شناسه خبر : 62710
چهارشنبه 28 آذر 1397 , 10:23
اشتراک گذاری در :
عکس روز

تاب «۶۴۱۰ روز تنهایی» رونمایی شد

 مجموعه شعر«6410 روز تنهایی» اثر پونه نیکوی با حضور ادبی نعمت‌الله سعیدی و محمد سعید میرزایی به عنوان منتقد و میلاد عرفان‌پور عصر دوشنبه 26 آذر در فرهنگسرای انقلاب اسلامی برگزار شد.

در بخش ابتدایی نشست باشگاه کتاب فرهنگسرای انقلاب اسلامی، نعمت الله سعیدی گفت: با خواندن این مجموعه شعر با هنرمندی مواجه می‌شویم که تکلیف خود با جهان مشخص است و تردیدی در آن نیست برای اینکه شعر خود را تثبیت کند و موقعیت حسی، عاطفی، ادراکی و به اوج برساند در خدمت عناصر است. اگر موسیقی به این کتاب بپیوندد، کارکرد اجتماعی آن بسیار متفاوت می‌شود. باید گفت این روزها بنا به دلایل مختلف موسیقی از شعر جا مانده است و فاصله بسیار بین شعر و موسیقی وجود دارد. این مجموعه شعر با موسیقی جذاب می‌شود.

«6410 روز تنهایی» ریتم ملایمی دارد

سعیدی افزود: در مقایسه این مجموعه شعر با آثار دیگر نویسنده تفادت بسیاری را شاهد نیستم چراکه آثار این نویسنده کم غلط است شاید در فراز و فرود به شاعرایراد گرفت که در یک قدمی قله رسیده و پرواز نکرده است اما با شاعری مواجه هستیم که معشوق یک رزمنده و شهید است و به ندرت چنین اثری داشتیم از زبان معشوق یک رزمنده صحبت می‌کند. تعبیری که ما همیشه می‌گویم صدام از مادران شهدا و همسر شهدا شکست خورد باید بگویم آن آدمی که صدام را شکست داد الان مقابل ماست و خانم نیکوی می‌تواند برای ما آن ویژگی‌ها را ترسیم کند. شعر حکمت، عاطفه، احساس، ادبیات، فلسفه، سیاست، جامعه شناسی و... را به نقطه تعادل می‌رساند. مجموعه شعر «6410 روز تنهایی» ریتم ملایمی دارد، این مجموعه تمایل به موسیقی شدن دارد.

محمد سعید میرزایی سخنرانی بعدی این مراسم گفت: مجموعه شعر «6410 روز تنهایی» چند جهت گفتمانی مانند عاطفی، اجتماعی، سیاسی و ... دارد. شعری که در بستر بوطیقا (سخن شناسی ) قرار می‌گیرد، وفاداری شاعر را در مجموعه تمام گزینش‌هایی که به خدمت می‌گیرد از زبان محاوره، ادبیات، علم، فلسفه، منطق، عرفان، دین، شریعت، کتب آسمانی در متن شاهد هستیم. در مسأله توان ادبی همان طور که شما می‌توانید با قوائد ساده بی نهایت جمله بسازید با بوطیقا می‌توان بی نهایت موقعیت و لذت ادبی خلق کنیم. زمانی که بوطیقا شعر را بررسی می کنیم در واقع توانش ادبی آن بررسی می‌شود.

این منتقد تصریح کرد: ذهن شاعر با استعاره‌ها جهان  را سازماندهی می‌کند و یک موقعیت و جهان‌های دوباره می‌آفریند و جهان‌های موازی را با شعر می‌آفریند و باعث می‌شود گفتمان‌هایی را  وارد زندگی مردم کنیم. میرزایی بیات کرد : این امکان را داشت که برخی از بیت‌ها را حذف کنید یا اینکه قافیه و ردیف را تغییر می‌دادید شعر زیباتر می‌شد. ما می‌توانیم دو جنس شعرپیشرو و همراه داشته باشیم. ما در این مجموعه با شعر «همراه» روبه رو هستیم.

مادران و همسران شهدا در زمان جنگ تحمیلی حضور منفعل و تماشاگر نداشتند

در بخش پایانی نیکوی شاعر مجموعه «6410 روز تنهایی» گفت: ادبیات پایداری هر کشوری می‌تواند آینه تمام نمای فراز و نشیب‌های آن جامعه باشد. من سعی کردم زن را در این مجموعه یک نقش محوری باشد و نشان بدهم مادران و همسران شهدا حضور غیر مستقیم در جنگ داشتند و تاثیرگذار بودند. مادران و همسران شهدا در زمان جنگ تحمیلی ایران و عراق حضور منفعل و تماشاگر نداشتند. ایستادگی آنها برای آزادی برای من بسیار تاثیرگذار بود.

نیکوی درباره نخستین حسی که با دیدن ویدئوی سردارآزاده لشکری داشت گفت: دهه 70 ویدوئویی از شهید لشکری پخش شد و لحظه دیدار ایشان و خانواده اش را به تصویر کشید. خانواده نزدیک به 15 سال اصلا خبری از ایشان نداشتند به همین دلیل این ویدئو را اینگونه ساخته بودند که دوربینی در هتل و دوربین دیگری در منزل این آزاده تصاویر اولین صحبت‌ها را ضبط کردند و شهید لشکری سلام داد و همسرشان فقط گریه می‌کردند بعد از این همه سال چه جمله و حرفی این انتظار را می‌تواند نشان دهد. در این سال‌ها همیشه  به این ویدئو  فکر می‌کردم تا اینکه سال 90 دوباره همین ویدئو را تلویزیون پخش کرد و بدون اینکه بخواهم تحت تاثیر قرارگرفتم.

نیکوی با اشاره به صحبت همسر شهید لشکری عنوان کرد: همسر شهید لشکری در یک مصاحبه گفت: چه کسی می داند 6410 روز اسارت یعنی چه و ادامه می‌دهد زمانی که در خانه خودتان با تمام امکانات به شما بگویند یک هفته در خانه بمان چه حسی خواهید داشت و این حس واقعا سخت است. حتی شهید لشکری در زمان بازگشت از اسارت گفتند وقتی که به اسارت می‌رفتم علی پسرم علی چهار ماهه بود و دندان هم نداشت و حالا دانشجوی دندانپزشکی است. من به شدت تحت تاثیر مکالمه عاشقانه چند دقیقه پشت تلفن بودم و خوشحالم که این کتاب را نوشتم ودرباره همین موضوع صحبت می‌کنم.

پونه نیکوی هم زیباترین غزل این مجموعه را تقدیمِ او کرده:

جایی برای حرف نمی‌ماند، وقتی‌‌که بی‌قراری و دلتنگی

وقتی میان خانۀ خود با جنگ، بی‌وقفه سال‌هاست که می‌جنگی

گاهی به شکل آه می‌آید غم، گاهی به شکل گریه، زیاد و کم

عمری درآمده‌ست به هر شکلی، عمری درآمده‌ست به هر رنگی

پونه نیکوی  شاعر جوانی است که "6410 روز تنهایی " تازه ترین اثر وی در 69 صفحه است. مجموعه «6410 روز تنهایی» 30 قطعه شعر در حوزه دفاع مقدس است. اشعار این کتاب، گاه از دید یک زن به عنوان همسر، مادر و یا خواهر شهید روایت می‌شود و گاه چشم انتظاری یک همسر و مادر شهید ، مفقود الاثر و یا آلام یک همسر جانباز را به زبان شعر حکایت می‌کند. مجموعه شعر «6410 روز تنهایی» حکایت جانسوز تنهایی و شیدایی و رنجهای همسر شهید یا جانباز است که به زبانی شاعرانه روایت شده است.

گفتنی است پونه نیکوی شاعر جوان شناخته شده اهل بندر انزلی متولد سال 1364 است. وی دارای مدرک کارشناسی ارشد علوم سیاسی و کارشناس امور دانشجویی فرهنگی جهاد دانشگاهی گیلان است تاکنون کتابهای انار سبز زیتون سرخ، مسافر کوچولو، دست‌های تو جوانه می‌زنند، گیلان بیابان ندارد، 6410 روز تنهایی از وی منتشر شده و جاری تر از ونیز او نیز در دست چاپ است.

وی علاوه بر سرودن شعر در زمینه ترانه سرایی نیز فعال است. نیکوی، کاندید جشنواره کتاب قلم زرین در سال 93، کاندید جشنواره بین المللی شعر فجر در بخش شعر محاوره در سال 93 بود.

انتهای پیام/

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi