند و شب تا صبح را با آن شرایط به سربرده بودند جای تاسف و تالم فراوان داشت.
هنگامی که به آنان گفتم این تخت از شب گذشته خالی بوده است ، حیرت کردند و برای آنان باور پذیر نبود و وقتی به پرسنل بخش اعتراض کردند که چطور با وجود تخت خالی آنان پذیرش و بستری نشدند، پرسنل آنجا گفتند ما کاره ای نیستیم و این مورد در اختیارات آنان نبوده و مسئولیت با پذیرش است.
شب آخر در محوطه بیمارستان با فردی آشنا شدم که فرزند شهید بود و یک ساک مسافرتی پر از دارو و اسپری به همراه داشت و می گفت دستور بستری گرفته ولی تخت خالی موجود نیست (همان داستان تکراری).
در آخر از مسئولان محترم و مدیریت بیمارستان خاتم درخواست دارم به این شیوه پذیرش خاتمه داده و بیش از این موجبات رنجش بیماران نیاز به بستری را ندهد ، چه بسا این رویه موجب اتفاقات غیر قابل انتظاروجبران شود.
درست است که بنده یکساعته بستری و درمان شدم اما دیدن رنج اون جمیعت بلاتکلیف ، بیمار و ایثارگر قابل تحمل نبود و تصمیم گرفتم با این چند خط ، یک گلایه بسیار دوستانه از مدیریت بیمارستان خاتم الانبیا(ص) کرده و آنان نیز یک تصمیم ارزنده اتخاذ کنند تا کمتر شاهد این قضایا باشیم
سلام ، غرب بشدت محتاج نفت است زیرا ارزانترین و بهترین سوخت جهان است که جایگزینی سوخت دیگر به هیچ وجه همچون نفت مقرون به صرفه نبوده است. دنیای غرب بوسیله بلوفهای سیاسی بسیاری از کشورها را وادار به تسلیم کرده است لیکن کشور ایران هرگز نباید تسلیم بلوفی توخالی و غیر ممکن شود
امکان دارد مدتی نفت کشور دیگری را جایگزین کنند تا مسئولان ناامید و تسلیم شوند اما آنها مدت زیادی قادر به تحمل شرایط نیستند و زودتر از ما از پا در خواهند آمد و تسلیم ملت ایران خواهند شد. این آخرین حربه غرب است که بعنوان آخرین برگ رو کرده است و به صفر رساندن صادرات نفت را جزو بزرگترین بلوف تاریخ غرب به اجرا کذاشته است که خوشبختانه مسئولان نظام میدانند امکانپذیر نیست البته از جهت جلوگیری از فروش نفت امکانپذیر است اما مقاومت در برابر کمبود نفت ایران امکانپذیر نمی باشد که همین برگ برنده ایران است و همینطور که مسئولان ایستادگی کردند امیدواریم آخرین حربه غرب که بیشتر از یک بلوف سیاسی نیست با شکست همه جانبه غرب مواجه شود که بزرگترین پیروزی ملت ایران در قرن اخیر خواهد شد.
ایکاش در چنین شرایطی که پیروزی را حتمی و قطعی میدانیم مسئولان کشور بطور خود خواسته فروش نفت به کشورهای غربی و نوکران غرب را تحریم کنند تا با یک تیر چند نشان بزنیم و غرب و نوکرانش را نقره داغ کنیم زیرا کشور ایران ظرفیت چنین حرکتی را دارد و انتقام یک قرن دشمنی را براحتی بدست آورده و به ملتهای جهان تقدیم میکنیم .انشاالله
جانبازان زنده که بخاطر محدودیت دارو ودرمان شهید می شوند به کجا شکایت ببرند؟
همه مراکز درمانی قراردادهایشان لغو شده و ایثارگران مناطق محروم در سختی بیشتری هستند
سلام
بنده از جانبازان جنگ تحمیلیم که در سال 1365. مجروح شدم متاسفانه ان زمان متوجه این مشکل آلوده شدن به ویروس هپاتیت نشدم یعنی اطلاعات پزشکی هم در این مورد نداشتم که به مرور مشکلاتی برام ایجاد کرد که بعد از آزمایش خون متوجه این مشکل شدم با مراجع به بنیاد
متاسفانه بنیاد گفتنند که زمان مجروحیتت با بقیه جراحتهایت اینو عنوان میکردی...در صورتی که بنده اصلا اطلاع از این بیماری نداشتم مشکلات مجروحیتهای دیگرم خیلی فکر منو درگیر کرده بودن.
خواهشن اگه دوستان کسی میداند راه کار پیگیری شکایت خونهای آلوده را بچه صورت وکجا باید پیگیر بشم ممنون میشم‌.
سلام
بنده از جانبازان جنگ تحمیلیم که در سال 1365. مجروح شدم متاسفانه ان زمان متوجه این مشکل آلوده شدن به ویروس هپاتیت نشدم یعنی اطلاعات پزشکی هم در این مورد نداشتم که به مرور مشکلاتی برام ایجاد کرد که بعد از آزمایش خون متوجه این مشکل شدم با مراجع به بنیاد
متاسفانه بنیاد گفتنند که زمان مجروحیتت با بقیه جراحتهایت اینو عنوان میکردی...در صورتی که بنده اصلا اطلاع از این بیماری نداشتم مشکلات مجروحیتهای دیگرم خیلی فکر منو درگیر کرده بودن.
خواهشن اگه دوستان کسی میداند راه کار پیگیری شکایت خونهای آلوده را بچه صورت وکجا باید پیگیر بشم ممنون میشم‌.
سلام علیکم
مستندات پزشکی خود مبنی بر بستری شدن و ابتلا به بیماری را در تاریخ فوق الذکر به همراه نامه ای تایپ شده به کمیسیون بهداشت مجلس را تهیه و برای ما( فاش نیوز) ارسال کنید تا موضوع پیگیری شود.
یکی دیگر از مظلومترین اقشار ایثارگران همین جانبازانی هستند که شهید شده و دستشان از دنیا کوتاه است و نمی توانند این ظلم را پیگیری کنند . لذا وظیفه وکلا و فوه قضائیه و کمیسیون قضایی مجلس است که به این موضوع مهم رسیدگی کند .
باسلام وعرض احترام،حضرات نمایندگان دولتیان از دشمن انتظاری جز دشمنی نیست ولی شما نمایندگان ودولتیان که به واسطه ازجان گذشتگی رشیدترین جوانان سرزمینم وفداکاری جانبازان واستقامت آزادگان به این پست ومقام ومنصب ها رسیده اید چرا دشمنی میکنیدبجای اینکه مرهمی برزخم هایمان باشید نمک بر زخم هایمان پاشیده یابقول جناب روحانی مرهم برزخم هایمان می پاشید،حضرات هنوزدیرنشده زودتربخودآئید وخدمتی که البته وظیفه اتان هست رابنحواحسن انجام داده باشدکه نام نیک ازخودبرجای بگذاریدنه اینکه لعن ونفرین توشه راه آخرتتون باشه ،باتشکر والتماس دعا یکی ازهزاران مجروح دفاع مقدس
بنده از بیماران هموفیلی هستم و متولد 61 سال 67 از طریق فراوده های آلوده به اچ ای وی و هپاتیت سی مبتلا شدم " تمامی کشورهای درگیر با این فراوده های آلوده غرامت را به نفع بیماران خود مطالبه و دریافت کردند ولی متاسفانه در داخل ایران خیانت های بزرگی در حق بیماران درگیر شده با فرآورده های آلوده ، کردند و هیچ شخص یا ارگان خاصی زیر باز مطالبه حق بیماران نمیرود " آری من و دیگر بیماران خردسال دهه شصت ، جبهه نرفته شیمایی شدیم
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi