شناسه خبر : 63053
سه شنبه 18 دي 1397 , 10:42
اشتراک گذاری در :
عکس روز

دژ‌های نفوذناپذیر دشمن در«کربلای ۵»فرو ریخت

۱۹ دی مصادف با سالگرد عملیات پیروزمند کربلای ۵ است. این عملیات که با رمز مبارک «یا زهرا» و در منطقه شلمچه در شرق بصره انجام گرفت از ویژگی‌های منحصر به خود و نیز نتایج بسیار درخشانی بود. عملیات کربلای ۵ به فاصله کوتاهی پس از خاتمه عملیات کربلای ۴ آغاز شد. در این عملیات دژ‌های مستحکم دشمن فرو ریخت و تار‌هایی که مزدوران از ترس رزمندگان در اطراف خود تنیده بودند، یکی پس از دیگری از هم گسست. اخبار پیروزی‌های غرورآفرین رزمندگان به سرعت مخابره می‌شد: «دوجیله آزاد شد»، «بوارین به دست رزمندگان افتاد»، «فاصله ما تا بصره کمتر شد»، «از جزیره ماهی عبور کردیم»، «نیرو‌های ما به نزدیک پتروشیمی بصره رسیدند»، «۹ کیلومتر بیشتر به بصره نمانده» و … به این ترتیب برگ زرین دیگری در کتاب تاریخ دفاع مقدس اضافه شد.

در این عملیات قوی‌ترین خطوط پدافندی دشمن که با کمک مستشاران خارجی ایجاد شده بود، تا عمق ۹ کیلومتری خاک عراق درهم شکسته شد. در جریان عملیات کربلای ۵، ۷۰۰ دستگاه تانک و نفر بر، هزار و ۵۰۰ دستگاه از انواع خودرو، ۲۵۰ قبضه انواع توپ صحرایی و ضد هوایی و چهارصد دستگاه سایر ادوات جنگی و مهندسی، رزمی دشمن منهدم و به آتش کشیده شد.

رزمندگان موفق شدند ۲۲۰ دستگاه تانک و نفربر، ۵۰۰ دستگاه انواع خودرو و ۸۵ قبضه انواع توپ صحرایی و ضد هوایی را به همراه هزاران قبضه سلاح سبک و مهمات آن سالم به غنیمت خود درآوردند. پدافند هوایی در طول عملیات کربلای ۵ موفق شد ۸۰ فروند از هواپیما‌های جنگی دشمن را هدف قرار داده و سرنگون کند. تایمز لندن در انعکاس اخبار عملیات کربلای ۵ اعتراف کرد که ایران در این عملیات یک قدم به عملیات نهایی خود نزدیک‌تر شده است.

دژ‌های مستحکم دشمن در «کربلای ۵» فرو ریخت

در عملیات کربلای ۵ شهدایی را هم تقدیم اسلام کردم که تا آخرین نفس برای پیروزی این عملیات ایستادگی کردند. یکی از این شهدا «یدالله کلهر» قائم مقام لشکر ۱۰ سیدالشهدا (ع) است که در ادامه فرازی از زندگی این شهید را می‌خوانید:

شهید کلهر در سال ۱۳۳۳ در روستای بابا سلمان از توابع شهریار کرج در یک خانواده متوسط و مذهبی به دنیا آمد. او دوران تحصیل را تا اخذ مدرک سیکل ادامه داد و سپس در سال ۱۳۵۳ به خدمت سربازی رفت. در اوج پیروزی انقلاب اسلامی تا آنجا که در توان داشت به انقلاب کمک کرد.

در تظاهرات و مجالس مذهبی شرکت و جوانان روستا را به تظاهرات علیه رژیم پهلوی تشویق و ترغیب می‌کرد. بعد از پیروزی انقلاب به فعالیت‌های خود بعد تازه‌ای بخشید و در سال ۱۳۵۸ به عضویت سپاه کرج درآمد و سرپرست اولین گروه اعزامی از سپاه کرج به کردستان شد.

با آغاز جنگ تحمیلی سرپرست گروه‌های نامنظم کرج شد و به جبهه آبادان شتافت. بعد از آن با سمت‌های مختلفی همچون معاونت تیپ المهدی (عج)، معاونت تیپ نبی اکرم (ص)، معاونت لشکر ۲۷ حضرت رسول (ص) و قائم مقامی لشکر ۱۰ سیدالشهدا (ع) در جبهه خدمت کرد. در عملیات والفجر ۸ به کمک رزمندگان تحت فرمانش دلیرانه جنگید و جزیره «ام‌الرصاص» را فتح کرد و سپس عازم جبهه فاو شد. بعد از چند مرحله عملیات هدف تیر مستقیم دشمن قرار گرفت و به شدت مجروح شد به طوری که ۱۲ ماه تحت درمان قرار داشت. سرانجام به صورت جانباز به جبهه بازگشت. او آنقدر خوش‌اخلاق و خوش‌برخورد بود که همه را شیفته خود می‌کرد.

دژ‌های مستحکم دشمن در «کربلای ۵» فرو ریخت

یدالله کلهر در عملیات کربلای ۵ به عنوان قائم مقام لشکر سیدالشهدا در عملیات حضور داشت و پس از نبرد بی‌مانند، به خیل شهدا پیوست. او در فرازی از وصیت‌نامه‌اش آورده است: «همیشه باید نفس خود را تحت فشار قرار دهیم و خودمان را با سختی‌های جامعه وفق دهیم و بیش از پیش به فکر افراد سطح پایین جامعه باشیم و به آنان خدمت و سعی کنیم در خط امام که همان خط قرآن است حرکت کنیم؛ و از آن خارج نشویم و همیشه پشتیبان امام عزیز باشیم.»

انتهای پیام/ ۱۳۱

 

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi