شناسه خبر : 63149
یکشنبه 23 دي 1397 , 11:05
اشتراک گذاری در :
عکس روز

لایحه ساماندهی حقوق وظیفه ازکارافتادگی(۳)

در بند۲ لایحه پیشنهادی وزارت دفاع آمده است: «حقوق وظیفه اشخاصی که با دستگاه‌های مشمول ماده۲ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران رابطه استخدامی ندارند، براساس قوانین و مقررات نیروهای مسلح تعیین و توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران پرداخت می‌شود».

فاش نیوز - در بند2 لایحه پیشنهادی وزارت دفاع آمده است: «حقوق وظیفه اشخاصی که با دستگاه‌های مشمول ماده2 قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران رابطه استخدامی ندارند، براساس قوانین و مقررات نیروهای مسلح تعیین و توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران پرداخت می‌شود».

از دلایل مهم اعتراض جانبازان و آزادگان به این لایحه، سابقه پرداخت حقوق حالت اشتغال به جانبازان و آزادگان ازکارافتاده کلی است. برابر ماده38 قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران، حقوق و مزایای پرسنل وظیفه و نیروهای داوطلب غیرشامل در دستگاه‌های موضوع ماده2 این قانون طبق مقررات، همطراز کادر نیروهای مسلح تعیین و توسط بنیاد پرداخت خواهد شد. در حالی که قانون خدمت نظام‌وظیفه و مقررات استخدامی نیروهای مسلح قبل از تصویب قانون جامع بر این امر صحه گذاشته بود ولی تاکنون جانبازان و آزادگانی که حقوق حالت اشتغال خود را از بنیاد دریافت می‌کنند موفق نشده‌اند حقوق همطراز کادر ثابت نیروهای مسلح را دریافت کنند و همواره با مشکلات جدی در این زمینه مواجه بوده‌اند و پیگیری و تلاش آنان برای اجرای قانون ناموفق بوده است. جانبازان و آزادگانی که سابقه پرداخت حقوق حالت اشتغال را دارند به هیچ وجه مایل نیستند حقوق وظیفه آنان به سرنوشت حقوق حالت اشتغال دچار شود.

در بند3 لایحه پیشنهادی بیان شده است: «پرداخت 2حقوق ازکارافتادگی با منشأ واحد جانبازی و همچنین یک حقوق وظیفه ازکارافتادگی و یک حقوق حالت اشتغال توأمان ممنوع بوده و در این حالت فقط حقوق بیشتر پرداخت خواهد شد».

این بند به موضوعی اشاره دارد که از محالات اجرای قوانین پرداخت حقوق جانبازان و آزادگان است. پرداخت 2حقوق با منشأ واحد جانبازی یا پرداخت همزمان یک حقوق وظیفه و یک حقوق حالت اشتغال امری است که تاکنون نمونه‌ای برای آن وجود نداشته است؛ به عبارتی یک جانباز نمی‌تواند همزمان ازکارافتاده کلی و ازکارافتاده جزئی باشد که بتواند از 2حقوق حالت اشتغال و وظیفه برخوردار باشد. وجود چنین بندی در لایحه، تردید ایثارگران را مضاعف می‌کند که در صورت تصویب چنین لایحه‌ای مشکلات آنان دوچندان می‌شود. سابقه این ذهنیت به تصویب تبصره2 ماده39 قانون جامع برمی‌گردد. تبصره2 که به تصویب مجلس رسیده بود، بیان می‌داشت: «حقوق حالت اشتغال جانبازان و آزادگان ازکارافتاده کلی موضوع مواد 38 و 39 قانون جامع در صورت اشتغال در دستگاه‌های موضوع بند الف ماده2 این قانون قطع می‌گردد».

این مصوبه که اعتراض شدید جانبازان و آزادگان را به دنبال داشت پس از سا‌ل‌ها پیگیری، نهایتا در سال92 توسط مجلس، اصلاح و مقرر شد حقوق شاغلین همزمان با دریافت حقوق حالت اشتغال قطع نشود، لکن با عنایت به اینکه سال‌ها از اصلاح این تبصره می‌گذرد و مقنن برتفکیک حقوق ناشی از استخدام و حقوق ناشی از جانبازی صحه گذاشته است ولی در اجرای قانون کوتاهی می‌کنند و حقوق قانونی جانبازان و آزادگان نادیده گرفته می‌شود. با این فرض اغلب ایثارگران اعتمادی به این اصلاحیه‌ها و الحاقیه‌ها به قوانین را ندارند و با دیده شک و تردید به آن می‌نگرند.

با ارائه این لایحه، اعتراضات ایثارگران و تشکل‌های ایثارگری به آن جدی شد، به طوری که به صورت مکتوب و با ارسال به مسئولین اعتراض خود را اعلام کردند.

با اعتراض ایثارگران وزارت دفاع طی نامه‌ای درخواست استرداد لایحه‌ از دولت را کرد. معاون امور مجلس وزارت دفاع اعلام کرد: «برای بازنگری در پیش‌نویس لایحه و بررسی پیشنهادات جدید با نیروهای مسلح هماهنگی‌هایی به عمل آمد و وزارت دفاع تقاضای استرداد پیش‌نویس لایحه را به دولت و ستاد کل اعلام کرد. با استرداد این لایحه بررسی‌های دقیق‌تر در راستای حمایت از حقوق متعلقه به ایثارگران و رفع برخی اقدامات انجام می‌شود. در این لایحه به هیچ عنوان بحث قطع حقوق و کاهش حقوق وظیفه جانبازان مطرح نیست بلکه تعیین تکلیف دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط برای ارائه خدمات و پرداخت حقوق وظیفه مطرح بود که برای تامین نظر ایثارگران و نمایندگان، این لایحه از دولت مسترد و منتقی شد».

یوسف مجتهد

اینستاگرام
سلام فاش نیوز
جناب مجتهد لطفا در رابطه با بیمه تکمیلی که مصوب شده که بنیاد این کار را انجام بدهد مطلب بنویسید که دقیقا شامل چه کسانی است . همسران جانبازان هم شامل می شود.کمی ابهام وجود دارد.متشکرم
به چه کسانی حقوق حالت اشتغال تعلق می گیرد؟ به جانبازانی که درکمیسیون ازکارافتاده کلی شناخته شوند. ازکارافتاده کلی به چه کسی گفته می شود؟ به کسی که توانایی کارکردن ندارد. به نظرشمااین تناقض نیست که هم ازکارافتاده کلی بود وحالت اشتغال وهم اشتغال بکارداشت ویک فرصت شغلی هم متصرف بود وهم ازکسر ساعت کاری وسایر مزایای ایثارگری محل اشتغال استفاده نمود؟ شمارا به خدا کمی انصاف وگذشت داشته باشید وبه کمی هم به فکر جانبازان غیرشاغل دولتی وغیرحالت اشتغال وغیرحقوق وظیفه بگیر باشید. اگر حقوق حالت اشتغال حقوق ایثارگری است که باید به همه جانبازان داده شود نه فقط عده ای. چرا فقط سنگ خودتون رو به سینه میزنید. جانبازان کارمند دولت ازیکسری امتیازات ایثارگری بهره مندند وغیر شاغلین دولت هیچ. انگارگناه کرده اند که کارمند دولت نیستند. شمارا به خدا قدری هم ازحق وحقوق این بی بهرگان دفاع جدی کنید تاحداقل معادل امتیازات ایثارگران دولت به آیشان نیز پرداخت شود. نمایندگان ایثارگرمجلس هم که عموما خود کارمند دولت هستند بیشتر مصوباتشان برای ایثارگران شاغل دولتی است. به خاد این تبعیضات ناروا قابل بخشش نیست. اگرامتیازات شامل هیچ قشر وگروهی نمی شد بهترازاین تجمیع امتیازات برای عده خاصی ازایثارگران بود. تنها هنر نماینگان محترم برای عده ای ازایثارگران غیرشاغل این بوده که واژه معسر را درمورد آنان بکاربرند وبرای آنان کمک معیشت زنده ماندن تعیین کنند نه حقوق آنهم باکلی تحقیر شدن. نمایندگان محترم اگر مصوب کرده اید که به ایثارگران فاقد شغل ودرآمد کمک معیشت پرداخت شود به این موضوع فکر کرده اید آنکسی که فاقد شغل ودرآمداست که معیشتی ندارد که کمکش معنا داشته باشد. بهترنیست معیشت وی را تامین کنید؟ بهترنیست به کم درآمدها یا غیرشاغلین دولتی نیز حقوق ایثارگری پرداخت گردد؟ و...
انهایی که مسئولیت دارند و در مقابل بی عدالتی و ظلم مستمر به جانبازان گمنام زیر25% بی حقوق سکوت می کنند، حق الناس به گردن دارند
و خداوند حق الناس را نمی بخشد .
سلام اینجا دعوا برای دو حقوق و سه حقوق مطرح شده در حالیکه سالهاست فقط حقوق اشتغال و عرق جبین خودمان را داریم و تا این تاریخ بنیاد و ارتش حتی یک ریال کمک نکردند اما با توکل به خدای متعال تا امروز هزینه معیشت و اجاره خانه و هزینه های درمان علیرغم تحمل چند مجروحیت و ظلم و جفای مسئولان بطور کامل بعهده خودمان بوده است.
کدام قانون وقتی بنیاد و ارتش با شگردها و ترفندهای مضحک حقوق جانبازان را پایمال میکنند در حالیکه شاهدیم بقول دوست عزیز افراد پارتی دار دو یا سه نوع حقوق دریافت میکنند یعنی پارتی مساوی تامین تمام هزینه های زندگی اما جانباز واقعی حتی از هزینه های درمان محروم است.
بسیاری از ایثارگران نسبت به بنیاد بد بین هستند زیرا افراد همطراز خودشان را دیدند که بوسیله پارتی بارها از تسهیلات و امتیازات استفاده کردند اما بعضی حتی یکبار از تسهیلات و امتیازات استفاده نکردند بنابراین باید از چنین مسئولانی بطور کامل قطع امید کرد و امیدوار باشیم جوانان در جنگهای آینده به وضعیت ما نگاه نکنند و پایشان نلرزد که بعد از مجروحیت چه به سرشان خواهد آمد همانطور که شاهد وضعیت بغرنج جانبازان و بی مهری مسئولین میباشند.
این نوع عملکرد منفعلانه که به خیال خودشان با محروم کردن جانبازان مقداری بودجه در بیت المال بماند یقین داریم در آینده هزینه های بسیار سنگینی روی دست مسئولان خواهد گذاشت کمااینکه در حال حاضر مسئولیت وخیم کشور و حضور نفوذیهای دو تابعیتی در حکومت ناشی از بی مهری و کجروی مسئولان با ایثارگران است البته اگر بیدار شوند و بفهمند که بعید است پس از چهل سال بیدار شوند زیرا آنها خودشان را به خواب زدند و به کیفر الهی دچار هستند.
درقانون اشاره شده ، حقوق جانبازان حالت اشتغال ! دولت قانون راسلیقه ای دستکاری کرده که فقط بسیجیان وسربازان!!!پس تکلیف افرادی که بدلایل مختلف منفک شده اند ودرحال حاضرحالت اشتغال بنیادهستندچه میشود؟!یااینان رابه مخل خدمت قبلی خودبازگرداتید،البته به حکن قانون!یاماده۳۸شامل کلیه جانبازان حالت اشتغال شود و یافکراساسی وقانونی و یا................
با سلام وعرض ادب من جانباز ۱۵ درصدم ان هم به خاطر دوتیر مستقیم یکی به کتف راست که تا تخاع گردنم پیش رفت وتیر دیگه به زانوی راستم که استخوان زانو سابیده شده وهمش دارم درد می کشم بنده به غیر از تیر ۱۰۷ تا ترکش خوردم وموج گرفتگی که صورت سانحه نداشتم چون خدمتم تمام شده بود ویک ماه بعد خدمت تسویه حساب کردم من بیست سال در بلنک صاورات کار کردم وموج گرفتگی کاری بامن کرد که به بیمارستانهای تهران اصفهان وشهرکرد بستری بودم کار به جایی رسید که در بانک کمسیون پزشگی گرفتن وکار افتاده کلی اعصاب روان شدم بعد از ان به کمسیون تهران اعزام شدم وانجا هم کار افتاده کلی اعصاب روان شدموحقوق من تا یک ماه پبش یک دوبست ویکماهه ۱۴۰۰ می گیرم پس حق حقوق من من را چه کسی باید پرداخت کند اقا من اشتباه کردم بعد حدمت هرچه نامه دادن کمسیون پزکی برم نرفتم چه می دونستم یک روزی گرفتار این درد مبشم خواهش می کنم یک بزرگواری بنده را راهنمایی کند به کجا مراجعه کنم حق حقوق من به گردن کبست با این مدارکی که دارم مسئولین کمسیون پزشکی شهرکرد میگن با این مدارک حداقل هفتاد درصد اگر صورت سانحه داشتی به شما تعلق می گرفت ولی برای نگهداری به خانمت حق پرستاری تعلق می گیرد ولی متاسفانه یک پرونده ۱۵۰ برگی به تهران ارسال شد ولی پیام امد حق نگهداری به شما تعلق نمی گیرد اخر چرا من که پنج ساله خانه نشین شدم برا بیرون رفتن یکی باید همراه من باشد چون خانه خودم را گم می کنم پس چه کسی جواب گوست ایا با این قانون جدید چیزی به ما تعلق می گیرد یانه خواهشمندم راهنمایی بفرمایید به کجا مراجعه کنم چه کسی به درد ما می رسد ایمیل من دوساابست کار نکردم وپیامی ارسال نمی شود خواهشمندم راهنمایی بفرمایید سپاسگذارم
راستی رزمندگان جز ایثارگرانند یا جز هیچ گروهی نیستند. اگه جز ایثارگرانند که حداقل امتیازی به ما رزمندگان هم بدهند
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi