شناسه خبر : 63275
یکشنبه 30 دي 1397 , 09:31
اشتراک گذاری در :
عکس روز

از مبارزه علیه رژیم پهلوی تا دریافت لقب از مجاهدین عراقی

پس از آغاز رسمی جنگ ایران و عراق، جوانان مجاهد عراقی به مبارزه علیه رژیم بعث پرداختند و در پادگان صدر (اهواز) مستقر شدند. تعدادی از آن‌ها در عملیات‌های مختلف شرکت کردند تا اینکه به همت شهید اسماعیل دقایقی این افراد سازماندهی شدند و دوره آموزشی را گذراندند. شهید دقایقی حدی با مجاهدین عراقی ارتباط خوبی برقرار کرده بود که به او لقب «شهید صدر دوم» دادند. دقایقی سرانجام در عملیات کربلای ۵ به شهادت رسید. در ادامه فرازی از زندگی‌نامه و وصایای شهید «اسماعیل دقایقی» را می‌خوانید: 

اسماعیل دقایقی سال ۱۳۳۳ چشم به جهان گشود. چندی بعد خانواده وی به آغاجاری هجرت کردند. وی در دبیرستان فنی نفت با سردار محسن رضایی فرمانده کل سپاه در دوران دفاع مقدس آشنا شد. اسماعیل حین تحصیل علیه رژیم پهلوی مبارزه می‌کرد و یک مرتبه از سوی ساواک نیز دستگیر و منجر به بسر بردن ۱۹ روز انفرادی شد. سپس به زندان انتقال یافت. او در آنجا به زندانی‌ها سواد آموخت.

پس از زندانی به جهت اینکه از دبیرستان اخراج شده بود، به صورت متفرقه امتحان داد و از این طریق دیپلم گرفت. چندی بعد در دانشگاه شهید چمران اهواز قبول شد. رشته آبیاری مورد علاقه‌اش نبود به همین خاطر بار دیگر کنکور شرکت کرد و در رشته امور تربیتی دانشگاه تهران قبول شد. او در کنار تحصیل، فعالیت‌های مبارزاتی خود را ادامه داد و در هیاهوی انقلاب، همراه با دیگر مردم مبارز در تسخیر پادگان‌ها حضور داشت.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی به آغاجاری رفت و در تشکیل جهاد سازندگی و سپاه پاسداران نقش داشت.

////

اسماعیل دقایقی از ابتدای جنگ درمرز‌های جنوبی و در درگیری‌های خرمشهر و محاصره سوسنگرد و عملیات حصر آبادان، طریق القدس، فتح المبین، و بیت المقدس حضور داشت.

پس از آزادی خرمشهر به قم رفت و درس طلبگی خواند. پس از شهادت مجید بقایی متحول شد و بار دیگر به جبهه بازگشت. وی خودش را در برابر جنگ و دفاع از کشور مسئول می‌دانست.

در عملیات خیبر به عنوان یکی از گردان‌ها در جزیره مجنون جنگید. پس از آن در واحد طرح عملیات لشکر علی بن ابی طالب مسئولیت مناطق جنوب را بر عهده گرفت. او قصد داشت تا نیرو‌های مسلمان و جوانان عراقی را در یک تشکیلات منسجم متحد کند. سرانجام توانست مجاهدین عراقی را در یک سازمان رزم سازماندهی کند. پس از تشکیل تیپ ۹ بدر مسئولیت این تیپ را پذیرفت. این تیپ در عملیات‌های بدر، عاشورای ۲، کربلای ۲ و کربلای ۵ موفقیت‌های خوبی به جای گذاشت. اسماعیل دقایقی سرانجام در ۲۸ دی ۱۳۶۵ در عملیات کربلای ۵ به شهادت رسید.

////

در فرازی از وصیت‌نامه این شهید بزرگوار آمده است:

«ربنا افرغ علینا صبراً و ثبت اقدامنا و انصرنا علی القوم الکافرین»

خدایا امت اسلام را صبر و استقامت عطا فرما تا در مقبل دشمان خدا و کافران پایداری کنند چطور می‌توانستم در خانه راحت باشم و کاری نکنم. در صورتکیه جان و مال امت مسلمان ایران بسوی جبهه سرازیر است. انسان در برخورد با مصائب و مشکلات است که لذت ایمان و توجه بخدا را درک می‌کند.

برادران گرامی ام و خواهران محترمه!

برای شما نیز آرزوی صبر و استقامت در پیگیری اهداف اسلامی دارم. انشاءاللَّه بتوانید با کار و فعالیت، خود را بیش از پیش وقف راه خدا و اسلام کنید. جهانی که امروز پر از فسق و فجور و خیانت ابرقدرتهاست، تلاش و ایثار می‏‌خواهد. در راه حسین (ع) - سیدالشهداء - رفتن، حسینی شدن می‏خواهد. انشاءاللَّه در پیروی از راه امام امت خمینی کبیر که همان راه خدا و قرآن و اهل بیت (ع) است، موفّق باشید. دیدن برادران رزمنده در خط اول که با آرامش مشغول نماز هستند و با متانت، نیرو‌های دشمن و تانک‌های او را می‏بینند و با سلاح مختصر با آنان مقابله می‏کنند، از تجلّیّات حسینی شدن این امت است که مرا به وجد آورده است. حقوق شما را آنطور که باید رعایت ننموده ‏ام که انشاءاللَّه مرا ببخشید؛ من هم دعاگوی شما هستم.

خدمت کلیه اقوام و فامیل و دوستان و آشنایان سلام عرض می‏کنم و برای آنان توفیق در خط اسلام و قرآن بودن را آرزومندم. قطعاً نتوانسته‏ ام حقوق شما را به خوبی رعایت کنم. انشاءا... مرا ببخشید.

از همه شما التماس دعا دارم. والسلام علی عبادالله الصالحین.

انتهای پیام/

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi