شناسه خبر : 62523
یکشنبه 18 آذر 1397 , 11:01
اشتراک گذاری در :
عکس روز

برتری مقاومت بر نسخه­‌های غربی

سند 2030، پالرمو، FATF و cft مدتهاست که به عرصۀ چالش میان غربگرایان و انقلابیون تبدیل گردیده‌­اند و رهبری نیز نظر کلی­‌شان در مورد این مقوله‌­ها را اعلام نموده‌اند اما متأسفانه کمتر به آن توجه شده است.
برخی نقاط منفیِ نسخه‌­های غربی را ذکر می‌نماییم.
تعارض با روح استقلال
نخست آنکه توصیه­‌ها و معاهدات غربی­‌ها با روح استقلال­‌طلبی و عدم غرب‌گرایی در تعارض هستند و رهاورد آنها دنباله­‌رو غرب شدن در مقولۀ مورد نظر است در حالی که ما می­‌توانیم خودمان دست بالاتر را داشته باشیم و قوانین ملی و بومی در عرصه­‌های مختلف تصویب و اجرا ‌نماییم.
خودتحریمی
دوم آنکه این توصیه­‌ها و قراردادها مطابق تعاریف، باورها و هنجارهای غربی‌ها در عرصه‌‌های مختلف است که ناگفته پیداست این تعاریف و باورها و حتی هنجارها در موارد متعددی تفاوت‌های جزیی، کلی و بنیادین با اصول و اعتقادات ما دارند. علاوه‌بر این غربی‌ها در موارد متعددی تعاریف دوگانه­‌ای از مقوله‌‌های مورد نظرشان دارند. بارزترین مثال این واقعیت مقولۀ تروریسم است که آنچه را غربی‌ها تروریست تعریف می­‌کنند ما محترم و مقدس می­‌دانیم. ما سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را نهادی مقدس و مکتبی می‌­دانیم و عملکرد آن را انقلابی و در راستای حمایت از مظلومان جهان می­‌دانیم. در مورد مجاهدان راه مبارزه با داعش و صهیونیسم در فلسطین، لبنان، سوریه، عراق، یمن و سراسر جهان نیز چنین دیدگاهی داریم اما غربی‌ها دقیقاً برعکس این می‌­اندیشند و بارها اقدامات این طیف را مصداق تروریسم اعلام کرده‌­اند. بنابراین پذیرش برخی معاهدات به منزلۀ خودتحریمی و ایجاد محدودیت‌های مختلف برای افراد و نهادهای امنیتی خودمان است که به سربازان امام زمان(ع) و پاسداران ولایت معروف هستند.   
سوء­استفاده از تعهدات
سوم آنکه تجربیات متعدد نشان داده که غربی‌ها با سوء­استفاده از این معاهدات، برخی تعهدات را به اهرم فشاری علیه کشورهای همسو تبدیل می­‌کنند. بعنوان نمونه غربی‌ها بارها از عضویت ما در آژانس بین­‌المللی انرژی اتمی و پذیرش NPT سوء­استفاده کرده و بارها با بهانه‌های هسته­‌ای ما را مورد فشار و هجمه و تحریم قرار داده‌­اند حتی بارها از تعهدات داوطلبانه و موقت ما بعنوان الزام یاد کرده و آنها را ابزار فشار قرار داده­‌اند مثل تعلیق فعالیت‌های هسته‌­ای در دوران ریاست­ جمهوری خاتمی که از قضا دکتر حسن روحانی در آن دوران دبیر شورای عالی امنیت ملی و مسئول تیم ایران در مذاکرات هسته‌­ای بود.
بدعهدی و دور زدن
بدعهدی و دور زدنِ تعهدات غرب در معاهدات بین‌­المللی مقولۀ دیگری است که در ماجرای برجام بسیار مشهود و آشکار بود و به تجربه‌ای بزرگ برای جمهوری اسلامی ایران تبدیل گردید.
بی­‌توجهی به شروط
نکته دیگر آنکه خود دولتمردان و مجلسیان هم قبول دارند که کنوانسیون‌ها موارد و مطالب نامطلوب و نگران­‌کننده‌­ای دارند اما در مقابل ابراز می­‌دارند که ما شروطی را تدوین و کنوانسیون‌ها را با این شروط ضمنی تأیید و تصویب کرده‌ایم. به عنوان نمونه مجلس CFT را با یک ماده واحده و هفت حق شرط و پالرمو را با پنج شرط تصویب کرد.
تجربه نشان داده که نه داخلی‌ها و نه خارجی‌ها توجهی به شروط در معاهدات بین­‌المللی ندارند. به طور مثال، رهبر انقلاب برجام را با 9 شرط تأیید نمودند که اگر به این شرایط عمل می‌شد برجام به «خسارت محض» به تعبیر رهبری تبدیل نمی­‌شد و یا در مسیر صحیح قرار می‌گرفت و یا در همان روزهای اول «کان لم یکن» می­‌گردید و از تداوم خسارت‌هایش ممانعت بعمل می­‌آمد. اما متأسفانه بدون توجه به شروط رهبری برجام حدود دو سال و نیم بصورت یک‌طرفه برقرار بود به این صورت که ما تمام تعهداتمان را اجرا می‌کردیم اما غرب و آمریکا بدعهدی و دبه کرده و از انجام تعهداتشان شانه خالی می­‌کردند و سرانجام نیز آمریکا یک‌طرفه از برجام خارج شد و اروپا نیز وقت­‌کشی می­‌کند و برجام را لنگ در هوا نگه داشته و تکلیف ادامه یا عدم ادامه برجام را مشخص نمی­‌کند.
کم‌­توجهی به دغدغه‌­های رهبری
برجام با اتکا به دروغِ جلوگیری از جنگ از جانب غرب‌گرایان شکل گرفت و تأیید شد. تلاش برای پذیرش کنوانسیون‌های غربی نیز با دروغِ قفل شدن روابط بانکی در حال پیگیری هستند در حالی که به اذعان غربگرایان با پذیرش آنها تحریم‌ها برطرف نمی­‌شوند و تضمینی هم برای رفع مشکلات و روان شدنِ روابط بانکی نیست و فقط بهانه‌­های آمریکا و غرب کمتر می­‌شود!
متأسفانه آنچه در سال‌های اخیر مشهود بوده است کم‌­توجهی به دغدغه‌­ها و دیدگاه­‌های مقام معظم رهبری است. رهبر انقلاب معمولاً دیدگاه‌های­شان را در قالب توصیه ارائه می‌‌فرمایند و اجباری ندارند اما تجربه نشان داده ما هر جا این توصیه­‌ها را نصب‌­العین قرار دادیم به پیشرفت و اقتدار رسیده­ایم مانند عرصه‌­های دفاعی و امنیتی.
اما در برخی عرصه‌­ها رویه برعکس بوده است. معظم­‌له سالهاست بر اقتصاد مقاومتی، اقتدار درونزا، اعتماد نکردن به دشمنان و فریب لبخند دشمن را نخوردن تأکید نموده­‌اند اما برخی مسئولان علاج مشکلات را در مذاکره و گرایش به غرب و برطرف کردنِ بهانه­‌های دشمنان اعلام کرده‌­اند و تمام هم و غم­شان را نیز در این مسیر به کار گرفته­‌اند.
رهبر انقلاب مکرراً بر مقاومت در برابر غرب و استکبار تأکید و بارها پیروزی این نسخه را خاطرنشان و مستندات آن را تبیین فرموده­‌اند و مکرراً شکست­‌خورده بودنِ نسخه‌­های غربی را گوشزد نموده‌­اند و ملت قهرمان و انقلابی و شهیدپرور ایران نیز در صحنه‌­ها و عرصه­‌های مختلف ثابت کرده‌­اند که پیرو رهبری هستند. هنوز تصاویر حماسۀ سیزده آبان امسال و فریادهای «مرگ بر آمریکا» در رسانه‌ها موجود است.
امید است که برخی مسئولان هم هر چه زودتر با رهبر و ملت همدل و همصدا و همگام شوند و در قول و عمل بر پیروزیِ نسخۀ مقاومت در برابر استکبار و شکست خورده بودنِ نسخه­‌های غربی را دنبال نمایند.

منبع: کیهان
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi