شناسه خبر : 62810
شنبه 08 دي 1397 , 16:00
اشتراک گذاری در :
عکس روز

گفت‌وگوی اختصاصی فاش نیوز با جانباز دوپاقطع «اسماعیل جعفری»

مسئولان با ما کاری ندارند!

در ۲۸ سالگی با وجود داشتن همسر و دو فرزند سه ساله و یک ساله و فرزند سومی در راه، تنها با یک فرمان رهبر که "جبهه ها را خالی نگذارید" کار کشاورزی و خانواده را رها کرده و به سوی جبهه های جنگ می شتابد

فاش نیوز - یاد تشرف به حرم علی بن موسی الرضا(ع) چند وقتی بود که دلم را بیتاب رفتن کرده بود که به استعانت پروردگار و با نظر امام رئوف، فرصت اقامت در هتل گلشن رضوی را برایمان فراهم ساخت تا چند روزی که در آنجا هستیم به پابوسی حضرتش نایل شویم. هر چند که با خود عهد کرده بودم تا به شکرانه این فرصت پیش آمده، نهایت استفاده معنوی را از این سفر روحانی ببریم اما با دیدن جانباز "اسماعیل جعفری" از جانبازان 8 سال دفاع مقدس بر روی ویلچر، تصمیم گرفتم که صحبتی با این جانباز گرامی داشته باشم و در همان دیدار اولیه، موضوع گفت وگو را با ایشان مطرح نمودم.

 جانباز «اسماعیل جعفری» در 28 سالگی با وجود داشتن همسر و دو فرزند سه ساله و یک ساله و فرزند سومی در راه، تنها با یک فرمان رهبر که "جبهه ها را خالی نگذارید" کار کشاورزی و خانواده را رها کرده و به سوی جبهه های جنگ می شتابد و دو سالی را پا به پای دیگر رزمندگان در مناطق عملیاتی مختلف سپری می کند تا اینکه در جزایر مجنون پاهایش آسمانی می شود و مدال پرافتخار جانبازی برسینه اش می نشیند.

هرچند که مایل بودیم تا با همسر این جانباز گرانقدر نیز صحبتی داشته باشیم اما متاسفانه این امر مهیا نشد و در یکی از آخرین شب های فصل پاییز به تنهایی در لابی هتل با این جانباز دوران دفاع مقدس به گفت و گو نشستیم.

فاش نیوز: لطفاً خودتان را برای خوانندگان فاش نیوز بیشتر معرفی بفرمایید.

- بنده اسماعیل جعفری متولد 1334 و 28ساله و متاهل بودم. با داشتن دو فرزند در یکی از روستاهای قم کشاورزی می کردم. تابستان که کار کشاورزیمان کمی سبک می شد، برای کار به شهرهای تهران و اطراف قم می رفتم.

 

فاش نیوز: با آن شرایط، همسر شما مخالف حضورتان در جبهه نمی شدند؟

- من با این که در یکی از روستاهای شهرستان قم ساکن بودیم، به واقع همسر ایثارگری دارم که هیچگاه مانع حضور من در جبهه نمی شد و در سه مرحله ای که به جبهه رفتم، همسر من واقعاً پشتیبان من بود. همانطور که می دانید، زندگی در روستا با کمترین امکانات و تر و خشک کردن دو فرزند و با شرایط بارداری که ایشان داشتند، کاری سخت است! و از طرفی پدر و مادر ایشان هم به رحمت خدا رفته بودند و کمک حالی نداشتند، اگر ایشان از وضعیتشان گله می کردند، من شاید در تصمیمم کمی دو دل می شدم اما ایشان با ایثاری که کردند، من توانستم چندین نوبت به جبهه بروم.

 

فاش نیوز: از آن روزها خاطره ای هم دارید؟

- بار اول که در سال 1361 به منطقه گیلان غرب رفتم، در مدت سه ماهی که در منطقه بودم، حتی یک بار هم نتوانستم با ایشان تماس بگیرم چون در جبهه که هنوز مخابراتی وجود نداشت و همه‌ی خانه ها هم که تلفن نداشتند، به خصوص برای ما که در روستا زندگی می کردیم و خدا می داند که چه شرایط سختی بر ایشان گذشته بود.

 

فاش نیوز: انگیزه شما از حضور در جبهه چه بود؟

- سال 1359 همان موقع که حضرت امام فرمودند: "جبهه ها را خالی نگذارید" من در تهران با ماشین کار می کردم. روز اول جنگ (1359/6/31) صدام 192 هواپیما بر روی آسمان کشور ما فرستاد که چندتایی از آن هم به تهران آمدند و من با چشم خودم دیدم که فرودگاه تهران را زدند. خودم را با عجله به فرودگاه رساندم و دیدم که یکی دو نفر هم شهید شده اند. تلویزیون نشان می داد که صدام در اتاق جنگ عراق در کنار تعدادی از فرماندهان عراقی پیام داده بود که کار ایران تا نیم ساعت دیگر تمام است! من همان موقع سوار ماشینم شدم و خودم را به شهرمان رساندم. ماشینم را فروختم و پول آن را بانک گذاشتم تا مدتی که من در خانه نیستم، این مقدار کم برای بچه ها بماند و برای رفتن به جبهه ثبت نام کردم.

 

فاش نیوز: چند مرحله به جبهه اعزام شدید؟

- ابتدا به منطقه گیلانغرب اعزام شدم؛ سه ماه در منطقه بودم که سالم به خانه بازگشتم.

اعزام دوم هم زمانی بود که جزء شورای روستا هم بودم و از سوی جهادسازندگی به آبادان رفتم.

مرحله سوم هم در تاریخ 1362/12/28 در منطقه‌ی جزیره مجنون از ناحیه دوپا مجروح شدم.

 

فاش نیوز: در این خصوص بیشتر توضیح بفرمایید.

- در جزایر مجنون پس از عملیات خیبر که هنوز جاده ای نبود با قایق به همراه یک رزمنده که او هم معلم بود، توسط خمپاره 60 هر دو از ناحیه دوپا مجروح شدیم.

 

فاش نیوز: در آن لحظه چه حسی داشتید؟

- حس خاصی نداشتم اما ناراحت بودم که چرا به این زودی مجروح شدم زیرا سال 62 بود و من می خواستم تا پایان جنگ هر چقدر هم که طول می کشید، در جبهه باشم. البته جنگ خوب نیست و خانمان‌سوز است و باعث شد بهترین جوانان ما شهید شوند. حسابش را بکنید، تمام فرماندهان ما مانند "شهید همت"، "شهید زین الدین"، "شهید کاوه" و... جوان و کمتر از 30 سال سن داشتند. جوانانی تلاشگر و باتقوا که اگر در حال حاضر بودند و پست های کلیدی را به دست می گرفتند، اجازه نمی دادند مملکت ما چنین وضعیتی پیدا کند.

 

فاش نیوز: با مجروحیتتان چگونه کنار آمدید؟

- پس از مجروحیت که مدتی در بیمارستان بودم و پس از بهبودی نسبی به روستا برگشتم. در حال حاضر باغچه ای دارم که تابستان ها روی آن کار می کنم. بحمدالله خودم رانندگی می کنم و تمام کارهایم را خودم انجام می دهم و زمانی که خانم نباشد، همه کارهایم را خودم انجام می دهم؛ لباس هایم را می شویم و آشپزی هم می کنم.

فاش نیوز: اگر از شهادت دوستان و همرزمانتان خاطره ای در ذهن دارید، بیان بفرمایید.

- من در منطقه تدارکاتچی بودم و چون منطقه گیانغرب کوهستانی و صعب العبور بود، مجبور بودیم مهمات و آب و آذوقه را با قاطر به رزمندگان برسانیم. گاهی دو ساعت در شیار باریکی که عبور واقعاً سخت بود، در راه بودیم و این در حالی بود که عراق هم با کاتیوشا و خمپاره، آن منطقه را دائم می زدند. در اولین مرحله اعزامم به منطقه گیلانغرب، رزمنده جوان 16ساله ای بود به نام "اکبر زینلی زاده" که هم نسبت فامیلی با هم داشتیم و با هم در منطقه بودیم. ایشان در عملیات رمضان به شهادت رسید که شهادت ایشان مرا واقعا متاثر کرد.

در همان منطقه باز هم جوانی بود که به واقع با ایمان و مودب بود و دائم قرآن می خواند و ذکر می گفت. خاطرم هست روز جمعه بود و آن جوان بسیار مقید به غسل روز جمعه بود. چون مسافت زیادی تا شهر بود، بنابراین آن جوان در شیاری که آب جمع شده بود، لباس هایش را درآورده بود تا غسل جمعه را انجام دهد که همان جا یک گلوله توپ صد و شصت در کنار او فرود آمده بود و ترکش آن در کنار قلبش نشسته بود. زمانی که من به ایشان رسیدم، دیدم که غرق خون است. به کمک یکی دیگر از دوستان، پیکر را به گیلانغرب بردیم. الان که به یاد آن روزها می افتم که چه گل هایی از این بوستان پرپر شدند، دلگیر می شوم.

 

فاش نیوز: شما نقش همسران جانباز را در زندگی با جانباز چقدر پررنگ می بینید؟

- همسران جانبازان به معنی واقعی ایثارگرند؛ به خصوص همسران جانبازان نخاعی، نخاع گردنی، جانبازان بصیر و دوپاقطع؛ همسران واقعاً ایثارگری دارند و این هم وظیفه خود جانباز و هم وظیفه‌ی مسئولین است که قدردان زحمات این همسران باشند. همسر من از بس ویلچر مرا بلندکرده و زمین گذاشته، از نظر جسمانی بسیار ضعیف و ناتوان شده و کمردرد و پا درد دارد.

 

فاش نیوز: برخورد مردم با شما به عنوان یک جانباز دفاع مقدس چگونه است؟

- برخوردها متفاوت است و به نظر من اگر برخورد مناسبی با جانباز ندارند، به این علت است که توجیه نیستند. به این شکل که وقتی یک جانبازی با ویلچر به خیابان می آید، ماشین ها بایستند تا او عبور کند یعنی به جانباز احترام بگذارند. جانباز که همیشه در خانه نمی نشیند و نیاز به فعالیت اجتماعی دارد و این مسائل باید فرهنگ سازی شود. شما اگر یک نگاهی به کشورهای اروپایی بیندازید، می بینید که با مجروحان جنگ جهانی خودشان چگونه برخورد می کنند.

 

فاش نیوز: رسیدگی بنیاد شهید نسبت به جانبازان استان قم چگونه است؟

- نیاز که همیشه مادی نیست، البته نیاز مادی هم مطرح است اما جانبازان به لحاظ معنوی نیاز بیشتری به رسیدگی دارند. اینکه مسئولان بیایند به جانبازان سری بزنند و احوالی بپرسند. مسئول بنیاد شهید استان قم با این که خود یک جانباز نخاعی است اما ما او را کمتر می بینیم.

 

فاش نیوز: خواسته شما از مسئولان نظام چیست؟

- مسئولان که کاری با ما ندارند. گاهی در تلویزیون می بینیم که شخصیت های مملکتی به دیدار جانبازی در تهران آن هم به صورت نمایشی می روند. اگر دیدار آنان واقعی است، به دیدار جانبازی از مناطق محروم و دورافتاده سیستان و بلوچستان و زاهدان بروند و سری به آنها بزنند. تهران پایتخت است و دیدار با خانواده یک شهید و یا جانباز که هنر نیست و نکته بعدی این که میان جانبازان تبعیضی قائل نباشند.

 من از مسئولان کل بنیاد شهید گله مند هستم زیرا خود بنیاد شهید دارای هتل هایی نزدیک به حرم هست، باید به جانبازان نخاعی و امثال ما هتل هایی نزدیک به حرم را اختصاص بدهد. دوست جانباز نخاعی من، ساعت 4صبح با ویلچر به سختی فاصله حرم تا هتل را رفته بود، بنده خدا هم خیلی خسته شده بود و هم کلی ترسیده بود که نکند خطری بین راه او را تهدید کند.

فاش نیوز: آخرین سخن

 کشور ما مدیریت صحیحی ندارد. مردم ما باید بهترین وضعیت زندگی را داشته باشند. متاسفانه ثروت کشور ما در دست تعداد اندکی قرار دارد و مابقی مردم در وضعیت اسفناکی زندگی می کنند. همه این ها نشان ضعف مدیریتی کشور است.

خواسته من این است که به فکر مردم محروم و بی بضاعت باشند زیرا همین مردم بودند که انقلاب کردند و همین مردم بودند که جنگ را اداره کردند اگر مسئولان از عهده‌ی مدیریت برنمی آیند آن را رها کنند و اجازه بدهند دیگران روی کار بیایند که اگر در وظیفه‌ی خود کوتاهی کنند، فردای قیامت، شهدا سد راهشان خواهند شد و آنان باید جوابگو باشند.

والسلام

گفت‌وگو از صنوبر محمدی

کد خبرنگار: 17
اینستاگرام
درود بر شما جانباز دلاور اگر شما ها نبودید الان کشور ما دست بیگانگان قرار داشت. و از خداوند منان میخواهم این مسئولین کشور ما به راه راست هدایت شوند و بیشتر به فکر شما از جان گذشگان باشند.
بنام خدا
با سلام وعرض ادب
هیچ کس با ما کاری ندارد دیگه برادر عزیز وبزرگوار جنگ تمام شد شد واز همه چیز گذشتیم . تا وطن سر پا بایستد . دیگه کاری به ما ندارند .
با تشکر جانباز 50 درصد جنگ تحمیلی
ضمن آرزوی سلامتی برای ایشان درد دل اکثر جانبازان دور از مرکز را گفتند چون ما که مسئولی را ندیدیم که بیایند ویا در مسافرتها اصلا اهمیتی نمی دهند چه رسد که محل افامت هم بدهنذ چند بار مراجعه کردیم متاسفانه غیر جانبازها ساکن بودند اصلا به جانبازان مناظق محروم کمترین اهمیت را می دهند اگر هم در مراسمی تجلیل کنند چند نفر را دارند که هر سال به آنها به صورت رفع تکلیف ویا صوری سری می زنند وعکس یادگاری می گیرند با این اوصاف خذا عاقبت همه مار را ختم به خیر کند وباید دعا کنیم که پرونده ایثار واز خود گذشتگی در بین مردم با دیدن این وضع بسته نشود
مسىوليت ارث پدران اين اقايان هست ومملكت قطع رجال سياسي مگر نميبينيد از حكم حكومتي استفاده ميكنند تا چند صباحي اقازادگان بيشتر كسب ثروت وموقعيت كنند
برادر جانبازم بيخيال شو كه مديران ناتوان مملكت وپستها را رها كنند اين ما هستيم كه اگر نميتوانيم خود را با شرايط موجود وقف دهيم ترك دنيا كنيم
بله برادر کشور ما مدیریت صحیح ندارد چون بعد از 40 سال هیئت نا محترم وزیران و نوبخت ( بدبخت) بیمه مکمل ایثارگران را قطع کردند و 3 ماه است آقای روحانی در خواب زمستانی بسر میبرند و حاضر به پاسخگویی نمیباشند و جانبازان بدون دکتر و بیمارستان و دارو مانده اند .
سلام ، حکومت همیشه محتاج و نیازمند ایثارگران است حتی دولتی که هیچگونه اعتقادی به ایثار و شهادت ندارد بشدت محتاج تر از دولتهای معتقد است. در حال حاضر روحیه ایثار در جامعه و ارگانهای رسمی توسط ایثارگران پمپاژ میشود و به عینه شاهدیم همین پمپاژ روحیه بسیار تاثیر گذار و روحیه بخش است بطوریکه اطرافیان را به شور و شوق و امید وامیدارد گرچه مسئولان بالاتر چنین اعتقادی نداشته باشند و گاهی در امور ایثارگران کارشکنی کنند.
تمام مسئولان و مردم مدیون ایثارگرانی هستند که حداقل در یک عملیات رزمی شرکت کردند علی ایحال نحوه خدمت رسانی بنیاد میبایست تغییر کند زیرا همانطور که در کمیسیون پزشکی و تایید حالت اشتغال هرگونه عوارض مجروحیت و سایر مشکلات جسمانی و روحی در نظر گرفته میشوند لذا لازم است برای سایر خدمات نیز مورد نظر قرار گیرد تا خدمت واقعی شود.
در حال حاضر بسیاری از ایثاررررگران دارای مشکلات مسکن و خودرو هستند گرچه صدها هزار وام مسکن و خودرو پرداخت شده اما شرایط طوری بوده که ایثارگران فاقد پس انداز قادر به استفاده از تسهیلات نشدند و همچنان در شرایط مستاجری و فاقد خودرو زندگی بسیار سختی را سپری میکنند.
فاش نیوز سلام پرسش وپاسخ از سایت دیوان قسمت ایثارگران
1397/10/12
سلام آقای آقا شاهی
آقای جمشید انصاری رئيس سازمان اداري و استخدامي كشور، در تاریخ 97/5/14 چنین گفت :تبديل وضعيت ايثارگران را يكي ديگر از اختلاف نظرهاي بين دستگاه هاي مسئول و ذينفعان در برداشت از قوانين دانست و گفت: در خصوص تبديل وضعيت، حكم روشن است. طبق قانون، دستگاه‌هاي اجرايي در صورت داشتن شرايط استخدام نسبت به تبديل وضعيت ايثارگران قراردادي شاغل در آن دستگاه بايد اقدام كنند، پس بايد توجه شود كسي كه قراداد با دستگاه ندارد مشمول تبديل وضعيت در آن دستگاه نمي گردد .
این مطلب درسایت سازمان وجود دارد.حالا که ایشان می فرمایند حکم روشن است پس چرا افرادی که با دستگاه قرارداد مستقیم دارند را تبدیل وضعیت نمی کنند. همین برای قضات باید کافی باشد . چرا برخی از قضات دیوان کاسه داغ تر از آش شده اند و مشکل تبدیل وضعیت فرزندان ما را پیچیده می کنند . آزمون را بی خودی برای ایثارگران علم کرده اند.در قانون چنین چیزی نیست .با سپاس از شما
پاسخ:
باسلام . ایشان میتواند همین مطلب را طی بخشنامه اداری به تمام سازمانهای اجرایی اعلام کند. اگر اعلام شد وسازمانی به این بخشنامه عمل نکرد شما میتوانید شکایت کنید و مطمئن باشید حکم هم از دیوان میگیرید
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi