شناسه خبر : 62317
دوشنبه 05 آذر 1397 , 09:31
اشتراک گذاری در :
عکس روز

با درمان ایثارگران بازی نکنید (۲)

اقدام دولت در واگذاری درمان تکمیلی ایثارگران به دستگاه‌های اجرایی با واکنش جامعه ایثارگری و برخی نمایندگان مواجه شد. نکته قابل تامل در این‌باره، منفعل بودن بنیاد شهید و امور ایثارگران است.

فاش نیوز - اقدام دولت در واگذاری درمان تکمیلی ایثارگران به دستگاه‌های اجرایی با واکنش جامعه ایثارگری و برخی نمایندگان مواجه شد. نکته قابل تامل در این‌باره، منفعل بودن بنیاد شهید و امور ایثارگران است. این نهاد با عنایت به اینکه متولی امور ایثارگران است و باید نقش تعیین‌کننده در این خصوص ایفا کند، لکن بی‌تفاوت از کنار آن گذشته است. این نهاد به‌عنوان یک نهاد تخصصی در امور ایثارگران باید نقش کارشناسی خود در مصوبات را برعهده داشته باشد و با موضوعی که مستقیما با سلامت و حیات ایثارگران مرتبط است با جدیت برخورد کند که در این زمینه اثر مثبتی مشاهده نشد.

برابر بند ب ماده 44 قانون برنامه پنجم توسعه، مقرر شده بود صددرصد هزینه‌های درمانی ایثارگران شاغل و افراد تحت تکفل آنان برعهده دستگاه اجرایی باشد، با نهایی شدن قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران در مجمع تشخیص مصلحت نظام، با این قید که قوانینی که از سال 86 تا 2/1/91 به نفع ایثارگران به تصویب مجلس رسیده است به‌قوت خود باقی است و در قانون جامع لحاظ خواهد شد، برخی قوانین بدون رسیدگی توسط نمایندگان در صحن مجلس به آن افزوده و ابلاغ شد. از منظر قانونی، این نحو الحاق برخی مصوبات به قانون چه حکمی دارد، باید مورد بررسی دقیق کارشناسی قرار گیرد. یکی از مواردی که به قانون جامع الحاق شد بند ب ماده 44 قانون برنامه پنجم توسعه بود. مجلس با فرض بر اینکه این قانون به نفع  ایثارگران است آن را به قانون جامع اضافه کرد، در حالی‌که جامعه ایثارگری به شدت با آن مخالف بود.

هیات وزیران پس از گذشت بیش از 5سال از تصویب قانون جامع در مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیین‌نامه اجرایی فصل سوم قانون جامع را در تاریخ 30/10/96 ابلاغ کرد. در ماده2 این آیین‌نامه آمده است: تامین صددرصد هزینه‌های بهداشتی-درمانی ایثارگران شاغل و بازنشسته دستگاه‌های اجرایی و افراد تحت تکفل آنان پس از پرداخت هزینه‌های متعلق به بیمه پایه در قالب مکمل برعهده بنیاد است.

اما کمتر از یک‌سال از تصویب آیین‌نامه توسط دولت نگذشته است که این ماده در هیات وزیران اصلاح و به شرح زیر در تاریخ 14/7/97 ابلاغ می‌شود:
کلیه دستگاه‌های اجرایی موظفند از محل سرجمع اعتبارات مصوب و در قالب تخصیص اعتبار ابلاغی نسبت به تامین و پرداخت هزینه بیمه درمان تکمیلی ایثارگران و افراد تحت تکفل ایشان، اعم از شاغل یا بازنشسته در دستگاه مربوط اقدام کنند.

برابر قانون محاسبات عمومی کشور مصوب 1/6/66، بودجه کل کشور برنامه مالی دولت است که برای یک ‌سال مالی تهیه می‌شود و حاوی پیش‌بینی درآمدها و سایر منابع تامینی اعتبار و برآورد هزینه‌هاست برای انجام عملیاتی که منجر به نیل به سیاست‌ها و هدف‌های قانونی خواهد شد.

هرچند اصلاح آیین‌نامه دولت که قبلا برخلاف قانون به‌تصویب رسیده است در زمانی کمتر از یک سال جای تامل دارد، ولی مهم‌تر از آن سپردن وظیفه مهم درمان ایثارگران، به‌ویژه جانبازان در اواسط سال مالی بودجه به دستگاه‌های اجرایی است. این در حالی‌است که تامین هزینه‌های درمانی ایثارگران در بند الف ماده 13 قانون جامع برعهده دولت بوده و اعتبارات آن باید هرساله در قانون بودجه کشور پیش‌بینی شود و دستگاه‌های اجرایی موظفند از محل اعتبارات مصوب و در قالب تخصیص اعتبار ابلاغی در این خصوص اقدام کنند.

این مصوبه از آن جهت مغایر با قانون است که


اولا: در اعتبارات مصوب و در قالب تخصیص اعتبار ابلاغی دستگاه‌ها پیش‌بینی نشده است.

ثانیا: تکلیف آن به دستگاه‌ها و اصرار به تامین منابع آن از محل سرجمع اعتبارات مصوب، ناشی از نوعی عدم‌احساس مسئولیت نسبت به درمان ایثارگران، به‌ویژه جانبازان است. در حالی‌که برابر قانون اگر قرار است درمان ایثارگران به دستگاه‌های اجرایی واگذار  شود باید در قالب اعتبار تخصیصی دستگاه و در بودجه سنواتی پیش‌بینی شود.

یوسف مجتهد

 

بیشتر بخوانید
اینستاگرام
آقای مجتهد عزیز آیا مشکل ایثارگران فقط مشکل بیمه ودرمان است کدام مصوبه مجلس در خصوص ایثارکران توسط دولت اجرا شده ؟
درودبرشما آیا خود جناب نوبخت خبرندارد که بودجه سال 97 اوایل سال97 پس ازتاییدشورای نگهبان به مجلس وسپس به دولت جهت اجرا ابلاغ شد حالا در ماه مهر این مصوبه که هزینه درمان ایثارگران شاغل وبازنشسته از سر جمع اعتبارات ادارات برداشته شود !! بازنشستگی اداره کل آموزش وپرورش دراستان ما می گوید ما هنوز بدهکاری به آتیه سازان را درسالی که همین اتفاق افتاد نپرداخته ایم دولت از کدام سرجمع اعتبارات می گوید آیا این جز سرگردانی ما جانبازان نیست آقای نوبخت وشهیدی از ادارات به حصوص آموزش وپرورش بپرسند از روز اول آبان تا امروز5 آذر کدام جانباز شاغل وبازنشسته تحت پوشش بیمه تکمیلی قرارگرفته است؟؟؟!!!!!
با داشتن چنین مدیرانی درکشور هیچ دشمنی نیازی به حمله ندارد !

سلام مدیران محترم سایت و اقای مجتهد شما را بخدا از طریق نمایندگان کاری کنید که هزینه تکمیلی ایثارگران مثل سابق برگردد از طریق بنیاد شهید انجام شود چون جانبازان از خدمات درمانی بنیاد رضایت دارند وتا ابد هم دعا گوی شما و خانواده محترمتا هستند خداوند نگهدارتان باشد

سعدیا مرد نکونام نمیرد هرگز:
سلام وعرض ادب و احترام بیمه تکمیلی
حانبازان شاغل د رادارات از سامانه بنیاد حذف شده و میگویند از طریق ادارات باید اعمال شود ادارات هم جانبازان را هنوز پوشش نداده اند این ظلم مضاعف از ناحیه بنیاد را باید به چه کسی گفت الان در همین ساعت اگر نیاز به درمان داشته باشیم چه کسی پاسخگوست بنیاد با این کار خیانت کرده
مسولین بنیاد شهید شهرستانها هم اصلا نه پیگیر هستند ونه پاسخگو
با تشکر از همکاران زحمت کش فاش نیوز .
بازی کدام است حضرت آقا برای شما و نمایندگاه محترم زمینه حرف زدن پیدا شد واز بیکاری و بی موضوعی نجات پیدا کردید اگر این تخلف اشکار از قانون در زمان دولت احمدی نژاد می بود رئیس مجلس دنیا را پر کرده بود که دولت خلاف می کند اما با این ..... صدایش در نمی آید
حذف بیمه دی با بنیاد شهید ظلم بزرگی درحقیقت جانبازان بود
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi