شناسه خبر : 63092
پنجشنبه 20 دي 1397 , 09:46
اشتراک گذاری در :
عکس روز

دفاع مقدس را روایت کنید تا دچار تحریف نشود

سیزدهمین کرسی روایتگری دفاع مقدس با موضوع عملیات کربلای ۵، امروز (چهارشنبه ۱۹ دی) در تالار هویزه واقع در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.

سردار محسن سوهانی از فرماندهان اطلاعات و عملیات لشکر ۱۰ سیدالشهدا (ع) در این برنامه اظهار داشت: در ثبت وقایع و حضور لشکر‌ها و گردان‌های شرکت کننده در عملیات کربلای ۵، برخی واقعیت‌ها گفته نشده است. گاهی ما همه موضوعات را نمی‌گوییم و باعث تحریف می‌شود. حضور لشکر ۱۰ سیدالشهدا در عملیات نقش مهمی داشت، اما نامش در جدول توان رزمی این عملیات نیست.

وی در تشریح عملیات کربلای ۵ گفت: این عملیات در موقعیت استثنایی اتفاق افتاد. تمام کفر در برابر نظام نوپای اسلامی صف آرایی کردند. بعد‌ها در اسناد مشخص شد که تمام دنیا از رژیم بعث پشتیبانی می‌کرد. ما هم در شرایط تحریم اقتصادی و سیاسی بودیم. از سوی دیگر دشمن از عملیات والفجر ۸ از ما زخم خورده بود.

فرمانده اطلاعات و عملیات لشکر ۱۰ سیدالشهدا خاطرنشان کرد: شلمچه از مهم‌ترین نقاط برای ما و دشمن بود. نخستین بار در عملیات بیت المقدس این منطقه به دست ما افتاد. زمانی که دشمن متوجه اهمیت این منطقه شد، حمله و آن را تصرف کرد. رژیم بعث نخبه‌های نظامی اسرائیلی و فرانسوی را جمع کرد تا سنگر‌های پیچیده‌ای طراحی شود.

سردار سوهانی: دفاع مقدس را روایت کنید تا دچار تحریف نشود

سردار سوهانی عنوان کرد: ما در عملیات رمضان مشکلات زیادی به خاطر استحکامات دشمن داشتیم. بعد از عملیات خیبر، لشکر ۱۰ برای نخستین بار به فرماندهی شهید رستگار به این منطقه رفت. ما برای شناسایی به این منطقه رفتیم. شناسایی بسیار سخت بود. دشمن وقتی متوجه ورود ما از این خط شد، منطقه را زیر آب برد. شناسایی دوم در منطقه شلمچه قبل از عملیات کربلای ۴ صورت گرفت.

وی افزود: عملیات کربلای ۴ یک عملیات اصلی بود که لو رفت. از این لحاظ می‌گوییم برای دشمن فریب بود که دشمن گمان می‌کرد این تنها عملیات گسترده ما در آن سال است به همین خاطر نیروهایش را به مرخصی فرستاد. ما به فاصله ۱۵ روز عملیات بعدی را آغاز کردیم و دشمن غافل گیر شد.

فرمانده اطلاعات و عملیات لشکر ۱۰ سیدالشهدا گفت: افسر فرانسوی گفته بود «منطقه شلمچه نفوذناپذیر است.» در حقیقت هم همین بود. دشمن موانع مختلف همچون کانال‌های آب، مین، چندین حلقه سیم خاردار، خورشیدی و ... را در این دژ گذاشته بود. عبور از این موانع در روز خیلی سخت بود. از سوی دیگر شب هم نمی‌شد عبور کرد، زیرا نور ماه به سطح آب می‌افتاد و کوچک‌ترین حرکت دیده می‌شد.

سردار سوهانی خاطرنشان کرد: یکی از شهدایی که نقش بسیار مهمی در شناسایی این عملیات داشت، شهید کیان‌پور بود. او شناسایی‌های مهمی در شلمچه انجام داد. کانالی در شلمچه بود که انتهای آن یک خاکریز بود. کیان‌پور گفت: من باید بروم و به آن دژ برسم. نیمه شب با لباس غواصی برای شناسایی رفت. چند سال بعد با لباس‌های پاره برگشت و مشکلات این مسیر را گفت. در جلسه‌ای که با حضور سردار فضلی، شهید کلهر، شهید کیان‌پور و من برگزار شد. کیان‌پور گفت که عملیات نباید در ساعت ۱۰ انجام شود، زیرا نور ماه باعث لو رفتن عملیات می‌شود. عملیات را ساعت ۲ بامداد انجام دهیم.

وی بیان داشت: لباس غواصی کم داشتیم. لباس‌ها را به تعدادی از نیرو‌های گردان حضرت زینب (س) و گردان حضرت علی اکبر (ع) دادیم. این عملیات در سه محور آغاز شد. یکی از کار‌های مهم لشکر ۱۰ سیدالشهدا در این عملیات عبور دو قرارگاه کربلا و نجف بود.

سردار سوهانی در خصوص فعالیت‌های شهید کیان‌پور گفت: یک دوشکا در خاکریز دشمن مقاومت می‌کرد. من، کیان‌پور و یک نفر دیگر به سمت این دوشکا رفتیم تا خاموشش کنیم. کیان‌پور گفت: باید با نارنجک دوشکا را خاموش کرد. این کار را انجام دادیم و نیرو‌ها توانستند از آن خط عبور کنند. البته عبور به همین راحتی‌ها هم نبود، زیرا ادوات خمپاره دشمن همچون باران بر سر نیرو‌ها ریخته می‌شد.

وی افزود: شکستن خط کمی به تاخیر افتاد. سردار رضایی هم پشت بی‌سیم اصرار داشت که زودتر خط دشمن شکسته شود. سردار فضلی هم از پشت بی‌سیم با من صحبت می‌کرد. گفتم: آقای فضلی قول بدهید که بعد از این عملیات اگر زنده بودیم، ما را به دیدار، امام ببرید. وی هم پذیرفت. نیرو‌ها با شنیدن این حرف با قدرت بیشتری به جلو رفتند.

سردار سوهانی گفت: در این عملیات دشمن تلفات زیادی داد و ماشین جنگی دشمن از بین رفت. پس از این عملیات بود که رژیم بعث به دنبال امضای قطع‌نامه ۵۹۸ افتاد. با وجود تلفات زیاد دشمن، ما هم تلفاتی داشتیم و فرمانده و رزمندگان زیادی را از دست دادیم.

ایزدی: شهید کیان‌پور سردار فضلی را برای شرکت در عملیات قسم داد

یدالله ایزدی از راویان لشکر ۱۰ سیدالشهدا (ع) اظهار داشت: در دوران جنگ، افرادی بودند که وقایع را ثبت و ضبط می‌کردند. من وظیفه ثبت وقایع در لشکر ۱۰ سیدالشهدا (ع) بودم. وظیفه من در عملیات کربلای ۵ ثبت رخ‌داد‌های این لشکر بود.

سردار سوهانی: دفاع مقدس را روایت کنید تا دچار تحریف نشود

وی عنوان کرد: به دلیل عدم الفتح عملیات کربلای ۴، عملیات دیگری تحت عنوان کربلای ۵ برنامه ریزی شد. قرار شد که نیرو‌ها از یکی از سه محور هور، شلمچه و سومار عبور کنند. طبق اطلاعات و شناسایی‌های به دست آمده قرار شد که از محور شلمچه وارد شویم. نیرو‌های اطلاعات و عملیات پیش از عملیات کربلای ۴ به خوبی منطقه شلمچه را شناسایی کرده بودند.

ایزدی خاطرنشان کرد: ساعت شش آخرین هماهنگی‌ها انجام شد تا نیرو‌ها چند ساعت بعد وارد عملیات شوند. وقتی غواص‌ها در ساعات اولیه نتوانستند خط را بشکنند، فشار از قرارگاه کربلا زیاد بود که چرا خط نمی‌شکند. دشمن به حدی دژ‌های محکم و تسلط داشت که اکثر غواص‌ها از سر مورد اصابت ترکش و گلوله قرار گرفتند. شهید کیان‌پور رنگش پریده بود و از سردار فضلی می‌خواست تا وارد منطقه شود، اما سردار نمی‌پذیرفت. این درخواست چند بار تکرار شد. در آخر شهید کیان‌پور روبروی سردار فضلی ایستاد و گفت: «تو را به دخترت قسم می‌دهم که اجازه بده من به منطقه بروم.» سردار اجازه داد که کیان‌پور برود. کیان‌پور در این عملیات به شهادت رسید.

براساس این گزارش، برنامه «کرسی‌های روایتگری» از تیرماه سال جاری آغاز شده و چهارشنبه‌های هر هفته برگزار می‌شود.

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi