شناسه خبر : 62378
پنجشنبه 08 آذر 1397 , 11:08
اشتراک گذاری در :
عکس روز

مروارید شاهکار نیروی دریایی ارتش

در پی آغاز جنگ تحمیلی عراق با جمهوری اسلامی ایران، در روز ۷ آذر سال ۱۳۵۹ دلاوران دریادل نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در یک عملیات غرورآفرین در خلیج فارس حماسه آفریدند و در نبردی «رو در رو» با بعثی‌ها و انهدام ۱۱ واحد سطحی، تعدادی از ناوچه‌های موشک‌انداز «اوزا» دشمن را منهدم کردند.

شروع عملیات

عملیات مروارید یکی از عملیات‌های نیروی دریایی ایران در دفاع مقدس بود که با پشتیبانی نیروی هوایی ارتش برای بمباران بندر «ام قصر» و دو سکوی نفتی مهم عراق، البکر و الامیه در ساحل اروند رود انجام شد. این عملیات تکمیل کننده دو عملیات پیشین بود که توسط «نیروی رزمی ۴۲۱» اجرا شده بود که آن دو عملیات به نام‌های «اشکان» و «شهید صفری» معروف شدند.

 

مروارید شاهکار نیروی دریایی ارتش

گروه تکاوران دریایی عملیات، ساعت چهار و نیم صبح هفتم آذر ۵۹ عازم سکوی «البکر» شدند. گروه آن‌ها هفت نفر بود و پس از استقرار بر اسکله تبادل آتش گسترده میان رزمنده‌ها و بعثی‌ها صورت گرفت، اما سپس تعدادی از عراقی‌ها فرار کردند و تعدادی نیز اسیر شدند که بخش جنوبی اسکله به تصرف این تکاوران دریایی درآمد و آن‌ها مشغول «پاکسازی» اسکله شدند که در هنگام عملیات چندبار ناوچه‌های عراقی از دهانه «خور‌عبدالله» بیرون آمدند که ناوچه پیکان تعدادی از آن‌ها را غرق کرد.

 

مروارید شاهکار نیروی دریایی ارتش

نبرد هوایی ایران و عراق بر روی آب

نبرد هوایی بین یگان هوایی ایران و عراق در آسمان جریان داشت و ناوچه‌های پیکان و جوشن پشتیبان تکاوران دریایی بودند تا نقشه انهدام دو اسکله «البکر و الامیه» را اجرا کنند و جنگنده‌های نیروی هوایی نیز به پشتیبانی ناوچه‌های پیکان و جوشن در موقع لزوم از پایگاه ششم شکاری بوشهر به پرواز درمی‌آمدند، در مدتی که تکاوران دریایی مشغول عملیات بر روی اسکله بودند، چندین بار نبرد دریایی و هوایی بین نیرو‌های ایرانی و عراقی انجام گرفت که یگان دریایی و هوایی عراق خسارت زیادی دید، اما در نهایت این نیرو‌های ایرانی بودند که در نبرد موفق ظاهر شدند، در طول اجرای عملیات مروارید دوازده فروند از شناور‌های نیروی دریایی عراق منهدم و ۳ فروند از آن‌ها خسارات و صدمات کلی دیدند که شامل دو سوم نیروی دریایی عراق بود و باقی مانده آن‌ها تا پایان جنگ هیچ گاه جرات نکردند فراتر از دهانه خور عبدالله و اطراف جزیره بوبیان تردد کنند. همچنین تعداد ۱۱ فروند از هواپیما‌های جنگنده نیروی هوایی دشمن سرنگون شده و ده‌ها تن از نیرو‌های دشمن کشته، زخمی و یا اسیر شدند. ماموریت نیروی هوایی ارتش که همانا باز نگهداشتن خطوط مواصلاتی دریایی خودی و بستن خطوط مواصلات دریایی دشمن بود به طور کامل محقق شد.

انهدام نیروی دریایی عراق

در پی این عملیات، علاوه بر قطع صدور نفت از طریق پایانه‌های نفتی البکر و الامیه، بر اثر انهدام بخش اعظم توان دریایی عراق، تسلط دریایی ایران در منطقه خلیج فارس به طور کامل تحقق یافت و بنادر و جزایر و تاسیسات ایران تا پایان جنگ توسط یگان‌های سطحی دریایی دشمن مورد تهدید قرار نگرفت. در مقابل در تمام این مدت راه‌های مواصلات دریایی دشمن مسدود شد و هیچ کشتی تجاری و نفتکش نتوانست به ساحل و بنادر آن تردد کند؛ لذا عراق با مساعدت و همکاری کشور‌های حاشیه جنوبی خلیج فارس، نیازمندی‌های نظامی و غیر نظامی خود را تحت پرچم دیگر کشور‌ها تا بنادر کشور‌های جنوب خلیج فارس حمل و پس از تخلیه در بنادر آن ها، از طریق زمین و با هزینه بالا به عراق منتقل می‌کرد، درعملیات مروارید ناوچه همیشه جاویدان پیکان منهدم و فرمانده شجاع آن «محمد ابراهیم همتی» همراه با همرزمانش در دل آبی خلیج فارس آرام گرفت.

 روز نیروی دریایی ارتش

در روز هفتم آذر سال ۵۹، حماسه آفرینان قهرمان ناوچه پیکان و دیگر رزمندگان شجاع نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران، با وارد کردن ضربات سنگین به نیروی دریایی دشمن، پیروزی درخشانی در نبرد عرصه دریا به دست آوردند و واحد‌های دریایی دشمن را منهدم کردند. این روز به پاس گرامیداشت فداکاری‌ها و جانبازی‌های رزم‌آوران قهرمان نیروی دریایی در کسب این پیروزی عظیم، به نام «روز نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران» نامگذاری شد.

علی‌رغم اینکه در طول هشت سال دفاع مقدس، آب‌های نیلگون خلیج فارس، بزرگترین نبرد‌های دریایی را به خود دیده است، اما همچنان از عملیات ناوچه پیکان موسوم به عملیات «مروارید» به عنوان بزرگترین نبرد دریایی خلیج فارس یاد می شود.

اینستاگرام
سلام زنده باد یاد شهدای بزگوار نیروی دریایی
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi