شناسه خبر : 62998
شنبه 15 دي 1397 , 09:41
اشتراک گذاری در :
عکس روز

برگزاری یادبود شهدای هویزه در سه استان

میلاد کریمی دبیر ستاد فرهنگی زیارتگاه شهدای هویزه در گفت‌وگو با خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس اظهار داشت: یادمان شهدای هویزه، صبح جمعه 14 دی میزبان خیل مشتاقانی است که از سراسر ایران اسلامی جهت شرکت در این مراسم باشکوه حضور به هم می‌رسانند.

کریمی درباره برنامه‌ریزی این مراسم نیز اظهار داشت: نخستین اقدامات برگزاری این آیین ملی و مردمی از ابتدای فروردین امسال آغاز و در ادامه از آذر با تشکیل ده‌ها جلسه توسط ستاد فرهنگی، استانداری خوزستان و همه دستگاه های اجرایی استان و شهرستان هویزه دنبال شد.

وی با بیان اینکه برنامه‌های متنوعی برای این ایام تدارک دیده شده است، اضافه کرد: در ایام برگزاری مراسم سالگرد حماسه هویزه از 14 استان و 23 شهر ایران اسلامی میزبان خانواده های معظم شهدای مظلوم کربلای هویزه و رزمندگان و بازماندگان حماسه خواهیم بود.

وی افزود: قریب 40 سال است که خانواده های معظم شهیدان هویزه از سراسر کشور در یک روز و یک نقطه مشخص که همان محل شهادت و رزم فرزندان شان می باشد، گرد هم می آیند و در همه این سال ها به یک خانواده بزرگ تبدیل شده اند که در غیر از این ایام نیز از حال هم باخبرند و شریک غم و شادی یکدیگر هستند.

وی افزود: ورود خانواده‌های معظم شهدا از چهارشنبه 12 دی آغاز شده است و دلیل اینکه مراسم سالگرد در روز جمعه برگزار می‌شود نیز همین موضوع است که خانواده های شهدا بتوانند از نقاط مختلف کشور خودشان را به مراسم برسانند.

دبیر ستاد فرهنگی زیارتگاه شهدای هویزه در تشریح دیگر اقدامات انجام شده جهت این ایام نیز اظهار داشت: خانواده های شهدای هویزه، ظهر روز پنجشنبه 13 دی، مهمان خانواده های معظم شهدای عشایر کرخه نور که در روزهای سخت ماه های ابتدایی جنگ، میزبان، همرزم و همراه رزمندگان حماسه آفرین هویزه بوده‌اند، در «روستای سُمیده» شهرستان هویزه هستند تا ضمن تجدید دیدار و خاطرات آن روزهای ماندگار، اتحاد و همبستگی بیش از پیش خود را به نمایش گذارند.

کریمی ادامه داد: برنامه‌های رسمی مراسم  از شب جمعه 13 دی با برگزاری مراسم پرفیض دعای کمیل در جوار شهدای هویزه آغاز می‌شود. این مراسم که با نوای حاج رضا نبوی و حضور خانواده های معظم شهدا و مردم غیور خوزستان و عشایر منطقه بعد از نماز مغرب و عشا اجرا خواهد شد، از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران نیز بطور زنده و مستقیم پخش خواهد گردید. همچنین تعدادی از بازماندگان حماسه هویزه در این مراسم به بیان خاطرات عملیات و همرزمان شهیدشان خواهند پرداخت.

دبیر ستاد فرهنگی زیارتگاه شهدای هویزه با بیان اینکه برگزاری مراسم سالگرد شهدای هویزه، نقطه عطف و بهار فعالیت های این یادمان در طول سال به حساب می‌آید، یادآور شد: مراسم اصلی سی و هشتمین سالگرد شهادت هویزه آفرینان و بیست و یکمین یادواره شهدای دانشجو، ساعت 9 صبح جمعه با سخنرانی حجه الاسلام ماندگاری و مداحی حاج صادق آهنگران در محل مسجد یادمان شهدای هویزه برگزار می گردد. در این مراسم علاوه بر قشرهای مختلف مردم، دانشجویان و عشایر، نیک‌روش رئیس سازمان بسیج دانشجویی کشور، غفاری معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، سید ضیاء هاشمی، مدیر عامل خبرگزاری ایرنا، روسای دانشگاه های مهم کشور، فرماندهان عالی رتبه نظامی و بسیاری از مسوولان استانی و محلی حضور خواهند داشت.

کریمی درباره تمهیدات اندیشیده شده جهت حضور پرشور مردم در مراسم نیز گفت: ده ها اتوبوس از17 نقطه شهرهای اهواز و دزفول از جمله، مسجد امام علی (ع) فاز یک پادادشهر، مسجد آل رسول (ص) کوی مدرس، مسجد امام خمینی (ره) و مسجد امام عسکری (ع) فاز 2 پادادشهر، مسجد حضرت فاطمه زهرا (س) کوی یوسفی، حسینیه ام البنین (س)، مسجد المهدی (عج) زیباشهر، مسجد حضرت فاطمه زهرا (س) کوی ملت، مسجد الغدیر، مسجد النبی (ص) و... با همکاری شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب، کار نقل و انتقال زائران شهدا را به عهده خواهند داشت.

این مسوول فرهنگی اضافه کرد با همکاری بسیج شرکت ملی حفاری نیز اتوبوس هایی جهت جابه جایی زائران شهرستان هویزه در شب و روز مراسم تدارک دیده شده است.

جزئیات برگزاری مراسم یادبود شهدای هویزه در سه استان

دبیر ستاد فرهنگی حماسه 16 دی با بیان اینکه همه زائران شرکت کننده در این مراسم، مهمان سفره پربرکت اطعام شهیدان خواهند بود، از برپایی مواکب و ایستگاه های صلواتی توسط عشایر و اهالی منطقه در شب و روز مراسم نیز خبر داد و اضافه کرد: عشایر همیشه در صحنه عرب منطقه نیز امسال با شور و شوقی مضاعف و وصف ناشدنی در تدارک میزبانی از مهمانان و زائران شهیدان هویزه اند تا چونان استقبال بیاد ماندنی شان از زائران اربعین حسینی، جلوه ای دیگر از وحدت و همبستگی ملی و قومی مردم ایران اسلامی در دفاع از حریم ولایت را به نمایش گذارند.

کریمی، پخش کلیپی از تفحص شهدای مظلوم حماسه هویزه در سال 61 برای اولین بار و همچنین رونمایی از تمبر یادبود سی و هشتمین سالگرد حماسه هویزه و 6 عنوان کتاب جدید را از دیگر برنامه های این مراسم دانست.

مسوول امور پژوهشی زیارتگاه شهدای هویزه درباره کتاب هایی که رونمایی خواهد شد نیز گفت: «پشت پرده»، «شراکت ممنوع»، «نازکتر از گل»، «وزیر نیرو»، «فولاد آبدیده» و «روضه امام خمینی» عناوین این کتاب ها می باشد که توسط خانم محبوبه معراجی پور (نویسنده کتاب معروف عباس دست طلا) به رشته تحریر درآورده شده و توسط انتشارات هویزه منتشر شده است. این کتاب‌ها در بردارنده خاطرات زنان در دفاع مقدس هستند.

میلاد کریمی هم چنین از نگارش روایت ها و داستانک های کوتاه بر اساس فرازهای مختلف زندگی شهدای هویزه و طراحی در قالب بنر و نصب در حجره های پیرامون قبور مطهر شهدا خبر داد و گفت: در طرح «روایت عاشقی» بیش از 60 روایت ناب از شهدای هویزه، گردآوری و بازنویسی و جهت مطالعه زائران منتشر شده است.

رونمایی از پرچم اختصاصی قبور مطهر شهدای هویزه

وی درباره سایر فعالیت های انجام گرفته در استقبال از آیین 16 دی نیز گفت: فضاسازی شهر اهواز با همکاری شهرداری، گلکاری باغچه های پیرامون قبور شهدای هویزه با بیش از 100 صندوق گل فصلی، طراحی و رونمایی از پرچم اختصاصی جهت قبور مطهر شهدای هویزه مزین به آرم نام شهدا و جمله امام راحل که فرمودند:«هویزه مظلوم، جایگاه پروانه های شمع ولایت است.»، ساخت ماکت بزرگ عملیات نصر(حماسه هویزه) و نصب در راهرو ورودی زیارتگاه، احداث معبر و نمایش ادوات به جای مانده از دفاع مقدس و ریسه کشی با سربند در محوطه جلویی زیارتگاه، نصب تابلوهای چوبی به یاد دوران دفاع مقدس، تعویض تصاویر شهدا با طراحی جدید جهت نصب بر روی قبور، رنگ آمیزی، دیوارنویسی، ساخت کلیپ و تیزر اختصاصی شهدای هویزه و... را بخشی از اقدامات ستاد فرهنگی در این ایام دانست.

گلباران قبور مطهر شهدای هویزه توسط بالگرد در روز مراسم، استقرار دو خودروی مجهز به کتاب و سرگرمی توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان جهت استفاده کودکان حاضر در مراسم، برپایی نمایشگاه عکس دفاع مقدس، صنایع دستی منطقه و نمایشگاه هایی با رویکرد 40 سالگی انقلاب و... برنامه های دیگر روز 14 دی در زیارتگاه شهدای هویزه خواهد بود.

دبیر ستاد فرهنگی یادمان شهدای هویزه همچنین از برگزاری مراسم مردمی برای شهادت شهدای هویزه خبر داد و گفت: اهالی خونگرم شهرستان هویزه که خود از میزبانان و همرزمان شهدای هویزه بوده‌اند، نیز مراسم دیگری را در شامگاه 14دی با حضور مردم و مسوولین شهرستان و خانواده های معظم شهدای هویزه در مسجد امام رضا (ع) این شهر برگزار خواهند کرد.

برگزاری یادواره شهدای هویزه در تهران و سبزوار

میلاد کریمی با بیان اینکه برخی از خانواده های معظم شهدای هویزه تا روز 16 دی در محل یادمان اقامت خواهند داشت خاطرنشان کرد: برنامه‌های متنوع دیگری نظیر اردوی یک روز راهیان نور و... نیز برای روزهای آغازین هفته تدارک دیده شده است.

دبیر ستاد فرهنگی حماسه 16 دی در خاتمه با تشکر از زحمات شبانه روزی همه دستگاه های اجرایی و نظامی خوزستان از همه اقشار مختلف مردم جهت حضور در این مراسم دعوت به عمل آورد.

از حماسه نامیرای هویزه که 3 و نیم ماه پس از تهاجم وحشیانه صدامیان به مرزهای ایران اسلامی در تاریخ 16 دی 1359 به وقوع پیوست به عنوان مبدأ حرکت های مبارزاتی دانشجویان ایرانی در 8 سال دفاع مقدس یاد می شود. اهمیت این روز تا آنجاست که در تقویم ها به نام «روز شهدای دانشجو» نامگذاری شده است.

سخنان فراوان رهبر فرزانه و معظم انقلاب درباره شهدای «عزیز و غریب» این واقعه تاریخی که در جبهه و جامعه منشأ آگاهی و بصیرت بوده اند ؛ تشبیه حرکت حماسی شان به «شهدای کربلا» و «صدر اسلام» و همچنین برجسته خواندن آنان در میان شهدای سراسر دوران جنگ از سوی معظم له، نشان از جایگاه والای شهیدان حماسه هویزه و فرمانده شجاع و عزیزشان شهید سید محمد حسین علم الهدی نزد ایشان دارد. شهیدانی سربلند که امام راحل عظیم الشأن با شنیدن خبر شهادتشان گریسته اند.

بر اساس این گزارش، یادمان شهدای هویزه که محل رزم، شهادت و خاکسپاری حماسه آفرینان هویزه است در 45 کیلومتری شهر اهواز قرار دارد و اولین یادمان دفاع مقدس به شمار می آید.

 

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi