شناسه خبر : 62681
سه شنبه 27 آذر 1397 , 10:58
اشتراک گذاری در :
عکس روز

اندیشکده واشنگتن:

تهدید دریایی ایران کاملا جدی است


یک اندیشکده آمریکایی تصریح کرد اگر فشار دولت ترامپ ادامه پیدا کند، ممکن است با واکنش مرگبار ایران روبرو شود.
میکو لویت از مدیران اندیشکده واشنگتن در تحلیلی با عنوان «آیا تهدید به بستن تنگه هرمز لفاظی است؟» نوشت: 35 سال پیشینه تاریخی به روشنی نشان می‌دهد ایران اگر احساس تهدید و انزوا کند، تهاجمی می‌شود.
هفته گذشته حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران تهدید کرد «اگر ایالات متحده صادرات نفت ایران را متوقف کند، هیچ نفتی از خلیج ‌فارس صادر نخواهد شد.» ممکن است این سخنان چیزی جز طبل توخالی نباشد، اما به دلیل افزایش تنش‌های بیش از حد ناشی از اعمال دوباره تحریم‌های ایالات متحده، احتمال دارد شاهد بالا گرفتن طرح‌های عملیاتی ایران در منطقه، آزمایش موشک‌های بالستیک و تهدیدهای بیشتر تهران باشیم.
در حقیقت، می‌توان استدلال کرد این هفته، سی‌وپنجمین سالگرد ناخوشایند نبردهای ایران ازطریق نیروهای شبه‌نظامی خود در منطقه و ازجمله لبنان است. حزب‌الله لبنان، حزب‌الدعوه عراق و نیروهایی در کشورهای دیگر ازجمله متحدان ایران در حملات برنامه‌ریزی شده در منطقه به شمار می‌روند. اوایل سال 1985 (1365)، سازمان سیا اعلام کرد «ایران به طور کلی از گروه‌های شیعی نیابتی لبنانی و عراقی در عملیات خود استفاده می‌کند.»
حال با گذشت بیش از سه دهه، تهران در استفاده از آنچه اکنون آن را «ارتش آزادسازی شیعه» می‌نامد، تحت فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، برای تحریک بی‌ثباتی منطقه‌ای و نمایش قدرت ایران در خارج از مرزهای خود مهارت بیشتری پیدا کرده است.
سازمان سیا در اوایل سال 1988 ارزیابی کرد که از دید ایران، تهران و متحدان شیعه آن، خروج نیروهای نظامی ایالات متحده از لبنان را تحمیل کردند و خروج تحقیرآمیز ایالات متحده از لبنان توانایی واشنگتن برای استفاده از نیروهای نظامی خود برای تاثیرگذاری بر سیاست تحولات در خاورمیانه را زیر سوال برد.
بدین ترتیب دلایل متعددی برای نگرانی درخصوص سخنان روحانی وجود دارد که ایران ممکن است باز هم با انجام محاسبات مشابه، اقدامات پیشین را تکرار کند.
اگر ایران احساس خطر کند، ممکن است تهاجمی شود و این بدان معناست که ایران ازطریق متحدان خود وارد عمل می‌شود؛ یعنی حملات موشکی علیه اسرائیل ازسوی حماس و حزب‌الله، حمله به نیروهای ائتلاف در عراق محتمل است.
امروزه ایران اسلحه، آموزش، تامین مالی و پشتیبانی اطلاعاتی را برای ارتش شیعه تحت حمایت خود فراهم می‌کند.
مختصات  جغرافیایی یکی از دو مکان در تهران مربوط به سازمان جهاد سازندگی نشان از تحقیق و توسعه موشک‌های بالستیک ایران دارد.
در واقع، تصاویری که در سیستم هدایت کامپیوتری کوسه-33 نشان داده شده است، احتمال تولید، مونتاژ یا آزمایش حداقل هفت دستگاه اضافی دیگر را در این مرکز سپاه در شرق تهران نشان می‌دهد.
به نظر می‌رسد ایران به طور فعال سیستم‌های سلاح‌های خود را به طور مستقیم تولید و ارائه می‌دهد و به طور خاص قصد تهدید آزادی ناوگان دریایی در خلیج ‌فارس را دارد و این خود توضیحی بر تهدیدهای رئیس‌جمهوری ایران برای جلوگیری از صادرات نفت از تنگه هرمز دارد و مشخص می‌کند این تهدیدها جدی است.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi