شناسه خبر : 62201
چهارشنبه 30 آبان 1397 , 17:00
اشتراک گذاری در :
عکس روز

با درمان ایثارگران بازی نکنید(۱)

در فرمان حضرت امام خمینی(ره) برای تأسیس بنیاد شهید به امور درمان ایثارگران توجه ویژه‌ای شده است. در بند ۷ این فرمان آمده است: «بیمه درمانی و استفاده از کارت ویژه خرید دارو».

فاش نیوز - در فرمان حضرت امام خمینی(ره) برای تأسیس بنیاد شهید به امور درمان ایثارگران توجه ویژه‌ای شده است. در بند 7 این فرمان آمده است: «بیمه درمانی و استفاده از کارت ویژه خرید دارو».

علاوه بر آن در بند 10 این فرمان «سازمان موظف شده است بدون فوت وقت معلولان و آسیب‌دیدگانی که احتیاج به معالجه دارند را تحت علاج قرار داده و در صورتی که با تصدیق طبیب لازم است برای معالجه به خارج از کشور بروند. اسباب مسافرت و مخارج معالجه آنان را فراهم نمایند». حضرت امام خمینی(ره) به این موارد اکتفا نکرده‌اند و تذکر داده‌اند که اگر سازمان به اشکالی برخورد کرد و از طرف بعضی متصدیان اهمالی شد، ایشان را مطلع کنند تا در رفع آن به‌طور مقتضی عمل کنند.

حضرت امام(ره) به‌شدت با اهمال‌کاری‌های افراد و سازمان‌ها در امور ایثارگران مخالف بودند و دستور برخورد با آن را می‌دادند. ایشان می‌فرمایند: «آیا این ادارات دولتی، وزارتخانه‌ها و همه گروه‌هایی که در اداره این مملکت مشغول هستند، جواب شماها را چه می‌دهند که باز هم در عین حالی که سفارش شده است که این کاغذبازی‌های مزخرف را و این کارهای ضدانقلابی را نکنید، باز می‌شنویم که حتی برای شما کارشکنی می‌کنند؛ اینها چه می‌گویند؟ اینهایی که در رأس هستند، چطور به این مسائل توجه ندارند؟ چطور آقای رئیس‌جمهور دخالت در این امور نمی‌کند؟ چه شده است اینها را؟ به کارهای دیگر مشغولند اینها؟ ما مرهون اینها هستیم، اینها بودند که شما را به این مسندها نشاندند. اگر اینها نبودند، نه من اینجا بودم، نه شما آنجا بودید».
تأکیدات مکرر امام(ره) بر رسیدگی به مشکلات  ایثارگران به‌طور مستمر بیان می‌شد، تا مسئولان وقت از این امر مهم غفلت نکنند.

مهم‌ترین و اساسی‌ترین مشکل ایثارگران به‌ویژه جانبازان، درمان آنان است که نمی‌توان در آن سهل‌انگاری کرد یا آن را به تأخیر انداخت. این موضوع مهم همواره با چالش‌های فراوانی در سال‌های اخیر مواجه بوده و روند هماهنگی نداشته است.

میانگین سنی ایثارگران انقلاب و دفاع مقدس نزدیک به 60 سال است و در این سن به آرامش و آسایش بهتری نیاز دارند. قرار نیست جانبازان با توجه به وضعیت جسمی و روانی که کبر سن آن را تشدید می‌کند، همچنان پیگیر امور درمان خود در سازمان‌های مختلف باشند. امور درمان ایثارگران در دوران دفاع مقدس از سرعت بهتری برخوردار بود و آنان تا این اندازه گرفتار امور درمانی خود نبوده‌اند. اکنون که پا به سن گذاشته‌اند شایسته نیست هرروز با مصوبه‌ای آنان را در فشار روحی قرار دهیم،  دردی که آنان به جان خریده‌اند به اندازه کافی برای خود و خانواده‌شان مشکل‌ساز شده است، حال نباید با سرگردان کردن آنان در مراکز درمانی، بیمه‌ها و دستگاه‌های اجرایی درد و رنج‌شان را مضاعف کنیم. اکثر کسانی که برای امور درمانی ایثارگران تصمیم‌گیری می‌کنند فهم و استنباط درستی از امور آنان ندارند، لذا همواره به بیراهه می‌روند.

تصمیمات عجولانه و تغییرات دائمی در امور درمانی ایثارگران و تغییر روش‌هایی که بدون درک شرایط روحی و جسمی ایثارگران اعمال می‌شود به فرسودگی بیشتر جسمی و روحی آنان منجر می‌شود و می‌توان به جرأت ادعا کرد که مسئولان ذیربط از این موارد غافلند.

در سال‌های اخیر روش‌های درمانی ایثارگران، مصوبات مجلس، دولت و بنیاد شهید و امور ایثارگران به‌دفعات تغییر کرده که موجی از نارضایتی را بین ایثارگران دامن زده است. دولت در مصوبه اخیر خود و بنا به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی، ماده 2 آیین‌نامه اجرایی فصل سوم قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران را اصلاح و دستگاه‌های اجرایی را موظف کرد از محل سرجمع اعتبارات مصوب و در قالب تخصیص اعتبار ابلاغی نسبت به تأمین و پرداخت هزینه بیمه درمان تکمیلی ایثارگران و افراد تحت تکفل ایشان اعم از شاغل یا بازنشسته در دستگاه مربوط اقدام کنند. با این مصوبه بیش از 400هزارنفر از ایثارگران و اعضای خانواده آنان با مشکلات جدی مواجه شدند.

این تصمیم که در اواسط سال جاری اتخاذ شده است و دستگاه‌های مشمول علاوه بر آن که اعتبار لازم را در بودجه خود نداشته‌اند، فاقد توان و سازوکار مناسب برای این منظور بوده و عملا ایثارگران و دستگاه‌های ذیربط را سرگردان کرده است. نکته قابل تأمل این است که این پیشنهاد توسط سازمان برنامه و بودجه ارائه شده و نامی از بنیاد شهید و امور ایثارگران به‌عنوان سازمان تخصصی در ارائه این پیشنهاد نیست.

یوسف مجتهد

کد خبرنگار: 23
اینستاگرام
با سلام از اقای مجتهد به عنوان مدافع ایثارگران و مشاور کمیسوین اصل 90 انتظار این است به عنوان وکیل جانبازان از دولت شکایت کند و حکم لغو مصوبه را تا پایان همین ماه بگیرد .
بنا بر توضیح مصوبه مجمع تشخیص در صدر قانون جامع ، قوانینی که از سال ۱۳۸۶ تا ۲/۱۰/۱۳۹۱ به نفع ایثارگران به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده همچنان به قوت خود باقی است و چون طبق بند ب ماده ۴۴ قانون برنامه پنجساله پنجم واگذاری بیمه تکمیلی شاغلین و بازنشسته ها به بنیاد شهید به نفع ایثارگران است ، مصوبه اخیر هیات وزیران بر خلاف قانون جامع بوده و وجاهت قانونی ندارد.
بابا مثل اینکه تو مملکت هیچ کی حال نداره کار کنه همه اش شده جای گرم و نرم تو مجلس نشستن و حرف بیهوده زدن
سلام جناب اقای نوبخت فرزند خارج نشین ومرفع بی درد واقعا درکی از وضعیت جانبازان وخانواده انان ندارد ایهاناس مگر نه امام گفت اگر معلوم شود عدهای در کار خانواده شهدا سنگ اندازی واشکای تراشی میکنند انان را بعنوان ضد انقلاب به دادگاه معرفی کنید اقای شهیدی هر کس جای شما بود تا کنون این مسند را ترک کرده بود اقایانی که احساس مسولیت انقلابی میکنید چراحداقل در مجلس که راس امور است یک کار انقلابی نمکنید جناب لاریجانی احتمالا همچون گذشته به دنبال بازی های سیاسی است رزمندگان مجلس جانبازان مجلس فرزندان شهدای مجلس رسم نان ونمکی را که در دوران دفاع مقدس با همسنگران جانباز خود خورده اید بجا اورده وبه تکلیف خود عمل نمایید
اقای شهیدی ادم خوب و زحمتکشی هستند به نظر من اگر ایشان چند نفر از ایثارگران را به عنوان مشاور در کنار خود به کار بگیرند اتفاقات خوبی را در خدمات رسانی به ایثارگران شاهد خواهیم بود مثلا اقای مجتهد ادم بسیار زیرک و توانایی هستند و از توانایی های ایشان اگر استفاده شود جلوی بسیاری از تضعییع حقوق ایثارگران را می توان گرفت.
سلام تورا به خدا اقای مجتهد زاده پیگری لغو مصوبه هیئت دولت درخصوص بیمه تکمیلی به بنیاد شهید برگردد همه جانبازن بازنشسته دعا کوی شما هستند
سلام...شما اشاره کردیدکه،حضرت امام فرموده......... ..........!خب اینو همه میدونن که دیگه امام نیست!!!وفقط از فرمایشات ایشان سواستفاده میشه!!!!!و.....
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi