شناسه خبر : 63203
چهارشنبه 26 دي 1397 , 13:12
اشتراک گذاری در :
عکس روز

پشت پا زدن به پیشنهاد پذیرفتن سفارت

سردار داوود غیاثی راد معاون فرهنگی سند راهبردی رزمندگان ستاد کل نیروهای مسلح، مصطفی افضلی فرد نماینده اسبق مردم اردبیل در مجلس و جمعی از همرزمان و دوستان شهید «داور یسری» به مناسبت سالروز شهادت این شهید بزرگوار به دیدار خانواده وی رفتند.

سردار غیاثی راد در ابتدای این دیدار اظهار داشت: نادر یسری برادر شهید داور یسری 23 بهمن 57 توسط عامل رژیم پهلوی به شهادت رسید. داور هم آن زمان فعالیت‌های انقلابی زیادی داشت. او پیش از انقلاب به جهت برگزاری نماز جماعت از دانشگاه اخراج شد. او چندین مرتبه از سوی ساواک دستگیر و شکنجه شد اما دست از تلاش برنداشت و تا پیروزی انقلاب اسلامی علیه رژیم پهلوی مبارزه کرد.

پشت پا زدن به پیشنهاد پذیرفتن سفارت/ اوایل جنگ به دستور امام پل خرمشهر را تخریب کرد

وی با اشاره به اینکه شهید یسری از موسسین گروه ضربت بود، گفت: بعد از پیروزی انقلاب نظارتی وجود نداشت. به همین خاطر یک گروه ضربت در اردبیل راه اندازی کرد. شهید یسری پس از تشکیل کمیته و سپاه پاسداران به عضویت این نهادهای انقلابی درآمد.

معاون فرهنگی سند راهبردی رزمدگان ستادکل نیروهای مسلح خاطرنشان کرد: داور دوره آموزشی چریکی را در لبنان گذارنده بود. شهید یسری با آغاز جنگ به جبهه‌ها رفت. در این مسیر بارها مجروح شد و مجدد به جبهه برگشت. او یادگاری‌هایی از عملیات فتح خرمشهر در بدن داشت و سرانجام در عملیات کربلای 5 به شهادت رسید. وقتی پیکرش در خیابان پاسداران تشییع می‌شد، پیر و جوان برایش گریه می‌کردند. پس از شهادتش یک روز در تبریز و سه روز در اردبیل عزای عمومی اعلام شد.

شهید یُسری بهترین الگو برای جوانان و مسئولین امروز است

سردار شکرابی از همرزمان شهید داور یسری اظهار داشت: داور برای رسیدن به شهادت زحمات زیادی کشید. او نفس خودش را بسیار کنترل می‌کرد. شهید یسری مبلغ دین بود. به اعتقاد من او مجسمه تقوای اسلامی بود. اهل پست و مقام نبود. به او پیشنهاد مسئولیت‌های مختلفی همچون سفیر و فرمانده بودن را پیشنهاد دادند اما نپذیرفت.

وی ادامه داد: شهید یسری به امر به معروف و نهی از منکر و نماز اول وقت مقید بود. از تجمل‌‌گرایی فرار می‌کرد. به خاطر دارم روزی به جلسه‌ای رفتیم و پس از آن سفره‌ای با دو نوع غذا پهن شد. شهید اعتراض کرد و گفت که در وضعیت امروز کشور نباید چنین اصراف‌هایی صورت گیرد. همچنین راضی نمی‌شد که از خدمات دولتی استفاده کند. یک پیکان در اختیارش قرار داده بودند. شهید یسری در یکی از عملیات‌ها به شدت مجروح می‌شود و نمی‌تواند به خوبی راه برود. با چنین شرایطی او حاضر نشد از این ماشین استفاده کند و با تاکسی رفت و آمد می‌کرد.

داور بهترین الگو برای مسئولان و جوانان امروز است/ پیشنهادت سفیر ایران بودن را نپذیرفت/

سردار شکرابی عنوان کرد: فاطمه خانم دختر شهید یسری یک سال و نیمه بود که همراه با پدرش به نماز جمعه می‌آمد. او با این کار دو هدف داشت. ابتدا ترویج این فرهنگ و دوم اینکه دخترش با حجاب و نماز جماعت از کودکی آشنا شود.

 همرزم شهید یسری خاطرنشان کرد: داور هیچ وقت خودش را در هیچ امری که به نظام مرتبط می‌شد، بی‌تفاوت نبود. احساس مسئولیت می‌کرد. مسئولین امروز به الگویی همچون شهید یسری نیاز دارند.

وی در خصوص خبر شهادت شهید یسری گفت: خانواده شهید یسری در همسایگی ما زندگی می‌کردند. من به مرخصی رفته بودم. پس از اینکه به پادگان دوکوهه رسیدم، به شهید یسری زنگ زدم تا خبری از خانواده‌اش به او بدهم. برخلاف انتظار شخص دیگری جواب داد و گفت که وی به شهادت رسیده است.

شهید یسری مسئولیت خطیری را به من سپرد

مصطفی افضلی فرد نماینده اسبق مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی که از دوستان و همرزمان شهید یسری نیز است، در این دیدار حضور یافت و اظهار داشت: یکی از خصوصیات شهید یسری اخلاص وی بود. من آن زمان داور قرآن بودم. روزی به طور اتفاقی صدای صوت قرآن شهید یسری را شنیدم، خیلی برایم عجیب بود. هیچ کس تا آن لحظه نمی‌دانست که وی به این زیبایی قرآن می‌خواند. او سبک‌های قرآنی را می‌شناخت.

وی افزود: او سعی می‌کرد که به نیروهای تازه وارد جهت فکری بدهد. به عنوان مثال نیروها را جمع می‌کرد و می‌گفت که چشمانتان را ببندید و آرزوی که دارید را در مقابل چشمانتان تجسم کنید. پس از دقیقی می‌گفت: «می‌دانم که کربلا را تصور کردید.» شاید در حقیقت نیروها به موضوعات دیگری فکر می‌کردند اما شهید می‌خواست آن‌ها را برای حضور در صحنه نبرد آماده کند.

افضلی فرد با بیان اینکه شهید یسری اهل عمل بود نه حرف، گفت: شهید یسری افق دید خوبی داشت. قبل از عملیات بیت المقدس به من پیام دادند که شهید یسری گفته‌اند که شما به عقب بروید. ابتدا نپذیرفتم ولی وقتی دست خط وی را دیدم، به عقب برگشتم. در عملیات والفجر مقدماتی هم همین اتفاق رخ داد. من با گلایه به شهید یسری گفتم: چرا اجازه نمی‌دهید که من در عملیات‌ها شرکت کنم. وی پاسخ داد: «ما بعد از جنگ به افرادی نیاز داریم که بعد از جنگ به ترویج فرهنگ ایثار و شهادت بپردازند. شما بعد از جنگ این وظیفه را دارید.» از آن روز بار این مسئولیت را بر دوش خودم احساس می‌کنم. در دورانی که نماینده مجلس بودم، سعی کردیم که اشتباهی از من رخ ندهد تا شرمنده شهدا شوم.

داور بهترین الگو برای مسئولان و جوانان امروز است/ پیشنهادت سفیر ایران بودن را نپذیرفت/

پل خرمشهر را منفجر کرد

اکبری از همرزمان شهید یسری در ادامه سخنان دوستانش اظهار داشت: داور فرمانده گروه ضربت بود که با مفسدان و زمین‌خواران برخورد می‌کرد. در روزهای اول انقلاب که خلا قانونی به وضوح دیده می‌شد، این گروه ضربت بسیار خوب عمل کرد. داور روزی که می‌خواست از این گروه جدا شود، تمام وسایلش را در آنجا گذاشت تا دینی بر گردنش نباشد، سپس به کمیته و پس از آن به سپاه رفت.

وی افزود: پس از آغاز جنگ، شهید یسری آموزش تخریب می‌داد. او پس از کسب اجازه از حضرت امام (ره) با جمعی از نیروهایش پل خرمشهر را منفجر کرد تا مانع پیشروی دشمن به شرق خرمشهر و آبادان شود. او همرزم شهیدان جهان آرا و چمران نیز بود.

همرزم شهید یسری تصریح کرد: داور سمت‌های مختلفی همچون عضو دفتر نمایندگی ولی فقیه در ستاد مرکزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مسوول دفتر پیگیری فرمایشات حضرت امام خمینی (ره) و ... را بر عهده داشت اما با نیروهایش بسیار دوستانه برخورد و کلاس آموزش قرآن و نهج البلاغه برایشان برپا می‌کرد.

وی خاطرنشان کرد: شهید یُسری تابع بیانات امام خمینی (ره) بود. او بیانات امام را چاپ می‌کرد و میان پاسداران پخش می‌کرد.

براساس این گزارش، در پایان این دیدار از همسر و دختر شهید داور یسری تقدیر شد.

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi