شناسه خبر : 62693
چهارشنبه 28 آذر 1397 , 09:10
اشتراک گذاری در :
عکس روز

دست‌انداز‌های بیمه‌‌ها برای درمان جانبازان

لغو قرارداد یک بیمه خصوصی طی ماه‌های اخیر با بسیاری از بیمارستان‌ها، مراکز درمانی و شرکت‌های تجهیزات پزشکی موجب سرگردانی جانبازان و خانواده‌های شهدا شده است.

دست‌انداز‌های بیمه‌‌ها برای درمان جانبازان

گلایه‌های جانبازان و خانواده‌های شهدا از روند پذیرش در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها این‌روزها شهرهای مختلف به گوش می‌رسد، افرادی که از مناسب نبودن پوشش بیمه‌ای خود و سرگردانی در مراکز درمانی گلایه دارند؛ گلایه‌هایی که بیش از ماه‌های پیش شنیده می‌شود.

اوایل مهر ماه سال گذشته خبر انعقاد قرارداد بیمه درمانی تکمیلی برای خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران با بیمه دی اعلام شد. تا پیش از انعقاد این قرار داد یک شرکت بیمه‌ای دیگر مسئولیت ارائه خدمات بیمه‌ای به خانواده شهدا و ایثارگران را بر عهده داشت تا اینکه با انجام مناقصه و تصمیم بنیاد شهید و امور ایثارگران ادامه روند ادامه خدمات بیمه‌ای و درمانی با برگزاری مناقصه به بیمه جدیدی واگذار شد و این شرکت در سابقه خود عملکرد قابل قبولی نداشته است.

بیمه دی از مهر ۹۶ که برنده این مناقصه شد، اقدام به عقد قرارداد با مراکز درمانی کرد اما تنها پس از گذشت چند ماه به دلیل عملکرد ضعیف بیمه دی بدهی‌های این شرکت بیمه‌ای به مراکز درمانی، شرکت‌های تجهیزات پزشکی و بیمارستان‌ها آغاز شد؛ به طوری‌که بسیاری از این مراکز قرارداد خود را با بیمه دی فسخ کردند و همین موضوع سرگردانی تعداد زیادی از خانواده‌های شهدا و ایثارگران را در پی داشته است. خانواده‌هایی که توقع داشتند پس از انعقاد قرارداد با یک شرکت بیمه‌ای جدید وضعیت ارایه خدمات درمانی به آنها با افزایش کیفیت مواجه شود، اکنون به شدت درگیر مشکلات درمانی شده‌اند و در برخی از شهرها شاهد قطع همکاری گروه‌های پزشکی با این سازمان بیمه‌گر هستیم.

قطع همکاری پزشکان با بیمه دی

طی روزهای گذشته انجمن پزشکان عمومی چندین شهر به دلیل برخی مشکلات پیش‌آمده با بیمه دی قطع همکاری کردند، عباس کامیابی رئیس انجمن پزشکان عمومی ایران در نامه‌ای خطاب به رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران خواستار رسیدگی به مشکلات پزشکان طرف قرارداد با بیمه دی شد.

کامیابی در این درخواست آورده است: «شایان یادآوری است که مشکلات ذکر شده در خصوص عدم تمدید قرارداد این بیمه با بسیاری از پزشکان و همچنین تاخیر در انجام تعهدات به طرف‌های قرارداد، به‌صورتی از ابتدای امسال پرداختی نداشته‌ است، محدود به این شهر نبوده و مبتلابه دیگر استان‌های کشور نیز هست.

همان‌گونه که مستحضرید، همکاران فهیم ما به‌رغم همه بدعهدی و تاخیر در پرداخت بیمه طرف قرارداد آن بنیاد محترم، به‌منظور رعایت حرمت و شان جامعه فخیم ایثارگران، کماکان به خدمت این عزیزان مفتخر بوده‌اند؛ اما رفتار غیرتعاملی و حذفی این شرکت بیمه‌گر همراه با تاخیر در پرداخت تعهدات، این انجمن و سایر همکاران در کل کشور را ناچار به حمایت همه‌جانبه از این عزیزان می‌کند. با عنایت به دوراندیشی جناب‌عالی و لزوم حفظ تعامل و آرامش در نظام سلامت کشور، خواهشمندم به‌نحو مقتضی تدبیر و مساعدت شود.»

به تغییراتی که در حوزه درمان اتفاق افتاد نقد داریم

غلامرضا یاوند عباسی، مشاور وزیر کشور در امور ایثارگران اواخر مهرماه ۹۷ در نشست شورای هماهنگی امور ایثارگران کهگیلویه و بویراحمد در ارتباط با موضوع درمان ایثارگران و بحث تغییر در ارائه خدمات بیمه تکمیلی توسط بنیاد که از این پس فقط برای جانبازان غیر شاغل صورت می‌گیرد، گفت: ما هم به تغییراتی که در حوزه درمان اتفاق افتاد نقد داریم و بنیاد شهید در این زمینه کوتاهی کرده است. بنیاد شهید و امور ایثارگران که به دنبال این بوده بحث درمان به دستگاه‌ها برگردد چرا قرارداد دو هزار میلیارد تومانی با بیمه دی که توانش چند میلیارد بیشتر نیست منعقد کرد.

مشاور وزیر کشور در امور ایثارگران گفت: طبق مصوبه دولت، تمامی دستگاه‌های اجرایی موظف هستند از محل سرجمع اعتبارات مصوب و در قالب تخصیص اعتبار ابلاغی نسبت به تامین و پرداخت هزینه بیمه درمان تکمیلی ایثارگران و افراد تحت تکفل آن‌ها اعم از شاغل یا بازنشسته در دستگاه مربوط اقدام کنند. یکی از موانع این است که شرکت‌های بیمه برای تعداد محدود با یک اداره قرارداد نمی‌بندند، بنابر این پیشنهاد می‌شود هر چند اداره با هماهنگی هم لیست ایثارگران مربوطه را تجمیع کرده و با شرکت‌های بیمه‌گر وارد مذاکره شوند.

بنیاد شهید: بیمه دی مدیریت هزینه بلد نیست!

جواد فریدی اسکویی، مدیر عامل کانون آرامش جانبازان اعصاب و روان، تنها تشکل جانبازان اعصاب و روان گفت: ما به دیدار جانبازان می‌رویم و خانواده‌هایی که جانبازی آن‌ها نیاز به بستری دارند را رسیدگی کرده تا بتوانند در بیمارستان‌های مربوطه بستری شوند. بنیاد شهید چند مرکز درست کرده و خانواده ها جانبازان اعصاب و روان را در آنجا بستری می‌کنند. اما همین جانبازان وقتی دچار مشکلات جسمی می‌شوند باید به سایر بیمارستان‌ها مراجعه کنند. گاهی به خاطر مشکلاتی که به لحاظ اعصاب دارند بیمارستان‌ها آن‌ها را نمی‌پذیرند حتی بیمارستان‌های طرف قرارداد بنیاد شهید و به این دلیل در بخش خصوصی بستری می‌شوند.

وی با اشاره به مشکلات این دسته از جانبازان در درمان بیماری‌های جسمی و روحی ادامه داد: ما سعی می‌کنیم امکان بستری شدن آن‌ها در بخش خصوصی را فراهم کنیم. این بیمارستان‌ها با بیمه دی قرارداد دارند. اما اخیرا متاسفانه بیمه دی قراردادش را با چند بیمارستان خصوصی که این جانبازان در آنجا بستری بودند را قطع کرد. با بیمه دی صحبت می‌کنیم، می‌گوید بنیاد شهید به ما پول نمی‌دهد و با بنیاد صحبت می‌کنیم، می‌گویند ما پول را پرداخته‌ایم و آن‌ها مدیریت هزینه را بلد نیستند. وقتی یک بیمارستان ۲۰ یا ۲۵ جانباز پذیرش می‌کند، شاید در سال با تجهیزات کامل حدود ۱۵۰ میلیون هزینه آن‌ها شود؛ در حالی که بیمه به بیمارستان ۵۰ میلیون بیشتر نداده است. بیمارستان با ۵۰ میلیون چه کاری می‌تواند در امور درمانی انجام دهد؟ به بیمار رسیدگی کند یا حقوق پرسنل را بدهد؟

مدیر عامل کانون آرامش جانبازان اعصاب و روان گفت: بنیاد شهید قبلاً با بیمه ایران قرارداد داشت و بیمه ایران هزینه‌ها را از منابع دیگر استفاده می‌کرد که آن هم بنا به مشکلاتی که به وجود آمد دیگر تمدید نشد. الان بیمه دی طرف قرار داد بنیاد است که متاسفانه آن هم ضعیف عمل می‌کند. بنیاد شهید در جواب گلایه‌های ما می‌گوید: «در حال مذاکره‌ایم» اما جواب قانع کننده نمی‌دهد. قبلا در بیمارستان‌ها از این قبیل جانبازان پول چندانی گرفته نمی‌شد اما حالا شرایطی پیش آمده که به عناوین مختلف از جانباز پول می‌گیرند. چون بیمه دی به تعهداتش عمل نمی‌کند، بیمارستان‌ها دیگر آن را قبول ندارند.

چه کسی پاسخگوی سرگردانی بیماران است؟

پیگیری های خبرنگار فارس نشان می‌دهد تنها پس از سه ماه از آغاز قرارداد بیمه دی با بنیاد شهید بدعهدی در پرداخت‌ها آغاز شد، اما پس از تمدید قرارداد مجدد این بیمه لغو قرارداد با بیمارستان‌ها و مراکز درمانی قوت بیشتری گرفته است؛ به طوری که بیمه دی با درنظر گرفتن کسورات ۳۰ تا ۴۰ درصدی برای بیمارستان‌هایی که با آنها قرارداد دارد، انگیزه آنها برای ادامه فعالیت با این بیمه را به شدت کاهش داده است که همین موضوع باعث لغو قرارداد مراکز درمانی با این بیمه شده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد بیمه دی حتی در بیمارستان‌هایی که قرارداد خود با آنها را لغو نکرده است، تعداد پذیرش را سهمیه بندی کرده و محدودیت‌هایی را برای پذیرش بیماران ایجاد کرده است.  ۱۱ شرکت تجهیزات پزشکی در هفته گذشته در حالی قرارداد خود را بیمه دی فسخ کرده اند که این شرکت بیمه‌ای در برخی از شهرهای کشور در حال ساخت‌وساز و فعالیت‌های اقتصادی است.

بسیاری از خانواده‌های شهدا و جانبازان در تماس با خبرگزاری فارس، اعلام می‌کنند که تاکنون موفق به دریافت فاکتورهای هزینه‌ شده بابت درمان خود از بیمه دی نشده‌اند؛ با توجه به وضعیت موجود باید دید سرانجام سرگردانی خانواده‌های شهدا و جانبازانی که در حال دست و پنجه نرم کردن با بیماری‌های مزمن بوده و با توجه به هزینه‌های سنگین درمان نیازمند حمایت سازمان‌های بیمه‌گر هستند چه خواهد شد؟ و بنیاد شهید چه اقدامی برای حمایت از این خانواده‌ها انجام خواهد داد؟

قرارداد با مراکز درمانی هدفمند شده

میر موسوی مدیر روابط عمومی بیمه دی از توضیح در این زمینه خودداری کرد و تنها در توضیحی کوتاه به خبرنگار فارس گفت: قراردادهایی که با مراجعه درمانی در حال تنظیم است هدفمند شده و با تناسب محیط جغرافیایی و تعداد جانبازان بسته می‌شود و برای نظارت بیشتر بر مراجع طرف قرارداد این روند بنا به درخواست بنیاد شهید منطقه بسته خواهد شد.

به نقل از فارس

اینستاگرام
دولت بي تدبير ونا اميد كردن مردم جوابي براي بي عرضه گي مسىولين دارد
چرا كسي پاسخگو نيست مگر بدون هدف وانگيزه ميشود همچنين بي احترامي به جامعه ايثارگران بشود
علت انتخاب يك بيمه بدون تجربه لازم وصرفا جناحي وشخصي وسودجو چيست
بيمه دي كاري كرده كه هيچ يك از بيمه ها نتوانند ابروي رفته را برگردانند
بيمه دي از مرداد وجوه نسخ جانبازان ر^ هم نداده
كاشكي دلسوزي بود وبيش از اين نمك بر زخم اين عزيزان نمي ريخت
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi