شناسه خبر : 62532
یکشنبه 18 آذر 1397 , 11:24
اشتراک گذاری در :
عکس روز

ماجرای ۱۳ ایرانی که در یک روز شهید شدند

محرم سال 1394 درگیری سختی بین رزمندگان اسلام و نیروهای تکفیری وهابی در سوریه در گرفت. عملیاتی با هدف بازپس گیری مناطق اشغال شده اطراف حلب و ضربه به نیروهای تکفیری وهابی که همزمان با ایام محرم آغاز شد. مناطق جنوبی و شرقی حلب محل اصلی درگیری ها بود. در طی عملیات نیروهای مقاومت شهدای زیادی را تقدیم اسلام کردند. از این بین در روز 16 آذرماه 13 تن از نیروهای ایرانی که از شهرهای مختلف برای دفاع از حرم آل الله به سوریه رفته بودند در جریان این عملیات به شهادت رسیدند که مختصری از زندگینامه و سرگذشت این شهدا در ادامه آمده است.

شهید عبدالرحیم فیروزآبادی متولد 1364 اولین شهید مدافع حرم شهرستان نکا است. او عضو سپاه پاسداران بود و در گردان صابرین لشکر عملیاتی 25 کربلا خدمت می کرد که در 16 آذرماه 94 حین ماموریت مستشاری توسط تروریست های تکفیری به شهادت رسید. پیکر مطهر این شهید روز 28 صفر همزمان با رحلت رسول گرامی اسلامی بر دستان مردم نکا تشییع و در گلزار شهدای روستای آبلو به خاک سپرده شد.

ماجرای 13 ایرانی که در یک روز به شهادت رسیدند

شهید روح الله صحرایی متولد 24دی ماه سال 1362 در آمل بود. پس از گذراندن دوران تحصیل در مدرسه با وجود معافیت از سربازی به دلیل ماه ها حضور پدرش در جبهه های دفاع مقدس با علاقه به خدمت سربازی در ارتش رفت. سال 1386 با پیگیری بسیار وارد سپاه پاسداران شد. سپس فوق دیپلم را در رشته تربیت بدنی و لیسانس حقوق را از دانشگاه فرهنگ هنر آمل گرفت. سال 89 با همسرش ازدواج کرد و حاصل این ازدواج 2 فرزند پسر به نام های محمد رسول و محمد جواد شد که فرزند دوم او شش ماه پس از شهادت پدر به دنیا آمد.

ماجرای 13 ایرانی که در یک روز به شهادت رسیدند

او در طول دوران خدمتش در سپاه پاسداران بارها به ماموریت های مختلف از جمله درگیری با اشرار و گروهک ها در شمالغرب کشور اعزام شد. پس از بازگشت از ماموریت پیرانشهر بود که داوطلب رفتن به سوریه شد. روح الله 16 آذرماه سال 94 به همراه سه همرزم دیگر خود شهیدان محرمعلی مرادخانی، عبدالله فیروزآبادی و مصطفی شیخ الاسلامی در حلب سوریه به شهادت رسید.

ماجرای 13 ایرانی که در یک روز به شهادت رسیدند

شهید مدافع حرم محرمعلی مرادخانی متولد سال 1345 و اهل شهرستان تنکابن استان مازندران بود. وی به عنوان نیروی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در صحنه هشت سال دفاع مقدس حاضر شد و در این راه بارها از ناحیه صورت و پا دچار مجروحیت شد. پس از جنگ تحمیلی همچنان در سپاه پاسداران خدمت کرد، مدتی در ستاد مشترک نیروی قرارگاه امام حسین (ع) در تهران به عنوان کارشناس نظامی مشغول شد. پس از آن وی به عنوان مسئول عملیات تیپ سوم لشکر 25 کربلای مازندران منصوب شد و بلافاصله پس از بازنشستگی زمانی که تکفیری ها حرم عمه سادات را نشانه رفته بودند به جمع مدافعان حرم پیوست. وی 16 آذرماه سال 94 در نبرد با تکفیری ها از ناحیه پشت سر هدف تیر قناصه قرار گرفت و در حالی که زانو زده بود و سر به سجـده گذاشته بود، به شهادت رسید.

ماجرای 13 ایرانی که در یک روز به شهادت رسیدند

«مصطفی شیخ الاسلامی» متولد 22 دی ماه سال 64 در شهر چالوس بود. تحصیلاتش را در تا مقطع فوق لیسانس در رشته مهندسی برق ادامه داد و در کنار تحصیل به ورزش مشغول شد. او در رشته کشتی و جودو دارای مقام های استانی و کشوری بود. شیخ الاسلامی در سال 91 به سپاه پاسداران پیوست و در سال 1394 نیز برای دفاع از حرم حضرت زینب (س) داوطلب حضور در سوریه شد تا اینکه در 16 آذرماه سال 94 در یک عملیات سنگین در شهر حلب به دست نیروهای تکفیری وهابی داعش به شهادت رسید.

ماجرای 13 ایرانی که در یک روز به شهادت رسیدند

«شهید مهدی قاضی خانی» یکی از شهدای مدافع حرم استان تهران از شهرستان قرچک است که طی عملیات مستشاری در سوریه در ۱۶ آذر سال ۹۴ به شهادت رسید و شهادتش با شهادت امام رضا (ع) مصادف شد. مراسم تشییع پیکر مطهر شهید مهدی قاضی خانی مدافع حرم حضرت زینب (س) در قرچک برگزار شد و در مزار شهدای امامزاده بی بی زبیده خاکسپاری شد. از شهید قاضی خانی 2 پسر به نام‌های محمد متین و محمد یاسین و یک دختر به نام نهال به یادگار مانده است.

ماجرای 13 ایرانی که در یک روز به شهادت رسیدند

شهید مدافع حرم «سجاد مرادی» متولد 28 دی ماه سال 61 در روستایی از توابع شهر بلداجی بروجن استان چهارمحال و بختیاری است. در بهمن ماه سال 1381 لباس سبز پاسداری را به تن کرد و به خدمت در این نهاد انقلابی مشغول شد. وی پس از گذراندن دوره نظامی در تهران وارد لشکر عملیاتی 14 امام حسین (ع) شد. سال 1390 با حمله ضد انقلاب و گروهک پژاک به کردستان عازم این شهر شد. سال 1384 با دختری از بستگاه خود ازدواج کرد. سجاد آبان ماه سال 1394 عازم جبهه های نبرد شد و در 16 آذرماه در منطقه خلصه حلب در اثر اصابت موشک عناصر کتائب ثوار الشام و برخورد ترکش به پشت سر به شهادت رسید.

ماجرای 13 ایرانی که در یک روز به شهادت رسیدند

«شهید حبیب روحی چوکامی» ششمین شهید مدافع حرم گیلان است که روز دوشنبه ۱۶16 آذر 1396، حین انجام مأموریت‌های مستشاری در حلب سوریه به شهادت رسید. از این شهید مدافع حرم 33 ساله سه فرزند به یادگار مانده است. پیکر مطهر شهید حبیب روحی چوکامی در گلزار شهدای چوکام به خاک سپرده شد.

ماجرای 13 ایرانی که در یک روز به شهادت رسیدند
«احمد قاسمی‌کرانی» متولد دوم اردبیهشت سال 69 در شهرستان فارسان است. قاسمی از سال 1387 تا اوایل سال 1393 در رشته مهندسی مکانیک گرایش سیالات دانشگاه آزاد اسلامی واحد مجلسی ره استان اصفهان مشغول به تحصیل شد و به مدت چهار سال مسوولیت نیروی انسانی بسیج حوزه بسیج دانشجویی شهید باکری ناحیه شهرستان مبارکه را برعهده گرفت. احمد پس از معرفی از گردان فتح به تیپ پانزده تکاوری امام حسن مجتبی(ع) در بهبهان رفت و آموزش های تخصصی لازم را با مسوولیت آرپی چی زن زیر نظر مربیان و تکاوران نیروی زمینی سپاه گذراند و در سحرگاه 25 آبان ماه سال 94 داوطلبانه به سوریه اعزام شد و سرانجام در 16 آذرماه همان سال به شهادت رسید.

ماجرای 13 ایرانی که در یک روز به شهادت رسیدند

شهید «سید مجتبی ابوالقاسمی» متولد سال 1360 در دزفول بود که برای دفاع از حرم حضرت زینب (س) از شر تکفیری ها خود را به سوریه رساند و در 16 آذرماه سال 94 در حلب سوریه به شهادت رسید. وی فرمانده بسیجی گردان بیت المقدس سپاه دزفول بود که داوطلبانه عازم سوریه شد.

ماجرای 13 ایرانی که در یک روز به شهادت رسیدند

«مرتضی زارع» سال 64 در اسلام‌آباد اصفهان و در خانواده ای با چهار خواهر و یک برادر متولد شد. در سال 1392 در رشته مدیریت دولتی دانشگاه پیام نور دولت آباد پذیرفته شد و در زمان شهادت، دانشجوی این دانشگاه بود. او در ۱۷ ربیع الاول سال 92 شمسی مقارن با تولد حضرت محمد(ص) ازدواج کرد. شهید مرتضی زارع در 16 آذر ماه سال 1394 در عملیات مستشاری در سوریه به دست گروه تروریستی تکفیری داعش به درجه شهادت نائل آمد.

ماجرای 13 ایرانی که در یک روز به شهادت رسیدند

«احسان فتحی چم خانی» 12 اردیبهشت 1369 در شهرستان بهبهان به دنیا آمد. پدرش شکرالله نام داشت. تا پایان دوره متوسطه درس خواند و دیپلم گرفت. 26 آبان 1392 با عضویت رسمی در سپاه پاسداران مشغول به خدمت شد. دانشجوی ترم اول رشته تربیت بدنی بود و همزمان با روز دانشجو؛ 16 آذر 1394 در دفاع از حرم بانوی مقاومت، حضرت زینب کبری(س) در حلب، با آتش مزدوران سعودی و پیروان اسلام آمریکایی شهدِ شیرین شهادت را چشید و میهمان سفره ی اباعبدالله الحسین(ع) شد.

پیکر مطهر احسان فتحی چم خانی در شهرستان بهبهان تشییع و در گلزار شهدای این شهرستان در کنار مزار برادر شهیدش بارونی فتحی چم خانی که در عملیات رمضان (تیرماه 1361) به شهادت رسیده بود به خاک سپرده شد.

ماجرای 13 ایرانی که در یک روز به شهادت رسیدند

شهید مدافع حرم «سید اصغر فاطمی تبار» متولد سال 13264 در امیدیه خوزستان است. او تنها چند ماه پس از ازدواج برای دفاع از حرم اهل بیت (ع) به سوریه رفت و در 16 آذرماه سال 94 به شهادت رسید.

ماجرای 13 ایرانی که در یک روز به شهادت رسیدند

پاسدار شهید «سیدیحیی براتی» در سال ۴۹ در محله احمدآباد متولد شد. سال 1373 وارد سپاه پاسداران شد و تا سال ها در این نهاد انقلابی خدمت کرد. وی دومین شهید شهر «درچه» شهررستان خمینی شهر اصفهان است که آذرماه سال ۹۴ در روستای خلصه در استان حلب سوریه بر اثر انفجار تانک و اصابت ترکش بر پیکرش به شهادت رسید.

انتهای پیام/

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi