شناسه خبر : 63188
چهارشنبه 26 دي 1397 , 08:59
اشتراک گذاری در :
عکس روز

جنگیدن همزمان در ۲ جبهه ایران و کابل

نشست شهدای مهاجر با محوریت شهدای افغانستانی دوران دفاع مقدس با حضور فعالان فرهنگی کشور افغانستان در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران برگزار شد.

در این نشست نقش انقلاب اسلامی ایران در تبیین جایگاه اسلام در برنامه های جهانی بررسی و به حضور رزمندگان افغانستانی در جبهه های دفاع مقدس ایران اشاره شد.

یکی از فعالان فرهنگی افغانستان در این نشست اظهار داشت: در عصری که قدرت غرب و شرق بر سرنوشت جهان حاکمیت داشت و جایگاهی برای اسلام و جنبش های اسلامی وجود نداشت، هر مسئله ای با 2 قدرت غرب و شرق ارتباط پیدا می کرد. کشورهای اسلامی مثل توپ فوتبال بین این 2 قدرت جا به جا می شدند. در چنین شرایطی امام خمینی نهضت اسلامی را پایه گذاری کرد.

وی افزود: انقلاب اسلامی با شعار نه شرقی نه غربی یک شاخص را برای امت اسلامی مشخص کرد و هیبت پوشالی غرب و شرق را به چالش کشید. در ماجرای حمله اسرائیل به فلسطین شش کشور نتوانستند با اسرائیل مقابله کنند ولی بعد از انقلاب اسلامی دیدیم که مقاومت شکل گرفت و این الگو جواب داد.

این فعال فرهنگی افغانستان تصریح کرد: انقلاب اسلامی ایران سبب شد تا روابط ایران و اسرائیل که قبل انقلاب رابطه خوبی با یکدیگر داشتند و ایران از اسرائیل حمایت می کرد به هم بخورد، بعد از انقلاب مبارزین فلسطینی با حمایت ایران مواجه شدند و در جنگ های اخیر دیدیم که چگونه فلسطینیان اسرائیل را شکست دادند.

وی با اشاره به حضور نیروهای مجاهد افغانستانی در جبهه های دفاع مقدس گفت: عده ای از مجاهدان افغانستان دوشادوش رزمندگان ایرانی در دفاع مقدس شرکت کردند چرا که عقیده داشتند اگرچه انقلاب اسلامی مختص جامعه ایرانی است اما مبنا و اساس آن بر اصول اسلام و ارتباط با امت اسلام است.

حضور مجاهدان افغانستانی همزمان در 2 جبهه ایران و افغانستان

حجت الاسلام حسینی از مجاهدین افغانستان بیان کرد: در اثنای جنگ افغانستان ایران اسلامی به پیروزی رسید. ما در کابل بودیم که اعلام شد امام خمینی از پاریس به تهران بازمی گردد. مادر من از مقلدین امام بود و نذر کرد اگر امام صحیح و سالم به تهران بیاید نذرش را ادا کند. زمانی که امام به تهران رسید نظرش را ادا کرد.

وی افزود: جنگ تحمیلی که آغاز شد با اینکه مردم افغانستان با حمله شوروی مواجه شدند و قیام سراسری در افغانستان آغاز شد عده ای از مجاهدین افغانستان در دفاع مقدس مشارکت کردند و به جبهه های ایران آمدند. عده ای چند ماه در جبهه ایران و چند ماه در جبهه افغانستان می جنگیدند.

حسینی دلیل حضور مجاهدان افغانستانی را شور انقلاب اسلامی ایران دانست که ندای فطری و درونی ملت های مسلمان را بیدار کرد و در این باره گفت: مسائلی مثل نفی استکبار و استعمار و دفاع از مظلومین و مستضعفین در واژه های انقلاب اسلامی مطرح بود. مجاهدان افغانستان و مردم مسلمان افغانستان اهمیت انقلاب اسلامی و حفظ آن را می دانستند و به همین دلیل نیروهای افغانستانی برای دفاع از انقلاب اسلامی به ایران سرازیر شدند.

وی بیان کرد: در بحث فلسطین امام خمینی موضوع فلسطین را از بعد اسلامی مطرح و جامعه اسلامی را با این پدیده مواجه کرد و یکباره قضیه فلسطین احیا شد. تمام مسلمان ها به این واسطه متوجه انقلاب اسلامی شدند.

حسینی گفت: موضوع دیگری که در انقلاب اسلام مطرح شد موضوع مهدویت بود. امام خمینی می فرمود انقلاب مقدمه ظهور امام زمان است. ظهور منجی آخرالزمان موضوعی فرا مذهبی است و حتی اهل تسنن و ادیان دیگر نیز به آن اعتقاد دارند.

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi