شناسه خبر : 62632
شنبه 24 آذر 1397 , 11:01
اشتراک گذاری در :
عکس روز

اروپا دروغ می‌گوید این هم سندش!


اگر بنا بر ادعای اروپایی‌ها، بخش خصوصی خود را نمی‌توانند مجبور  به مقابله با تحریم‌ها و تجارت با ایران کنند، چرا یکصد بانک و شرکت دولتی اروپا به تعهدات برجامی خود عمل نمی‌کنند؟
به گزارش رجانیوز، بیش از 8 ماه از خروج آمریکا از برجام می‌گذرد و اروپایی‌ها برخلاف ادعای پایبندی خود به برجام حاضر به راه‌اندازی کانال مالی نشده‌اند.
اروپا ادعا می‌کند که در معامله و تجارت با ایران نمی‌تواند بخش خصوصی خود را مجبور به رابطه با ایران کند و شرکت‌ها و بانک‌های خصوصی اروپایی نیز از ترس تحریم آمریکا ریسک رابطه با دولت ایران را نمی‌پذیرند.
عراقچی هم این دیدگاه را پذیرفته و در این خصوص می‌گوید: «متاسفانه آمریکا از قدرت اقتصادی و دلار برای تحمیل خواسته‌های خود استفاده می‌کند و به نظر می‌رسد شرکت‌های اروپایی از دستورات آمریکا بیشتر از دولت‌های محلی خود پیروی کرده‌اند.»
نکته قابل تامل آنکه دولت‌های اروپایی هم حاضر نیستند با ایران همکاری کرده و با بهانه تحریم آمریکا از انجام دادن تعهدات خود فرار می‌کنند، این در حالی است که بانک‌ها و شرکت‌های دولتی این کشورها بخش خصوصی نیستند که اروپا بتواند اعلام کند ما نمی‌توانیم آنها را مجبور به رابطه با ایران کنیم! بلکه این دول اروپایی هستند که باید برای همکاری با ایران و حفظ برجام تصمیم بگیرند و در مقابل تحریم‌های احتمالی آمریکا بر بانک‌ها و شرکت‌های خود بایستند.
اروپا در حالی فقط به لفاظی برای حفظ برجام بسنده کرده که تمام هزینه‌های حفظ برجام از جیب ملت ایران پرداخت می‌شود.
اخیرا دکترسعید جلیلی در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران گفت: اروپا با گذشت حدود 7 ماه از خروج آمریکا از برجام، حتی حاضر نیست آن را نقض برجام بداند و محکوم کند.
جلیلی با اشاره به انتشار سیزده تا چهارده گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تایید پایبندی ایران به برجام گفت: دولت انگلیس باید پاسخ دهد که چرا از ورود 900 تن کیک زرد به ایران جلوگیری کرد؟  این که ربطی به برجام و خروج آمریکا از آن ندارد. اروپایی‌ها در این مدت، نهایت لطفشان این بوده که تاسف عمیق‌شان را در قبال خروج آمریکا از برجام
اعلام کرده‌اند.
وی خطاب به اروپایی‌ها به طرح این پرسش پرداخت که اگر برجام برای شما مهم است چرا هزینه‌هایش را ملت ایران بپردازد؟ می‌گویند شرکت‌های ما خصوصی است و نمی‌توانیم آنها را به همکاری با ایران مجبور کنیم در حالی که حداقل صد شرکت و بانک بزرگ اروپایی، صد درصد دولتی است چرا آنها را به همکاری با ما وا‌نمی‌دارید؟ این شرکت‌ها و بانک‌ها مگر در اختیار شما نیست؟

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi