شناسه خبر : 63076
چهارشنبه 19 دي 1397 , 11:12
اشتراک گذاری در :
عکس روز

به یاد جانباز شهید «حاج محمد قبادی»

زندگی بود و او بود!

او چنان با دوستان و اقران خود جوش خورده بود و چنان مردم دار و مشکل گشا بود که حضورش در کنار همه کسانی که حتی با کوچکترین بهانه با او آشنا شده بودند، نزدیک و دلگشا بود.

فاش نیوز - حاج محمد قبادی از آن دست جانبازانی بود که رفتنش به این زودی ها در مخیله مان نمی گنجید. او چنان با دوستان و اقران خود جوش خورده بود و چنان مردم دار و مشکل گشا بود که حضورش در کنار همه کسانی که حتی با کوچکترین بهانه با او آشنا شده بودند، نزدیک و دلگشا بود. حتی الان هم که یک سال از رفتن و پروازش در مسیر کاروان شهدا گذشته است، انگار همین جا و در کنار ما حضور دارد و هنوز هم در کار رتق و فتق امور و مشکلات دوستان و همرزمان خود می باشد. او چون زندگی در جامعه دوستان و آشنایان بی شمارش جریان داشت و گویی همه با حضور او نفس می کشیدند و حالا هم که زندگی جریان دارد او باز هم هم نفس و همراه همه ماست.

گرچه؛

او نبود و زندگی بود،

زندگی بود و او بود،

و حالا زندگی هست و او هم شهید زنده ای در میان همه ماست و زنده است و خواهد بود.

 حاج محمد با همه می جوشید و هوای حال همه را داشت و به همین خاطر همه هواخواهش بودند. خاطراتش زمان را به اندازه بودن درکنار او به عقب برمی گرداند و یا زمان خاطرات او را چون زندگی، به امروز منتقل کرده است. آنقدر که زندگی او را جدی گرفته بود، او زندگی و حوادث تلخ و شیرینش را جدی نمی گرفت و سختی های وضعیتش و تلخی های دیگران را با سعه صدر و بزرگواری تحمل و از آن گذشت می کرد. او حتی به وقتش از زندگی و دنیا هم به زیبایی گذشت، چه زمانی که پا در رکاب جبهه و جنگ و جانبازی شد و چه هنگامی که مقدر شد این دنیای فانی را بگذارد و به جهان باقی و جوار همرزمان شهیدش کوچ کند. او هرچند جدی زندگی می کرد ولی دنیا و زندگی را جدی نمی گرفت و چونان همه دوستان عاشقش، با مرگ و زندگی شوخی می کرد!

 با او شوخی می کردیم، شاید به بهانه کوچ و شهادت دوست جانبازی بود؛ کُری دوستانه می خواندیم که کداممان زودتر حلوای دیگری را خواهیم خورد. من می گفتم تو سنت بیشتر است و ظریف و لطیف تری و او هم دلایلی برای اینکه بگوید زوتر حلوا و خرمای من را خواهد خورد، می تراشید. اما تقدیر چنین بود که او پروانه وار، زودتر بسوزد و دل دوستان و همرزمانش را بسوزاند! این اواخر که بیماری اش شدت یافته بود و وضعیتش دشوارتر شده بود، به ملاقاتش رفته بودم و در کنار بسترش بودم که کری خوانی شوخی مان یادش افتاد و گفت فلانی مثل اینکه تو واقعا" زودتر خرما و حلوای مرا خواهی خورد! با اینکه حالم از یادآوری این شوخی، جدا" گرفته شد، ولی به روی خودم نیاوردم و گفتم فلانی! عمر دست خداست و ماجرایی از بعد مجروحیت خودم را برایش تعریف کردم که چطور همه فکر می کردند و زیر لب بر سر بالینم می گفتند که این دیگر چند صباحی بیشتر زنده نمی ماند و حتی پزشکان معالجم هم بر همین باور بودند ولی الانه سر بسیاری از آنان را خورده ام! و آنها رفته اند و من هنوز هم به هر تقدیر مانده ام! حاج محمد با آن حال نزار خنده ملیحی کرد و صحبتمان ادامه یافت...

 به هر حال، من که مدت هاست به دلیل مشغله و گرفتاری های مادی و معنوی، خیلی ذوق و شوق و دل و دماغ شعر گفتن و سرودن را ندارم و گاهی که به طور جدی متأثر می شوم احساسم شعری می شود و یکی از این موارد خاص، بعد از هجران آن یار سفر کرده بود که چند بیتی دست حالم را گرفت و روحم را آرامش بخشید.

همه رفتند و ما بی حال ماندیم
تهی و پر ز قیل و قال ماندیم
رسیده ها چو افتادند رفتند
نیفتادیم و سیبی کال ماندیم

قبادی رفت و بس مشکل به جا ماند
ز داغش آتشی در دل به جا ماند
اگر او دست پر رفت از بر ما
ز ما یک عمر بی حاصل به جا ماند

شهادت گرچه کوچی انتخابیست
ولیکن هر کسی را دسترس نیست
شدم در امتحان عشق تجدید
خوشا آنان که شد نمراتشان بیست


که می داند که بعدش نوبت کیست
یقین دارم که مال من یکی نیست
چه بالی می گشودم گر منادی
ندا می داد حالا وقت «ساقی»ست!

بهروز ساقی

کد خبرنگار: 17
اینستاگرام
انسانهای نیک، همیشه یادشان و نامشان گرامی است ،
شهید قبادی هم یکی از بهترین ها بود .
روحش شاد و قرین رحمت الهی
روح وروانش شاد ویادوراهش گرامی باد .
وَلاَ تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُواْ فِی سَبِيلِ اللّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْیَاء عِندَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ.



خدارحمتت کنه وماجملگی مشمول رحمت حضرت حق
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi