شناسه خبر : 62628
پنجشنبه 11 دي 1348 , 03:30
اشتراک گذاری در :
عکس روز

تنها اتفاق جدی برای فیلم‌های مستند

علیرضا آل‌یمین نویسنده و کارگردان مستند «الماظا» در حاشیه اکران فیلمش در مورد جشنواره سینماحقیقت یادآور شد تنها اتفاق جدی و قابل اعتنایی که برای فیلم‌های مستند در کشور رخ می‌دهد در جشنواره سینما حقیقت است.

فاش نیوز - علیرضا آل‌یمین نویسنده و کارگردان مستند «الماظا» در حاشیه اکران فیلمش در مورد جشنواره سینماحقیقت یادآور شد تنها اتفاق جدی و قابل اعتنایی که برای فیلم‌های مستند در کشور رخ می‌دهد در جشنواره سینما حقیقت است.

به گزارش روابط عمومی دوازدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، علیرضا آل یمین گفت: با وجود آن که روز نخست جشنواره، نوبت به اکران مستند «الماظا» در بخش شهید آوینی رسید و بسیاری هنوز از جزئیات برنامه‌های جشنواره خبر نداشتند اما سالن پر شد و این استقبال را اتفاق خوبی می‌دانم.

وی ادامه داد: مستند «الماظا» با زبان اصلی و زیرنویس فارسی تولید شده است و خوشحالم وقتی نمایش فیلم به پایان رسید، بازخوردهای خوبی از مخاطبان گرفتم و کمابیش با این اثر ارتباط برقرار کرده بودند.

این کارگردان و نویسنده، با اشاره به برپایی جشنواره سینماحقیقت اظهار کرد: تصور می‌کنم تنها اتفاق جدی و قابل اعتنایی که برای فیلم‌های مستند در کشور رخ می‌دهد در جشنواره سینما حقیقت است. بسیاری از فیلمسازان مستند علاقه‌مندند فیلم‌شان وارد این رقابت شود و اثرشان توسط مخاطبان جدی سینمای مستند دیده شود و راجع به آن حرف زده شود و مورد توجه قرار بگیرد. تنها جایی که این اتفاق می‌تواند در آن به شکل حرفه‌ای جریان داشته باشد همین جشنواره است.

کارگردان «الماظا» همچنین گفت: جشنواره‌های دیگری هم بخش مستند دارند، اما با توجه به این که موضوعی هستند، مستندی که عام تر باشد، موضوعات بیشتری را شامل می‌شود، کمتر امکان بروز و ظهور پیدا می‌کند. در جشنواره سینماحقیقت فیلم‌ها با موضوعات مختلف پخش می‌شوند و همه این‌ها در کنار هم هستند و فیلمسازان این امکان را دارند که آثار یکدیگر را ببینند و محک بزنند و از همدیگر یاد بگیرند.

آل یمین با اشاره به این که امسال 29 فیلم مستند در بخش آوینی حضور داشته‌اند؛ عنوان کرد: این که فیلم های حوزه مقاومت و انقلاب اسلامی بخش جداگانه‌ای داشته باشند را بد نمی‌دانم و تصور می‌کنم باعث می‌شود در این زمینه فیلم‌های بیشتری دیده شود. بخش ملی ظرفیت محدودی دارد، اما موضوعات بخش شهید آوینی با توجه به شرایطی که در این سال‌ها در منطقه رخ داده است؛ همچون سوریه، عراق، یمن و ... باعث می‌شود فیلمسازها جرات پیدا کنند، از مرز بیرون بروند، در فضای پرتنش کار کنند و تجربه‌های جدیدی را در این فضا به دست بیاورد.

وی همچنین اظهار کرد: دوران کودکی و نوجوانی ما با روایت فتح و مطرح شدن نام فیلمسازی همچون سید مرتضی آوینی گذشت که در منطقه فکه و در حین مستندسازی شهید شد. آشنا شدن با فضای ذهنی و فکری آوینی باعث شد مستند در ذهن برخی از هم نسلانم جدی شود. به ویژه این که ایشان مستندهایش در حال و هوای جنگ و مقاومت مردم مقابل دشمن شکل گرفت و امروز هم این اتفاقات در منطقه رخ می‌دهد و ما شاهد مقاومت مردم منطقه در برابر دشمن هستیم. این فرصتی برای ما بود که خود را محک بزنیم و درس‌ها و آموزه‌های شهید آوینی را به کار بگیریم. کار کردن در فضای بحران متفاوت است و ویژگی‌ها و قابلیت‌های نیاز دارد که فیلمسازان بتوانند در این شرایط به درستی مدیریت کنند و کار کنند.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi