شناسه خبر : 62717
چهارشنبه 28 آذر 1397 , 10:45
اشتراک گذاری در :
عکس روز

لغو ماموریت آموزشی فرزندان جانبازان؛

دردی دیگر بر جان خانواده ایثارگران

از مرداد ماه سال جاری با حکم دیوان عدالت اداری، فرزندان جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر از مزایای ماموریت آموزشی محروم شده و حال بسیاری از آنان با مشکلات فراوانی از جمله ترک تحصیل روبرو شده اند.

 چند روز پیش بود که پیام های گروه «فرزندان ایثارگران» در شبکه های اجتماعی دست به دست می شد و پیام های بی شماری بود که هرکدام به نحوی از مشکلات اخیر به وجود آمده برای این قشر به دلیل وضع قوانین جدید حکایت می کرد.  

پیام هایی که تعداد زیادی از فرزندان جانبازان از شرایط جدید به وجود آمده برای آنان گلایه می کردند. شرایط جدیدی که با محروم کردن فرزندان جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر از مزایای ماموریت آموزشی، تعداد زیادی از آنان را مجبور کرده تا برای ادامه تحصیل، یا شغل خود را کنار گذارند یا برای امرارمعاش و تامین هزینه های خانواده قید درس و دانشگاه را زنند، که قطعا انتخاب گزینه دوم برای فرزندان خانواده های جانباز بیشتر به کار می آید.  

چراکه با توجه به وضعیت خاص خانواده های جانبازان و ایثارگران و ناتوانی برخی از آنان در کار کردن، چرخاندن چرخ زندگی بسیاری از آن ها بر دوش فرزندان ایثارگران است. اما چندی است که لغو ماموریت آموزشی فرزندان ایثارگر بالای ۲۵ درصد و محرومیت آنان از مزایای این امر چرخ زندگی خانواده جانبازان را متوقف کرده است.  

ماموریت آموزشی مزیتی است که طبق آن سازمان ها و ارگان ها هزینه تحصیل افرادی را که به طور همزمان مشغول کار در سازمان مزبور بوده را پرداخت می کنند. این مزیت طبق قانون تسهیلات استخدامی و اجتماعی جانبازان، از سال ۱۳۷۴ برای این قشر اعمال شد و سال ۸۸ هیت وزیران طی مصوبه ای، مقررات حاکم بر ماموریت آموزشی جانبازان را در مورد فرزندان شاهد و جانباز نیز لازم‌الاجر اعلام کرد.  

در واقع طبق ماده ۱۲ قانون تسهیلات استخدامی و اجتماعی جانبازان انقلاب اسلامی مصوب ۳۱ خرداد سال ۱۳۷۴، تمام دستگاه‌های مشمول قانون مزبور، مکلفند ضمن فراهم کردن امکانات لازم برای آموزش‌های کوتاه مدت، با ادامه تحصیل جانبازانی که در استخدام دارند تا پایان تحصیلات دانشگاهی به صورت ماموریت آموزشی تمام وقت یا نیمه وقت موافقت کنند. همچنین ماده ۳ آئین نامه اجرایی ماده ۱۲ قانون تسهیلات استخدامی و اجتماعی جانبازان مصوبه مورخ دهم آبان سال ۱۳۷۸ هیئت وزیران نیز تمام دستگاه‌ها را مکلف به ماموریت آموزشی مستخدمان جانباز خود در تمام مقاطع تحصیلی رسمی کرده است.

از سوی دیگر ماده ۹ آئین نامه ساماندهی اشتغال فرزندان شاهد و جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر مصوب اسفند سال ۸۸ مقررات حاکم بر ماموریت آموزشی جانبازان را در مورد فرزندان شاهد و جانباز نیز لازم‌الاجرا کرده است.  بر اساس این مصوبه قانونی فرزندان جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر نیز یم توانند در زمان اشتغال و تحصیل به طور همزمان، از مزایای ماموریت آموزشی استفاده کنند.  

در حالی که این قانون به عنوان امتیازی قانونی برای خانواده های جانباز و ایثارگر محسوب می شد و دوای تنها یکی از هزاران درد این قشر به حساب می آمد اما مرداد ماه سال ۹۶ سازمان بازرسی کل کشور برای لغو ماموریت آموزشی فرزندان جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر، با اعلام شکایتی به دیوان عدالت اداری خواستار ابطال ماده ۹ آئین‌نامه ساماندهی اشتغال فرزندان شاهد و جانبازان ۲۵ درصد شد.  
بر اساس این شکایت، سازمان بازرسی کل کشور ماده ۹ آیین نامه مذکور را مغایر با مفاد ماده ۱۲ قانون تسهیلات استخدامی و اجتماعی جانبازان دانست و خواستار ابطال آن شد.  

هیت عمومی دیوان عدالت اداری نیز مرداد ماه سال ۹۷ با حضور رئیس و معاونان دیوان، رای به ابطال ماده ۹ آئین نامه مذکور داد. بر اساس این رای فرزندان جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر از مزایای ماموریت آموزشی محروم شده و تنها فرزندان شهدا حق بهره مندی از امتیاز ماموریت آموزشی را خواهند داشت.  

دیوان عدالت اداری نیز در حکم ابطال این ماده اعلام کرد: با توجه به اینکه مطابق ماده ۶۱ قانون مدیریت خدمات کشوری، پرداخت هزینه‌های آموزشی از بودجه دستگاه‌های اجرایی به کارکنان ممنوع شده و وفق تبصره ذیل آن، ایثارگران مشمول مقررات خاص خود هستند و در ماده یک قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران مصوب سال ۱۳۹۱، فرزندان ایثارگران مشمول عنوان ایثارگر نشده‌اند و در ماده ۴۴ قانون برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران و ماده ۸۸ قانون برنامه ششم توسعه، صرفاً فرزندان شهدا از تمام امتیازات جانبازان ۵۰ درصد و بالاتر برخوردار شده‌اند، بنابراین حکم مقرر در ماده ۹ آئین‌نامه ساماندهی اشتغال فرزندان شاهد و جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر که فرزندان جانبازان را نیز واجد برخورداری از امتیازات جانبازان تلقی کرده است، مخالف قانون بوده و مستند به بند یک ماده ۱۲ و ماده ۸۸ قانون تشکیلات و آئین‌دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب ۱۳۹۲ ابطال می‌شود.

حال از مرداد ماه سال جاری فرزندان جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر به دلیل محرومیت از حقی که به موجب قانون به آنان تعلق گرفته بود، برای ادامه تحصیل و اشتغال به صورت همزمان، دچار مشکل شده و بسیاری از آنان مجبور به چشم پوشی از شغل یا ادامه تحصیلات دانشگاهی شده اند.  

این محرومیت برای خانواده های جانباز و ایثارگر در شرایطی ایجاد شده که آنان همواره با هزاران مشکل ریز و درشت معیشتی، درمانی و غیره دست و پنجه نرم می کنند و حال رای اخیر دیوان عدالت اداری و در کنار آن سکوت بنیاد شهید و امور ایثارگران برای دفاع از حقوق این قشر، دغدغه بزرگ دیگری را مهمان خانه های ایثارگران کرده است.  

با وجود شرایط کنونی و همچنین لغو بیمه تکمیلی ایثارگران شاغل در دستگاه های اجرایی، خانواده های جانبازان میان مشکلات جدیدی که هر روزه از گوشه و کنار تصویب لوایح مختلف برای آنان سر می زند، سر درگم مانده و امید خود را از نهادهایی که باید از آنان حمایت کنند از دست داده اند.  

عضو فراکسیون ایثارگران: مجلس در حال پیگیری لغو ماموریت آموزشی فرزندان ایثارگران است

در همین رابطه امیر خجسته عضو فراکسیون ایثارگران مجلس، با انتقاد از لغو ماموریت آموزشی فرزندان ایثارگران بالای ۲۵ درصد گفت: بهره مندی از مزایای ماموریت آموزشی حق مسلم جانبازان و فرزندان آن ها است که متاسفانه مدتی است با رای دیوان عدالت اداری فرزندان ایثارگران از این حق قانونی محروم شده اند. ماموریت آموزشی امتیازی است که قانون برای ایثارگران و فرزندان آن ها در نظر گرفته اما برخی قانون را لغو کرده و این افراد را از حقوق خود محروم کرده اند.

وی افزود: لغو ماده ۹  آئین‌نامه ساماندهی اشتغال فرزندان شاهد و جانبازان ۲۵ درصد، مشکلات فراوانی را برای فرزندان ایثارگران  به بار آورده و بسیاری از آن ها را مجبور به ترک تحصیل یا ترک شغل خود کرده است.
متاسفانه امروزه به تمامی حقوق ایثارگران بی‌توجهی می‌شود و بسیاری از حقوق ایثارگران در کشور ما ضایع شده و این افراد مورد بی مهری قرار گرفته اند.  لغو بیمه تکمیلی و ماموریت آموزشی فرزندان ایثارگران از مصادیق ظلم به این قشر جامعه است.

وی با بیان اینکه از عملکرد دولت و بنیاد شهید در خصوص رسیدگی به مسائل ایثارگران ناراضی هستیم، تصریح کرد: از دولت و رئیس بنیاد شهید تقاضا داریم برای رسیدگی به مشکلات ایثارگران از جمله مسئله مسئولیت آموزشی فرزندان آن ها، لغو بیمه تکمیلی و وضعیت معیشتی این قشر پیگیری های لازم را انجام دهند. نمایندگان مجلس نیز در حال پیگیری این موضوع هستند و امیدواریم دولت و بنیاد شهید هرچه زودتر برای حل این مشکل اقدامی جدی انجام دهند.

خجسته از  پیگیری مجلس برای رفع محرومیت فرزندان ایثارگران از مزایای ماموریت آموزشی سخن گفت و عنوان کرد: در حال حاضر رئیس و اعضای فراکسیون ایثارگران در حال پیگیری جدی این مسئله بوده و با فشار بر نهادهای مربوطه در تلاش برای حل این مشکل هستیم.

کد خبر

منبع: خبرگزاری مهر
اینستاگرام
انشا لله کی نگرانیمون تموم میشه؟ تاکی باید سر در گم بود و منتظر؟!
یعنی اینقدر مسئله بزرگ و پیچیدست که هنوز از حل اون نمایندگان عاجزو ناتوانند؟
مسایل مهم کشوری رو چجوری رسیدگی می کنند؟.....
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi