شناسه خبر : 63193
چهارشنبه 26 دي 1397 , 09:09
اشتراک گذاری در :
عکس روز

«مادر اسرا»بانویی که زندگیش را وقف آزادگان کرد

«بهجت افراز» وقتی مسوولیت کار اطلاع رسانی به اسرا و مفقودین به او سپرده شد خودش هم فکر نمی کرد 18 سال در این مسوولیت بماند تا آنجا که حاج آقا ابوترابی، پدر معنوی اسرای ایرانی در بند رژیم بعث عراق به او لقب «ام الاسرا» را بدهد. افراز در مدت 10 سال فعالیتش در هلال احمر 6 میلیون نامه را بین اسرا و خانواده هایشان منتقل کرد.

حاجیه خانم بهجت افراز، مادر همه اسرا محسوب می شود، کارش در هلال احمر این بود که اگر کسی مفقود می شد فرم هایی را به خانواده ها می داد تا مشخصات فرد را در آن درج کنند، پس از ترجمه به زبان انگلیسی نامه ها را برای صلیب سرخ می فرستاد و نامه ها از طریق دفتر صلیب سرخ در تهران به ژنو فرستاد. سپس از طریق دفتر نمایندگی صلیب سرخ در بغداد نامه ها پیگیری می شد و اگر نیروهای رژیم بعث اجازه پیدا کردن فرد را می دادند پس از پیدا کردن فرد کارت های اسارت تهیه و مشخصیات اسیر نوشته و دوباره به ژنو فرستاده می شد تا از طریف دفتر نمایندگی صلیب سرخ به دست خانواده اسرا برسد.

فعالیت هایش را از دوران جوانی آغاز کرد. او که سال 1312 در جهرم فارس به دنیا آمد از 4 سالگی قرآن را فرا گرفت برای ادامه تحصیل به دانشگاه رفت و درسش را در رشته زبان عربی در دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد. او به عنوان اولین دختر دیپلمه در جهرم شناخته می شود که از دوران تحصیل کار تدریس دانش آموزان را برعهده داشت و پس از پایان تحصیلاتش توانست در آموزش و پرورش استخدام شود. افراز عضو انجمن بانوان مبارز مسلمان بود که فعالیت های انقلابی اش به پیش از انقلاب اسلامی باز می گردد. 2 خواهر وی که از رتبه های برتر دانشگاه های کشور بودند به خاطر انجام فعالیت های انقلابی و همراهی با شهید رجایی در مدرسه رفاه توسط منافقین به شهادت رسیدند.

کتاب های چشم تر و ام الاسرا به زندگینامه و شرح فعالیت های او در اداره اسرا و مفقودین جمعیت هلال احمر می پردازد. افراز توانست جایزه جهانی گوهرشاد را که به بانوان فرهیخته و نیکوکار تعلق می گیرد را دریافت کند.

حاجیه خانم افراز ملقب به ام الاسرا در سن 85 سالگی مدتی پیش دار فانی را وداع گفت. مراسم تشییع پیکر وی امروز سه شنبه 25 دی قبل از ظهر در حرم مطهر عبدالعظیم حسنی برگزار می شود.

مراسم ختم این بانوی مجاهد روز جمعه 28 دی در مسجد نور میدان فاطمی برگزار خواهد شد.

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi