شناسه خبر : 63104
پنجشنبه 20 دي 1397 , 13:29
اشتراک گذاری در :
عکس روز

خاموش! که اینها همه موقوف به وقت است


۱. شاید بتوان گفت «عمل به تکلیف» مهمترین وظیفه‌ای است که آموزگاران دین از انسان‌ها خواسته‌اند و کوشیده‌اند تا ما را هم با این تکالیف آشنا و هم به انجام آن مشتاق کنند. وقتی «تکلیف» را شناختی دیگر فرقی نمی‌کند که این تکلیف، از نگاه خودت یا جامعه تو را بالا ببرد یا پایین، مهمتر کند یا کم‌اهمیت‌تر، مشهور کند یا گمنام و ... مهم این است که در چشم خداوند متعال عزیزتر و محبوب‌تر شوی. اگر معلم هستی، اگر پاکبان شهرداری، اگر راننده تاکسی، اگر وزیر اقتصاد، اگر خواننده، اگر آهنگساز، اگر مرجع تقلید، اگر مأمور مالیات و اگر جواهرفروش؛ فرقی نباید بکند. این معنی کار برای خداست.

۲. وقتی تکلیف را شناختی و برای انجامش هم عزم جزم کردی، حالا باید بکوشی آن را «به بهترین وجه» انجام دهی. اگر نقاش هستی و بتوانی کاری کنی اثرت بهتر از اینی باشد که الآن روی بوم دیده می‌شود کم گذاشته‌ای، اگر بتوانی کتابی را دقیق‌تر ویرایش کنی تا بهتر خوانده و فهمیده شود و نکنی، کارت ناتمام است، اگر بتوانی برای منبر رفتن فردایت بیشتر مطالعه کنی و آنها را با شیوه بدیع‌تر و جذاب‌تری عرضه کنی و نکنی، در همین حد خیانت کرده‌ای، اگر بتوانی با کمی دلسوزی راه بهتری برای حل مشکل ارباب رجوعت پیشنهاد کنی و نکنی، از قافله عقبی و به همین ترتیب در هر کار و منصب و شغل و مسئولیتی که به عهده داریم.

۳. اگر امروز به تو گفتند تو توانت برای انجام کاری در جایی دیگر بیشتر است، اگر این توان را در خود می‌بینی باید به تکلیفت عمل کنی؛ چه این کار را بزرگتر ببینی و چه کوچکتر، چه مهمتر باشد چه کم‌اهمیت‌تر، چه دردسرش بیشتر باشد چه کمتر. در اینجا هم نظر دیگران و اطرافیان نباید تأثیری در این تصمیم بگذارد. اگر هم همه یکصدا و ناگهان شروع کرده باشند به گفتن اینکه در فلان‌جا مؤثرتر و مفیدتری اما خودت تشخیصت این باشد که در همین‌جا کارایی بیشتری داری، تکلیفت ماندن و ادامه انجام «وظیفه» در همین‌جایی است که هستی.

۴. اگر گفتند تو از هفته بعد کار جدید را باید آغاز کنی، اگر از ماه بعد باید شغل تازه را شروع کنی، باید تا آخرین لحظه‌ای که در همین کار و همین مسئولیت و همین وظیفه هستی، با همان جدیت و انرژی و اشتیاق و همتی که روز اول داشتی ادامه بدهی و هیچ چیزی کم نگذاری.

۵. کسانی هم هستند که این روزها در هر دقیقه دو شایعه جدید درست می‌کنند و در اولی یکی را به مسئولیت دیگری منصوب می‌کنند و در دومی شخص مورد نظر خودشان! و باز فردا شخص دیگری را. شاید هم این شایعه‌سازان دارند به «تکلیف» خود در شایعه‌سازی عمل می‌کنند و دارند می‌کوشند آن را به احسن وجه انجام و تا آخرین لحظه که حکم صادر شود ادامه دهند! والله العالم!

#نشریه_حرم
شماره ۶۳۱، چهارشنبه ۱۹ دی‌ماه ۱۳۹۷
صفحه ۳.


 تقی دژاکام

کد خبرنگار: 23
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi