شناسه خبر : 63070
چهارشنبه 19 دي 1397 , 10:14
اشتراک گذاری در :
عکس روز

«وحشی‌گری و خشم» دو ویژگی اسرائیل از نگاه گاردین

روزنامه گاردین در مقاله‌ای با تروریست خواندن رژیم صهیونیستی نوشته: دو ویژگی که اسرائیلی‌ها در برخورد با اهالی غزه از خود نشان داده اند «خشم » و «وحشی‌گری» علیه غیرنظامیان است. اولمرت پیش از این گفته بود در جنگ 2008 غزه، 5000 تن بمب بر سر مردم ریخته‌اند.

روزنامه انگلیسی گاردین در مقاله‌ای به قلم «آوی شلایم» در دهمین سالروز حمله نظامی اسرائیل به یک میلیون فلسطینی در نوار غزه نوشت، اسرائیل بعد از اینکه در سال ۲۰۰۵ از غزه عقب‌نشینی کرد، این منطقه را به بزرگترین زندان تبدیل کرد و دو ویژگی که اسرائیلی‌ها در برخورد با غزه با آن توصیف می‌شوند خشم و وحشی‌گری علیه غیرنظامیان است.
 اسرائیل ۲۷ دسامبر(آذرماه) ۲۰۰۸ عملیات «سرب گداخته» را علیه غزه به راه انداخت و نوار غزه را از زمین، هوا و دریا برای مدت ۲۲ روز بمباران کرد.
 این یک جنگ نبود بلکه کشتاری یک جانبه بود که در آن تنها ۱۳ اسرائیلی کشته شدند و ۱۴۱۷ فلسطینی به شهادت رسیدند که از جمله آن‌ها ۳۱۳ کودک بودند. بیش از ۵۵۰۰ تن نیز زخمی
شدند.
 براساس آمارها ۸۳ درصد قربانیان غیرنظامی بودند و رژیم صهیونیستی در آن زمان مدعی شده بود که برای دفاع از شهروندانش در مقابل موشک‌های حماس این جنگ را به راه انداخته است! اما اسنادی که بعدها منتشر شد نشان داد این یک جنگ متجاوزانه و عمدی بوده است.
به گزارش ایسنا و به نوشته گاردین، «در آن جنگ اسرائیل می‌توانست به گزینه دیپلماتیک متوسل شود اما تصمیم گرفت جنگ را انتخاب کند.
 ژوئن(خرداد) ۲۰۰۸ مصر نظارت بر توافق آتش‌بس میان حماس و اسرائیل را برعهده گرفت و متن توافق این بود که دو طرف حملات را متوقف کنند و اسرائیل به تدریج محاصره غزه را پایان دهد.
 این توافق تا حد زیادی موفقیت‌آمیز بود تا اینکه اسرائیل ماه نوامبر(آبان) این توافق را نقض کرد و با یورش به غزه شش تن از رهبران حماس را به قتل رساند.»
گاردین در ادامه نوشته: شورای حقوق بشر سازمان ملل بعد از این جنگ که ۱۸ ژانویه(دی) ۲۰۰۹ به پایان رسید، کمیته حقیقت‌یابی را با ریاست «ریچارد گلدستون» فرستاد. وی و تیمش به این نتیجه رسیدند که جنگ 22 روزه ،حمله عمدی برای مجازات و توهین و ترساندن ساکنان و از بین بردن اقتصاد محلی غزه بوده است.
به گفته این هیئت تروریسم استفاده از زور علیه غیرنظامیان برای اهداف سیاسی است و براساس این تعریف عملیات سرب گداخته یک اقدام تروریستی محسوب می‌شود.
خبر دیگر از رژیم صهیونیستی اینکه  روزنامه یدیعوت آحارونوت نوشته، شماری از اعضای کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) و سران گروه‌های مختلف در اسرائیل ، نتانیاهو نخست وزیر را یک «جنایتکار حرفه‌ای» توصیف کرده‌اند.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi